Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@17:07:10 GMT

موشک فضایی چگونه وارد فضا می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۵۸۰۹

جت هواپیما به دلایل متعددی قابلیت ورود به لایه‌های بالایی فضا را ندارد، به همین دلیل موشک‌های مخصوص فضا طراحی شده است. ناطقان: رسیدن به فضا چندان آسان نیست و چند مرحله برای آن وجود دارد. ابتدا باید به این مسئله پرداخت که خود فضا واقعاً از کجا شروع می‌شود. مدت‌ها پیش، تعدادی از متخصصان تصمیم گرفتند که یک نقطه بالاتر از زمین، نقطه شروع «فضا» باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها این منطقه را با یک خط نامرئی به نام خط Kármán مشخص کردند. این خط که به دور زمین می‌چرخد حدود ۱۰۰ کیلومتر بالاتر از سیاره ما قرار دارد؛ این در حالی است که یک هواپیمای معمولی تنها حدود ۱۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین پرواز می‌کند.

آیا می‌توانیم با هواپیما به فضا برویم؟

به گزارش وبسایت theconversation، دلایل زیادی وجود دارد که ما نمی‌توانیم فقط از هواپیما برای ورود به فضا استفاده کنیم. دلیل اصلی این مسئله این است که هرچه بالاتر می‌رویم «اکسیژن» کمتری در هوا وجود دارد. موتور چیزی است که به پرواز هواپیما کمک می‌کند و درست مانند موتورهای اتومبیل، موتورهای هواپیما نیز برای کار کردن به اکسیژن نیاز دارند. هواپیما با استفاده از فن‌های بزرگ در هر طرف باعث مکش هوا از جلو می‌شود. سپس این هوا را با سوخت جت مخلوط کرده و ترکیبی از سوخت و اکسیژن ایجاد می‌کند که سوزانده شده و هوای گرم‌تری تولید می‌کند. این هوای گرم با سرعت بسیار بالایی از پشت پرتاب شده و هواپیما را به جلو هل می‌دهد.

موشک فضایی چگونه وارد فضا می‌شود؟

در واقع هواپیمایی که سعی می‌کند در جایی که اکسیژن کافی وجود ندارد پرواز کند، مانند فردی است که سعی می‌کند در اتاقی تنفس کند که هوا در آن وجود ندارد. به همین دلیل است که برای رسیدن به فضا به موشک نیاز است. تفاوت بزرگ موتورهای موشک با موتورهای جت مورد استفاده در هواپیما این است که موتورهای موشک نیازی به دریافت اکسیژن از هوا ندارد و اکسیژن خود را با خود حمل می‌کند. از برخی جهات این موضوع خوب نیست، زیرا موشک فضای کمتری برای محموله‌های دیگر مانند مسافران و چمدان دارد. اما نکته مثبت توانایی حمل اکسیژن برای سفر به این معنی است که موشک‌ می‌تواند بسیار بالاتر از جایی که اکثر هواپیماها پرواز می‌کنند برود.


موتور موشک چگونه کار می‌کند؟

موتورهای موشک، مشابه موتور جت هواپیما با پرتاب گاز داغ از پشت موشک به بیرون کار می‌کند. همانطور که گاز به عقب رانده می‌شود، موشک به جلو رانده می‌شود. این نمونه‌ای از قاعده‌ای در علم به نام قانون سوم حرکت است که اولین بار توسط دانشمند مشهوری به نام نیوتن کشف شد. این قانون می‌گوید هر عملی عکس العملی برابر و متضاد دارد.

منبع: مشرق برچسب ها: موشک فضایی ، وارد شدن ، فضا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: موشک فضایی وارد شدن فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۵۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوب و بد قلیان‌ اکسیژن

اخیرا بحث عرضه نوعی خاصی از قلیان با عنوان «قلیان اکسیژن» در برخی کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها خبرساز شده؛ موضوعی که گویا در راستای اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت در ۱۰ استان کشور است؛ چراکه متخصصان و مسئولان سلامت همواره نسبت به شکستن قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌ها و استعمال آن به صورت گروهی و سرگرمی و در نهایت هم افزایش چندین برابری مصرف آن در زنان و مردان و بروز عوارض قلبی و تنفسی ناشی از آن در سنین پایین‌تر، هشدار داده‌اند. 

قلیان  اکسیژن یا گازN۲O چیست؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در مصاحبه با خبرنگار تحریریه جوان قدس در مورد ماهیت و آنچه قلیان اکسیژن خوانده می‌شود، گفت: سهم اکسیژن از ترکیب گازهای به کار گرفته شده قلیان اکسیژن حدود ۸۰ درصد است و نیتروژن می‌تواند به میزان ۵ درصد به ترکیب گازها اضافه شود. موضوع و نام قلیان اکسیژن غلط‌انداز و شبهه‌ناک است، نام اصلی آن N۲Oهست. عنوان قلیان اکسیژن باعث می‌شود افراد فکر کنند اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند، باید بگویم اینطور نیست. مدت هاست در کشورهای مختلف روی کاربردهای غذایی و دارویی این گاز مطالعه می‌شود.

جهانپور افزود: در کشورما هم بیش از ۱۵ سال است که روی گاز (N۲O) یا همان «قلیان اکسیژن» مطالعه می‌شود. این گاز مجوزهای اولیه را برای استفاده‌های پزشکی دریافت کرده بود ولی در کافی‌شاپ‌ها به صورت مجاز عرضه نمی‌شد. طبق شنیده‌ها در سال‌های اخیر وزارت بهداشت در قالب یک طرح آزمایشی، این محصول را جهت بررسی کاهش مصرف سایر محصولات دخانی عرضه کرده است اما تاکنون نتیجه قطعی آن مشخص نیست.

استفاده از گاز اکسیژن باعث عوارض عصبی می‌شود

وی در مورد ضررهای استفاده این گاز گفت: ممکن است این محصول موجب کاهش میل افراد به سایر محصولات دخانی شود، اما قطعا آسیب‌هایی هم دارد. یکی از بارزترین عوارض استنشاق این گاز تا امروز دفع و کاهش ویتامین‌ها ازجمله B۱۲، کم خونی، عوارض عصبی، لرزش دست، حالت خنده یا خلسه و کاهش فشار خون بوده است.

جهانپور با تاکید بر اینکه این قلیان به طور کلی عارضه مرگ را به دنبال ندارد، بیان کرد: عدم ترویج و تبلیغات این محصول از سمت وزارت بهداشت، عدم ارائه به سنین پایین و ارائه هشدارهایی چون عدم رانندگی بعد از استنشاق باید قبل از توزیع عمومی «قلیان اکسیژن» صورت بگیرد. افرادی که این محصول را استفاده می‌کننئ باید در نظر داشته باشند که تا چند ساعت پس از استنشاق این گاز از انجام فعالیت‌هایی چون رانندگی، استفاده از دوچرخه، اسکوتر، موتورسکلیت و یا کار با وسایلی که نیازمند دقت بالا و هوشیاری و خطر ساز است، خود داری کنند؛ زیرا ممکن است ضریب دقت و هوشیاری این افراد تا چند ساعت کاهش یابد.

وی افزود: استفاده از واژه «قلیان اکسیژن مجوزدار» ترویج تلقی شود. حتی اگر این محصول عوارض و پیامدهایش کمتر از سایر دخانیات و یا داروهای روانگردان باشد؛ قاعدتا سیاست ترویج، سیاست درستی نیست، یعنی نباید تبلیغ شود، زیرا مصرف تفننی آن هم آسیب‌هایی دارد و در کشور ما تبلیغات کالای آسیب‌رسان به سلامت ممنوع است.

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در پایان گفت: باید در ترویج یا تبلیغ «قلیان اکسیژن» احتیاط کرد ولی در عین حال ممنوعیت مطلق و عدم عرضه هم ممکن است این محصول را به زیر زمینی شدن ببرد که مشکلات، عواقب و پیامدهای بدی داشته باشد.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

 

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار
  • آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • دوئل جنگنده‌ها؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • راکبین موتورهای توقیفی ملزم به شرکت در کلاس‌های آموزشی هستند
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند