Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت: لازم نیست حتما واکسن آسترازنکا بزنید

حسینعلی شهریاری درباره خبر ممنوعیت واردات واکسن به کشور، گفت: «ممنوع نیست بلکه ما فعلا نیاز به واکسن نداریم. حدود 180 میلیون دز واکسن در داخل کشور موجود داریم و علاوه بر این در داخل کشور هم در حال تولید واکسن هستیم. اگر نیازی بود حتما وارد می‌کنیم. کسی مطرح نکرده است که واردات واکسن ممنوع است بلکه فعلا نیاز نداریم.» او در پاسخ به این پرسش که منظور از این 180 میلیون دز، تنها واکسن‌های خارجی است، عنوان کرد: «خیر، واکسن‌های سینوفارم و واکسن‌هایی است که توسط دیگر کشورها هدیه داده شده.» شهریاری در خصوص نبود دز سوم واکسن آسترازنکا، بیان کرد: «برای این موضوع دارند یک فکری می‌کنند ولی حتما لازم نیست برای دز سوم استرازنکا بزنند، واکسن‌های دیگر هم دز سوم موجود است که می‌توانند از آن برای دز یادآور استفاده کنند.»

محمد هاشمی: آیت الله هاشمی در صداوسیما ممنوع الصدا و ممنوع التصویر است

محمد هاشمی گفت : صداوسیما مثلا وقتی هفته دفاع مقدس است با این که آقای هاشمی فرمانده جنگ بوده اما یک کلمه راجع‌به او چیزی نمی‌گوید. محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: صداوسیما که آقای هاشمی را ممنوع الصدا و ممنوع‌التصویر کرده و هیچ چیز در مورد ایشان نمی‌گوید. مثلا وقتی هفته دفاع مقدس است با این که آقای هاشمی فرمانده جنگ بوده اما یک کلمه راجع‌به او چیزی نمی‌گویند. وی گفت: گاها ایشان را تحریف می‌کنند. همچنین در دهه فجر با این که آقای هاشمی از استوانه‌های انقلاب بود یک کلمه از ایشان گفته نمی‌شود. محمد هاشمی ادامه داد: این تحریف‌ها در مورد همه مناسبت‌ها وجود دارد. وی گفت: در مراسم رحلت ایشان نیز همچنین صداوسیما و رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرا نسبت به آقای هاشمی یا سکوت می‌کنند یا ایشان را تحریف می‌کنند. شاید ممنوعیتی دارند که نمی‌دانم از کجاست.

علی عسگری مدیر عامل جدید هلدینگ خلیج‌فارس شد

بر اساس شنیده‌ها علی عسگری رئیس سابق رسانه ملی، به عنوان مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس منصوب شد. عسگری جایگزین جعفر ربیعی شده است. / ایلنا

در زمان دولت روحانی اصلا محصولی نبود که بخواهد بعد از صادرات برگشت بخورد

علی‌اکبر علیزاده، نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر این عدم نظارت بر صادرات محصولات کشاورزی در دولت قبل وجود داشته، چرا در آن زمان صادرات برگشت نمی‌خورد، اظهار کرد: «در آن دولت اصلا محصولی نبوده است که برگشت بخورد. در دولت قبل به این صورت بود که یک کشاورزی در یک گوشه‌ای محصول خود را صادر می‌کرد و کاری به قرنطینه دولت نداشت. همچنین با مقایسه میزان صادراتی که پیشتر طرح کردم، حدود 300 درصد رشد صادرات داشته‌ایم. طبیعی‌ست وقتی حجم صادرات افزایش پیدا می‌کند باید موارد قانونی هم رعایت شود. من پیش از دولت فعلی هم به بعضی مناطق کشت و زراعتی که محصول صادر می‌کردند، سر زده بودم و به این صورت بود که یک قراردادی داشتند و برای بعضی کشور‌ها صادر می‌کردند ولی وقتی دست زیاد شد، شما باید کنترل‌های قوی‌تری را اعمال کنید.»

پاسخ سفیر ایران به افرادی که می گویند «روس ها قابل اعتماد نیستند»

کاظم جلالی: برخی از دوستان در داخل کشور مرتبا مطرح می‌کنند که روس‌ها قابل اعتماد نیستند و یا این موضوع را مطرح می‌کنند که روسیه کسی است که ما در گذشته این همه با آن مساله داشته‌ایم. من فکر می‌کنم چهار دوره در روسیه را، ما باید از هم تفکیک کنیم. دوره اول دوره تزاری است که در این دوره سوابقی وجود دارد که این سوابق برای ما بسیار بد است و بخشی از آن برمی‌گردد که در آن زمان سردمداران حکومتی در داخل ایران حتی برای یک سفر خارجی جهت تفریح به برخی از کشورها امتیاز می‌دادند از جمله به روسیه، انگلیس و یا کشورهای دیگر و اصلا جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده به خاطر بخشی از همین نقدهایی که در تاریخ وجود داشته است. سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه دوران دیگر در روسیه دوران اتحاد جماهیر شوروی است. خاطر نشان کرد : در این دوران جمهوری اسلامی ایران علیه مبانی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت چراکه آنها شعارهایی می‌دادند همچون اینکه «دین افیون توده‌هاست» و مبانی جمهوری اسلامی ایران با مبانی اتحاد جماهیر شوروی مغایرت داشت. یک دوران دیگر ، دوران فروپاشی جماهیر شوروی و دهه ۹۰ است که در آن دوران شاهد این هستیم که تلاش می‌شود که روسیه ماه عسلی را با غربی‌ها داشته باشد و به غرب نزدیک شود و اکنون می‌توانیم بگوییم که دوران پوتین از سال ۲۰۰۱ به بعد تا اکنون،دوران واکنشی به دهه قبل است و در این دوران تاکید بر روسیه مقتدر و متحد می‌شود که می‌خواهد در عرصه جهانی حضور داشته باشد و با یکجانبه‌گرایی مخالف است. وی با تاکید بر این که بنابراین دوستان باید این دوران‌ها را با یکدیگر تفکیک کنند در بخشی دیگر از صحبت های خود در این ارتباط افزود: مگر در جنگ جهانی دوم، روس ها با آلمان‌ها درگیر نشدند و یا آلمان‌ها با روس‌ها درگیر نشدند و بین این دو درگیری ایجاد نشد؟ خود روس‌ها می‌گویند ۲۵ میلیون نفر در این جنگ کشته شدند، آیا امروز روس‌ها و آلمان‌ها با هم ارتباط ندارند و بر روی پروژه‌های مشترک با یکدیگر همکاری نمی‌کنند؟ مگر ایران مرزهایش به طرف شرق از دست نرفت؟ مگر ما یک روزی تا هند وسعت جغرافیاییمان نبود پس چرا ما از این طرف واکنشی نشان نمی‌دهیم؟ مگر کلی از مرزهای ما را انگلیسی‌ها از بین نبردند؟ پس چرا در برابر انگلیس خیلی‌ها،واکنششان به تندی واکنش به روسیه تزاری نیست.

بدون ارز ترجیحی مرغ کیلویی ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان می‌شود

امیرآباد فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس می‌گوید پیش‌بینی دولت این است که با حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ مرغ ۶۰ هزار تومان می‌شود، اما ما در مجلس پیش‌بینی قیمت ۸۰ هزار تومانی را داریم. او در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درمورد حذف ارز ترجیحی گفت: امروز در کمیسیون و تلفیق بر سر ارز ترجیحی بحث خواهد شد. او گفت: اراده دولت و مجلس این است که در کالاهای اساسی، حداقل ها با قیمت مناسب دست مردم برسد. حالا یا از طریق یارانه نقدی خواهد بود و یا از طریق کارت اعتباری. او در عین حال تایید کرد که ممکن است وضعیت کنونی نیز حفظ شود.

مصرف محصولات کشاورزی برگشت خورده، در داخل هیچ مشکلی ندارد

ذبیح الله اعظمی ساردوئی ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، افزود: «با برگشت خوردن محصولات کشاورزی، کشاورزان و گلخانه‌دارها متوجه شدند که اگر رعایت نکنند چه ضربه سنگینی می‌خورند و به تبع آن کشور هم صدمه می‌بیند. در نتیجه هم کشاورز، گلخانه‌دار و تولید‌کننده و هم مسئولین مربوطه در کشور باید به این مهم توجه و استاندار‌ها را رعایت کنند.» این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا محصولات برگشت خورده برای استفاده داخلی مشکلی ندارند و سالم هستند، عنوان کرد: «محصولاتی که صادر می‌کردیم و این کشورها برگشت دادند، صرفا اعلام کردند که این سموم را استفاده می‌کنید اما نگفتند سموم غیر مجاز است یا بیش از حد استفاده شده است. بنابراین برگشت و مصرفش در داخل هیچ مشکلی ندارد ولی خودمان هم باید استاندارد‌ها را هم برای مردم رعایت کنیم. اگر رعایت نکنند، بنابر قولی که چند هفته گذشته در شبکه سلامت رادیو داده‌ام، رازهای مگوی زیادی را دارم که آنها را اعلام می‌کنم. در مجموع مردم نباید نگران شوند؛ ما در مجلس و وزارت جهاد هم نظارت‌مان را بالا می‌بریم.»

مردم میوه نمی‌خرند!

رییس اتحادیه بارفروشان:روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار تن ورودی بار میدان مرکزی میوه و تره بار است که قبلا این میزان بار تا روز بعدش به فروش می رفت. اما شب قبل ورودی بار به میدان ۸۵۰۰ تن بود که ۲۵۰۰ تن آن تاکنون باقی مانده است.اینکه میوه در میدان مرکزی خریداری نمی‌شود، یعنی مردم در سطح شهر از مغازه‌ها میوه نمی‌خرند.قدرت خرید مردم کاهش یافته است و تمایلی به خرید میوه ندارند.خبرهایی که چند وقت اخیر در خصوص برگشت محصولات کشاورزی ایران منتشر شده نیز از این تمایل کاسته است. محصولات ما همگی سالم هستند/ ایسنا

واکنش جواد امام به ماجرای درخواست مرعشی از سردار سلیمانی برای انتخابات: در راستای منافع ملی و جریان اصلاحات بود

جواد امام مدیرعامل بنیاد باران و فعال سیاسی اصلاح طلب:احتمالا آقای مرعشی چون رابطه خوب، قدیمی و خاصی با سردار سلیمانی داشت، در همین راستا برای خروج از وضعیتی که کشور با آن مواجه شده است.همچنین با توجه به روحیه سردار سلیمانی و نگرانی هایی که وجود داشت، از سردار سلیمانی درخواست کرده و ایشان هم قولی در این زمینه داده اند که گشایشی در این مسیر ایجاد شود.به هرحال دوستان هر کسی که مسیرهایی که به نظرشان می رسیده و فکر می کردند به خیر و صلاح کشور است، پیشنهاداتی را مطرح کردند و قاعدتاً این کاری را هم که آقای مرعشی کردند، در راستای منافع ملی و کشور و جریان اصلاحات بوده است.چیز خاصی نبوده که بخواهیم نفی کنیم یا بگوییم با هماهنگی یا بدون هماهنگی سایر احزاب اصلاح طلب بوده است./ روزنامه همدلی

دیدار هیات طالبان با «احمد وحیدی» و «علی‌اکبر ولایتی»

وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان در حاشیه سفر خود به تهران با مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل و وزیر کشور دیدار و درباره مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کرد.عصر روز شنبه (18 دی) هیاتی از طالبان به سرپرستی «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه این گروه، وارد تهران شد.وزارت خارجه طالبان هدف از این سفر را گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.امیرخان متقی و هیات همراه طالبان در جریان این سفر با برخی از مقامات ایرانی از جمله «احمد وحیدی» وزیر کشور و «علی‌اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد.متقی همچنین در حاشیه سفر خود به تهران با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه و «حسن کاظمی قمی» نماینده رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان دیدار و درباره مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبهٔ اقتصادی و سیاسی میان افغانستان و ایران، افزایش پروازها، ترانزیت زمینی و سایر تسهیلات و فراهم‌آوری تسهیلات برای مهاجرین افغان بحث و تبادل نظر کرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت: با براندازان داخلی و خارجی زاویه داریم

دبیرکل حزب اتحاد ملت با بیان اینکه با براندازان داخلی و خارجی زاویه داریم، گفت: با رفتارهایی که در صدد حذف جمهوریت و حذف مردم از فرآیندها هستند و می‌خواهند نهاد انتخابات را بی‌معنا کنند مقابله خواهیم کرد و رفتار ما تابعی از قانون اساسی خواهد بود و اگر به قوانین نقدی داریم، اصلاح آنها را با توجه به ظرفیت‌های موجود عنوان می‌کنیم.آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی، سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امید داشتیم سالگرد شهادت سردار سلیمانی بهانه‌ای باشد تا به ویژگی‌های این شهید بزرگوار بیشتر بپردازیم که می‌توانست قوام‌بخش وحدت و همبستگی ملی در کشور باشد و همچنان اصرار داریم این حادثه تروریستی و جنایتی که علیه سردار سلیمانی رخ داد توسط دستگاه دیپلماسی ایران و از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری و حق ایران در این باره اعاده شود.منصوری اظهار کرد: سردار سلیمانی با توجه به خصلت‌هایی که دارد می‌تواند نماد وحدت و همبستگی ملی باشد همانطور که شاهد بودیم بعد از شهادت او، انسجامی در کشور شکل گرفت اما متأسفانه باید بگویم آنطور که باید و شاید استفاده نشد.وی درخصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی ادامه داد: آنچه درباره این واقعه تلخ، از کتمان اولیه حقیقت تا عدم اهتمام جدی به دادخواهی خانوادگان داغدار صورت گرفت، نشان داد که این مسائل به مرور زمان حل نخواهد شد بلکه باید پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

اظهارات جالب حجاریان درباره هاشمی رفسنجانی

سعید حجاریان در گفت و گویی به بیان نظراتش درباره هاشمی رفسنجانی پرداخت.

مهمترین اظهارات حجاریان:

*هاشمی فکر می‌کرد دولت احمدی نژاد همه‌چیز را از وضع طبیعی خارج کرده و کشور غیرنرمال شده است.

* مرحوم هاشمی در لفظ و معنا با توسعه سیاسی همدل نبود،

**هاشمی نیک می‌دانست سرانجام اطلاق قدرت و حاکمیت یکدست چیست

*اگر کابینه اول هاشمی را با کابینه دولت آقای رییسی مقایسه کنید، می‌بینید چقدر تراز آن بالاست

*کابینه دوم دولت سازندگی به‌شدت ضعیف شده بود

*اگر یک رییس‌‌جمهور می‌توانست سه دوره‌ای شود، خاتمی بود؛ تنها خاتمی بود که می‌توانست برای بار سوم رأی بیاورد حتی اگر لشگری از کاندیداهای رأی‌شکن را هم مقابل‌اش قرار می‌دادند!

*شاید اگر هاشمی {سال 88}دوباره با رهبری به‌نوعی توافق می‌رسید، مشی دوره اول سازندگی تکرار می‌شد.

وزیر خارجه طالبان دیدار با «احمد مسعود» در تهران را تایید کرد

وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد که «امیرخان متقی» در سفر خود به تهران با «احمد مسعود» و «اسماعیل خان» دیدار و گفت‌وگو کرده است.امیرخان متقی، وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان که عصر روز شنبه (18 دی) در راس هیاتی برای گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران سفر کرده بود، امروز به کابل بازگشت.وی تایید کرد که در سفرش به ایران، با «احمد مسعود» و «اسماعیل خان» دیدار و گفت‌وگو کرده است. «بلال کریمی» معاون سخنگوی طالبان در این باره گفت که در این دیدار، به آنها اطمینان داده شده که می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشور خود بازگردند.به گزارش فارس، روز گذشته اخباری مبنی بر دیدار وزیر خارجه طالبان و احمد مسعود در تهران منتشر شد که پس از آن سخنگوی جبهه پنجشیر آن را تکذیب کرد.

انتقاد رسانه مجلس از تیتر‌ روزنامه دولت

خبرگزاری مجلس از تیتر روزنامه ایران درباره اتفاقات روز گذشته مجلس انتقاد کرد.خبرگزاری خانه ملت نوشت :روزنامه ایران تیتر یک خود را به تصویب کلیات بودجه در مجلس اختصاص داده و نوشته است: «تکلیف دوباره دولت به حذف ارز ترجیحی».این موضع عجیب در حالی است که اولا حذف ارز ترجیحی در لایحه دولت بوده، به این معنی که دولت موافق حذف ارز ترجیحی بوده و آن را در صراحتا لایحه بودجه گنجانده است و عجیب است رسانه دولت از آن بی اطلاع باشد.ثانیا غیر از مخالفان کلیات بودجه حتی نمایندگان موافق کلیات هم مثل بحرینی، زارع و... تصریح کردند تصویب کلیات مشروط به اصلاح این مسأله در بررسی جزئیات است و تصویب کلیات به معنی موافقت مجلس با پیشنهاد دولت درباره حذف ارز ترجیحی نیست. دیروز دیوان محاسبات درباره حذف این ارز تاکید کرد که به برنامه دقیق نیاز است و پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز که از موافقان کلیات بودجه بود، خاطرنشان کرد که برنامه دولت درباره حذف این ارز کامل نیست و باید کامل شود.ثالثا میرکاظمی بعنوان نماینده دولت در برابر انتقاد نماینده ها از حذف ارز ترجیحی دفاع کرد و از نماینده ها خواست توجه کنند که به دلیل درآمد ارزی ناکافی ناشی از تحریم‌ها، دولت ناچار به حذف ارز ترجیحی است.به نظر می رسد رسانه رسمی دولت بجای تلاش برای انداختن بار تصمیم دولت به دوش مجلس، کمک کند تا مجلس و دولت با همکاری یکدیگر، چالش ساخته شده توسط دولت قبل‌ در‌ این‌ زمینه را با بهترین تدبیر حل کنند.‌ اکنون که معیشت مردم که خط قرمز مجلس و دولت است، محل مناسبی برای تقابل رسانه‌ای یا فرافکنی نیست./

مقام سپاه: احتمالا امسال میزبان حضور مردم در مراسم راهیان نور هستیم

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه گفت: با توجه به افول شیوع کرونا احتمالا امسال میزبان حضور مردم در مراسم راهیان نور در اوایل اسفند خواهیم بود.سردار حق طلب رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه در چهارمین همایش سراسری راویان انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه در این همایش اساتید حوزه روایتگری، راویان نخبه و اساتید روایتگری و اساتید روایتگری در سراسر کشور حضور دارند افزود: با توجه به اینکه روند شیوع ویروس کرونا در کشور رو به افول است، احتمالا امسال میزبان حضور مردم در مراسم راهیان نور در اوایل اسفند خواهیم بود.وی با اشاره به اینکه روایت گری مجاهدت های سال های اخیر درباره مبارزه با داعش ضروری است، افزود: همانطور که بارها از سوی رهبری تاکید شده است، بهتر این است که ما خود وافعیت ها را روایت کنیم و مراقبت کنیم که این حوادث تاریخی وحماسه ها دچار تحریف و فراموشی نشود.وی با بیان اینکه بعد از رحلت پیامبر حضرت فاطمه واقعه غدیر را روایت می کردند، افرود: برخی آن را انکار کردند، برخی دیگر ان را نفی کردند و برخی دیگر ان را تحربف کردند و شاهد چنین موضوعی دذ تاریخ کشور و اسلام هستیم و اجازه نمی دهیم حماسه دفاع مقدس و جانفشانی رزمندگان با کمک روایتگران دچار فراموشی و تحریف شود.

دفاع موسویان از سیاست خارجه دولت رئیسی

دیپلمات پیشین ایران با اشاره به تلاش های هاشمی رفسنجانی در تاریخ انقلاب در حوزه بین الملل، سیاست های خارجه دولت رئیسی را در راستای حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور دانست.

در قسمتی از یاداداشت موسویان آمده است:...اصول سیاست خارجی هاشمی بر مبنای عدم تشنج با آمریکا، روابطی نرمال با اروپا و غرب، روابطی همه‌جانبه با قدرت‌های بلوک شرق و ایجاد اتحاد منطقه‌ای با کشورهای همسایه بود؛ ضمن اینکه او در همه محورهای فوق، به توسعه روابط اقتصادی اولویت بخشیده بود. او در قامت رئیس مجمع تشخیص مصلحت هم همین سیاست را تشویق می‌کرد که کمک‌های او برای حل بحران هسته‌ای و توافق برجام نمونه آشکار آن است.
وی در ادامه نوشت: معتقدم سیاست جناب رئیسی برای مهار تشنج با جهان غرب با احیای برجام، بهبود روابط با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس، سفر چند هفته آینده ایشان به مسکو و توسعه روابط با قدرت‌های بلوک شرق، در حقیقت استمرار سیاست‌های متعادل در راستای حل‌وفصل مشکلات اقتصادی کشور است.

دفاع روزنامه کیهان از روسیه و چین در مذاکرات هسته ای

انتقادات برخی اصلاح طلبان به شیوه مذاکرات هسته ای در دولت رئیسی، واکنش روزنامه کیهان را در پی داشت.

در قسمتی از یادداشت روزنامه کیهان آمده است:مدعیان اصلاحات طی سال‌های گذشته به نه تنها به اروپا اعتماد کردند بلکه به آمریکا هم خوش بین بودند. همین اعتماد و خوش بینی غیرمعقولانه 8 سال مدیریت کشور را معطل برجام کرد. آنها حالا می‌گویند چین و روسیه هم مثل اروپا غیرقابل اعتماد هستند و دلیلشان حمایت این دو کشور از ایران در مذاکرات وین است. نکته اصلی ان است که طرفی که زیر برجام زد آمریکا بود و طرف‌هایی هم که حامی و هوادار آمریکا بودند کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه بودند.

ایمانی: مذاکره مستقیم با آمریکا فقط هزینه دارد

یک کارشناس سیاسی گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا در حال حاضر جز اینکه هزینه‌ای بر کشور تحمیل کند، نتیجه‌ای ندارد و منفعتی برای ما به همراه نخواهد آورد.ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر در رابطه با ادعای مطرح شده از سوی برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه برجام بدون مذاکره مستقیم با آمریکا نتیجه نخواهد داد و واسطه‌گری اروپایی‌ها بی‌فایده است، گفت: همانطور که رهبر انقلاب پیش از این اعلام کرده بودند ایران برای مذاکره با آمریکا در چارچوب برجام مشکلی نداشت؛ اما امروز آمریکا در برجام حضور ندارد.ایمانی ادامه داد: در سال‌هایی که محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه مذاکرات را انجام می‌داد در موارد متعددی تجربه مذاکره مستقیم، بی‌واسطه و از نزدیک با آمریکا را داشته‌ایم. یعنی دو کشور در چارچوب برجام با هم مذاکراتی داشته‌اند؛ اما نتیجه آن شد که همه ما شاهد آن بودیم.وی اظهار کرد: مذاکره با آمریکا، موضوعی تجربه‌ شده است. این حرف به این معنا نیست که هر مذاکره‌ای را در شرایط فعلی نفی کنیم ولی وضعیت امروز با شرایط گذشته تفاوت‌هایی پیدا کرده است. پیش از این انجام مذاکرات برای اصل انعقاد برجام بود؛ اما امروز این توافق وجود دارد و راهکارها و سیاست‌ها تغییر کرده است.

امیرعبداللهیان عازم عمان شد

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه برای دیدار و گفتگو با مقامات عمانی تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.محور اصلی گفت‌وگوها در این سفر، بررسی راه های گسترش مناسبات فیمابین در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و همچنین رایزنی در خصوص مسائل مهم منطقه خواهد بود .وزیر امور خارجه کشورمان را در این سفر هیئتی سیاسی از وزارت امور خارجه همراهی می‌کند.

ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا علیه ایران

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه ١٩ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای به اعلامیه ایران مبنی بر تحریم ۵۲ شهروند آمریکایی پاسخ داد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه هشدار می‌دهد: «اشتباه نکنید: ایالات متحده آمریکا از شهروندانش محافظت و دفاع خواهد کرد.» به گفته سالیوان، این شامل کارکنان فعلی و پیشین دولت آمریکا می‌شود.»جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه ١٩ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای به اعلامیه ایران مبنی بر تحریم ۵۲ شهروند آمریکایی پاسخ داد.بنابرادعای وی، این اقدام ایران همزمان با تداوم حمله گروه‌های نیابتی‌اش به سربازان آمریکایی حاضر در خاورمیانه و تهدید مقامات ایران مبنی بر انجام عملیات تروریستی در داخل خاک آمریکا و سایر نقاط جهان است.مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه هشدار می‌دهد: «اشتباه نکنید: ایالات متحده آمریکا از شهروندانش محافظت و دفاع خواهد کرد.» به گفته سالیوان، این شامل کارکنان فعلی و پیشین دولت آمریکا می‌شود.»وی در ادامه ضمن اشاره به اختلافات داخلی بر سر سیاست‌ها و نیز سیاست در قبال ایران تاکید می‌کند «ما در اراده و عزم خود علیه تهدیدات و تحریکات متحد هستیم.»سالیوان در بخش دیگری از بیانیه می‌گوید ایالات متحده با متحدان و شرکایش همکاری خواهد کرد تا حملات انجام‌شده توسط ایران را باز دارد.

امام جمعه بیرجند: جوانی در آمریکا گفت «بوی چفیه آیت‌الله خامنه‌ای تا قلب آمریکا می‌آید»، این یعنی انقلاب صادر شده

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سراسر دنیا پیام دارد که چند وقت پیش جوانی در آمریکا گفت بوی چفیه حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای تا قلب آمریکا می‌آید یعنی انقلاب صادر شده و این مردم عدالت و اسلام می‌خواهند.وی گفت: حرکت‌هایی که شروع می‌شود ریشه دارد و حتی کارشناسان غربی می‌گویند کار آمریکا تمام است با چشم بصیرت باید شرایط زمان را بدانیم و از خدا توفیق بخواهیم حرکت متناسب با این زمان انجام دهیم و به‌زودی آثارش را در کشور، منطقه و عالم خواهیم دید.

جبهه پنجشیر دیدار «احمد مسعود» و وزیر خارجه طالبان در ایران را تکذیب کرد

جبهه پنجشیر ادعای دیدار احمد مسعود، با امیر خان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان در ایران را تکذیب کرد.صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه پنجشیر امروز در پیامی در توئیتر نوشت: قرار نیست مذاکره‌ای میان احمد مسعود و رهبری طالبان در ایران انجام شود.پیش از این برخی از رسانه‌ها گزارش داده بودند که قرار است احمد مسعود، و اسماعیل‌خان، والی پیشین هرات با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در‌ ایران دیدار کنند.به گفته وزارت امور خارجه طالبان، امیر خان متقی روز گذشته برای گفت‌وگو درباره مسائل سیاسی و اقتصادی، به دعوت وزارت خارجه ایران به تهران رفته است.این در حالی است که «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه طالبان سفر خود به تهران را مثبت ارزیابی کرده است.وی گفته: «دیدارهای مثبتی با طرف ایرانی در زمینه تجارت، نفت، ترانزیت، سیاسی و امنیتی داشتیم. هدف ما برقراری روابط خوب با منطقه و به ویژه با کشورهای همسایه است.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین حمید لبخنده بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز مذاکرات وین حمید لبخنده بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس مشاور امنیت ملی کاخ سفید خارجه دولت موقت طالبان جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه سفر خود به تهران محصولات کشاورزی وزیر امور خارجه هاشمی رفسنجانی حذف ارز ترجیحی سردار سلیمانی مذاکره مستقیم آقای هاشمی خارجه طالبان مقامات ایران امیرخان متقی جماهیر شوروی درباره مسائل جبهه پنجشیر دیدار و گفت احمد مسعود وزیر خارجه محمد هاشمی دفاع مقدس سیاست ها خان متقی آیت الله گفت وگو روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در تشریح جلساتی که با محور موضوعات ارزی در مجلس برگزار شده گفت: موضوع بحث سیاست‌های ارزی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع اقتصاد کلان کشور بوده علی رغم اینکه به عنوان یک رویکرد کلان در اقتصاد محسوب می‌شود، اما به شدت بر زندگی مردم و معیشت آنان و بر حوزه فعالیت‌های جاری کشور اثر دارد.   وی افزود: اعتقاد ما بر این است که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی متناسب با آن چیزی که در اهداف قانونی بوده و در برنامه قانونی بوده، اجرایی نشده است.   پور ابراهیمی با بیان این که اگر ما قانون را برای اجرای برنامه‌های عملیاتی دولت مبنا بدانیم، باید بگویم آن چیزی که اجرا می‌شود با قانون برنامه، احکام دائمی و با همه آن چیز‌هایی که به عنوان قانون محسوب می‌شود، مغایرت‌های جدی دارد، تاکید کرد: بنابراین نگرانی ما از عدم اجرای قوانین و مقررات قانونی است نه اینکه قانون نداشته باشیم. حتی ما به واسطه همین رویکرد قانونی، جایگاه بانک مرکزی را در قانون ارتقا دادیم.   وی افزود: این موضوع طی ۴ سال در مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طول کشید و به شدت اعتقاد داشتیم که بانک مرکزی باید از اقتدار لازم برای اجرای سیاست‌های ارزی و پولی برخوردار باشد و این موضوع را هم در مجلس یازدهم تصویب کردیم و ابلاغ شده و عملاً و رسماً با رویکرد قانون جدید، مسیر و جریان فعالیت بانک مرکزی طی می‌شود.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لذا این قانون در اختیار دولت است و قوانین دیگر هم وجود دارد و دولت مکلف است بر اساس این قوانین عمل کند؛ بنابراین نگرانی ما از عدم اجرا است و معتقدیم مدیریت فعلی بازار ارز مبتنی بر این نگاه و بر اساس ضوابط قانونی نیست؛ این یکی از چالش‌های اساسی ما طی یکی دو سال اخیر بوده و به شدت اثر منفی بر این حوزه گذاشته است.   وی افزود: اگرچه به ظاهر نام از سیاست‌هایی می‌برند که تغییری در نرخ ارز و اقتصاد رقم نخورد، اما این اقدامات به شدت التهاب‌ها را بیشتر کرده است درحالی که اگر ما با روش قانونی جلو می‌رفتیم و بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده، عمل می‌کردیم، که در قانون و احکام دائمی آمده است، حتماً نرخ ارز از این نرخی که الان در بازار غیر رسمی وجود دارد، بسیار کمتر بود و اساساً این نرخ به وجود نمی‌آمد.   پورابراهیمی گفت: نکته بعدی آن است که به جز قانون که مبنای ماست و طبیعتاً در حوزه عملیات اجرایی مبنای کار قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به خود دستورالعمل دولت را هم داریم؛ از جمله سند تحول دولت مردمی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و در آن سرفصل سیاست‌های ارزی هم کاملاً به طور مشخص آمده است.   وی افزود: در بخش سیاست‌های ارزی سند تحول دولت مردمی رئیس جمهور، همان رویکرد و نگاه مبتنی بر قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و طبیعتاً دولت باید بر اساس آن اقدامات خود را انجام دهد.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علاوه بر قوانین و سند تحول دولت مردمی، تجارب مختلف در اختیار ماست و ما نباید تجربه‌هایی که در گذشته منجر به آثار منفی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم شده است را تکرار کنیم و تکرار آن تجارب قابل قبول نیست.   وی با اشاره به جلسات ارزی مشترک اخیر دولت و مجلس، گفت: جلساتی طی دو هفته اخیر با محوریت کمیسیون اقتصادی مجلس و با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور و با محوریت ریاست مجلس و روسای چند کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شد.   پور ابراهیمی گفت: محور این جلسات آن بود که تجربه تنش‌ها و شوک‌های ارزی گذشته که در کشور باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار به معیشت مردم شد را تبیین کنیم و تاکید نمایندگان اقتصادی این بود که نباید به این تجارب بی تفاوت بود.   وی با بیان این که از طرف دیگر در این جلسات تاکید شد که مبنای ما قانون است و ما از دولت چیز جدیدی نخواستیم افزود: از همه مهمتر تاکید همکاران ما در مجلس این بود که ادامه این روند آسیب‌های بیشتری به همراه دارد و اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، باید به تجارب گذشته و اجرای قوانین توجه جدی داشته باشیم.    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که اعتقاد ما آن است که این نرخ ارز غیررسمی که در حال حاضر در بازار جولان می‌دهد، قابل مدیریت است اظهارکرد: اگر می‌بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده، اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می‌رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست حتی لازم نیست مجلس ورود کند و با این شرایط دولت، خودش باید در سیاست‌های ارزی تجدیدنظر کند.   پورابراهیمی با بیان این که مجلس در حال حاضر وارد فرایندی شده است که در آن باید برنامه اجرایی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی به مجلس ارائه شود، گفت: در واقع، ما آیین نامه و ضوابط به اندازه کافی داریم. سیاست و سند تحول دولت مردمی را هم داریم و قانون برنامه و احکام بانک مرکزی هم وجود دارد و ما چیز جدیدی نمی‌خواهیم. بلکه هدف از این جلسات آن است که برنامه اجرایی دولت درباره سیاست‌های ارزی متناسب با این مواردی که گفتیم، سریعتر ارائه شود.

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی