Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، موضوع طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم از آن دست موضوعات جنجال برانگیزی است که هر از گاهی توسط مسوولان وزارت علوم مطرح می‌شود، همین چند وقت هم پیش تکرار این درخواست توسط وزارت علوم صدای مسوولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی را بلند کرد. ماجرا از آنجایی کلید خورد که محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های وزارت علوم سخن گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل تاسیس و کارکردش این است که فراتر از تعارض منافع و مسائل سیاسی باید موضوعات را پیگیری بکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چه زودتر دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزاتخانه علوم با هم ادغام شوند، جلوی ضررهای بیشتر گرفته خواهد شد.

*مخالفت با ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

پس این اظهارات محمد رییس‌زاده، رییس سازمان نظام پزشکی در پیامی توییتری نوشت:« جناب آقای دکتر زلفی گل! لطفا ابتدا فکری برای خیل عظیم فارغ‌التحصیلان بیکار وزارت علوم کنید بعد به تقاضای تصدی آموزش پزشکی کشور بیندیشید! جامعه پزشکی در شرایط فعلی خسته‌تر از آنست که تاب فرمایشات اینچنینی را داشته باشد. لااقل به حریم وزارتخانه‌های دیگر احترام بگذارید.»

*ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

همچنین مسوولان وزارت بهداشت نیز مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند اما چند روز قبل، سعید رضا عاملی دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های دولتی کشور هزاران آزمایشگاه وجود دارد که می‌توان از آنها در آموزش پزشکی بهره‌برد، گفت: امروزه بین رشته‌های پزشکی و علوم پایه و مهندسی گره ایجاد شده است و بیش از ۲۸ تله وارد علوم پزشکی شده است، امروز رادیولوژی مداخله‌ای که عمل جراحی را توسط سیستم انجام می‌دهد کاملا مهندسی و پزشکی است، اینها یعنی حضور فناوری در علم پزشکی که لازمه آن همکاری بین دانشگاه‌هاست.

به گفته عاملی اگر ظرفیت‌های موجود در آموزش عالی کشور به ظرفیت‌های آموزش پزشکی اضافه شود به انبوهی از تجهیزات می‌رسیم که لازمه آن مدیریت است. سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری ناظر بر جدا بودن این دو حوزه است، اگر قرار باشد تصمیم گیری در این زمینه صورت بگیرد باید سیاست‌ها مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد، فعلا نظر کارشناسی ما این است که دو قلمرو از هم جدا نباشند و از ظرفیت‌های یکدیگر به صورت ساختارمند استفاده کنند.

*بحث سلامت پیوند جدی با حوزه‌های علوم انسانی دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی ما آموزش پزشکی را از آموزش عالی کشور جدا می‌کنیم خودمان را از یک سری امکانات که در دانشگاه‌های آموزش عالی وجود دارد، محروم می‌کنیم. امروز بحث سلامت پیوند جدی با حوزه‌های علوم انسانی دارد و ما رشته ارتباطات سلامت داریم، در حوزه‌های روان شناسی و علوم شناختی پیوندهای جدی بین دانشکده های علوم انسانی و علوم پزشکی است. در قدم اول ما از ظرفیت‌های یکدیگر باید استفاده کنیم. 

عاملی با اشاره به دعوت شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزارت علوم و بهداشت، درمان، آموزش پزشکی برای همفکری در راستای بهره‌مندی از امکانات یکدیگر، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده‌است که وزرای علوم و بهداشت پیشنهادهای خود را در راستای استفاده از امکانات یکدیگر ارایه دهند.

*استقبال از ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

اما درخواست ادغام وزارت علوم و بهداشت با استقابل گروهی از مخاطبان خبرگزاری فارس مواجه شد و آنها با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس خواستار پیگیری این موضوع توسط خبرنگاران شدند و با تشکیل کمپینی توانستند این سوژه را به بیش از ۴۵۰۰ امضا برسانند. خبرنگار فارس گفت‌وگویی را با مدیران این کمپین انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

بهمن مرادی، دبیر اتحاد زیست‌شناسان ایران با بیان اینکه ادغام دو وزارتخانه‌ بهداشت و علوم اولین قدم برای رفع نا‌به‌سامانی در علوم‌پایه و زیست‌شناسی در کشور است گفت: اختصاص دادن دو وزارتخانه‌ مستقل برای آموزش مشکلات زیادی را به بار آورده است و بخش عظیمی از این مشکلات معطوف به جامعه‌ زیست‌شناسی است.

وی درباره همگرایی رشته‌ها بیان کرد: مگر می‌شود رشته داروسازی را از شیمی و داروسازی را از بیوشیمی جدا کرد! مگر می‌توان رشته انگل شناسی پزشکی را از دامپزشکی و کشاورزی جدا کرد. اگر دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در کنار هم قرار بگیرند، رتبه بندی دانشگاه‌های ایران در ابعاد بین المللی فرق خواهد کرد. درخصوص بخش ظرفیت‌های پزشکی؛ یک استاندارد جهانی نسبت پزشک عمومی با جمعیت وجود دارد. اگر طبق آمار جهانی، ایران از استانداردها جهانی در سرانه پزشکی عقب است بنابراین باید در عمل به این میزان دست یابد.

*بی انگیزگی برخی رشته‌ها برای ادامه تحصیل

دبیر اتحادیه زیست شناسان ایران، با بیان اینکه ارائه‌شدن رشته‌های نزدیک به هم، بین وزارتخانه‌های مختلف آسیب‌های زیادی را در پی دارد، ادامه داد: پیرو صحبت‌های وزیر محترم علوم جناب دکتر زلفی گل مستقل بودن دو وزارتخانه‌ بهداشت و علوم مشکلات بسیاری را ایجاد کرده‌است اما بخش عظیمی از این آسیب‌ها معطوف به جامعه‌ی زیست‌شناسی کشور و به‌طور خاص گرایش‌های زیست‌پزشکی(بیومدیکال) همچون رشته‌های باکتری‌شناسی پزشکی، ژنتیک پزشکی و... می‌باشد. آسیب‌هایی  که به عدم دستیابی فارغ التحصیلان این رشته به شغل و جایگاه مناسب و ضعف و عقب‌افتادگی در علوم پایه به ویژه دانش زیست‌شناسی انجامیده که باعث بی‌انگیزگی و حتی مهاجرت گسترده‌ نخبگان این رشته‌ها شده‌است.

وی افزود: همان‌طور که مستحضرید، تشکیل وزارت بهداشت مستقل، در سال ۱۳۶۴ به دلیل شرایط خاص کشور در زمان جنگ تحمیلی و برای آموزش و تربیت نیروی درمانی بیشتر صورت گرفت و تا پیش از آن، مثل سایر کشورهای دنیا دانشگاه مستقلی تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی وجود نداشته است، بلکه دانشجویان علوم پزشکی در «دانشکده‌های» پزشکی زیر نظر وزارت علوم تحصیل می‌کردند. تفکیک دو وزارتخانه تحت شرایط خاص دوران جنگ تحمیلی صورت گرفته و در واقع پاسخی به نیاز‌های آن دوره بوده است؛ و در حال حاضر شرایط کاملا تغییر کرده‌است.

وی افزود: در دوران معاصر تفکیکی بین رشته‌های بیومدیکال و علوم پزشکی وجود ندارد چرا که اولاً، دستاوردهای این رشته‌ها به‌طور مستقیم در حوزه‌ سلامت تاثیرگذار است. ثانیاً همپوشانی بسیار زیادی که بین این دو دسته از گرایش‌ها وجود دارد، تعیین مرز دقیق بین آنها را بسیار سخت می‌کند. سوم اینکه در نظام نوین دانشگاهی، برای ورود به عرصه‌ی پزشکی، باید از دروازه‌ی زیست‌شناسی عبور کرد و این به نوبه‌ی خود، نشان از تفکیک‌ناپذیری و اهمیت زیرساختی این گرایش‌ها دارد.

*ما غیر خودی هستیم!

فروزان امیری دانشجوی میکروبیولوژی دیگر مدیر این کمپین اظهار داشت: در صورت تحصیل دانشجویان زیست‌شناسی در مقطع ارشد و دکتری در وزارت بهداشت، این دانشجویان همچنان به‌عنوان غیرخودی انگاشته شده و طی بخشنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت اجازه استخدام در مراکز دولتی را ندارند. همچنین وزارت بهداشت بخشی از اختیارات خود را به سازمان نظام پزشکی که یک سازمان مردم نهاد می‌باشد تنفیذ کرده‌است. این نهاد نیز به بهانه‌های واهی از اعطای شماره‌ نظام پزشکی و مجوز کار بالینی به فارغ التحصیلان ارشد و دکتری از وزارت بهداشت که پایه‌ زیست‌شناسی دارند ممانعت به‌عمل آورده است. 

* رشد علوم پایه با طرح ادغام

شیوا اسدیان دانشجوی ارشد رشته‌ی ژنتیک وزارت علوم با تاکید بر این موضوع یادآور شد: در مورد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نیز اولاً امکانات آزمایشگاهی برای کارهای تحقیقاتی در آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت بسیار پیشرفته‌تر و به‌روزتر از وزارت علوم هستند، دوماً دانشجویان ارشد و دکتری وزارت علوم هزینه‌ لوازم آزمایشگاهی موردنیازشان را در طی پروسه‌ پژوهش یا پایان‌نامه، شخصاً پرداخت می‌کنند. تجمیع امکانات این دو وزارتخانه می‌تواند باعث رونق کارهای تحقیقاتی و درنتیجه رشد علوم پایه و نهایتا بالارفتن کیفیت و کارآمدی نظام سلامت کشور شود.

*آسیب به علم زیست‌شناسی 

بهمن مرادی دبیر اتحاد زیست‌شناسان ایران با تایید موارد عنوان شده اضافه کرد: استخدام به‌عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی منحصراً از فارغ‌التحصیلانی که از ابتدا در آن وزارتخانه تحصیل کرده‌اند صورت می‌گیرد، این امر، باعث افت یادگیری دانش‌های پایه‌ای در بین دانشجویان علوم پزشکی شده‌است.
همچنین دانشجویان مقطع دکترای وزارت بهداشت حقوق دریافت می‌کنند و امسال نیز برای این دسته از دانشجویان بودجه ۵۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و قرار است به دانشجویان پژوهشگر دکتری (روزانه) که به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند، حقوق ماهیانه پرداخت شود؛ و این درحالی است که دانشجویان دکترای وزارت علوم حقوقی دریافت نمی‌کنند.

مرادی تصریح کرد: با وجود دو وزارتخانه به صورت جدا دولت مجبور است هزینه‌های زیادی را متحمل شود و امکانات لازم را جداگانه برای دو وزارتخانه فراهم کند، درحالی که می‌توان با ادغام دو وزارتخانه از هزینه‌های بسیاری کاست و نیازی به اختصاص بودجه‌ جداگانه نیست.

دبیر اتحاد زیست شناسان ایران اظهار کرد: با توجه به شرایط حال حاضر به طور قطع این طرح مخالفت‌هایی در پی خواهد داشت ولی با توجه به جایگاه علوم پایه و زیست‌شناسی در عصر نوین که در بیانات مقام معظم رهبری بارها  به آن تاکید شده، و همچنین با عنایت بر اینکه ایشان بارها بر ایجاد فضایی که مانع از مهاجرت گسترده‌ دانشجویان این رشته‌ها شود، اصرار ورزیده‌اند، تقاضا داریم  به هر نحو ممکن، چه با ادغام و چه با تدبیری دیگر، قبل از اینکه این نابه‌سامانی بیش از این، به علم زیست‌شناسی و فعالین این حوزه آسیب برساند، چاره‌ای بیندیشید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی ادغام وزارت بهداشت و علوم علم زیست شناسی وزارتخانه های علوم و بهداشت شورای عالی انقلاب فرهنگی زیست شناسان ایران دو وزارتخانه وزارت بهداشت ادغام وزارت آموزش پزشکی علوم پایه علوم پزشکی زیست شناسی وزارت علوم نظام پزشکی ی پزشکی رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۶۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند

معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۲۵ هزار نیروی جدید در دور دوم استخدامی‌ها که به زودی اعلام خواهد شد، جذب این وزارت می‌شوند.

بهرام بنده یزدانی روز شنبه در آیین آغاز کار ساخت مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیای شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه در دوره های پیش سهمیه مناسبی برای استخدامی نیروهای بهداشت و درمان در نظر گرفته نشد و این بخش با مشکل مواجه بود.

وی افزود: رایزنی‌ها برای استخدام جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است تا سهمیه مناسبی برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باشد.

معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بیان کرد: مسیر قانونی تبدیل وضعیت ایثارگران، ۹۰۰ نفر در سال گذشته را شامل شد و این خود کمک بزرگی به امنیت شغلی کارکنان و وضعیت کیفی شاخص های استخدامی منابع انسانی کرد.

وی اضافه کرد: رایزنی های لازم برای استفاده از این ظرفیت جدید استخدامی که به زودی اعلام رسمی می شود در مدیریت منابع انسانی وزارتخانه در حال انجام است.

بنده یزدانی در ادامه اضافه کرد: هزینه های کلانی در بحث خرید تجهیزات و اقلام بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم انجام شده که اختصاص هفت میلیون و ۳۰۰ هزار یورو تجهیزات به خراسان شمالی از این موارد است.

وی افزود: اعتبارهای بیشتری برای بخش درمان خراسان شمالی در دور سوم سفرهای مسئولان وزارتخانه به این استان اختصاص می‌یابد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد
  • آغاز رقابت بیش از ۳۶ هزار نفر در فارس در رشته تجربی
  • ۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان
  • قلیان با گاز خنده!