Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@18:54:19 GMT

آیا درد مفصل‌تان به علت آرتروز است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۶۸۸۹

آیا درد مفصل‌تان به علت آرتروز است؟

«آرتروز» یا «استئوآرتریت» شایع‌ترین شکل آرتریت یا التهاب مفصل است که در آن، غضروف- بافت انعطاف‌پذیر پوشاننده مفاصل- تخریب می‌شود. در نتیجه تخریب غضروف، فضای میان سرهای استخوان‌ها در مفصل به تدریج باریک می‌شود و سطح استخوان‌ها تغییر می‌کند. این وضعیت در طول زمان ممکن است به آسیب مفصل و درد منتهی شود.

افراد مبتلا به آرتروز اغلب در بیش از یک مفصل درگیری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایع‌ترین مفاصلی که درگیر آتروز می‌شوند، مفاصل زانو، لگن، کمر و گردن و برخی مفاصل انگشتان هستند. علائم آرتروز ممکن است در طول سال‌ها رخ دهند و بسیاری از علائم اولیه بدون توجه به اینکه از چه مفصلی شروع شوند، مشابه هستند. نخستین نشانه اغلب درد در مفصل پس از فعالیت شدید یا استفاده بیش از حد از یک مفصل است. 

مفصل ممکن است در صبح‌ها خشک باشد، اما پس از چند دقیقه حرکت از این حالت خارج می‌شود. همچنین ممکن است مفصل اندکی دردناک باشد و  هنگام حرکت حس سایش یا ترق و تروق در آنها ایجاد کند. برخی از افراد دچار درد مداوم مفصلی می‌شوند که خوابشان را مختل می‌کند.

اما برخی از نشانه‌های آرتروز مختص مفاصلی معین است. اگر هر کدام از این دردها را در این مفاصل‌تان حس کردید، از دکترتان بخواهید شما را از لحاظ آرتروز معاینه کند:

- زانوها: هنگامی که زانو دچار آرتروز می‌شود، درد، تورم و خشکی این مفصل رخ می‌دهد. آنچه در ابتدا به صورت اندکی ناراحتی ناشی از فشار آمدن روی مفصل شروع می‌شود، می‌تواند به اشکال در راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها، به دستشویی رفتن و به بستر رفتن و از بستر خارج شدن بینجامد.

- دست‌ها: آرتروز دست‌ها اغلب با خشکی و دردناکی انگشتان دست و قاعده انگشت شست به خصوص در صبح‌ها بروز می‌کند. ممکن است گرفت اشیا برایتان سخت‌تر شود و هنگام حرکت صدای ترق‌ تروق مفاصلتان بلند شود. افرادی که مبتلا به آرتروز دست هستند، ممکن است در انجام حرکات معمول روزانه مثل باز کردن در یک شیشه مربا، چرخاندن کلید یا تایپ کردن دچار اشکال شوند.

لگن و ستون فقرات: هنگامی که آرتروز مفصل لگن را مبتلا می‌کند، درد ممکن است در کشاله ران تا بخش داخلی ران یا حتی در زانو احساس شود. آرتروز ستون فقرات گردنی ممکن است باعث درد در شانه‌ها و بازوها شود. آرتروز در بخش پایینی ستون فقرات ممکن است باعث ایجاد درد در باسن یا ران‌ها شود.

کد خبر 649207 برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز بیماری - آرتروز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجله نکته بهداشتی روز بیماری آرتروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۶۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟

ایتنا - آژانس فضایی اروپا عکسی را منتشر کرد که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس گرفته شده و نشان می‌دهد آثار واضحی از پدیده «عنکبوت» در سراسر منطقه قطبی جنوبی مریخ پخش شده است.
حقیقت این است که آن‌ها چیزی نیستند که در تصویر دیده می‌شوند، بلکه این طیف‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که نور خورشید بهاری بر روی لایه‌های دی‌اکسیدکربن رسوب‌شده در ماه‌های تاریک زمستانی می‌افتد.

آژانس فضایی اروپا در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد: نور خورشید باعث می‌شود یخ دی‌اکسیدکربن در پایین لایه به گاز تبدیل شود، که شکل فواره‌های بلند، قبل از اینکه دوباره بیفتد و روی پشت‌بام بنشیند، انباشته شده و به یخ بالایی نفوذ می‌کند.

این باعث ایجاد لکه‌های تاریک با عرض ۴۵ متر تا ۱ کیلومتر می‌شود. همین فرآیند الگوهای متمایز «عنکبوت شکل» را ایجاد می‌کند که در زیر یخ حک شده‌اند.

 
نقاط تاریکی را می‌توان در حومه بخشی از مریخ به نام شهر اینکاها مشاهده کرد. دلیل این نام این است که «شبکه خطی و تقریباً هندسی تپه‌ها» یادآور خرابه‌های اینکاها است.

شهر اینکاها که رسما با نام Angustus Labyrinthus شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۲ میلادی توسط کاوشگر مارینر ۹ ناسا کشف شد.

آژانس می‌گوید: «ما هنوز مطمئن نیستیم که شهر اینکاها دقیقاً چگونه شکل گرفته است. تپه‌های ماسه‌ای ممکن است در طول زمان به سنگ تبدیل شوند. شاید مواد از میان ورقه‌های شکسته سنگ مریخ نفوذ کرده باشند و یا تپه‌ها ممکن است ساختارهای دندانه‌دار مرتبط با یخچال‌های طبیعی باشند.

دیگر خبرها

  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
  • کار‌های عجیب و غیر ممکن این افراد را ببینید
  • چرا شرکت اپل ممکن است فوتبال را نیز مال خود کند؟ (زیرنویس فارسی)
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید