Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@07:12:33 GMT

«فرسایش» دامن خاک لرستان را گرفت!

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۷۰۳۵

«فرسایش» دامن خاک لرستان را گرفت!

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روند فرسایش خاک در استان لرستان و محدوده زاگرس به گونه‌ای است که هشدار کارشناسان را در پی داشته و خواستار جدیت متولیان امر برای مقابله با این بحران جدی شده‌اند.

افزایش تغییر کاربری جنگل‌ها و مراتع استان به اراضی کشاورزی، تداوم استفاده از شیوه‌های سنتی در آبیاری اراضی، وقوع سیلاب، عدم اجرا و تکمیل پروژه‌های آبخیزداری و… از جمله آسیب‌ها به خاک این دیار است که موجب ابزار نگرانی متخصصان در این حوزه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حذف اعتبارات حوزه آبخیزداری

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این راستا بر ضرورت تکمیل سازه‌های آبخیزداری تاکید کرد و گفت: با وجود آنکه پتانسیل لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان فراهم است، اما متأسفانه اعتبارات استانی لازم به این امر اختصاص داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوضه‌های آبخیز شهر خرم‌آباد در مناطق «فلک الدین»، «سر مرغ»، «زرین چغا»، «ریمله»، «آبشار طلایی»، «کرگانه»، «قلعه گل»، «پیرجد»، «سر آسان»، «کاکاشرف»، «شوراب»، و «کرگاه»، عملیات آبخیزداری به شکل احداث سازه‌های سنگی ملاتی، بندهای خاکی و همچنین خشکه چین احداث شده است، عنوان کرد: متأسفانه در سال ۱۴۰۰ به علت حذف اعتبارات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی و همچنین عدم تخصیص اعتبارات کافی استانی به آبخیزداری، برخی از سازه‌های احداثی تاکنون تکمیل نشده‌اند و در این راستا بهره برداری از آنها نیاز به تزریق اعتبارات ملی و استانی دارد.

هر ساله بیش از ۲۰ تن در هکتار فرسایش خاک رخ می‌دهد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، نقش این سازه‌ها را در جلوگیری از سیلاب، کاهش رسوب و… بسیار مهم دانست و افزود: هر هکتار عملیات آبخیزداری حداقل به ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و این در حالیست که، اثر بخشی اجرای عملیات آبخیزداری به ازای هر هکتار نفوذ و کنترل آب، ۵۳۰ مترمکعب آب در هکتار و افزایش ۱۲۰ کیلوگرمی تولید علوفه را در پی خواهد داشت.

نجفی با بیان اینکه بخش اعظمی از استان سیل خیز بوده و سیل گذشته خسارات زیادی به زیرساخت‌های لرستان وارد کرد افزود: در برخی از مناطق استان هر ساله بیش از ۲۰ تن در هکتار فرسایش خاک رخ می‌دهد که تنها با اقدامات آبخیزداری می‌توان آن را مدیریت و تا حد زیادی کاهش داد.

نقش پروژه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک

وی در ادامه به بارش‌های قابل ملاحظه در شهرهای خرم آباد و پلدختر گریزی زد و اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری در این شهرها نه تنها باعث کاهش خسارت به میزان زیادی می‌شود بلکه سرعت روان آب را کاهش و آب‌های جاری ناشی از بارندگی را به درون خاک نفوذ می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، به دبی پیک سیلابی رودخانه خرم رود در ساعات اوج بارش‌ها که ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه بوده نیز اشاره کرد و بیان داشت: با انجام عملیات آبخیزداری، مدیریت سیلاب و با افزایش زمان تمرکز می‌توان علاوه بر کنترل سیل، کنترل رسوب و نفوذ آب به آبخوان‌های منطقه، نقش مهمی در کاهش خسارت سیل به تأسیسات شهری و خدمات زیربنایی ایفا کرد.

نجفی گفت: پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده همواره در حوضه‌های آبخیزداری موجب افزایش آبدهی قنوات، چشمه‌ها و چاه‌های پایین دست می‌شود.

نیاز ۴۰ میلیاردی برای تکمیل طرح‌های آبخیزداری

مجید سپهوند معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل سیلاب‌های مخرب بیش از ۱۳۰ طرح آبخیزداری در سطح ۴۵۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبریز لرستان اجرا شده است.

وی گفت: بعد از سال ۹۷ به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد و بالغ بر ۱۳۷ پروژه آبخیزداری در سطح استان اجرا شد.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان داشت: از دو میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار از حوزه آبخیز لرستان، تنها در سطح یک چهارم آن‌ها طرح‌های آبخیز داری انجام شده است.

سپهوند افزود: با بهره برداری از ۹ طرح نیمه تمام آبخیزداری در لرستان حدود چهار میلیون متر مکعب سیلاب و رسوب در حوزه لرستان مهار می‌شود و برای بهره برداری از این تعداد طرح ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بنا بر این گزارش، با استمرار وضعیت فرسایش خاک و عدم تکمیل طرح‌های آبخیزداری، معلوم نیست در آینده چه بر سر سرمایه‌های این دیار خواهد آمد، سرمایه‌ای که بد نیست در مورد آن بدانیم که به گفته کارشناسان برای تولید هر سانتی متر خاک یک دوره زمانی ۵۰۰ تا ۷۰۰ ساله زمان نیاز است.

با این تفاسیر باید قبل از آنکه دیر شود به فکر راه چاره بود و در این میان توسعه فعالیت‌های آبخیزداری، جلوگیری از تعرض به مراتع و جنگل‌ها، تغییر کاربری منابع طبیعی به اراضی کشاورزی، حفظ داشته‌های خود در این حوزه و توجه به کشاورزی اصولی از اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 5396895

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری فرسایش خاک اداره کل منابع طبیعی لرستان ویروس کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه قاسم سلیمانی کرمانشاه عکس استانها شهید گمنام تشییع و خاک سپاری شهید گمنام آمار کرونا تشییع شهدا ایام فاطمیه گرگان خسارات سیلاب دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان عملیات آبخیزداری فرسایش خاک سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۷۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سازه‌های آبخیزداری در حوزه شهری بیرجند، مهرشهر، مرک و دیگر مناطق وجود دارد و هم اکنون اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه باقران در مرحله یک و ۲ را داریم.

او افزود: در پی بارندگی‌های اخیر نیز ۲ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در سازه‌های آبخیزاری بیرجند داشته ایم.

نصرآبادی بیان کرد: در حوزه منابع طبیعی نیز به طور کلی از ۱۵ میلیون هکتار اراضی در استان ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است و در حوزه‌های مدیریتی و پیشگیری، اجرایی و مقابله با متخلفین فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد که هم استانی‌ها می‌توانند موارد تخلف را از طریق شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اعلام کنند.

بیشتر بخوانید

بستر رودخانه ۸ روستا لایروبی و آزادسازی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: به طور مثال قطع درخت و گونه‌های گیاهی حتی اگر در باغ شخصی باشد مطلقاً ممنوع است و می‌بایست با مجوز انجام شود.

ماجرای کلیپ پخش شده با عنوان کوهخواری در جاده بند امیرشاه بیرجند چه بود؟

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی با عنوان کوهخواری در بند امیرشاه بیرجند توسط برخی از کانال‌ها و رسانه‌ها بدون صحت سنجی منتشر شد.

او افزود: عنوان کوهخواری صحت ندارد؛ جاده بند امیرشاه به سمت مزار کوه چندین سال است که دچار ریزش کوه شده و محدوده ریزش شناسایی شده به همین دلیل از حدود ۶ ماه قبل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این جاده جهت ایمنی مسیر تردد در حال انجام کار است.

نصرآبادی بیان کرد: این اقدام برای حذف قسمتی که ریزش کوه دارد و کم کردن از حادثه خیزی آن‌ قسمت در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین اقدامات بالادستی که در آنجا صورت گرفته در اراضی شخصی و در قالب طرح مصوب دولتی گردشگری و کاملا قانونی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه