Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سلامت خبرگزاری فارس:کرونا، این ویروس مرموز و هزار چهره اثرات منفی جسمی، روحی، اجتماعی ، فرهنگی و...زیادی را بر جوامع مختلف تحمیل کرده و روز به روز آثار این نابسامانی‌ها شکل جدیدتری به خود گرفته و نمود بیشتری دارد.

اطلاع از میزان آسیب‌های وارده این بیماری بر پیکره جوامع مختلف در تصمیم سازی برای کاهش پیامدهای منفی آن و مدیریت صحیح این پاندمی ویرانگر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به هر میزان که داده ها و اطلاعات متقن تر باشد، اعمال سیاستها و تدابیر لازم از درجه دقت بیشتر و با کیفی‌تری برخوردار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، اولین کنگره ملی«رصد اجتماعی پاندمی کووید 19»، روزهای یکشنبه و دو شنبه هفته جاری به مدت دو روز به همت رصدخانه اجتماعی کووید 19، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وزارت بهداشت و شهرداری تهران در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

تشکیل دبیرخانه رصد خانه اجتماعی کرونا در اسفند 99

حمیدرضا خانکه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 ، در این کنگره ملی به چگونگی تشکیل رصدخانه اجتماعی کووید 19 و فعالیت‌های آن اشاره کرد و افزود: از اواخر اسفندماه سال گذشته این دبیرخانه دایر شد و با تشکیل کارگروه‌ها و پایگاه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اقدام به انجام مطالعات در زمینه پیامدهای اجتماعی و روانی کووید در کشور کرده و نتایج دو مطالعه را برای سیاستگذاری و برنامه ریزی به وزارت بهداشت ارسال کرده است. 

کرونا قشر ضعیف تر را بیشتر اذیت کرده است

خانکه با اشاره به چند عاملی بودن پدیده کووید و پیچیدگی آن، افزود:در دوران شیوع این بیماری، به نظر می‌آمد که همه افراد جامعه به یک نوع درگیر بیماری خواهند شد، اما تحقیقات نشان داده است که سطوح پائین جامعه، صدمات متفاوتی را نسبت به سطوح بالا داشتند؛ همان طور که تعداد مبتلایان و تعداد مرگ و میر در سطوح پائین جامعه بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: برهمین اساس، در تمام دنیا علاوه بر توجه به ابعاد پزشکی کرونا، بررسی نابرابری‌های اجتماعی و تاثیرات اجتماعی و روانی کووید، بررسی ریشه مقاومت در مقابل تزریق واکسن، تاثیر حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی بر مدیریت کووید ضروری تشخیص داده شد.

تاثیرات روانی و اجتماعی کرونا تا سالها باقی است

رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 تصریح کرد: با توجه به اینکه شواهد علمی نشان می‌دهند که تاثیرات روانی و اجتماعی کووید برای سالها در جوامع ماندگار بوده، لذا بررسی ابعاد سلامت اجتماعی در کشور به عنوان برنامه آینده رصدخانه و بعد از شیوع کرونا، لازم و ضروری خواهد بود.

تحقیقات نشان داده  در دوران کرونا سطوح پائین جامعه، صدمات متفاوتی را نسبت به سطوح بالا داشتند و تعداد مبتلایان و تعداد مرگ و میر در سطوح پائین جامعه بیشتر بوده است

خانکه ابراز امیدواری کرد:ابعاد اجتماعی کووید در این کنگره ملی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد و نتایج آن به دولت جهت مدیریت پاندمی کووید کمک کند.

   

 

   خانکه به ارائه تعاریف سلامت اجتماعی با نگاه فردی، جامعه سلامت ساز و عوامل تاثیرگذار بر سلامت که اگر کم توجهی به آن بشود، تبعات ناعادلانه خواهد داشت، پرداخت.

وی با اشاره به آخرین آمار مبتلایان در دنیا که 296 میلیون نفر است و بیش از 5 میلیون فوتی داشته، گفت: در کشور ما نیز تاکنون حدود شش میلیون نفر مبتلا داشتیم که 131 هزار تن فوت شده اند. شرایط کنونی ایران به نسبت کشورهای پیشرفته دنیا، از وضعیت خوبی برخوردار بوده و جزو کشورهای سفید دنیا تلقی می‌شود.

خانکه با نمایش جداول مربوط به آخرین آمار مربوط به واکسیناسیون در کشورهای مختلف دنیا، افزود: شاخص نابرابری اجتماعی و نابرابری در دسترسی به واکسن در دنیا وجود دارد؛ضمن آنکه مقاومت در مقابل تلقیح واکسن در کشورهای گوناگون مشاهده می‌شود.

 وی اظهار داشت: ایران هم اکنون مانند کشور آلمان حدود 70 درصد واکسن زده است و وضعیت کشور ما در میانگین جهانی، از سطح بالایی برخوردارست و در مقایسه با کشورهای همسایه، بهتر هستیم، اما براساس مطالعات انجام شده، میزان تمایل به استفاده از واکسن از فروردین ماه امسال که 86 درصد بوده، نسبت به شهریورماه امسال که 64 درصد را نشان داده، روند کاهشی داشته است که می تواند تاثیر فعالیت رسانه های کمتر تخصصی و با نفوذتر در جامعه باشد. که باید بعنوان یک هشدار مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: شاخص نسبت تعداد کشته‌ها به 100 مورد مثبت، در ایران عدد دو است که تقریبا با جامعه جهانی برابری می‌کند؛ این درحالی است که در کشور، میزان 8 و بالاتر را هم تجربه کرده‌ایم.

حمل و نقل، هتلها، رستورانها و بیمارستانها بیشترین تأثیر از کووید را داشته‌اند

خانکه با اشاره به چالش‌های اقتصادی کووید که دنیا و ما با آنها روبه رو شدیم، تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که حوزه‌های مختلفی همچون حوزه حمل و نقل، هتلها، رستورانها و بیمارستانها از کووید متاثر شدند و حوزه‌هایی که کمتر از کووید متاثر شدند، مدیریت عمومی، برق، پل و ارتباطات است؛این در حالی است که هتلها، خرده فروشی‌ها و عمده فروشی‌ها وابسته به حاکمیت هستند. بیمارستانها به ویژه بیمارستان‌های خصوصی بشدت از کووید متاثر شدند؛ چرا که عمل‌های جراحی و مراجعات بیماران غیرواگیر انجام نشده و یا کاهش پیدا کرده است.

23 درصد افراد  در دوران کرونا شغل خود را از دست داده‌ا‌ند

 وی در مورد نتایج بررسی‌های مربوط به افرادی که شغل خود را در اثر شیوع کرونا از دست دادند،گفت: در سال 99، 23 درصد افراد کلا شغل خود را در اثر کووید، از دست داده‌ا‌ند که خانمها و شهرنشینان بیشترین آمار را در این جمعیت دارند.

دولت فقط 17 درصد حمایت اجتماعی در دوران کرونا داشته است

وی افزود: ما برنامه حمایت اجتماعی قوی از سوی دولت نداشتیم و یا اعلام نکردیم و بیشتر گروه‌های بسیج و داوطلبان، طرح شهید سلیمانی و خیرین بودند که کمک می‌کردند ولی در کشورهای توسعه یافته تا 76 درصد،کشورهای با درآمد متوسط تا 37 درصد کمک مالی به افراد نیازمند داشتند و کشور ما تا 17 درصد کمک کردند.

 رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 نتایج بررسی تبعات اجتماعی کووید از نظر وضعیت درآمدی شهروندان را ارائه کرد و گفت: حدود 5.3 درصد شاغلین ما، درآمدشان کاهش پیدا کرده و یا از دست دادند که جامعه شهرنشین در این آمار بیشتر از روستائیان صدمه دیده‌اند.

7 درصد از تولید ناخالص ملی برای حمایت از آسیب دیدگان ناشی از کرونا هزینه شده

وی اضافه کرد:از نظر حمایت مالی دولت، حدود 7 درصد از تولید ناخالص ملی برای حمایت از آسیب دیدگان ناشی از کرونا هزینه شده است و در مقابل این 7 درصد، به میزان 72 درصد توفیق و موفقیت در درمان داشته است.

در دوران کرونا کشورهای توسعه یافته تا 76 درصد،کشورهای با درآمد متوسط تا 37 درصد کمک مالی به افراد نیازمند داشتند و کشور ما تا 17 درصد کمک کردند

خانکه از اقدامات حمایتی کشورها سخن گفت که بیشتر حمایت‌های مستقیم مالی، معافیت‌های مالیاتی و پرداخت وام بوده ولی باید در نظر داشت که حمایت صرفا پرداخت پول نیست، همان‌طور که در کشورهای دیگر، به اشکال مختلف کمک شده است و در کشور ما نیز باید به این حمایت‌ها فکر کنیم تا تبعات اجتماعی و روانی ناشی از کووید را کاهش بدهیم.

  وی مقایسه کشورها در هزینه کردشان از تولید ناخالص را در این زمینه بیان کرد و افزود: ما به نسبت سهمی که از تولید ناخالص ملی هزینه کردیم، وضعیت خوبی داریم و این ناشی از مشارکت خوب مردم بوده؛ ضمن آنکه  عملکرد حاکمیت و دولت و حجم زیاد واکسنی که تامین شد و حرکت جهادی دولت و ارگانهای همکار برای انجام واکسیناسیون را نمی‌توان نادیده گرفت،

بی رغبتی 15 درصد مردم ایران به واکسیناسیون

خانکه متذکر شد: اما مردم نیز همکاری و تبعیت خوبی داشتند و فقط 12 تا 15 درصد مردم به تلقیح واکسن تمایل نشان نمی‌دهند، در صورتی که کشور آلمان با جمعیتی مشابه ایران و هزینه کرد 23 درصد از تولید ناخالص کشورش در کرونا، به اندازه ایران موفق نبوده و 35 درصد از مردم این کشور هنوز تمایل به استفاده از واکسن ندارند.

 وی استفاده از آموزش مجازی را اتفاق خوبی دانست، ولی به مشکلات مردم در این ارتباط بلحاظ امکانات لازم و یا آگاهی و سواد استفاده از این سیستم آموزشی پرداخت که به عقیده او، این شرایط فرصتی است که نباید از دست داد، بلکه می‌توان به این مشکلات فائق آمد و از مزایای آموزش‌های مجازی استفاده کرد.

حمایت اجتماعی در دوران کرونا وجود نداشت

 خانکه به چالش‌های اصلی کووید نیز پرداخت و گفت: یافته‌های علمی در دوران کووید، متضاد و متفاوت بودند و رسانه‌ها با انعکاس آنها، در مواقعی باعث شدند که مردم در سردرگمی قرار بگیرند، عدم حمایت و یا کمبود حمایت اجتماعی نیز از چالش‌های کووید بود؛ به طوری که مطالعات ما نشان داد که حمایت اجتماعی کافی نداشتیم و بحث خستگی بیش از حد نظام سلامت و بی انصافی نسبت به کادر درمان از دیگر چالشها ست.

 به گفته وی مدیریت نامناسب منابع و توزیع نامناسب، عدم تبعیت همه نظام سلامت از پروتکل‌های تدوین شده، لزوم توجه به سلامت روان مردم که از کووید متاثر شده‌اند، از دیگر چالش‌های اصلی کووید است.

 وی در بیان مهمترین چالش‌ها و آسیب پذیری مدیریت کرونا در ایران ، به " لزوم اطلاع رسانی شفاف در جامعه، محدودیت مدیریت کرونا در مناطق مختلف با توجه به شرایط و لزوم اعطای اختیارات لازم به مسئولان محلی، حمایت مالی و مدیریت تماس‌ها و اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: اما به نظرم هم اکنون در مورد امیکرون  اطلاع رسانی خوبی صورت نمی‌گیرد و باید منابع اطلاعاتی خود را تقویت کنیم.

خانکه به شاخص‌ها‌ی بازگشایی در جهان اشاره کرد و گفت: در ایران اتفاق خوبی که افتاد، بازگشایی‌ها را به مسئولان مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها سپردند، اما آنچه که مهم است، نظارت بر اجرای صحیح شاخص‌هاست تا سیاستگذاری‌ها در مسیر درست انجام شود.

کرونا بهانه‌ای برای تورم! 

وی تمایل کم مردم به تزریق دز دوم و سوم واکسن کرونا و واکسن هراسی در بعضی از گروه‌ها، یا تصورات نادرست مانند اینکه کرونا را بهانه‌ا‌ی برای تورم و سیاسی کردن جامعه می‌دانند"، را از جمله چالش‌های کووید ذکر کرد.

رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 به مطالعه انجام شده در دو فاز، جهت بررسی میزان تمایل مردم به تزریق واکسن اشاره کرد و افزود: این مطالعه در فروردین ماه و مردادماه امسال انجام شد و برخی از چالش‌ها‌ی استخراج شده از این مطالعه، "عدم تمایل به تزریق واکسن، کاهش اعتماد اجتماعی،عدم اطمینان به اثربخشی واکسن، عدم اعتماد نسبت به ماهیت واکسن، ناباوری و بی اعتمادی نسبت به واکسن، تردید در تاثیرگذاری واکسن و یا ایمنی افراطی که با تزریق واکسن، نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بی توجه می‌شوند و در خصوص تسهیلات در زمینه واکسن "است که با تکرار این مطالعه و اجرای آن به صورت کهورت، می‌توان مقایسه بهتری در این خصوص داشت.

خانکه براساس مطالعات انجام شده، مداخلات غیردارویی مانند مدیریت کووید در ارتباط با مدارس، تجمعات، مشاغل پرخطر را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: در این مداخلات، از 10 تا 50 روز تاثیرگذاری و کاهش ابتلا و مرگ و میر قابل مشاهده است و مدیریت موسسات آموزشی تاثیر زیادی دارد.

  وی مشکلات شایع روانی و اجتماعی ناشی از کووید را بیان کرد و افزود: استرس، ترس، وسواس و دیگر مشکلات شایع روانی و اجتماعی ناشی از شرایط کرونایی، احساس تنهایی و نبودن تعاملات اجتماعی و خانوادگی است.

رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 تاکید کرد: پژوهشها در دنیا تمایل بسیار وحشتناکی به موضوع کووید پیدا کرده‌اند و حوزه‌های دیگر فراموش شدند که لازم است پژوهش در دیگر حوزه‌ها نیز انجام شود و در نهایت، حمایت از گروه‌های آسیب پذیر، زنان، سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، به دلیل تاثیرپذیری این گروه‌ها، مورد توجه قرار بگیرد.

استرس، ترس، وسواس و دیگر مشکلات شایع روانی و اجتماعی ناشی از شرایط کرونایی است

خانکه در بیان توصیه‌های لازم برای رفع چالش‌ها،گفت:اطلاع رسانی شفاف، توجه به ابعاد اجتماعی، روانی و اقتصادی، نیاز به انجام و ارزیابی مدیریت خطر و توجه به نتایج مثبت ناشی از پاندمی که اجرای برنامه دورکاری در ادارات و سازمانها، استفاده از آموزش‌های مجازی برای ادامه تحصیل دانشجویان که سبب توسعه امکانات الکترونیک در کشور شد، از جمله نکات مثبت در دوران کرونا بود.

وی استفاده از امکانات ارتباطی از راه دور برای برگزاری گردهماییه‌ا و نشست‌ها و به ویژه بهره گیری از اساتید خارجی که با برقراری ارتباطات از راه دور، از مسایل پیرامون سفر و اقامت این اساتید در ایران جلوگیری می‌کند و در داخل کشور نیز به کاهش سفرهای غیرضرور منجر خواهد شد، لازم دانست.

رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19بر این نکته تاکید کرد: واکسیناسیون قادر به کم کردن ابتلا و مرگ و میر و پیشگیری از انواع جدید کرونا خواهد شد.

ویژگی بیماران خاص 

غنچه راهب، مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به مشکلات روانی و اجتماعی استخراج شده از تحقیقی در جمعیت کوچکی از بیماران خاص در دوران همه گیری کرونا، بیان داشت:مزمن بودن، دارای هزینه سنگین درمان و نیاز به درمان‌های پیچیده و فناوری های مدرن از خصوصیات بیماری خاص ذکر کرد.

نام بیماری‌‌های خاص

راهب افزود: بنیاد بیماری‌ها‌ی خاص، بیمارانی که دچار نارسایی پیشرفته کلیه هستند، ام اس، تالاسمی و هموفیلی را جزو بیماران خاص می‌شناسد و همچنین خدماتی را به بیماران مبتلا به سرطان و بیماران پروانه‌ای ارائه می‌دهد.

 وی درباره مطالعه‌ای که تحقیقی کیفی و تحلیل محتواست و در میان جمعیت بیماران خاص انجام شده، گفت: این تحقیق عمدتا در میان بیماران همودیالیز، هموفیلی و تالاسمی، سرطان ، ام اس و HIV ، با نمونه گیری گلوله برفی در سنین متفاوت، اجرا شده است.

 دردسر کرونا برای بیماران تالاسمی

راهب با اشاره به اینکه نمونه‌های جمع آوری شده از استان‌های تهران، لرستان، کردستان، همدان و مازندران بودند، جداول مربوط به مشکلات روانی و اجتماعی بیماران خاص در دوران همه گیری کرونا  را نمایش داد و افزود: اولین مشکلی که بیماران تالاسمی مطرح کردند، عدم دسترسی آنان به فرآورده‌های خونی است؛چرا که به دلیل شیوع کرونا، اهداکنندگان خون کاهش پیدا کردند و لذا این نگرانی در بیماران به وجود آمده که فرآورده‌های تولیدی از خون‌های اهدایی نیز کاهش پیدا کنند.

به گفته وی، نگرانی از ابتلا به کرونا در مراجعه به بیمارستان برای دریافت خدمات مربوط به بیماری تالاسمی، نگرانی بابت از دست دادن اعضای خانواده در اثر کرونا، ترس از دست دادن شغل و ناتوانی مالی و عدم توانایی تامین هزینه‌های درمان و تامین مخارج خانواده، کمبود دارو و افزایش قیمت دارو، اشتراک فضای درمانی همه بیماران خاص و تاثیرات منفی روی روان آنان، عدم امکان ارزیابی و آزمایشه‌ای خون و عدم امکان تردد به شهرستان‌ها، مشکلات تنفسی در حین خونگیری، ضعف شدید به هنگام خون گیری برای استفاده نکردن از مواد غذایی در محیط بیمارستان، سیستم ضعیف ایمنی و ناتوانی مالی برای تامین دارو و مواد غذایی جهت تقویت، رسوب میزان آهن، و مشکلات اعصاب و روان همچون اضطراب، افسردگی، تغییرات خلقی و ناسازگاری، انزوا و پرخاشگری " از جمله مسایل و مشکلات بیماران تالاسمی بود که با اجرای این مطالعه، استخراج شد.

آسیب‌های کرونا بر بیماران سرطانی

وی در مورد مشکلات بیماران مبتلا به سرطان نیز گفت: ترس از ابتلا به کرونا، ترس ابتلای مراقبان، نگرانی از کمبود و پیدا کردن داروهای لازم، نگرانی برای از دست دادن نقش ها و وظایفشان و کمبود اکسیژن و دشواری برای دسترسی، مشکلات این بیماران پس از ابتلا به کرونا، تعویق روند درمان بیماری سرطان، تشدید استرس، افسردگی، بی خوابی و سردرگمی و همچنین رعایت افراطی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی خانواده‌های این بیماران، اضطراب و افسردگی در اثر نگرانی به ابتلا، بی توجهی به دیگر اعضای خانواده و تمرکز عمده بر فرد بیمار و بروز تعارضات و اختلافات خانوادگی، نگران بسیار زیاد فرزندان خانواده بخصوص برای مادر خانواده ، از دست دادن شغل و منابع مالی، شلوغ بودن داروخانه‌ها و امکان ابتلا و یا استفاده از وسایل عمومی و امکان ابتلا " از جمله مشکلات بیماران مبتلا به سرطان است.

راهب، ایجاد تسهیلات برای تداوم فرایند درمان، و دسترسی بهتر به دارو و شرایط اختصاصی برای دریافت دارو جهت جلوگیری از مراجعه به داروخانه‌های شلوغ  را برای این بیماران توصیه کرد.

اثر کرونا بر بیماران دیالیزی چه بوده است؟

مدیر دپارتمان مددکاری اجتماعی دانشگاه در خصوص مشکلات استخراج شده مربوط به بیماران همودیالیز،  نگرانی از ابتلای خود و اعضای خانواده به کرونا، پائین بودن سطح ایمنی، ضعف جسمی در حین دیالیز و همزمانی انجام دیالیزبرای بیمار کرونایی با بیمار غیرکرونایی، ترس از ابتلای همراه بیماران به کرونا، شدت یافتن علائم بیماری، افزایش اگزما و زخم‌های جسمی به دلیل استفاده زیاد از ماسک و الکل، دشواری تحمل ماسک و دردهای جسمی، مشکلات سلامت روان مانند استرس اضطراب و کاهش انرژی ، انزوای اجتماعی و دوری از اعضای خانواده، " را مطرح کرد.

  وی مشکلات اجتماعی و اقتصادی این بیماران را نیز بیان داشت و گفت: عدم حمایت ارگان‌های دولتی، عدم توانایی تامین هزینه‌های درمان، نگرانی ازدست دادن شغل، گرفتاری در انزوای اجتماعی و نگرانی از عدم استقلال مالی، از جمله این مشکلات هستند که توسط بیماران همودیالیز ذکر شد.

اثرات کرونا بر بیماران ایدزی در ایران

راهب در خصوص بیماران مبتلا به HIV،  اظهار داشت: ترس از ابتلا به کرونا، و پائین بودن امید به زندگی و خود مراقبتی در این بیماران ، از دست شغل و بروز مشکلات اقتصادی، فقر اقتصادی و ناتوانی در تامین هزینهه‌ا و در بحث خانوادگی، عدم پذیرش خانواده ، از جمله مشکلات این بیماران است.


اثرات کرونا بر بیماران ام اس

 وی افزود: مشکلات استخراج شده از جمعیت بیماران ام اس، تشدید مشکلات جسمی و تشدید در تکرر ادرار به دلیل کم تحرکی، علائم عدم تعادل و عوامل روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب و نگرانی از تزریق واکسن در آنان بشدت مشهود بود، روابط بین فردی با دوستانشان تقریبا قطع شده، کمک های بیش از اندازه خانواده سبب محدودیت آنان شده و رفتارهای وسواس گونه خانواده بر آنان تاثیر گذاشته، محدودیت در انجام اوقات فراغت و تفریح " می باشد.

مدیر گروه مددکاری اجتماعی تصریح کرد: همه بیماران خاص به ویژه بیماران ام اس به دلیل کم تحرکی و مشکلات حرکتی، دشواری در مراجعه به مراکز درمانی و شلوغی وسایل عمومی و امکان ابتلا، شلوغی داروخانه‌ها و تامین هزینه‌های دارو و درمان ، از جمله مشکلات موثر بر وضعیت جسمی و روانی این بیماران بوده است.

ضرورت آماده باش تمام کشورها در برابر بیماری‌های نوپدید

 یونس پناهی،معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت:هر از گاهی نظام بهداشت و درمان مورد امتحانات درمانی قرار می‌گیرد که پدیده کووید نیز از جمله آنها بود.

 وی با اشاره به اینکه پاندمی کووید 19 از ابتدا چهار پیام جدی داشت، افزود: در ابتدای همه گیری کووید، به نظر می‌آمد موضوع بیماری، منطقه‌ای باشد و کشور چین به مدیریت آن می‌پردازد، ولی این طور نبود و همه دنیا را درگیر کرد و نشان داد که در مقابله با بیماری‌های نوپدید باید همه کشورهای دنیا آمادگی مقابله را داشته باشند.

پیشگیری بر درمان کرونا اولویت دارد

 پناهی ادامه داد: از طرفی، همه کشورها در ابتدای پاندمی، دنبال درمان‌های دارویی بودند و خیلی به مقوله پیشگیری توجه نمی‌کردند، ولی بعد با شناخت بیشتر ویروس مشخص شد که باید پیشگیری بر درمان مقدم باشد و هزینه برای پیشگیری، سرمایه گذاری در این زمینه است که باید به آن توجه جدی شود؛همان طور که در ایران با اجرای وسیع برنامه واکسیناسیون، آمار 700 تا 800 مرگ در روز، به کمتر از 50 مورد رسیده است و این برنامه با رعایت اصل پیشگیری  و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، تاثیرگذاری بیشتر خواهد داشت.

دردسر کرونا در روابط بین الملل

 وی اظهار داشت: نگرش رشته‌های تحصیلی جهت پشتیبانی از مدیریت بحران‌هایی مانند کووید، در ابتدای پاندمی بر علوم پزشکی استوار بود و توجهی به دیگر ابعاد جامعه که می‌‌توانستند از بیماری متاثر بشوند، نشده بود، در صورتی که این همه گیری ضمن داشتن ابعاد سیاسی،اجتماعی و اقتصادی، چالش‌هایی در روابط بین‌الملل نیز ایجاد کرد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درباره راهکارهای مسایل مطرح شده نیز گفت: یکی از نگرانی‌های ما، هزینه‌های گران برای تحقیقات است و لذا، باید به ارزان تمام شدن اقدامات پیشگیری و درمان توجه شود تا هزینه قابل توجهی به جامعه تحمیل نشود.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه در کنترل کووید، ارزیابی‌های زیادی مانند داروهای تجویزی برای درمان این بیماری و عوارض مختلف آن انجام شد ولی هم اکنون باید رصد شود که چه درمان‌هایی دارای عوارض کوتاه و بلندمدت هستند.

کرونا عامل مهم افزایش بیماری‌های غیر واگیر

پناهی به تغییر شیوه زندگی مردم در اثر پاندمی کووید 19 اشاره کرد و افزود: همه گیری کرونا به دلیل قرنطینه طولانی مدت و عدم مراجعه بیماران غیرواگیر به کلینیک‌ها و عدم کنترل سلامتی خود، باعث افزایش بیماری‌های غیرواگیر شده که می‌تواند تهدیدی برای سلامتی جامعه محسوب شود و باید با رصد این وضعیت، برنامه مربوطه تدوین و اجرا شود.

وی ادامه داد: بحث اجرای برنامه واکسیناسیون که در برخی کشورها مانند ژاپن، خوب اجرا شد و اثربخشی داشت و یا مانند افریقا، خوب نبوده، قابل رصد و بررسی است و اینکه عدم تمایل مردم به واکسن و یا مسایل پیرامون آن مورد بررسی قرار بگیرد.

 مرگ و میر کرونا در ایران باید صفر شود

وی اظهار داشت: هرچند که در کشور ما، وضعیت واکسیناسیون چه به لحاظ تامین واکسن و هم به دلیل میزان مصرف آن، سبب کاهش قابل توجه میزان ابتلا و مرگ ناشی از کووید شده است، اما لازم است که کووید در کشور ما به معنی واقعی کنترل شود و مرگ و میر به صفر برسد؛ باید تلاش کنیم تا این شرایط حفظ شود و این هدف، صرفا با دو بار تزریق واکسن محقق نمی‌شود.

 معاون تحقیقات با اشاره به سه پلت فرم واکسن‌های تولید شده در ایران، افزود: این پلت فرم‌ها که کارایی و ایمنی آنها به لحاظ علمی و تخصصی تایید شده است، نشان می‌دهند که مسیر قابل قبولی در این زمینه طی شده و ادامه آن منجر به چه نتایجی خواهد شد.

 پیدایش بیماری‌های جهش زا از ابعاد دراز مدت کروناست

پناهی، بررسی و مطالعه ابعاد اجتماعی کووید در درازمدت را نیز لازم دانست و گفت: در حوزه اجتماعی کووید، ابعاد کوتاه مدت و درازمدت وجود دارد که کوتاه مدت آن، مانند تعطیلی مدارس، بازار و کاهش روابط اجتماعی است که تحت تاثیر کووید تجربه کردیم و اما ابعاد درازمدت آن می‌تواند پیدایش بیماری‌های جهش زا و یا بیماری‌های غیرواگیر باشد که باید مورد بررسی و رصد قرار بگیرند.

 افسردگی و اضطراب بیماری‌های ناشی از ابتلا به کرونا

وی افزود: از عوارض درازمدت حوزه اجتماعی و روانی کووید، تاثیر پاندمی کووید بر روابط اجتماعی مردم است که سبب بیماری‌ها‌یی مانند افسردگی و اضطراب شده که در نهایت صدمات طولانی مدت بر زندگی افراد می‌گذارد.

مردم دنیا باید با کرونا زندگی کنند

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: ممکن است که در آینده مردم دنیا مجبور باشند که با این بیماری، زندگی کنند و این سبب متاثر شدن زندگی مردم از تبعات این بیماری خواهد شد.

پناهی افزود: کشور ما دارای بنیه فرهنگی قوی است که در حوادث و بحران‌ها خیلی خوب عمل می‌کنیم و این شرایط هم جنبه مثبت دارد و هم منفی. به طوری که وقتی نشان می‌دهد ما مرد مبارزات هستیم، خوب است ولی از سویی، بد است؛ چون نشان می‌دهد که ما منتظر می‌شویم تا یک حادثه یا بحرانی اتفاق بیافتد و بعد برای مقابله با آن وارد عمل می شویم. درصورتی که باید همیشه یک قدم از بحران جلوتر باشیم و آن با پیشگیری از حوادث امکان پذیر خواهد بود.

 وی تصریح کرد:رصد این شرایط سبب خواهد شد که مشکل را قبل از اینکه به ما برسد، حل کنیم و خوشبختانه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که ترکیبی از گروه‌های پزشکی مانند ژنتیک، پرستاری، روانشناسی، روانپزشکی، علوم اجتماعی و جامعه شناسی را دارد، می تواند در این زمینه بررسی کرده و تهدیداتی را که به واسطه بیماری‌ها بصورت عام و برخی بیماری‌ها به صورت خاص خواهیم داشت، مورد رصد قرار بدهند تا با ایجاد آمادگی در این زمینه، هزینه کمتری به جامعه تحمیل شود.

دقت کنیم!

کرونا اگر چه در طول دو سال گذشته جان هزاران نفر را گرفته و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است، اما پیامدهای روحی-روانی و آسیب‌های اجتماعی آن بر ساختار جامعه و افراد مختلف، موضوع بسیار مهمی است که سالها بر پیکره جامعه ماندگار خواهد بود و هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را تحمیل کرده و می‌کند؛ در نتیجه ضرورت توجه به پیامدهای منفی این بیماری مهلک و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن این مخاطرات، امری مهم و قابل توجه است که همت بلند دولتمردان و متولیان امر را می‌طلبد.

 انتهای پیام /

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد تاجیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 ابتلا به کرونا کرونا بر بیماران بیماران مبتلا روانی و اجتماعی اجتماعی و روانی تولید ناخالص کووید متاثر دوران کرونا معاون تحقیقات اعضای خانواده حمایت اجتماعی وزارت بهداشت پاندمی کووید بیماران خاص تزریق واکسن تامین هزینه استخراج شده اطلاع رسانی دست دادن قرار بگیرد استخراج شد کشور ما کاهش پیدا بیماری ها انجام شده مرگ و میر خواهد شد همه گیری درصد کمک انجام شد حوزه ها چالش ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۷۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) شایع‌ترین بیماری نورون‌های حرکتی و عصبی (MND) پیش رونده که به بیماری خواب اندام معروف است، منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد اعضای بدن به ویژه عضلات می‌شود و با تضعیف ماهیچه‌ها به تدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود؛ این بیماری در نوع پیشرفته توان تکلم را از مبتلایان می‌گیرد به طوری که فرد بیمار تنها دو تا سه ساعت در روز می‌تواند، صحبت کند، این بیماری همانند بیماری ام‌اس از نوع ضایعات مغز و اعصاب است، اما در نحوه عملکرد بسیار متفاوت است به طوری که در این بیماری مغز مانع ارسال پیام عصبی به ماهیچه‌های بدن به ویژه زبان می‌شود.

هرچند استیون ویلیام هاوکینگ فیزیکدان و کیهان شناسان برجسته جهان از مبتلایان به بیماری ای‌ال‌اس بود که از هرگونه تحرک عاجز بود؛ نه می‌توانست بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود، حتی قادر نبود دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند، به رغم وخامت و پیشرفت شدید بیماری در سن ۲۱ سالگی، توانست با اتکا به هوش و استعداد سرشار خود و با صرف هزنه‌های بالایی تا سن ۷۶ سالگی طی بیش از چهل سال با نگارش کتاب‌هایی ارزشمند شناخته شد.

بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار نفر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ به این بیماری مبتلا بودند و این بیماری سالانه به طور حدودی در پنج هزار نفر، تشخیص داده می‌شود که در سراسر جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر دو تا پنج نفر به این بیماری مبتلا شوند. علائم اولیه بیماری ALS شامل ضعف یا گرفتگی عضلات است و تمام عضلات به تدریج تحت‌تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند.

بیماران ALS با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند

در فرآیند این بیماری با وجود هشیاری کامل، رفته رفته دشواری در گفتار خود را نشان می‌دهد و با اختلال در تارهای صوتی و خاموشی کلام دیگر افراد بیمار نمی‌تواند نیازهای خودشان را به اطرافیان بفهماند، ضعف و ناتوانی ناشی از این بیماری، راه رفتن و استفاده از دست‌ها برای انجام فعالیت‌های روزانه مانند شستن دست و صورت و لباس پوشیدن را ناممکن می‌سازد، اختلال و دشواری در تنفس، بلعیدن غذا، مشکل با برق و مخاط (پریدن بزاق در گلو)، تحلیل ماهیچه‌های تنفسی، گلو و گردن، اجابت مزاج و ایجاد مشکلات حرکتی و برهم خوردن تعادل در هنگام راه رفتن، علائمی است که دیر یا زود به سراغ بیمار مبتلا به ای ال اس خواهد آمد، این‌ها توضیحات حجت‌الاسلام دکتر محمد زارعان، مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا است، آن طور که توضیح می‌دهد؛ این بیماری پیش رونده می‌تواند بیمار را در بازه‌ای بین شش ماه تا پنج سال مغلوب کند و جانش را بگیرد.

از او درباره روند درمانی بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک می‌پرسیم و با این پاسخ که تا امروز خبری از درمان قطعی نیست و داروهای پرهزینه و وارداتی این بیماری نیز در بهترین حالت می‌تواند پیشرفت بیماری را به تعویق بیندازد، مواجه می‌شویم، که در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری ALS در دنیا وجود ندارد، داروهای ریلوزول و آمپول اداراوون (نسخه داخلی الساوا) که از طرف سازمان )FDAاداره موادغذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا) تأیید شده‌اند، تنها برای توقف کردن سرعت بیماری در اختیار آنها قرار می‌گیرد و تاکنون بیماری از این طریق درمان نشده است.

به گفته مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی اصفهان؛ ای ال اس ممکن است از دهه چهارم و پنجم زندگی افراد بالغ بروز کند و بیشتر افراد سن ۴۰ تا ۶۰ سال دچار آن می‌شوند، طبق شواهد پزشکی درصد کمی، حدود ۱۰ درصد، از ابتلای به ای ال اس ارثی است و جنبه موروثی در ابتلاء به این بیماری بسیار نادر است. افراد مبتلا به این بیماری، نیازمند خدمات همانند دیگر بیماری‌های خاص هستند، اما به دلیل نبود شناخت درست از بیماری کمتر به شرایط خاص این بیماران توجه شده است.

۲۸۰ بیمار مبتلا به «ای‌ال‌اس» در اصفهان

از او درباره جمعیت افراد مبتلا به این بیماری می‌پرسیم و با برآورد حدود چهار هزار نفر روبه‌رو می‌شویم، با این توضیح که برای نخستین بار در کشور، جمعیت حمایت از بیماران «ای‌ال‌اس» و نوروپاتی از آبان ۹۷ شکل گرفته است که تاکنون بالغ بر ۹۵۰ نفر از سراسر کشور در این جمعیت دارای پرونده و ۳۵۰ نفر نیز در قید حیات هستند، نکته قابل توجه اینکه تا دی ۱۴۰۱ از تعداد ۷۵۰پ رونده تشکیل شده در ارتباط با این بیماری، ۲۸۰ مورد مربوط به اصفهان بوده است.

زارعان شناخت این بیماری را توسط مردم و مسؤولان ضروری دانست و گفت: با این اقدام خیران در راستای حمایت از این بیماران تلاش لازم را انجام خواهند داد، زیرا قرار نگرفتن این بیماری در خانواده بیماری‌های خاص به عنوان اصلی‌ترین معضل بیماران درگیر و خانواده‌های آنها است که هزینه‌های هنگفت و میلیونی را ناگزیر می‌کند که دارایی خود را حتی برای خرید دارو بفروشند؛ ضرب‌المثل «یه کفش آهنی می‌خواد و یه عصای فولادی» را در ذهنم تداعی کرد.

او پیرامون سوالی مبنی بر دلایل بروز بیماری‌ای ال اس گفت: علائم اصلی این بیماری روشن نیست، اما آلودگی‌های زیستی همچون سرب، مراودات کشاورز با کودهای شیمیایی، سموم، آلودگی‌های صنعتی و استرس‌های شدید می‌تواند در بروز آن تأثیرگذار باشد، فرد مبتلا پس از مطلع شدن از نوع بیماری، ابتدا دچار ترس می‌شود و در پاره‌ای موارد، تشخیص پزشکان را انکار می‌کند، اما کم کم، بیماری خود را می‌پذیرد و با از کار افتادن ماهیچه‌ها علائم افسردگی در او بروز می‌کند.

مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی اصفهان در ادامه صحبت‌ها، نقش مؤثر حمایتی اطرافیان در فعال ماندن سیستم‌های ایمنی این بیماران برای کاهش استرس، اضطراب و علائم افسردگی لازم می‌داند، زیرا تا مسائل روانی فرد و روحیه آن، برای پذیرش و مقابله با بیماری تقویت شود، چنانچه اطرافیان بیمار، ترس و نگرانی خودشان را به بیمار منتقل کنند، علائم افسردگی بیمار شدت بیشتری می‌گیرد، فرد مبتلا به دلیل این‌که فرآیند از کار افتادن ماهیچه‌های خود را می‌بیند، حساس‌تر شده و آستانه تحمل او کاهش می‌یابد و به دلیل وابستگی جسمی به اطرافیانش، احساس یاس و حقارت در آن افزایش می‌یابد.

او با یادآوری این مباحث که نه سن ابتلاء به «اِی ال اس» مشخص است، نه دلیل و نه راه درمان؛ در حین پخش کلیپ هفت دقیقه‌ای افراد بیمار سال‌های گذشته از مرحوم غلامرضا قربانی که خود یکی از بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و در سال ۱۳۹۷ با هدف حمایت مادی و معنوی، جمعیت حمایت از بیماران ال‌ای‌اس و نوروپاتی را با مجوز رسمی از وزارت کشور تأسیس می‌کند به نکته‌ای مهم اشاره دارد که این افراد هم اکنون نیازمند تجهیزاتی مانند تشک مواج، تخت بیمارستانی، ویلچر حمام و دستشویی، بالابر، پالس اکسی‌متر، بایپپ، اکسیژن‌ساز، ونتیلاتور، ساکشن و دو پرستار در طول شبانه‌روز هستند که هزینه‌های بسیار زیادی را به خانواده بیماران تحمیل می‌کند، البته انجام مستمر فیزیوتراپی، کاردرمانی، تنفس درمانی، بلع درمانی، گفتار درمانی و ماساژ درمانی در بهبود شرایط بیمار مؤثر است.

زارعان در ادامه ضمن معرفی مبتلایان با رده سنی و مدت طول عمر، پس از مبتلا به بیماری ای‌ال‌اس به هم‌قطاران، دوستان و خانواده‌های اصفهانی و دیگر استان‌ها از شمال تا جنوب، غرب تا شرق که تمام تجهیزات مورد نیاز آنها توسط پویش مردمی و خیران انجمن جمعیت از بیماران ای‌ال‌اس اصفهان تأمین می‌شود، گفت: مشکل اینجاست که با وجود شرایط سخت دوران این بیماری برای مبتلایان، بسیاری از بروکراسی اداری، همکاری و حمایت‌های برخی از ارگان‌ها و نهادها به منظور تهیه تجهیزات با وجود نامه‌نگاری مکرر و تأیید مسؤولان استانی با تأخیرات چنید ماهه اجرا می‌شود.

بیماران مبتلا به «ای‌ال‌اس» باید بیماری خود را بپذیرند

از او درباره اینکه چه توصیه‌ای برای مبتلایان به این بیماری دارید تا بتوانند بیماری خود را بهتر مدیریت کنند، افزود: نمی‌خواهم بگویم که طی دوره این بیماری راحت است. دوره، دوره سختی است و قدم اول قبول کردن این مساله است. این‌که قبول کنیم این اتفاق در زندگی ما رخ داده است. من همیشه از این مثال استفاده می‌کنم، فکر کنید مشغول زندگی هستید و ناگهان زلزله می‌شود و خانه‌ای که در آن هستید ویران می‌شود و زیر آوار می‌مانید و نمی‌دانید که زنده از زیر آن بیرون می‌آیید یا نه؟ اما تمام تلاشتان را می‌کنید و خودتان را امیدوار نگه می‌دارید تا آن نیروی کمکی برسد و دست شما را بگیرد و از زیر آوار بیرون بیاورد، بنابراین حضور همراه و حمایت کننده برای فردی که با بیماری ای‌ال‌اس دست و پنجه نرم می‌کند بسیار مؤثر و با اهمیت است.

مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی اصفهان در ادامه صحبت‌ها اظهار کرد: بیماران زیادی که می‌خواهند درمان را شروع کنند به ما مراجعه می‌کنند و از عوارض و مشکلاتی که در طی درمان به وجود می‌آید می‌پرسند، ما سعی می‌کنیم روی این نکته تاکید کنیم که: «فکر نکنید تنها هستید! همه در کنار شما هستند و کمک می‌کنند تا شما بهبود پیدا کنید.» این نگاه امیدوارانه و روشنی که فرد بیمار به آینده پیدا می‌کند، همان امید به زندگی است.

هرچند جمعیت حمایت از بیماران‌ای ال اس و نوروپاتی با هدف کاستن از بار جسمی و روانی این بیماری، فعالیت‌های بسیاری را از تعامل و همکاری با مراکز درمانی و پژوهشی برای پیشگیری و درمان این بیماری گرفته تا برپایی کلاس‌های آموزشی و ورزش درمانی، امانت سپاری رایگان تجهیزات پزشکی وسایل مورد نیاز بیماران به ویژه صندلی چرخ دار، تخت بیمارستانی، تشک مواج و ساکشن، ارائه خدمات مشاوره و توانبخشی مورد نیاز این افراد را با کمک خیران و هزینه‌های مردمی ارائه می‌دهد، اما پروسه این بیمار ناشناخته و بدون درمان، حمایت و همراهی مسؤولان را می‌طلبد.

لازم به یادآوری است که این یک قصه واقعی است؛ همه می‌دانیم که هیچ کسی برای همیشه در این دنیا نمی‌ماند و به زندگی خود ادامه نمی‌دهد، بلکه روزی جهان را ترک می‌کند، پس چه بهتر که با دلی شاد و روحی آرام از این جهان برود. این تنها روز خوشبختی ماست. زندگی فقط یک فرصت است که به ما داده شده و مرگ هم فرصتی دیگر، هرچند غم و شادی تار و پود زندگی هستند و هر دو گذرا، اما شخص امیدوار به خوبی می‌داند که آنچه به سرعت بخشیدن گذر از سختی کمک می‌کند؛ امید است.

کد خبر 6089647

دیگر خبرها

  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان