Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی هرچند الکترونیکی کردن نسخ درمان راهکار مناسبی است، اما چالش‌هایی دارد که امید است سریع تر برطرف شود.

نسخه‌ الکترونیک؛ اکنون به موضوعی مهم و در عین حال چالش زا در نظام درمان تبدیل شده؛ موضوعی که همانطور که نمی‌شود از مزایای آن گذشت نمی‌توان از معایب و فراهم کرذدن زیرساخت‌ها پیش از جایگزینی آن نیز به راحتی گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، علاوه بر بحث نسخه نویسی به این روش که باید بارها تکرار شود تا درست باشد؛ حفظ اطلاعات بیمار و امنیت سابری نبیز موضوعی قابل تامل است که به گفته مسئولان تدبیر لازم چیده شده است. بر اساس آنچه که در نامه شورای عالی نظام پزشکی خطاب به رییس جمهوری آمده است، «هنوز اقدامات قانون لازم جهت اخذ «گواهی ارزیابی امنیتی افتا» روی سامانه‌های نسخه الکترونیک بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی انجام نشده و مرکز راهبردی افتا صراحتا سامانه‌های مذکور را فاقد امنیت سایبری لازم اعلام نموده است».

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز معتقدند درست است دارای این سامانه‌ها دارای نقاط ضعف و قوتی هستند اما با ادغام کردن همه مشکلات مرتفع خواهد شد و براین اساس سامانه‌ها با رعایت زیرساخت‌ها آماده استفاده خواهد بود.

سطح نسخه نویسی الکترونیکی در خراسان جنوبی به ۹۹ درصد رسید

علی اربابی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی به ایسنا گفت: از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ مطابق با قانون، تجویز نسخه‌های بیمه سلامت  فقط از درگاه الکترونیک انجام می شود و دیگر نسخه کاغذی وجود ندارد.

وی افزود: : از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ مطابق با قانون، تجویز نسخه‌های بیمه سلامت فقط از درگاه الکترونیک انجام می شود و نسخه کاغذی حذف شده و هیچ پرداختی خارج از سامانه نسخه نویسی الکترونیکی انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی خوشبختانه در حال حاضر تحقق نسخه نویسی الکترونیکی به ۹۹ درصد رسیده و این درحالی است که در برخی شهرستان‌ها ازجمله سرایان، سربیشه، نهبندان و بشرویه این موضوع ۱۰۰ درصد محقق شده است.

وی با بیان اینکه درح ال حاضر تمامی داروخانه‌ها و مراکز درمانی سطح استان طرف قرارداد این اداره کل هستند، گفت: فقط تعداد اندکی از دندانپزشکان، پزشکان متخصص و فوق تخصص فاقد قرارداد هستند که آن هم در مرحله بازدید و عقد قرارداد است.

وی تصریح کرد: برای اینکه مردم استان و بیمه شدگان دچار مشکل و سردرگمی نشوند، دسترسی ثبت نسخه الکترونیک در سامانه بیمه سلامت برای پزشکان و مراکز درمانی غیر طرف قرارداد نیز ایجاد شده تا فرآیند الکترونیکی نسخه نویسی دچار مشکل نشود و مردم نیز بتوانند خدمات مورد نیاز خود را الکترونیکی دریافت کنند.

اربابی به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی اشاره کرد و گفت: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع شهری برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ اجرایی شد که درحال حاضر ۳۰ پزشک عمومی در سطح استان به صورت فعال در این طرح مشارکت دارند.

وی افزود: از مجموع جمعیت ۵۰ هزار نفری صندوق بیمه سلامت همگانی و صندوق سایراقشار نظام ارجاع ۱ (مددجویان کمیته امداد) حدود ۳۴ هزار نفر یعنی حدود ۷۰ درصد جمعیت هدف به پزشکان خانواده شهری انتساب داده شده و برای سایرین نیز در حال اجرا است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: سامانه‌های غیرحضوری سرویس‌های شهروندی بیمه سلامت به آدرس‌های  https://eservices.ihio.gov.ir/esc و www.bimehsalamatiranian.ir با قابلیت‌های احراز هویت بیمه شده بر اساس شماره ملی و شماره موبایل، امکان مشاهده اطلاعات هویتی و بیمه‌ای، امکان تغییر عکس و تمدید اعتبار بیمه، امکان مشاهده کلیه نسخ و امکان مشاهده ریز نسخه شامل تجویزی و خدمات ارائه شده است.

وی یادآور شد: بیمه شدگان و هم استانی‌ها می‌توانند پاسخ سوالات خود را در خصوص بیمه سلامت از طریق سامانه تلفنی ۱۶۶۶ دریافت کنند و برای اطلاع از اعتبار بیمه پایه درمانی و پزشک خانواده خود نیز می‌توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را با تلفن همراه خود شماره گیری کنند.

دکتر سید علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران نیز چندی پیش به ایسنا گفته بود: در حال حاضر تمام نسخ سازمان بیمه سلامت به صورت الکترونیک به داروخانه‌ها ارائه می‌شود و وضعیت نسخ الکترونیک این سازمان مناسب است. باید توجه کرد که در نسخه‌پیچی الکترونیک برای بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت، نیاز است که هم کد ملی فرد را وارد کنیم و سامانه هم یک کد رهگیری به داروخانه می‌دهد و معمولا مشتری سرگردانی کمتری دارد. زیرا بعد از نوشتن نسخه از سوی پزشک، کد رهگیری صادر شده و در اختیار بیمار قرار داده می‌شود. البته کار داروخانه و مطب با این اقدام بیشتر می‌شود. زیرا هم باید کد ملی را داشته باشیم و هم کد رهگیری را، اما خوبی این اقدام این است که مطمئن می‌شویم که نسخه داخل سامانه نشسته است.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۱۳۹۹ مشارکت در نسخه الکترونیک پنج درصد بود، افزود: این درحالیست که اکنون در بیمه سلامت به ۱۰۰ درصد رسیده و در تامین اجتماعی هم بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد نسخ الکترونیک شده‌اند که امیدواریم تا پایان سال به صورت پلکانی افزایش یابد و تا اردیبهشت ماه نسخه کاغذی به طور کامل جمع شود. خوشبختانه با مجوزی که مبنی بر ادامه کار با نسخه کاغذی تا سقفی مشخص از سوی سازمان تامین اجتماعی داده شد، به مردم شوک وارد نشد و دچار سرگردانی نشدند. زیرا برخی پزشکان زیر بار نسخه الکترونیک نمی‌روند و باید به تدریج این موضوع را رفع کرد. باید در فرصت باقی‌مانده فکری شود که همه پزشکان وارد نسخه‌نویسی الکترونیک شوند؛ از طرفی متاسفانه سایر بیمه‌ها مانند بیمه وزارت نفت، بیمه کمیته امداد، نیروهای مسلح و ... هیچکدام هنوز به نسخه الکترونیک متصل نشده‌اند. البته باید توجه کرد که  مشکلاتی که سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور مبتلابه  آن است، همچنان پابرجاست. مهمترین مشکلی که دارد، مشکل در زیرساخت‌های ارتباطی و پشتیبانی است که درست کار نمی‌کنند و قطعی دارند که در داروخانه بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

فاطمی گفت: در عین حال بحث امنیت سامانه‌های نسخه الکترونیک هم مطرح است که هنوز گواهی امنیتی نسخه الکترونیک صادر نشده است. باید گواهی امنیتی برای حفظ این سیستم به صورت جدی پیگیری شود تا مورد دستبرد و هک قرار نگیرد.

هرچند که ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته باید از سال‌ها پیش فعالیت خود را در الکترونیکی کردن نظام درمان آغاز می‌کرد، اما همین آغاز نیز به شرط فراهم کردن به موقع زیرساخت‌ها برای پوشش دهی همه مناطق مطلوب است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی درمان طرح نسخ الکترونیکی پزشکان سازمان بیمه سلامت کد ملی سازمان تامین اجتماعی نسخه نویسی الکترونیک نسخه الکترونیک خراسان جنوبی بیمه سلامت نسخه کاغذی بیمه شدگان زیرساخت ها سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۷۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند

عباس مسجدی در جلسه شورای معاونین سازمان که با حضور دکتر سیدرضا مظهری رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: امکان دسترسی برخط به پرونده‌های بیمارستانی افرادی که برای تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند یکی از درخواست‌های جدی سازمان در سال‌های گذشته بود که خوشبختانه با همکاری مناسب وزارت بهداشت به تازگی امکان تبادل الکترونیک پرونده‌های بیماران محقق شده است.

وی افزود: درخواست پرونده‌های بیمارستانی از برخی مراجعین پزشکی قانونی که برای اعلام نظر کارشناسی نیاز به تکمیل پرونده دارند وقت زیادی از مردم تلف می‌کند، اما خوشبختانه با فراهم شدن امکان تبادل الکترونیک این پرونده ها، ضمن عدم نیاز به مراجعه حضوری مراجعین به مراکز درمانی برای دریافت تصاویر پرونده‌های بالینی، از اطاله دادرسی جلوگیری و سرعت در اظهار نظر کارشناسی افزایش می‌یابد.

دکتر مسجدی با اظهار امیدواری در خصوص ادامه دار بودن اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: فراهم شدن این امکان برای کارشناسان سازمان در راستای پاسخدهی سریع­تر به مراجعین و تسهیل ارائه خدمت به آنان بسیار مهم است و مراجعین سازمان نیز که عمدتا افراد متألم و آسیب دیده هستند، از آن منتفع خواهند شد لذا امیدواریم زین پس همکاری‌های بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی کشور برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم تداوم داشته باشد.

پیگیری‌های پزشکی قانونی برای تسهیل امور مراجعین قابل تقدیر است

در ادامه این جلسه دکتر سید رضا مظهری رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیگیری و مطالبه پزشکی قانونی برای راه اندازی و فعال شدن سامانه دسترسی به پرونده‌های بیمارستانی مراجعین به منظور تسهیل امور مردم قابل تقدیر و قدردانی است.

وی افزود: موضوع تبادل اسناد بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی یکی از اهداف برنامه رگلاتور-اپراتور وزارت بهداشت در قالب برنامه پنج ساله هفتم است که به صورت پروژه‌ای مشترک با پزشکی قانونی اجرا خواهد شد.

دکتر مظهری اظهار داشت: در حال حاضر تمام زیر ساخت‌های لازم برای برقراری این تبادل فراهم شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان ماه جاری (اردیبهشت ۱۴۰۳) امکان این دسترسی در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور فراهم شود.

به گفته رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب این اقدام و از طریق این سامانه کارشناسان پزشکی قانونی که در خصوص میزان و نوع خسارت و آسیب‌های وارد شده به مراجعین اظهار نظر کارشناسی می‌کنند، می‌توانند به جزئیات پرونده‌های بیمارستانی و مراحل درمان او دسترسی داشته باشند و به این واسطه، پاسخدهی در زمان سریع تری به مردم صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه معاونین و جمعی از مدیران کل سازمان پزشکی قانونی کشور و دکتر حسن واعظی رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی
  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی
  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • اختلال در سامانه بیمه سلامت بیماران را کلافه کرد
  • ۳۹ درصد پروانه های کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • تبدیل ۲۱.۶ درصد مجوز کاغذی به پروانه الکترونیکی در اردبیل
  • وزیر کار: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند