Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین مدیرکل استاندارد استان قزوین با بیان اینکه به صورت کامل نمی‌توانیم همه سموم و آفت‌کش‌هایی که در محصولات کشاورزی وجود دارند را اندازه‌گیری کنیم، گفت: بیش از ۳۰۰ آیتم در خصوص محصولات سالم می‌توان اندازگیری کرد اما در کشورمان حدود ۱۵۰ آیتم انجام می‌شود؛ گاهی محصولات ما به برخی کشورها ارسال و عودت داده می‌شود چون محصولات شرایط لازم را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیروس صارمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به بحثی که در خصوص محصولات وجود دارد ما نیز این دغدغه را داریم که محصولاتی که دست ما می‌رسند آیا محصولی سالم هستند یا خیر؛ البته منظور از سالم بودن محصول حدود مجاز استفاده از سموم، کود و نهاده‌های خارجی موثر در رشد گیاه است.

وی ادامه داد: سال‌های قبل مردم دغدغه استفاده از محصولات سالم را داشتند که سامانه و دستورالعمل منسجمی برای پایش این امر وجود نداشت، از چند سال پیش وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد سامانه‌ای را طراحی کردند تا محصولات را در یک چهارچوب قرار داده و مجوزهایی دهند تا مردم از محصولات سالم استفاده کنند، سالم به این معنا نیست که هیچ کود یا آفت‌کشی استفاده نکنیم بدان معناست که آفت‌کش‌ها در حد مجاز استفاده شوند، برای هر سم و کودی حدی مجاز وجود دارد و خارج از آن حد، آسیب‌رسان خواهد بود.

مدیرکل استاندارد استان قزوین خاطرنشان کرد: بر اساس این توضیحات کار بین چند دستگاه تقسیم شده است بخشی به جهاد کشاورزی مربوط است تا کشاورزان را برای ثبت‌نام در سامانه تشویق کند و متقاضی تولید محصول سالم شوند. کشاورزان وقتی وارد سامانه می‌شوند نوع محصول خود را ثبت می‌کنند که هر محصول یکسری الزامات و شرایط دارد؛ در صورتی که شرایط را داشته باشند این اجازه داده می‌شود محصولشان کشت شود. البته جهاد کشاورزی هم حمایت‌هایی را انجام می‌دهد و هزینه‌های تایید صلاحیت را جهاد کشاورزی پرداخت می‌کند.

وی اشاره کرد: کشاورزان زمان برداشت محصول به اداره استاندارد مراجعه می‌کنند و این اداره نیز بر اساس کیفیت‌های بازرسی، از محصول نمونه‌برداری کرده و به آزمایشگاه ارسال می‌کند در صورتی که نمونه‌ها مورد خاصی نداشته باشند و حدود مجاز رعایت شود گواهی حد مجاز آلاینده‌ها برای کشاورز صادر می‌شود؛ هر محصول کشاورزی استاندارد خاصی دارد که بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعریف شده است.

صارمی مطرح کرد: استانداردهای لازم برای صدور گواهی حد مجاز آلاینده‌ها شامل آزمون فلزات سنگین، مایکوتوکسین‌ها، آفت‌کش‌ها، سموم دفع آفات نباتی و نیترات است که تنها برای محصولات خامی نظیر سبزیجات و میوه‌ها انجام می‌شود چراکه استاندارد محصولات فرآوری شده متفاوت است. برای مثال تا زمانی که زیتون به کارخانه می‌رسد مشمول این گواهینامه می‌شود چون پس از ورود به کارخانه به‌صورت کنسروی و شور در اختیار مردم قرار می‌گیرد که محصول فرآوری شده استاندارد خاص خود را دارد.

صدور ۴۰ گواهینامه سلامت محصول در قزوین

وی اعلام کرد: آزمون حد مجاز آلاینده‌ها یک امر انتخابی است که از سال ۹۷ اجرایی شده و طی این مدت برای ۴۰ محصول گواهینامه صادر شده است؛ اغلب کشاورزان برای صادرات محصول گواهی معتبر دریافت می‌کنند.

مدیرکل استاندارد استان قزوین تصریح کرد: کشاورزان برای محصولاتی که می‌خواهند در حوزه محصول سالم باشد از جهاد کشاورزی مشاوره و راهنمایی می‌گیرند؛ محصول پس از اخذ گواهی حد مجاز آلاینده باید بسته‌بندی و نشانه‌گذاری شود.

وی یادآور شد: در بسیاری از کشورها مانند برخی کشورهای اروپایی قوانین حد مجاز آلایندگی در محصولات سختگیرانه است و اگر قرار است در داخل آن کشور تولید شود سخت‌گیری می‌کنند و واردات محصول از کشورهای دیگر برای آنان اهمیت دارد، کشورهای اروپایی نظیر آلمان و ایتالیا که معمولاً از ایران خرید می‌کنند در خصوص محصولات وارداتی سختگیرانه عمل می‌کنند و آیتم‌های اندازه‌گیری بسیاری دارند.

صارمی متذکر شد: در کشورمان به صورت کامل نمی‌توانیم همه سموم و آفت‌کش‌هایی که در محصولات کشاورزی به کار می‌روند را اندازه‌گیری کنیم چون امکانات آن را نداریم و تا الان هم آزمایشگاهی را سراغ را ندارم که تمام آیتم‌ها را انجام دهد.

وی توضیح داد: بیش از ۳۰۰ آیتم در خصوص محصولات سالم می‌توان اندازگیری کرد اما در کشورمان آزمایش حدود ۱۵۰ آیتم انجام می‌شود؛ گاهی محصولات ما به برخی کشورها ارسال و عودت داده می‌شود چون محصولات شرایط لازم را ندارند و از سویی دیگر در کشور شرایط آزمون آن محصول را نداریم. اگر استان و دستگاه‌های مربوطه به لحاظ مالی کمک کنند می‌توانیم دستگاه‌ها را خریداری کنیم چون مکان و نیروی متخصص در زمینه انجام این آزمایشات را داریم.

مدیرکل استاندارد استان قزوین تشریح کرد: محصولات به‌صورت دوره‌ای نظارت و بازرسی می‌شوند تا سلامت و کیفیت آنان استمرار داشته باشد؛ چند مشکل اصلی در این حوزه داریم که باعث شده این محصولات برای مردم ناشناخته باشد؛ نخست آنکه کشاورزان و صادرکنندگان جایگاه خاصی برای فروش محصول ندارند بنابراین نیاز به جایگاه فروش متناسب داریم تا کشاورزی که یک سال زحمت کشیده و حدود مجاز را رعایت کرده است جایگاهی را برای عرضه محصول خود داشته باشد. از سویی دیگر ممکن است قیمت تمام شده محصولات سالم بیشتر باشد بنابراین راه‌اندازی جایگاه‌ها ضرورت دارد تا مصرف‌کننده مطلع باشد که این محصولات را از کدام جایگاه می‌تواند خریداری کند.

وی اظهار کرد: عدم حمایت از کشاورزان از دیگر مشکلات این حوزه به شمار می‌رود و حمایت از آنان کافی نیست و دولت باید بیشتر به این کشاورزان کمک کند هرچند از سوی سازمان ملی استاندارد و جهادکشاورزی حمایت‌های انگیزشی صورت می‌گیرد و در این راستا جهاد کشاورزی به‌دنبال تهیه جایگاه برای آنان بوده و در عین حال مشاوه رایگان نیز ارائه می‌دهد. اداره استاندارد نیز برای کارمزد خدماتی که از سوی کشاورزان پرداخت می‌شود تخفیف‌هایی را قرار داده است؛ این تخفیفات برای ۱۰ سال در نظر گرفته است که در سال نخست ۹۵ درصد تخفیف را به کشاورز ارائه می‌دهد و طی ۱۰ سال از میزان تخفیفات کاسته می‌شود بنابراین کشاورزی که ۱۰ سال فعالیت می‌کند به سوددهی می‌‎رسد و پس از ۱۰ سال توان مالی برای انجام آزمایشات را خواهد داشت.

صارمی بیان کرد: مشکل دیگر نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم برای صادرات است؛ چون محصولات به‌صورت خام صادر می‌شوند برای صادرات به امکاناتی نظیر سردخانه نیاز دارند، البته در حمل‌ونقل و بنادر نیز نیازمند کمک‌ و امکانات هستند.

مدیرکل استاندارد استان قزوین در پایان متذکر شد: صدور گواهی حد مجاز آلاینده‌ها مسیر خوبی را باز می‌کند تاعلاوه بر حمایت، کنترل‌های لازم برای تولید محصول سالم انجام شود و مردم دسترسی مناسبی به محصولات سالم پیدا کنند تا دغدغه آنان کمرنگ شود و با اطمینان خاطر بیشتری از محصولات کشاورزی سالم‌ به‌صورت خام استفاده کنند.
 
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قزوين محصولات كشاورزي سموم کشاورزی صادرات برگشت محصولات کشاورزی مدیرکل استاندارد استان قزوین گواهی حد مجاز آلاینده حد مجاز آلاینده ها محصولات کشاورزی خصوص محصولات محصولات سالم آفت کش ها ۱۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۷۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر محمد سعادتی عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی خوی است که دانش آموخته دوره دکتری رشته تخصصی مدیریت خدمات درمانی و بهداشتی است 
این محقق جوان توانسه در طول ۶ سال ضمن حضور در مجامع و همایش و جشنواره‌های بین المللی بیش از ۸۰ مورد مقاله علمی را تولید و به چاپ برساند که از این تعداد ۶۰ مقاله در سطح جهانی با استقبال جوامع علمی در سطح بین المللی چاپ و منتشر شده است، چاپ و انتشار این تعداد مقاله تحقیقی در حوزه تامین سلامت با مشارکت مردم در کشورمان نادر و بسیار کم نظیر است 
سعادتی از دوران دبیرستان علاقه‌مند به کار پژوهش و تحقیق بوده ودر عرصه اختراعات در دوران دبیرستان توانسه دیپلم افتخار نمایشگاه اختراعات ژنو سوئیس را کسب کند 
این پژوهشگر جوان در دوران تحصیلات تکمیلی با توجه به نیاز مبرم کشور سراغ رشته تخصصی مدیریت سلامت رفت و در رشته خود براساس تحقیقات مداوم و تاثیرگذار دو بار دردروه‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا بعنوان پژوهشکر برتر و نمونه ملی در حوزه سلامت برگزیده شد 
 سعادتی تاکنون ۵ عنوان کتاب را با موضوعات مختلف سلامت تالیف کرده است که آخرین تالیف این جوان محقق کتاب (راهنمای آموزشی برای شهر سالم) هست کتابی که اخیرا به چاپ رسیده است 
این دانش آموخته رشته مدیریت سلامت اولین پایان نامه دوره دکترا بعنوان شهر سالم را نگارش کرد و براساس مطالعات بسیار گسترده خود در این عرصه اکنون تنها مشاوراز کشورمان در سازمان بهداشت جهانی درعرصه توسعه شهر سالم است 
این پژوهشگربرجسته کشورمان در رشته سلامت علاقه خاصی به کلام آسمانی وحی دارد و دوسال در جشنواره‌های ملی مقام برتر را دربین اساتید دانشگاه‌های کشور کسب کرده است 
سعادتی معتقد است یکی از موضوعات مهم در کنار توسعه علمی و توسعه سلامت جامعه، سلامت معنوی است که این سلامت در پیوند با کتاب آسمانی وحی و اهل بیت ع بدست می‌آید
وی علیرغم فراهم شدن شرایط، بار‌ها با رد دعوت کشور‌های مختلف برای ادامه تحقیقات در خارج کشور، ایران را مهد تمدن می‌داند ومی گوید: وطن دوستی نشانه ایمان هست و ما هم برای سرفرازی وطنی که از شهیدان باکری وسلیمانی برایمان مانده باید تلاش کنیم

دیگر خبرها

  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • پیکر مطهر شهید «محمد رنجنوش» شنبه تشییع می‌شود
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است