قائمینیا: آیت الله مصباح یزدی، اتمسفر فکری غرب را بهتر از دیگران میشناخت
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۸۱۶۹
آیت الله مصباح یزدی وقتی مسألهای را مطرح میکرد، بحثهایش خیلی جدیتر از دیگران بود؛ ایشان واقعا اتمسفر فکری جهان جدید و فضای علوم انسانی غرب را میشناخت. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیتالله مصباح یزدی از معدود شخصیتهای برجسته در میان متفکران جهان اسلام است که با اندیشهای ژرف و اصولی، در حوزههای مختلف علوم اسلامی و انسانی، دارای نظر و صاحب رأی است و آثار ایشان در گستره وسیعی از زمینههای علوم مورد اقبال و استفاده قشرهای مختلف و سطحهای گوناگون علمی قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از حیث فلسفی اما؛نظریات جدید و منحصر به فرد مرحوم آیتالله مصباح یزدی(ره) به عنوان یکی از برجستهترین شاگردان علامه طباطبایی(ره) نکتهای است که دوست و دشمن بر آن اتفاق دارند.
ایشان بدون شک در طول حیات پرثمرشان، نقش بسیار مهمی در مقابله با دشمنیها با فلسفه و همچنین احیای فلسفه اسلامی در حوزهها ایفا کردند و آثار ماندگار فلسفی و فکری ایشان، گنجینه فاخر و ارزشمندی برای حوزههای علمیه و دانشگاهها و مراکز علمی و فلسفی داخل و خارج از کشور به شمار میرود.
علیرضا قائمینیا،دانشیار گروه معرفتشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیو از شاگردان مستقیم مرحوم آیت الله مصباح یزدی در گفتوگو با تسنیم با ذکر سوابق علمی و فلسفی علامه مصباح یزدی، بر جایگاه کمنظیر ایشان در هندسه کلی فکر اسلامی تأکید میکند که متن آن را در زیر میخوانیم:
قائمینیا: وجه سیاسی متافیزیک، در رویکردهای آیتالله مصباح یزدی خودش را نشان میداد* آیت الله مصباح یزدی در حوزههای متنوع اندیشگی و قلمی فعالیت داشتهاند اما آنچه در میراث برجا مانده از ایشان پررنگتر است، وجه عقلانی آنها است؛ به نظر شما ایشان در عرصه اندیشه، صاحب مکتب فلسفی مستقلی به شمار میآیند؟
خدا رحمت کند مرحوم آیت الله مصباح یزدی را که من توفیق داشتم در دوره کارشناسی ارشد 3 جلد از "اسفار" را در محضر ایشان تلمذ کنم که خیلی دوره بسیار پرباری بود و تقریبا از سال 74 تا 79 ادامه داشت. همانطور که میدانید دورههای تحصیلی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دورههای مفصلی است چون هم مباحث جدید غربی مطرح میشود و هم فلسفه اسلامی و مطالعات دینی به صورت عمیق مورد توجه قرار میگیرد.
به اعتقاد من آقای مصباح یک جریان فلسفی خاصی را دنبال میکرد که در مجموع میشود او را در شمار فیلسوفان "نو سینوی" قرار داد چون ایشان با همان مبنای فلسفی و منهج خاص سینوی جلو میرفت و نه روش صداریی اما خیلیها به این نکته توجه نکردهاند من حتی مرحوم علامه طباطبایی (ره) را هم "نوسینوی" میبینم چون ایشان وقتی وارد فلسفه میشود کاملا با برهان پیش میرود و با همان سبک و سیاق ابن سینا مطالب را تقریر میکند و در این مقام، مکاشفه و کشف و شهود و استناد به آیات و روایات را کنار میگذارد و به دنبال برهان است. مرحوم آیت الله مصباح یزدی هم همینطور بود و یک جریان نوسینوی را را دنبال میکرد؛ حالا این که در جهان امروز چه مقدار میشود با این روش، فلسفه را پیش برد جای بحث دارد. یعنی اینطور نیست که بگوییم درآمیختن عرفان و شهود با فلسفه لزوماً کار مذمومی است. شاید هم بهترین روش همین باشد.
در مورد ایشان باید این را هم اضافه کنم که آقای مصباح وقتی به بحثهای خارج از حوزه فلسفه اسلامی وارد میشد و مسألهای را مطرح میکرد، بحثهایش خیلی جدیتر و دقیقتر از اقرانش بود. از میان کسانی که در دوره ما بودند تنها مرحوم مطهری این ویژگی را داشت یعنی ایشان هم فلسفه اسلامی را خوب مطالعه کرده بود و میشناخت و هم در بحثهای جدیدی که مطرح میکرد واقعا اتمسفر فکری جهان جدید و فضای علوم انسانی غرب را میشناخت. ما این ویژگی را در علمای معاصر کمتر میبینیم اما انصافاً آقای مصباح از این جهت خوب بود.
* بین تفکر فلسفی آقای مصباح با کنشهای سیاسی -اجتماعی ایشان اعوجاجی به چشم میخورد یا این هر دو وجه در آرای ایشان یک مجموعه همبسته تلقی میشوند؟
ببینید! فاصله فلسفه با کنشهای اجتماعی یک مقدار زیاد است و شاید هم بهراحتی نشود این دو را به همدیگر متصل کرد. البته تا حدی هم تلاش شد که چهره ایشان از لحاظ سیاسی تخریب شود؛ این را نمیشود انکار کرد چون همینها باعث شد دیدگاههای ایشان به نحو جدی مطرح نشود یا به صورت انحرافی مطرح شود.
به هر حال نمیشود انکار کرد که متافیزیک و فلسفه وجه سیاسی هم دارد و این وجه سیاسی در رویکردهای ایشان در موارد زیادی خودش را نشان میداد مثلا در تبیین اعتقادشان به ولایت فقیه و این که مسائل جامعه باید چگونه مدیریت شود و...
*منظور من بیشتر پیوستگی این دو ساحت بود، آیا این پیوستگی در منظومه فکری ایشان به چشم میخورد؟
بله پیوستگی وجود دارد اما من اینطور نمیبینم که همه حوزههای فکری ایشان بدون اعوجاج و تشویشِ ولو جزئی باشد چون بسیاری از متفکران فرصت ایجاد منظومه را ندارند. به اعتقاد من در دوره جدید تنها مرحوم علامه طباطبایی (ره) این منظومه فکری به هم پیوسته را داشت. مرحوم امام هم البته همینطور بودند که مجال بحثش در اینجا نیست.
به طور خاص در مورد آیت الله مصباح یزدی من چنین برداشتی ندارم که بگویم همه بحثهای ایشان یک نظام کاملا به هم پیوسته است؛ البته در بحثهای نظری فلسفه اخلاقی یا بهطور کلیتر بحثهای فلسفی صرف این یکپارچگی و درهمتنیدگی فکری به چشم میخورد.
فنایی اشکوری: آیت الله مصباح، مصالح اجتماعی را بر حفظ جایگاه علمیاش مقدّم میدانستعرفان در چشم و دل آیت الله مصباح یزدی در گفتوگو با حجتالاسلام رودگرراز بوسه حاج قاسم بر پیشانی علامه مصباح/ دیدگاههایِ ولایتی آیت الله مصباح در حاج قاسم تبلور یافتوضع آیت الله مصباح در دوران اصلاحات، شبیه به موقعیت حاج قاسم در مقابل داعش بودانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فلسفه آیت الله مصباح یزدی فلسفه آیت الله مصباح یزدی مرحوم آیت الله مصباح یزدی فلسفه اسلامی آقای مصباح حوزه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۸۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در ابتدای نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» که ۸ اردیبهشت در سالن سینمای موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، امیر دستمردی دبیر جلسه ضمن خوشامدگویی به استادان، هنرمندان و سخنرانان، توضیحاتی درباره موضوع جلسه، رابطه اقلیم، طبیعت و بیان هنری ارایه داد و بر اهمیت این موضوع در خلق آثار هنری تاکید کرد.
در ادامه این نشست، شهریار زرشناس عضو هیاتعلمی دانشگاه سوره بهعنوان اولین سخنران به موضوع تطور مفهوم فلسفی طبیعت و نسبت آن با تغییر مفهوم زیبایی در عوالم تاریخی غرب پرداخت.
همچنین زرشناس به مقایسه و بررسی معنا و مفهوم طبیعت و زیبایی در عوالم باستان، قرون وسطی و دوران مدرن پرداخت و تلاش کرد مقایسهای فلسفی بین عوالم مختلف در نسبت با مفهوم طبیعت داشته باشد.
مسیحا ربیعی عضو هیاتعلمی دانشگاه تهران، دومین سخنران این نشست، صحبتهای خود را با موضوع نقد جغرافیایی هنر آغاز و به اهمیت جغرافیا و فضا در قرن حاضر تاکید کرد و با مرور نقاشیهایی از بروگل، مانه، ترنر، سهراب سپهری و ابوالقاسم سعیدی به بسط نظریات خود در این حوزه پرداخت.
کیوریتور نمایشگاه «بر فراز دشت» در مورد موقعیت جغرافیایی بهعنوان یک حالت ذهنی نه صرفا یک مکان فیزیکی در این آثار صحبت کرد و بر اهمیت نقشه جغرافیایی ذهن هنرمند مقدم بر نقشه اصلی و واقعی تاکید کرد.
سومین سخنران این نشست سمیه رمضانماهی عضو هیاتعلمی دانشگاه سوره درباره انطباقپذیری فرهنگی با طبیعتگرایی شاعرانه و خیالانگیز در هنر مدرن ایران صحبتهای خود را آغاز کرد و در ادامه مروری بر آثار بهنمایشدرآمده در نمایشگاه «بر فراز دشت» داشت و بهصورت موردی چند اثر را شرح دادند.
در پایان نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور هنرمندان و استادان برگزار شد.
کد خبر 6091231