Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که زمانی نیز مدیریت میراث فرهنگی استان را برعهده داشته است، با تاکید بر این که ایجاد عدالت اجتماعی یکی از اهداف توسعه پایدار است، گفت: سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بافت تاریخی یزد هرچند توانسته است باعث ایجاد ارزش‌افزوده شود اما این سودآوری در راستای تحقق عدالت اجتماعی نبوده و هیچ انتفاعی نصیب ساکنین این محلات نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمدمهدی شرافت» که در هفتاد و یکمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد سخن می‌گفت، اولویت اصلی در توسعه گردشگری را ارتقای سطح کیفی زندگی در محلات خواند و با اشاره به دیدگاه مثبت شورای شهر نسبت به حوزه گردشگری، رویکرد فعلی این شورا را فرصتی برای تقویت زیرساخت‌ها و رفع موانع گردشگری در شهر یزد برشمرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد از تلاش‌ زیاد شهرداری در جهت احیای بافت تاریخی سخن گفت و افزود: هر چند در سال‌های اخیر شهرداری یزد برای مرمت بافت تاریخی این شهر زحمات زیادی کشیده و هزینه‌های زیادی نیز متقبل شده است اما به‌رغم همه این تلاش‌ها، کیفیت زندگی ساکنین این محلات از مطلوبیت قابل قبولی برخوردار نبوده و این امر نتوانسته است رضایت نسبی آنان را فراهم آورد.

دبیر کانون تفکر گردشگری در ادامه ایجاد عدالت اجتماعی را یکی از اهداف توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بافت تاریخی یزد هرچند توانسته است باعث ایجاد ارزش‌افزوده شود اما این سودآوری در راستای تحقق عدالت اجتماعی نبوده و هیچ انتفاعی نصیب ساکنین این محلات نشده است.

شرافت افزود: با توجه به مشکلات موجود در بافت تاریخی، بازنگری در اهداف و برنامه‌ریزی جامع برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنین این مناطق ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به طرح جامع راهبردی توسعه گردشگری استان یزد، گفت: از آنجایی‌که این طرح حفاظت محور است، طرح‌های اجرایی می‌بایست در راستای جلب رضایت‌مندی و ماندگاری ساکنین در بافت تاریخی باشد بنابراین اولویت اصلی در توسعه گردشگری ارتقای سطح کیفی زندگی در این محلات با رعایت ضوابط میراث فرهنگی است و بر همین اساس در آینده هرگونه تخصیص بودجه‌ای برای محلات موردنظر مبتنی بر طرح‌های مردم محور خواهد بود.

به گفته وی، زندگی در بافت تاریخی با محدودیت‌هایی همراه است به همین دلیل می‌بایست ترتیباتی اندیشیده شود تا در قبال این محرومیت امتیازاتی به ساکنین این محلات تعلق گیرد.

شرافت در پایان با تأکید بر اهمیت مدیریت مبتنی بر اقلیم، در نظر گرفتن شرایط اقلیمی یزد را اولین گام برای هرگونه برنامه‌ریزی عنوان کرد و بی‌توجهی به آن را سرآغاز اشتباهات و تصمیمات نادرستی دانست که یزد را با خطرات بزرگی مواجه خواهد کرد.

|نتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری بافت تاریخی یزد دانشگاه يزد میراث فرهنگی گردشگري سرمايه گذاري عدالت اجتماعی بافت تاریخی عدالت اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۸۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه

نیم صفحه نخست روزنامه‌های استان کرمان، مورخ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را با عناوین مختلف مشاهده می‌کنید:

روزنامه کرمان امروز با تیتر "بافت تاریخی کرمان؛ خالی از طر ح‌های خلاقانه! " در گزارشی بر لزوم استفاده از طرح‌های کارشناسانه و آینده نگرانه برای بازسازی بافت تاریخی کرمان تأکیده کرده است.

روزنامه کاغذ وطن نیز با تیتر "دوئل فرصت‌های شغلی در برابر بیگانگان"به بیان سخنان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان پرداخته و از زبان وی اعلام کرده به ازای هر فرد بیکار در استان، سه فرصت شغلی وجود دارد که توسط اتباع بیگانه پر شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • معرفی بیش از ۹۰ فرصت و بسته سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان غربی
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه