Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@20:19:54 GMT

نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۹۱۹۵

نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور

ایران کشوری غنی با ذخایر معدنی، نفت و گاز است که نزدیک به 10 درصد از ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد. در این بین استان‌ نفت ‌خیزی مانند استان خوزستان، اهمیتی فراوان در استفاده از این ذخایر استراتژیک و حیاتی برای توسعه کشور دارد. چراکه خوزستان را می‌توان منطقه‌ای نفت ‌خیز در جنوب کشور دانست که یکی از نمادهای توسعه صنعت و پیشرفت کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور صنایع گوناگون و اثرگذار در تولید ناخالص داخلی مانند صنایع پتروشیمی، نفت و گاز در استان خوزستان، تمام نگاه‌های سرمایه‌گذاران خرد و کلان بخش خصوصی و دولتی در ایران و جهان را به خود معطوف کرده است. به‌همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا ضمن بررسی نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور، نگاهی نیز به وضعیت اقتصادی استان خوزستان و صنایع بزرگ در این استان بیاندازیم. پس با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.

معرفی استان خوزستان

در جنوب غربی کشور عزیزمان ایران، استانی پهناور و نفت خیز قرار دارد که می‌توان آن را یکی از پرچم‌داران پیشرفت اقتصادی در ایران دانست. این استان با قرارگیری بر حاشیه خلیج فارس، ذخایر عظیمی از نفت و گاز را در خود جای داده است. به‌شکلی که استان نفت خیز خوزستان را به‌عنوان مرکز تولید نفت در ایران نیز می‌شناسند. چراکه در حدود 85% از نفت و گاز کشور، در استان خوزستان تولید می‌شود.

مرکز استان خوزستان شهر اهواز است و از دیگر شهرهای این استان می‌توان به بهبهان، خرمشهر، آبادان و دزفول اشاره کرد. بر اساس سرشماری انجام‌شده در سال 1395 خورشیدی، جمعیت استان خوزستان بیش از چهار میلیون و هفتصد هزار نفر گزارش شده است. به‌شکلی‌که می‌توان این استان را به‌عنوان پنجمین استان پرجمعیت در کشور نیز نام نهاد.

اما برای اینکه با نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور بیشتر آشنا شویم، ابتدا بهتر است درباره صنایع فعال و بزرگ در استان خوزستان اطلاعات بیشتری بدست ‌آوریم. به‌همین دلیل و در بخش بعدی، به معرفی صنایع بزرگ خوزستان می‌پردازیم.

صنایع بزرگ خوزستان کدامند؟

شاید این سوال برای شما مطرح باشد که: «صنایع بزرگ خوزستان کدامند؟» یا اینکه «فعالیت های اقتصادی استان خوزستان بیشتر در چه زمینه‌هایی انجام می‌شود؟»؛ استان خوزستان با داشتن منابع طبیعی فراوان و وضعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، صنایع مختلفی را در خود جای داده است. حضور این صنایع نقشی کلیدی در بهبود وضعیت اقتصادی خوزستان ایفا می‌کنند.

فعالیت های اقتصادی در استان خوزستان تا حدود زیادی مدیون وجود منابع عظیم نفت در این منطقه است. با حفر اولین چاه نفت ایران و خاورمیانه در این منطقه، نگاه‌ فعالان اقتصادی و بخش‌های مختلف صنعت به این استان تغییر کرده و سرمایه‌های طبیعی استان بیش از پیش موردتوجه قرار گرفته است.

اما این تنها نفت و گاز نیست که به‌عنوان سرمایه‌های استان خوزستان محسوب می‌شوند. بلکه وجود صنایع فلزی و حضور کارخانه‌های فولادسازی، کارخانه‌ها و کارگاه های ذوب و نیز تولید محصولات آهنی در استان خوزستان، نشان‌دهنده تنوع صنایع فعال در این منطقه از کشور است.

باتوجه به ظرفیت‌های بالای استان خوزستان برای کشاورزی، صنایع مرتبطی مانند صنایع نیشکر و کاغذسازی نیز فعالیت‌های جدی خود را از مدت‌ها پیش در استان خوزستان شروع کرده‌اند. از دیگر صنایع فعال در استان خوزستان می‌توان به صنایع غذایی و صنایع شیمیایی اشاره کرد. در ادامه، برخی از واحدهای مهم تولیدی و صنعتی در استان خوزستان آورده شده است:

شرکت فولاد خوزستان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شرکت نفت و گاز اروندان پالایشگاه نفت آبادان شرکت پتروشیمی بندر امام شرکت کشت‌و‌صنعت نیشکر هفت‌‌تپه شرکت پتروشیمی رازی

در کنار صنایع یادشده، سرمایه‌گذاری بیشتر روی صنایع تبدیلی در استان خوزستان می‌تواند حرکت چرخ‌های اقتصاد در این استان را سریع‌تر کرده و موجب بهبودی هرچه بیشتر وضعیت اقتصادی خوزستان شود.

اما اکنون ممکن است این سوالات نیز برای شما مطرح شده باشد که: «برای کار در خوزستان چه مشاغلی مورد نیاز است؟»، «شغلهای پرتقاضا در خوزستان کدامند؟» و این سوال که: «آیا می‌توان شغلی پردرآمد در شهر اهواز یا دیگر شهرهای خوزستان پیدا کرد؟». برای دریافت پاسخ این سوالات پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه مطلب را نیز مطالعه کنید.

وضعیت اشتغال و شغلهای موردنیاز در خوزستان

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در استان خوزستان بیش از 70 شهرک و ناحیه صنعتی و در حدود ده هزار هکتار زمین صنعتی وجود دارد. این بسترسازی برای فعالیت صنایع کوچک و بزرگ در استان خوزستان موجب شده است تا بیش از 1300 واحد تولیدی و صنعتی فعال در سطح استان وجود داشته باشند.

از نظر جذب سرمایه نیز، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان خوزستان در سال‌های اخیر با رشد قابل‌ملاحظه‌ای نیز همراه بوده است. این موضوع میزان اشتغال زایی را در سطح استان افزایش داده و خیال کارجویان را از بابت یافتن شغلی مناسب تا حدود زیادی راحت کرده است. درنتیجه، جذب بیشتر سرمایه‌ و ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های بین المللی، می‌تواند وضعیت استخدامی استان را بهبود بخشد.

بنابراین سخت می‌توان باور کرد که کارجویان، دارای مهارت‌های لازم برای اشتغال در یکی از این واحدهای صنعتی باشند، اما نتوانند کسب درآمد کرده و یا شغل مناسب خود را در استان خوزستان پیدا کنند. البته ممکن است شرکت‌ها و واحدهای تولیدی برای جذب نیروهای مورد نیاز خود، از افراد بومی کمتر استفاده کنند.

به‌همین دلیل استاندار خوزستان نیز در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، اخیرا بر استفاده شرکت‌ها از نیروهای کار بومی نیز تأکید کرده است. این موضوع می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای نیروهای کار بومی در استان خوزستان، نرخ بیکاری در سطح استان را نیز به‌شکل‌ چشم‌گیری کاهش دهد.

اما برای یافتن شغل‌های مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی در استان خوزستان، کافی است تا به صنایع فعال در این منطقه نگاهی بیاندازیم. باتوجه به معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان خوزستان در بخش‌ قبلی، در ادامه فهرستی از مشاغل مورد نیاز در این استان آورده شده است:

مهندس نفت مهندس شیمی کارشناس صنایع غذایی کارشناس بازرگانی راننده نیروی کار ساده و خدماتی تکنسین برق

ذکر این نکته ضروری است که مشاغل مورد نیاز در استان خوزستان محدود به فهرست بالا نبوده و فرصت‌های استخدامی متنوعی برای کارجویان در این منطقه وجود دارد. همچنین شما می‌توانید برای مشاهده ی آگهی های استخدام آقا در اهواز این قسمت را نیز مشاهده کنید.

اما باتوجه به حضور صنایع بسیار مهم در استان خوزستان و مشاغل مرتبط با این صنایع، نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور غیرقابل انکار است. چراکه یکی از قطب‌های تولید انرژی و محصولات کشاورزی در ایران استان خوزستان محسوب می‌شود که طبیعتا بدون اشتغال زایی در بخش‌های یادشده، امکان رشد سریع اقتصادی نیز وجود نخواهد داشت.

جمع‌بندی

استان خوزستان دارای ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی متنوعی است. شناخت هرچه بیشتر این ظرفیت‌ها و انجام سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این استان، نه‌تنها می‌تواند اشتغال زایی بیشتری را برای زنان و مردان خونگرم این دیار به‌همراه داشته باشد، بلکه می‌تواند زمینه را برای رشد و توسعه استان نیز فرآهم می‌کند. به‌همین دلیل در این مطلب با معرفی صنایع بزرگ خوزستان، برخی از مشاغل موردنیاز در این استان را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که اگرچه نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست، اما با جذب سرمایه‌ برای تولید بیشتر و کمک به کسب‌وکارهای کوچکتر، حتی می‌توان این نقش را نیز پررنگ‌تر نمود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اقتصاد استان خوزستان صنایع بزرگ خوزستان صنایع بزرگ خوزستان استان خوزستان سرمایه گذاری همین دلیل صنایع فعال مورد نیاز نفت و گاز ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۹۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟

از اول فروردین ماه تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان یک میلیارد و 27 میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ 2 میلیارد و 549  میلیون دلار و برای خدمات 121 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی 747 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

ریزش دلار به‌سمت کانال 50هزار


طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 930 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 97 میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 27 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 509 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 249 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 176 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 149 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 201 میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 228، 33، 188، 108 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هشتمم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و 266 میلیون دلار ارز نیمایی و 189 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز نهم اردیبهشت ماه 1403 در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ 44 هزار و 359 تومان، یورو با نرخ 47 هزار و 456 تومان و درهم با نرخ 12 هزار و 78 تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ 41 هزار و 418 تومان، یورور با نرخ 44 هزار و 308 تومان و درهم با نرخ 11 هزار و 278 تومان بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است