Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:20:30 GMT

روایتی از شهید قاسم سلیمانی درباره «کربلای ۵»

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۰۱۶۷۵

روایتی از شهید قاسم سلیمانی درباره «کربلای ۵»

شکستن خط دفاعی مستحکم نهر جاسم، دریاچه ماهی، جزایر بوارین و ام الطویلمایه شگفتی همه جهانیان شد. در این عملیات ۱۵۰ تیپ عراق در میدان جنگ تجهیز شده بود که تعداد زیادی از آن‌ها منهدم شد. خبرنگاران خارجی که از جزیره بوارین بازدید کردند؛ از اینکه عراق در این جزیره کم‌عرض، خط دفاعی طولی و عرضی ایجاد کرده و بیش از ۱۵۰ قبضه سلاح ضد هوایی سنگین مستقر کرده، متعجب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله، در تاریخ ۱۳۶۵/۱۱/۱۴ در  تشریح عملیات «کربلای ۵»  بیان کرده است: «این عملیات که در یک‌زمان استثنایی اجرا شد، یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌ها از آغاز جنگ است؛ زیرا عراق بعد از عملیات «کربلای ۴» تصور می‌کرد حرکت نظامی ایران تمام‌شده، اما با اجرای کربلای ۵، در یک سردرگمی بسیار عجیب قرار گرفت و رعب و هراس شدید د ر میان ارتش عراق ایجاد کرد.

 شکستن خط دفاعی مستحکم نهر جاسم، دریاچه ماهی، جزایر بوارین و ام الطویلمایه شگفتی همه جهانیان شد. در این عملیات ۱۵۰ تیپ عراق در میدان جنگ تجهیز شده بود که تعداد زیادی از آن‌ها منهدم شد. خبرنگاران خارجی که از جزیره بوارین بازدید کردند؛ از اینکه عراق در این جزیره کم‌عرض، خط دفاعی طولی و عرضی ایجاد کرده و بیش از ۱۵۰ قبضه سلاح ضد هوایی سنگین مستقر کرده، متعجب شدند.

در فتح این جزیره بیش از پنج هزار نفر از نیروهای عراقی، محاصره و نابود شدند و با خفت و خواری از جزایر بوارین و دریاچه ماهی و شلمچه فرار کردند. بین نیروهای بعثی برای فرار از صحنه نبرد درگیری رخ داد و وجود بیش از ۲۰۰۰ جفت پوتین در کنار این جزیره بیانگر آن است که عراقی‌ها از وحشت خود را به آب انداختند تا شاید بتوانند فرار کنند.

 فرماندهان تیپ‌های عراقی که اسیرشده‌اند، اظهار می‌کنند؛ خط معروف تمام ارتش عراق، خط جاسم است. خود صدام مستقیماً روی بی‌سیم سپاه سوم عراق صحبت کرد و گفت نمی‌پذیرم رخنه‌ای در خط نهر جاسم ایجاد شود. تمام توپخانه فرماندهی عراق پشتیبان شماست.وضعیتی که ما در جبهه می‌بینیم برای خود ما غیرقابل‌تصور است و باید گفت بارزم بی‌امان لشکریان اسلام، کنترل ارتش عراق از دست فرماندهان آن‌ها خارج‌شده است.»

منبع:

حبیبی، ابوالقاسم، حصاری، سعید، روزشمار جنگ ایران و عراق: بازتاب جهانی کربلای ۵، کتاب ۴۶، جلد ۲، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ  اول،۱۳۹۹، صفحات ۳۵۸،۳۵۹.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عملیات کربلای 5 سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی لشكر 41 ثارالله خط دفاعی کربلای ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه عملیات بیت المقدس موفق شد؟

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 10 عملیات الی بیت‌المقدس یا عملیات بیت‌المقدس یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران در خلال جنگ ایران و عراق بود. رزمندگان ایرانی با توان ۱۳۰ هزار سرباز در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ به مصاف هم رفتند و به پیروزی قاطع ایران در ۳ خرداد ۱۳۶۱ انجامید. بازپس‌گیری ۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران، خارج کردن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تأمین مرز بین‌المللی و آزادسازی جاده اهواز-خرمشهر مهم‌ترین دستاوردهای عملیات بیت المقدس بود. جریان این عملیات تاریخی را در این ویدیو می‌بینید.

دیگر خبرها

  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • چگونه عملیات بیت المقدس موفق شد؟
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • سلیمانی عملیات‌هایی داشته که هیچ ژنرال آمریکایی نداشته!
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی
  • روایتی از شهید لشکر فاطمیون + فیلم
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان