رقصنده با گرگ؛ ضد ایده فیلمساز
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۰۲۵۳۹
فیلمساز میخواهد بگوید مردم اسرائیل فارغ از علایق و سلایقشان، در همهی شرایط و همهی بسترها، نژاد پرستیشان برایشان از همه چیز مهمتر است. حال باید دید آیا فیلمساز توانسته به خوبی از پس این موضوع برآید یا خیر.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- محمد شجاعی؛ ابتدائا باید مطرح کنیم فیلمساز روی موضوع چالش برانگیزی دست گذاشته است که عبارت است از: نژاد پرستی در مردم اسرائیل.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همان ابتدای مستند میبینیم مستند با یک مقدمه نسبتا طولانی از چچن و شهری به نام گروژنی شروع میشود. این فیلم زمانش حدودا ۳۰ دقیقه است. سوالی که وجود دارد این است که: مستندی که میخواهد در ارتباط با باشگاه بیتار و در ادامه آن مظلومیت مردم فلسطین صحبت کندریا چرا باید با یک مقدمه ۱۰ دقیقهای که حدود یک سوم مستند را تشکیل میدهد، از گروژنی و شرح تاریخ آن شروع کند که تا آخر مستند هم هیچ استفادهی موثری از آن نمیشود؟
مورد دیگر در ارتباط با مالک باشگاه بیتار آرکادی گایداماک است. این طور که در مستند گفته میشود؛ آرکادی گایداماک علیرغم بی علاقهگیاش نسبت به فوتبال، مالک باشگاه بیتار میشود تا از جریان ساز بودن باشگاه برای شهردار شدنش استفاده کند. گایداماک پول زیادی خرج میکند و باشگاه را چندین بار قهرمان میکند. ولی خلاف همهی این پول خرج کردنها و قهرمانیها، گایداماک در انتخابات شکسته به شدت بدی میخورد! با توجه به گفتههای مستند؛ بالاخره باشگاه بیتار در اسرائیل جریان ساز است یا خیر؟ اگر جریان ساز است پس چرا گایداماک در انتخابات شکست خورد؟. در این جا خلاف گفته مستند معلوم میشود باشگاه بیتار در اسرائیل جریان ساز نیست.
گایداماک دو بازیکن از چچن را خریداری میکند. راوی میگوید طرفداران باشگاه با خرید این دو بازیکن مسلمان فکر میکردند وارد یک جنگ آخر الزمانی شدهاند! این جمله با تصاویر بمب اتم و ویرانیها و... برای مخاطبی که برایش تا این جای مستند، بر نژاد پرستی طرفداران تیم بیتار اشاره نشده است، کاملا بیگانه و غیر قابل باور است.
سپس گایداماک که این اندازه در مستند در ارتباط با او سخن گفته شده است را میبینیم که از باشگاه میرود. این طور که در مستند مشاهده میکنیم، دلیل رفتن گایداماک تنها به این علت است که در باشگاه بیتار نتیجه نگرفته، باشگاه برایش عایدیای نداشته و تنها برای او مشغولیت ذهنی داشته است. تقریبا هیچ نکتهای از تمام قسمتهای مربوط به گایداماک در خدمت موضوع فیلم که "نژاد پرستی مردم اسرائیل" است، نیست.
مورد دیگری که وجود دارد این است که این فیلم، مستند کوتاه به حساب میآید و میدانیم مستند کوتاه جایی برای به تصویر کشیدن موضوعات متنوع نیست. زیرا در زمان حدود ۳۰ دقیقه نمیتوان به خوبی و تاثیرگذار چندیدن موضوع را به تصویر کشید. پس چرا این مستند در ادامه میخواهد این موضوع را به مردم اسرائیل و در ادامه به کل شهر بیت المقدس تعمیم دهد در صورتی که مقدمات این موضوعات، بعضا یا گفته نشده یا حتی به عکس و اشتباه گفته شده است!
مستند ساز تنها در چند دقیقه پایانی مستند میخواهد موضوع تعمیم دادن به کل مردم را به تصویر بکشد. اولا ما دیدیم باشگاه بیتار در اسرائیل جریان ساز نیست و کل مردم را شامل نمیشود. پس نمیتوان آن را به کل مردم اسرائیل تعمیم داد. دوما اگر هم مستند ساز میخواست موضوعش را فراگیر کند، با مقدماتی که گذاشته است نهایتا میتوانست بگوید باشگاه بیتار که باشگاه حکومتی است در تمام تاریخش نژاد پرست است.
در آخر خوب است به این نکته دقت کنیم که وقتی میخواهیم فیلمی را ببینیم، فیلم باید غالب حرفش را با زبان تصویر بزند و اساسا زبان فیلم زبان تصویر است. در طول مستند اگر چشممان را ببندیم و صرفا به مستند گوش فرا دهیم تقریبا چیزی از مستند از دست نمیدهیم. این نشان میدهد تقریبا از مهمترین عنصر فیلم که تصویر است در این مستند استفاده تاثیر گذاری نشده است. تنها موردی که تصویر مستند به ما نشان میدهد تصویر کسانی است که راوی در حال صحبت در مورد آنهاست!
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جشنواره مردمی فیلم عمار جشنواره عمار رقصنده با گرگ مستند باشگاه بیتار مردم اسرائیل جریان ساز فیلم ساز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جمعه رفسنجان درباره دلیل استعفایش چه گفت؟
به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ حجتالاسلام اصغر عسکری در خطبههای امروز نماز جمعه رفسنجان با تسلیت ایام شهادت امام صادق(علیه السلام) اظهار کرد: بنده ۱۵ آذر سال ۹۸ به عنوان امام جمعه رفسنجان معرفی شدم و بنا را بر این گذاشتم که سه سال بیشتر نمانم. لذا چند ماه قبل از پایان دوره سهساله در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ استعفا دادم. بیشتر بخوانید؛ در شاهنامه از قول منیژه آمده است: «برهنه ندیده تنم آفتاب»
وی افزود: از طریق روال اداری استعفای خود را به کرمان دادم و کرمان حاضر به ارسال استعفای من به تهران نشد لذا در سمیناری که در تهران برگزار شده بود استعفایم را تقدیم آقای حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کردم. همانجا جلسهای با هم داشتیم و امر کردند که تا آخر ۱۴۰۱ بمانید.
وی افزود: در پایان سال ۱۴۰۱ گفتند ۱۴۰۲ انتخابات مجلس است بمانید تا انتخابات برگزار شود و باز هم اطاعت کردیم. لذا در ابتدای امسال استعفای من مورد پذیرش قرار گرفت.
امام جمعه رفسنجان با بیان اینکه بنده به جز دو دولت بنیصدر و مرحوم شهید رجایی با همه دولتها کار کردم، ادامه داد: با دو دولت قبلی و فعلی در رفسنجان کار کرم و هر دو دولت کمال صمیمیت و همراهی را با بنده انجام دادند.
عسکری توضیح داد: دلیل استعفای خود را نوشتهام و این است که پاسخ عملی مثبتی به اندیشه متعالی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حضرت امام خامنهای مبنی بر جوانگرایی و واگذاری مسئولیتها به جوانترها است.
وی گفت: من سال ۱۳۶۴ از طرف امام راحل(ره) امام جمعه کوهبنان شدم و تاکنون ۳۹ سال امام جمعه بودم. هم در جهاد سازندگی و در آموزش و پرورش کار کردهام. مردم چه گناهی کردند فردی که ۴۰ سال کار کرده را تحمل کنند؟ گفتیم جوانی سرحال بیاید. یکی از مخاطبان حرف آقا خودمان هستیم.
عسکری ادامه داد: قرار بود قضیه محرمانه بماند و امروز آقای محیالدینی در مهریز از مردم این شهر خداحافظی و هفته آینده در رفسنجان معارفه شوند اما قضیه لو رفت. پس از اصرار و پافشاری مردم بنده پذیرفتم در خدمت شما باشم. از لطف و صمیمیت و بنده نوازی مردم رفسنجان تشکر میکنم.
امام جمعه رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری، گفت: شهید استاد مطهری شخصیت اسلامشناس و معتقد و ملتزم به آموزههای دینی بود. شهید مطهری دارای روحیه انقلابی و عمل به وظیفه بود. تکلیفمدار، زمان شناس، اولویتشناس و شبههشناس بود.
وی تصریح کرد: معلمان و اساتید آنچه برای دانش آموز و دانشجو سوال و شبهه است بشناسند و با برهان و دلیل برای آنها رفع شبهه کنند نه خدای ناکرده القای شبهه انجام دهند.
عسکری به جنبش دانشجویان آمریکا نیز پرداخت و گفت: جنبش دانشجویان آمریکایی علیه نسلکشی اسرائیل در فلسطین چهره زشت و کریه مدعیان آزادی بیان و حقوق بشر را برملا کرد که با چه وضعیت بدی با استاد تمام دانشگاه و دانشجو برخورد میشود و تا امروز ۱۷۰۰ نفر دانشجو دستگیر شده است. اینها حرف هنجارشکنانهای هم نزدند و خواستار پایان ظلم آمریکا و اسرائیل به مردم مظلوم فلسطین هستند.
امام جمعه رفسنجان گفت: دامنه رسوایی آمریکا و اسرائیل هر روز گسترش مییابد. امیدوارم نفرت و خشم جهانی علیه آمریکا و اسرائیل به نابودی این قدرتهای ظالم منتهی شود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
کد خبر: 1229406 برچسبها ستاد اقامه نماز کشور