Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحول طوفانی در بازار گوشی‌های همراه اینترنت ۵G در جهان و منطقه راه اندازی اینترنت ۵G در ایران پیش بینی آینده اینترنت نسل پنجم در ایران تهدید تبدیل شدن اینترنت نسل پنجم به کالای لوکس ثروتمندان

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ اینترنت ۵G، در اولین باز تعریف خود از استاندارهای این حوزه سرعت دانلود و آپلود را بسیار بالا می‌برد و ارتباط  کیفی‌تر و با ثبات‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه اینترنت اشیاء، دیگر ارمغان این نسل از اینترنت است که به زودی آن‌ را بیش از گذشته در ماشین‌های خودران و شهرهای هوشمند خواهید دید. همچنین، افزایش کاربرد اینترنت در سلامت و تولید غذا از دیگر نتایج توسعه اینترنت ۵G است.

تحول طوفانی در بازار گوشی‌های همراه

با توسعه اینترنت نسل پنجم تغییر دیگر خواهد بود. تقاضا جهانی برای تلفن گوشی همراهی که این نسل از اینترنت را پیشتبانی می‌کند با رشد زیادی مواجه خواهد شد.

در همین ارتباط انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی کشور اعلام کرده است: با آرام گرفتن کرونا در جهان، شاهد رشد در مصرف گوشی‌های نسل پنجمی که اینترنت ۵G را پشتیبانی می‌کند خواهیم بود.

آنچنان که دانشمندان می‌گویند در اردیبهشت ماه کرونا پایان می‌یابد و مانند آنفلوآنزا تبدیل به یک پاندمی فصلی می‌شود. پس می‌توان پیش بینی کرد، تحول طوفانی در بازار گوشی‌های همراه در اردیبهشت ماه سال آینده اتفاق بیفتد.

اینترنت ۵G در جهان و منطقه

کره جنوبی اولین کشوری بود که فناوری اینترنت نسل پنجم را رسماً در جهان استفاده کرد و آن را در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۱۹ به شهروندان خود ارائه داد. پس از آن سایر کشورهای پیشرو در حوزه فناوری به ارائه دهندگان این نسل از اینترنت در جهان پیوستند.

در منطقه نیز عربستان سعودی اولین کشوری بود که اینترنت ۵G را راه اندازی کرد. یک شرکت بین المللی ژوئن سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی خدمات تجاری ۵G در عربستان سعودی را رسما اعلام کرد. این شرکت نخستین اپراتور در عربستان سعودی بود که این خدمات را به صورت تجاری عرضه و برای مشتریان در شماری از شهرهای این کشور فراهم کرد.

راه اندازی اینترنت ۵G در ایران

اولین بار محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دولت پیش در سال  ۱۳۹۸ از پیاده سازی مقدمات اینترنت ۵G در ایران خبر داد و گفت: اولین نسخه ۵G ارائه خدمات اینترنت نسل پنجم به‌عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور پیگیری می‌شود.

در مرداد ماه سال ۹۹ اولین سایت ۵G در ایران توسط یکی از اپراتورهای تلفن همراه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شد. حالا با گذشت بیش از یک سال از راه اندازی اولین سایت نسل پنجم اینترنت، ۱۰ سایت دیگر راه‌اندازی شده که برخی از آن‌ها قابلیت استفاده توسط عموم مشترکان را دارند و مالکان گوشی‌های با قابلیت پوشش ۵G می‌توانند از امکان اتصال به اینترنت نسل پنج بهره‌مند ببرند.

پس از آن دومین سایت ۵G در امیرآباد تهران به بهره برداری رسید و سومین سایت هم در ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۹، در محل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی شد.

پس از آن چهارمین سایت ۵G برای استفاده عموم مردم در بوستان آب و آتش، در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ به ارائه خدمات پرداخت. پنجمین سایت ۵G ایران سوم اسفند ماه، در شیراز در محل ارگ کریمخانی و با هدف توسعه شهر هوشمند در این کلانشهر افتتاح شد و ششمین سایت ۵G ایرانسل در جزیره کیش به بهره برداری رسید.

در چهارم اسفند ماه ۱۳۹۹، دیگر اپراتور بزرگ کشور خبر از راه اندازی اینترنت نسل پنجم داد، حرم مطهر رضوی و همچنین کارخانه نوآوری مشهد، تحت پوشش تلفن همراه نسل پنجم و اینترنت پرسرعت ۵G این اپراتور قرار گرفت تا مشترکین این اپراتور نیز از این فناوری برخوردار شوند.

پس‌ از رونمایی از دو سایت ۵G در مشهد، سومین سایت این اپراتور نیز دهم اسفند ماه در تهران رونمایی شد. چهارمین سایت ۵G این اپراتور در ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹، در مجموعه باغ کتاب تهران راه‌اندازی شد. افتتاح سایت ۵G استان قم هم ۲۷ اسفندماه انجام شد.

همچنین فرایند تجاری‌سازی G FWA  یک شرکت ارتباطات و ارائه ۵G برای مشترکان خانگی و سازمانی آن، در ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۹ محقق شد.

پیش بینی آینده اینترنت نسل پنجم در ایران

وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش بینی کرده است: اینترنت ۵G تا سال ۲۰۲۵ در جهان و همان حدود در کشور ما پیاده‌سازی کامل شود.

به گفته وی؛ روند توسعه فناوری ممکن است این زمان را کوتاه‌تر کند.

تهدید تبدیل شدن اینترنت نسل پنجم به کالای لوکس ثروتمندان

اما کارشناسان بر این باورند که هر چند زیر ساخت‌های لازم برای توسعه اینترنت نسل پنجم در کشور وجود دارد، اما برخی موانع بر سر راه است که بدون رفع آنها نمی‌توان انتظار داشت همپای کشورهای جهان این نسل از اینترنت را به صورت متوازن در کشور توسعه داد.

مهدی غیبی کارشناس فناوری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با بیان اینکه زیر ساخت‌های اینترنتی در دو حوزه ارتباطات سیار و ثابت است، اظهار کرد: هر چند در کشور در حوزه ثابت عقب ماندگی‌هایی وجود دارد، اما در حوزه سیار شرایط و توانمندی‌های بسیار خوبی در حوزه اینترنت داریم.

وی ادامه داد: اپراتورها در بخش ارتباطات سیار نشان داده‌اند که می‌توانند به سرعت خود را با تغییرات جهانی اینترنت سازگار کنند و در کمترین زمان ممکن آن را در کشور اجرایی کنند.

وی از نمونه سرعت در تحول ارتباط سیار را سوییچ از اینترنت نسل سوم به نسل چهار عنوان کرد که اپراتورهای کشور به خوبی توانستند از پس آن بربیایند.

عیبی معتقد است: به رغم تمامی توانمندی کشور در حوزه ارتباط سیار، حرکت از اینترنت نسل چهارم به پنج به این راحتی نخواهد بود. وی بزرگ‌ترین مشکل را نبود محتوا دانست.

غیبی یادآور شد: از ویژگی‌های نسل پنجم اینترنت تنها سرعت بالا نیست، بلکه قرار است این نسل از اینترنت همراه، تحولات بزرگی برای جهان به همراه داشته باشد که ما نیز باید از آن بهره بگیریم.

وی این تحولات را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی ‌و اجتماعی برشمرد که از نمونه آنها ایجاد شهرهای هوشمند، خودروهای خودران، بهبود سلامت جامعه و افزایش تولید غذا است.

وی مشکل دیگر را توزیع نامتوازن عنوان کرد و افزود: تا امروز هر گاه نسل جدیدی از اینترنت به کشور آمده است، سایت‌های مربوط به نسل‌های قبلی را به شهرهای کوچکتر انتقال دادیم، این امر موجب شده هنوز هم مناطقی در کشور وجود داشته باشد که از نسل سوم اینترنت استفاده می‌کنند.

به اعتقاد وی اگر این روش برای نسل پنجم اینترنت هم تکرار شود، این نسل از اینترنت تنها سهم شهرهای بزرگ و ثروتمندان خواهد شد و تنها آنها هستند که می‌توانند از فواید این نسل از اینترنت استفاده کنند.

غیبی اظهار کرد: اگر توسعه متوازن و یکدست صورت نگیرد، تکنولوژی‌هایی که بر بستر این نسل از اینترنت ارائه می‌شود نیز در اختیار افرادی خواهد بود که در منطقه سکونت آنها زیر ساخت‌های لازم فراهم شده و دیگران محروم می‌مانند، این خود زمینه اختلاف در توزیع رفاه اقتصادی خواهد شد.

این کارشناس فناوری تبدیل شدن اینترنت نسل پنجم به کالای لوکس ‌را تهدیدی برشمرد که در صورت عدم رفع مشکلات آن، می‌تواند موجب تبعیض بین ثروتمندان و کمتر برخوردار‌ها شود.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران موبایل اینترنت اشیاء اینترنت 5G گوشی های همراه اینترنت نسل پنجم نسل از اینترنت توسعه اینترنت راه اندازی شد اینترنت ۵G نسل پنجم کالای لوکس ۵G در ایران اسفند ماه ماه ۱۳۹۹ پیش بینی سایت ۵G

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۳۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ایرانسل، با فرارسیدن موسم حج ابراهیمی در سال ۱۴۰۳، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، تخفیف‌های ویژه در تعرفه مکالمه، اینترنت و پیامک برای مشترکان خود در نظر گرفته تا زائران بیت‌الله الحرام، از خدمات ارتباطی ایرانسل در کشور عربستان، با تعرفه‌های مقرون به صرفه، بهره‌مند شوند.

مشترکان ایرانسل می‌توانند تا ۳۱ تیر ۱۴۰۳، این خدمات را با تعرفه‌های تخفیفی ذکرشده، در کشور عربستان سعودی استفاده کنند. بدین‌ترتیب مشترکان ایرانسل، علاوه بر اینکه نیاز به خرید سیم‌کارت و تغییر شماره ندارند، در هزینه مکالمه‌، پیامک و اینترنت مصرفی‌شان‌ در طول سفر صرفه‌جویی می‌شود و در مقایسه با تعرفه اپراتورهای کشور عربستان، مبالغ کمتری را بابت بهره‌مندی از خدمات ارتباطی می‌پردازند.

مشترکان ایرانسل می‌توانند در کشور عربستان سعودی، از خدمات اینترنت رومینگ 5G ایرانسل نیز بهره‌مند شوند. ایرانسل، اولین ارائه‌دهنده اینترنت نسل پنج تلفن‌همراه (از اول مرداد ۱۳۹۹) و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، نخستین اپراتوری است که خدمات رومینگ بین‌الملل 5G را از آذر ماه سال ۱۴۰۰ ارائه و امکان استفاده از این خدمت را، علاوه بر عربستان، در کشورهای امارات متحده عربی، چین، تایلند، هنگ‌کنگ، قطر و ویتنام فراهم کرده است.

بسته‌ اینترنت و بسته ترکیبی با تخفیف استثنایی

تعرفه‌ها و بسته‌های تخفیفی ویژه ایرانسل برای استفاده از خدمات رومینگ، از طریق اپراتورهای STC و Mobily در نظر گرفته‌ شده است و زائران ایرانسلی حج امسال، امکان خرید بسته‌های اینترنت ویژه حجاج با تخفیف استثنایی را دارند. این بسته‌های ۶۰ روزه به ترتیب، با حجم ۱.۵ گیگابایت و قیمت ۴۲۵هزار تومان، حجم ۳ گیگابایت و قیمت ۶۰۰هزار تومان و حجم ۷ گیگابایت و قیمت یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان، عرضه شده است.

ایرانسل همچنین بسته ترکیبی مکالمه و پیامک برای مشترکانی که در سفر به سرزمین وحی نیاز به استفاده بیشتر از مکالمه و پیامک را دارند، درنظر گرفته است که شامل ۳۰ دقیقه مکالمه با ایران یا عربستان و ۳۰ پیامک، با اعتبار ۷ روز و با قیمت ۲۰۰هزار تومان است.

خرید و فعال‌سازی تمام بسته‌ها با شماره‌گیری کد دستوری #۱*۴*۱۱۱۱* و یا مراجعه به سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، امکان‌پذیر است.

حجم (گیگابایت) قیمت اعتبار
۱.۵ گیگابایت ۴۲۵ هزار تومان ۶۰ روز
۳ گیگابایت ۶۰۰ هزار تومان ۶۰ روز
۷ گیگابایت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۶۰ روز
۳۰ دقیقه مکالمه + ۳۰ پیامک ۲۰۰ هزار تومان ۷ روز

تعرفه‌های ارتباطی بدون فعال‌سازی بسته

همچنین هزینه هر دقیقه تماس داخلی در کشور عربستان، هر دقیقه تماس با ایران و نیز هر دقیقه تماس دریافتی در کشور عربستان، ۱۰هزار تومان خواهد بود. هزینه ارسال هر پیامک، ۴۰۰۰ تومان و هزینه هر مگابایت اینترنت همراه مصرفی بدون فعال‌سازی بسته نیز، ۳۰۰۰ تومان است.

خدمات STC Mobily
هزینه هر دقیقه مکالمه با عربستان ۱۰۰۰۰ تومان ۱۰۰۰۰ تومان
هزینه هر دقیقه مکالمه با ایران ۱۰۰۰۰ تومان ۱۰۰۰۰ تومان
هزینه هر دقیقه دریافت مکالمه ۱۰۰۰۰ تومان ۱۰۰۰۰ تومان
هزینه ارسال پیامک ۴۰۰۰ تومان ۴۰۰۰ تومان
هزینه هر مگابایت اینترنت ۳۰۰۰ تومان ۳۰۰۰ تومان

دریافت پیامک در مدت سفر رایگان است و هزینه تماس ورودی و خروجی، بر مبنای دقیقه و از زمان شروع مکالمه، محاسبه می‌شود. بنابراین، در صورتی که تماس ورودی، پاسخ داده نشود، هزینه‌ای بابت آن برای مشترک منظور نمی‌شود.

مشترکان ایرانسل در کشور عربستان، می‌توانند علاوه بر استفاده از سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، با شماره‌گیری رایگان کد دستوری #۷* ، سیم‌کارت خود را شارژ کنند. روشن کردن تلفن‌همراه در زمان رومینگ، هیچ هزینه‌ای ندارد.

مشترکان ایرانسل لازم است توجه داشته باشند که با روشن کردن اینترنت رومینگ، دیتای مورد استفاده در اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه، با هزینه رومینگ محاسبه خواهد شد. بنابراین بهتر است از غیرفعال بودن به‌روزرسانی خودکار و موارد مشابه در اپلیکیشن‌های نصب شده خود اطمینان حاصل کنند.

فعال‌سازی خدمت رومینگ

فعال‌سازی خدمت رومینگ حتما باید قبل از سفر و از طریق شماره‌گیری کد #۱*۱۱۱۱* از سیم‌کارت ایرانسلی و یا با استفاده از سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من انجام شود. به این منظور، مشترکان ایرانسل لازم است در سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، ابتدا گزینه «سایر» را انتخاب کنند، سپس در قسمت «پرونده» و پس از آن قسمت «خدمات رومینگ»، رومینگ بین‌الملل خط خود را فعال کنند.

مشترکان ایرانسل باید توجه داشته باشند که بسته‌های اینترنت، مکالمه و پیامک فعال در شبکه ایران، هنگام حضور در کشور عربستان سعودی، قابل استفاده نیست و لازم است در صورت تمایل، بسته‌های اینترنت ویژه رومینگ را فعال کنند.

مشترکان ایرانسل باید در نظر داشته باشند برای تماس با شماره‌های ایرانی در خارج از کشور، لازم است پیش از شماره مشترک مدنظر خود، حتماً کد ۰۰۹۸ را شماره‌گیری کنند (مثال:‌ ۰۰۹۸۹۳۵۱۲۳۴۵۶۷ (تلفن همراه) یا ۰۰۹۸۲۱۸۷۶۵۴۳۲۱ (تلفن ثابت)).

پیشنهاد می‌شود مشترکان ایرانسل، پیش از ورود به کشور عربستان سعودی، حداقل ۱۰۰ هزار تومان در سیم‌کارت اعتباری خود شارژ داشته باشند و اگر در طول سفر برای برقراری تماس با مشکلی مواجه شدند، ابتدا از کافی‌بودن میزان اعتبار (شارژ) سیم‌کارت خود مطمئن شوند. پیشنهاد می‌شود که مشترکان دائمی نیز، به میزان مورد نیاز، سقف مصرف مجاز سیم‌کارت خود را افزایش دهند.

کد خبر 6090573

دیگر خبرها

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • شبه سوئیفت ایران از طریق ارز‌های ملی راه‌اندازی شد
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • اتصال ۲۳۲ روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت
  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند
  • انگلیس درصدد راه اندازی گنبد آهنین
  • انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود