Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۹ دی‌ماه سخنانی طی دیدار با مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی نکات و تذکرات مهمی را در خصوص روند جریانات کشور بیان داشتند. مهم‌ترین تذکر معظم له حفظ غیرت دینی بود. ایشان غیرت دینی را عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف و تبدیل کننده تهدید‌ها به فرصت دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت آیت الله خامنه‌ای، غیرت دینی را از عوامل قیام ۱۹ دی برشمردند و گفتند: برخی تلاش و تبلیغ می‌کنند که غیرت دینی را «بی‌منطقی و خشونت» بنامند اما حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت نیز شعبه و مظهری از عقلانیت است ضمن اینکه در عمل نیز در اغلب موارد، غیرت دینی با عقلانیت همراه بوده است.

ایشان «غیرت دینی» را عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف و تبدیل کردن تهدیدها به فرصت خواندند و افزودند: غیرت دینی را حفظ کنید زیرا این غیرت دینی مردم بود که کشور را در دفاع مقدس -یعنی آن جنگ بین‌المللی که آمریکا، شوروی، ناتو و ارتجاعِ آن روز برای به زانو در آوردن انقلاب به راه انداخته بودند- پیروز کرد.

در همین رابطه روزنامه جام جم گفت‌وگویی با دکتر محمدصادق کوشکی استاد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

عقلانیت و غیرت در فرهنگ دینی همراه و مکمل همدیگرند

- عقلانیت و همچنین غیرت‌ورزی در حوزه حفظ ارزش‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی دو عامل مهم برای عبور کشور از بزنگاه‌های تاریخی است.

- اگر ما در فرهنگ دینی این دو مفهوم را ملاحظه کنیم می‌بینیم که این دو مولفه همراه و مکمل همدیگرند و در بسیاری از مواقع همپوشانی دارند. یعنی یک عمل در بستر فرهنگی دینی هم می‌تواند مصداق غیرت‌ورزی باشد و هم مصداق عقلانیت.

- تاکید و تعصب جدی شخصیتی مثل امیرکبیر بر تولید کالای ایرانی و خرید آن هم از منظر غیرت و تعصب و هم از منظر عقل و تدبیر نمونه‌ای مناسب برای همراهی و هم‌پوشانی عقلانیت و غیرت است.

- این رفتار از منظر توجه به تولید ملی عین عقلانیت است چون مسیر توسعه و رشد اقتصادی کشور را در پی دارد و البته این عملکرد در فرهنگ انقلاب اسلامی به معنای تلاش برای خودکفایی است. در عین حال اصرار بر افزایش تولید ملی هم مثال مناسبی برای غیرت‌ورزی در خصوص کالای ملی است.

غیرت و عقلانیت در فرهنگ غیر دینی مغایر هستند

- کسانی که غیرت را به نفع عقلانیت و عقلانیت را فدای غیرت می‌کنند رفتار مطابق با فرهنگ دینی ندارند.

- بعضی با ادعای غیرت‌ورزی، مصالح ملی را نادیده می‌انگارند و گروهی دیگر هم به بهانه مصلحت‌اندیشی نسبت به ارزش‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی بی‌اعتنایی می‌کنند. این در حالی است که این دو مفهوم در فرهنگ دینی هیچ تضادی با هم ندارد اما در فرهنگ غیر دینی است که این دو مولفه ممکن است مغایر به نظر برسند.

- مثلا در فرهنگ غیر دینی محتمل است که خودکفایی اقتصادی یا استقلال سیاسی مورد تمسخر واقع شود و در نقطه مقابل تعصب و غیرت داشتن نماد خالی بودن از عقلانیت معرفی شود.

اگر کسی امتیاز به دشمن بدهد خلاف عقلانیت و غیرت رفتار کرده است

- درک ناقص هر دو مفهوم خسارت‌بار است. عقلانیت به معنای جلب منافع حداکثری و ‌هدف غیرت‌ورزی هم رسیدن به این مطلوب است. اگر کسی نسبت به کشور و جامعه غیرت ورزی داشته باشد یعنی در پی جلب منافع حداکثری است.

- کسی که در پی عقلانیت است تلاش می‌کند منافع حداکثری را مثلا در مذاکرات به نفع جامعه و کشور کسب کند. فردی هم که غیرت و تعصب نسبت به کشورش داشته باشد سعی می‌کند به منافع حداکثری برسد. بنابراین اگر کسی دراین مسیر امتیاز به دشمن بدهد هم خلاف عقلانیت و هم خلاف غیرت رفتار کرده است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حضرت آیت الله خامنه ای روزنامه جام جم غیرت دینی عقلانیت محمد صادق کوشکی فرهنگ دینی فرهنگ غیر دینی انقلاب اسلامی منافع حداکثری غیرت دینی فرهنگ دینی غیرت ورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش رژیم صهیونیستی برای نشان دادن یک چهره متمدن از خود بی نتیجه است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه کرمانشاه به خیزش بزرگ دانشجویان جهان علیه جنایت رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت:  این اتفاق نتیجه استقامت مردم مظلوم فلسطین است.

حجت الاسلام و المسلمین غفوری گفت: رژیم منحوس صهیونیستی همواره برای به تصویر کشیدن یک چهره متمدن از خود سالهاست هزینه های فراوانی متحمل شده  و بیشترین تمرکز خود را در دانشگاهها معطوف کرده است اما امروز همین اقشار دانشگاهی به مقابله با رفتارهای باطل و خصمانه او پرداخته اند و این بسیار برای صهیونیسم دردناک است.

امام جمعه کرمانشاه در ادامه اظهار داشت:  شیعیان پیرو امام صادق (ع) باید غیرت دینی داشته باشند و هر زمان گناهی در جامعه مشاهده شد از خود غیرت نشان دهند.

 

دیگر خبرها

  • کتاب «رضای انقلاب» رونمایی می‌شود
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • چینی ها در مدارس به کودکان مهارت ورزی آموزش می دهند (فیلم)
  • مبارزه با استکبار در دنیا، صدور فرهنگ انقلاب ایران است
  • تلاش رژیم صهیونیستی برای نشان دادن یک چهره متمدن از خود بی نتیجه است
  • هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است
  • واکنش بازیکن پرسپولیس به حرف‌های زشت لیدر سپاهان؛ مردک بی‌غیرت! + عکس
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان 
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان