Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:05:25 GMT

آشنایی با موادشیمیایی آزمایشگاهی پر مصرف

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۰۳۵۳۳

آشنایی با موادشیمیایی آزمایشگاهی پر مصرف

در آزمایشگاه‌های شیمی انواع مختلفی از مواد شیمیایی وجود دارند که برخی از آن‌ها سمی و برخی غیرسمی هستند. مواد شیمیایی آزمایشگاهی می‌توانند اسیدی و بازی هم باشند. اسید فسفریک و اپتیکال برایتنر از ترکیبات شیمیایی هستند که مصارف و کاربردهای مختلفی دارند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، کاربرد اپتیکال برایتنر در صنایع رنگ رزی و تولید مواد شوینده و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دیده می شود. اسید فسفریک نیز از پرمصرف ترین مواد شیمیایی در صنعت محسوب می‌شود که در صنایع غذایی به ویژه در تولید نوشابه‌های گازدار نیز استفاده می‌شود.

اسید فسفریک چیست؟

اسید فسفریک که با فرمول شیمیاییH۳PO۴  شناخته می شود، اسیدی ۳ ظرفیتی است. این ماده با نام  ارتوفسفریک اسید نیز شناخته می‌شود. کاربرد اسید فسفریک در صنایع مختلف وجود دارد. از بین اسیدها بعد از اسید سولفوریک، بیشترین میزان تولید در جهان مربوط به اسید فسفریک می‌شود. این ماده شیمیایی آزمایشگاهی پرمصرف به عنوان ماده اولیه جهت تولید ترکیبات دارویی، کود شیمیایی کشاورزی و سموم، فرآورده‌های غذایی و مکمل غذای دام و طیور و... استفاده می‌شود. توجه شود که این ترکیب به دو نوع خوراکی و صنعتی طبقه‌بندی می‌شود.

خواص اسید فسفریک

اسید فسفریک، مایعی غیرفرار، بی‌رنگ، بی بو است. این ماده هنگامی که در آب قرار داده شود، هیدرولیز شده و گرماده است. اسید فسفریک در صورتی که روی فلزات قرار گیرد باعث خوردگی آن ها خواهد شد.

این اسید به دلیل خواص غیرسمی و اسیدیته ملایمش کاربردهای زیادی دارد. این مواد شیمیایی آزمایشگاهی در مواد معطر و طعم دهنده موادغذایی، انواع نوشیدنی، محصولات دندان پزشکی، ... استفاده می‌شود.

کاربرد اسید فسفریک

در ادامه برخی از مهمترین موارد کاربرد و دلایل خرید اسید فسفریک را بررسی می‌کنیم.

کاربرد اسید فسفریک در صنایع غذایی

از اسید فسفریک خوراکی، جهت اسیدی نمودن غذا و نوشیدنی هایی مانند انواع نوشابه‌ها استفاده می‌شود. در واقع اسید فسفریک به هر ماده غذایی که اضافه شود طعم ترشی به آن می‌دهد.

سایر کاربردهای غذایی

 به عنوان تقویت‌کننده طعم  شفاف کننده  نگهدارنده  ماده اسیدی

کاربرد اسید فسفریک در کشاورزی و دامپروری

کود اسید فسفریک، یک ماده موثر در رشد گیاهان است و از آن ها در برابر آلودگی‌های قارچی و کپکی محافظت می‌کنند. اگرچه اسید فسفریک در گیاهان شکسته و تجزیه نمی‌شود، اما میزان مصرف این اسید باید به دقت کنترل شود. اسید فسفریک در مکمل غذایی که به گاو و طیور داده می‌شود نیز وجود دارد.

برخی از کاربرد صنعتی اسید فسفریک

۱. تنظیم نمودن pH در محصولات بهداشتی

۲. استفاده به عنوان ماده ضد زنگ جهت اسیدشویی

۳. کاربرد در پیل‌های سوختی به عنوان الکترولیت

۴. کاربرد به عنوان الکترولیت در ژنراتورهای اکسی هیدروژن

۵. استفاده در کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا به عنوان جز فاز متحرک

۶. استفاده از آن برای تولید کربن فعال به عنوان عامل اکسیدکننده شیمیایی

اپتیکال برایتنر

اپتیکال برایتنر که با نام «سفید کننده نوری» هم شناخته می‌شود، از مواد شیمیایی آزمایشگاهی با نام تجاری OB۱ است. از خواص اپتیکال برایتنر این است که سفیدکننده‌ای مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی است. به طور کلی روشن‌کننده‌های نوری یا اپتیکال برایتنر گروهی از مواد شیمیایی آزمایشگاهی هستند که قادرند نور را در ناحیه غیرمرئی و در بخش فرابنفش جذب نمایند. این ترکیبات در نهایت، نور در ناحیه مرئی را با طیف مشخص از خود نشر می‌دهند.

اپتیکال برایتنرها در انواع کاغذ و پارچه و ظروف بسته‌بندی و سفیدکننده‌های شیمیایی استفاده می‌شوند. این ماده به بالا رفتن میزان انعکاس نور سفید کمک نموده و باعث براق‌تر دیده شدن لباس‌های روشن می‌شود. در صنایع تولید کاغذ نیز از اپتیکال برایتنرها جهت شفاف و روشن‌تر کردن صفحات کاغذی استفاده می‌گردد. در فرآیند رنگرزی، پس از ایجاد رنگ روی پارچه، از اپتیکال برایتنر برای کم کردن رنگ‌های مایل به زرد و نارنجی و براق‌تر نمودن ظاهر پارچه استفاده می‌گردد.

 اپتیکال برایتنر با نام‌های زیر شناخته می‌شود:

 روشن کننده نوری  اپتیکال وایتنر  فلوئورستنت برایتنر  فلوئورستنت اپتیکال برایتنر خواص اپتیکال برایتنر  بهبود رنگ و ظاهر پلاستیک‌ها با کاهش زردی  افزایش سفیدی و براقیت محصول  کاهش رنگ زرد در پلیمر  بهبود ظاهر محصولات تولید شده با مواد بازیافتی  دوز مصرف پایین  مقاومت حرارتی بالا اپتیکال برایتنر آبی

نور ساطع شده از اپتیکال برایتنر با درجه‌های مختلف و بر مبنای انتخاب نوع اپتیکال برایتنر، می‌تواند رنگ‌ها مختلفی را ایجاد کند. امروزه بازار خرید و فروش اپتیکال برایتنرها بسیار پر رونق است. خرید روشن کننده‌هایی که رنگ‌های مایل به آبی تولید کنند از رایج‌ترین و مطلوب‌ترین رنگ‌ها برای خریداران این مواد است.

سخن آخر

مواد شیمیایی تنوع و کاربردهای فراوانی دارند لذا که باید کاربرد صحیح این ترکیبات را شناخته و از آن‌ها به درستی استفاده نمود. هر یک از ترکیبات علاوه بر فواید ارزشمندی که دارند می‌توانند در صورت استفاده غلط منجر به بروز عوارض خطرناکی شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مواد شیمیایی آزمایشگاهی آزمایشگاه شیمی مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده می شود شناخته می شود رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۳۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی ها است. نخودفرنگی از محدود حبوباتی است که هم بصورت خام و هم پخته، جزء سبزیجات تازه محسوب می گردد. در مطلب قبلی خواص نخود فرنگی را کامل گفتیم و حالا در این بخش اثر این نخودهای سبز کوچک را در لاغری و کاهش وزن بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

افرادی که در فصل گرما کمتر آب می‌خورند بخوانند

کاهش وزن با نخود فرنگی؟

افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور کلی هر فنجان نخودفرنگی حاوی ۱۳۴ کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

مواد مغذی نخود فرنگی

سه چهارم فنجان نخود فرنگی دارای ۱۰۰ واحد کالری است، مقدار پروتئین آن از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. هر فنجان نخود فرنگی ۸ گرم فیبر و ۲۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. بسیاری از افراد فیبر کافی در طول روز مصرف نمی کنند، که می توانند با افزودن نخودفرنگی به غذای خود، فییبر مورد نیاز را دریافت کنند.
علاوه بر فیبر و پروتئین منبع مناسبی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

آیا مصرف نخود فرنگی، موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228762 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای