Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@19:47:08 GMT

شوک بزرگ دولت سابق به ستاد فناوری نانو!

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۰۳۷۹۷

شوک بزرگ دولت سابق به ستاد فناوری نانو!

سازمان مدیریت در دولت قبل به یکباره بودجه ستاد نانو را نصف کرد، در حالی که بودجه سایر نهادهای علمی و فناوری و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بین ۱۶ تا ۸۰ درصد رشد را نشان می‌داد! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ بنابر اعلام ستاد توسعه فناوری نانو،‌ ایران چهارمین کشور دنیا در انتشار مقالات فناوری نانو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش این ستاد که برمبنای پایگاه "استت‌نانو" منتشر شده است، چین، آمریکا و هند در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند.

"سعید سرکار" دبیر ستاد فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره جزئیات این رتبه‌بندی گفت:‌ این رتبه ایران از نظر کمی است و از نظر کیفی نیز مقالات ایران جزو 10 کشور برتر دنیا است. سه کشور برتر این حوزه کشورهای بسیار پرجمعیت هستند و ایران بالاتر از کشورهایی مثل کره جنوبی، آلمان،‌ ژاپن و بقیه کشورهای اروپایی در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد. ذکر این نکته نیز ضروری است که ایران نزدیک به چهار سال است که به این موفقیت دست پیدا کرده است.

دبیر ستاد فناوری نانو گفت: ما در کشورمان فقط به انتشار مقالات تکیه نکردیم و این دانش ایجاد شده تبدیل به فناوری و محصول شده است و خوشبختانه امروز نزدیک به 850 محصول تاییدشده در 15 حوزه صنعتی در بازار داریم که این محصولات موجب ارتقای کیفیت زندگی مردم و همچنین باعث تولید ثروت شده است. حجم فروش محصولات نانو بالغ بر 11500 میلیارد تومان بوده است که اگر مالیات بر ارزش افزوده آن را نیز حساب کنیم، حدود 1000 میلیارد تومان به خزانه دولت بازخواهد گشت. ایران توانسته است در این فناوری نوظهور در یک بازه زمانی کوتاه به کشورهای پیشگام دنیا بپیوندد.

سرکار ادامه داد:‌ ایران نه‌تنها در بحث مقالات، بلکه در موضوع محصولات پیشرفته و در زمینه‌هایی مثل نانو داروها، حوزه ساختمان، نفت و پتروشیمی و آب و محیط زیست می‌تواند در زمره کشورهای پیشرفته باشد و این آماری است که در خود آمریکا منتشر می‌شود که در بعضی از زمینه‌ها، ایران را در رتبه سوم جهانی اعلام می‌کند.

دبیر ستاد فناوری نانو گفت: رتبه ایران با هند که رتبه سوم را دارد در دو سال قبل بسیار کمتر بود و حتی برنامه‌ریزی کرده بودیم تا سال 1404 به رتبه سوم جهان رسیده و هند را پشت سر بگذاریم اما متأسفانه در سال 1398 یک شوک بزرگی به ستاد نانو وارد شد و آن هم این بود که سازمان مدیریت در دولت قبل به یکباره بودجه ستاد نانو را نصف کرد، در حالی که بودجه سایر نهادهای علمی و فناوری و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بین 16 تا 80 درصد رشد را نشان می‌داد!

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان‌ ایرانی در تصفیه آب با استفاده از "فناوری نانو و سلول‌های خورشیدی"ایران پیشگام عرصه فناوری نانو در حوزه کرونا/ کاهش 50 درصدی بودجه ستاد فناوری نانو در دولت روحانی!رشد حیرت‌انگیز ایران در فناوری نانو به روایت مراکز معتبر علمی جهان/ لزوم ورود مجلس برای مانع‌زدایی بودجه‌ای ستاد فناوری نانو

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاونت علمی ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو فناوری نانو ستاد فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۳۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف در نظام رتبه‌بندی سایمگو ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شود. این نظام رتبه‌بندی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش‌محور در جهان به‌شمار می‌آید.

بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از شاخص های ضروری علوم (ESI)، پژوهشگران ایرانی در سال 2018 در بین 57 کشور اسلامی رتبه اول و برای اولین بار رتبه هجدهم جهان را در انتشار مقاله کسب کردند.

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبه جهانی ایران در تولیدات علمی ۲۶ سال گذشته با ۸۵۱ تولید علمی، رتبه ۵۴ دنیا بود؛ اما در سال ۲۰۲۲ با بیش از ۷۸ هزار تولید علمی به رتبه ۱۵ جهان رسیده است. با این وجود، بررسی‌های خبرنگار آنا از رتبه‌بندی 2024 سایمگو نشان می‌دهد که ایران در تولیدات علمی رتبه 20 را کسب کرده است؛ بنابراین نزول رتبه تولیدات علمی را شاهد هستیم.

رتبه کشور اسناد اسناد قابل ذکر استناد خوداستنادها نقل‌قول‌ها در هر سند شاخص H
۱ آمریکا ۱۶۰۴۷۷۷۰ ۱۳۹۶۹۱۳۵ ۵۱۵۳۳۹۳۵۲ ۲۱۱۱۵۴۷۶۳ ۳۲.۱۱ ۳۰۵۱
۲ چین ۱۰۳۷۲۳۲۲ ۱۰۱۸۰۰۸۹ ۱۴۵۸۷۵۹۴۷ ۸۶۵۰۱۸۳۳ ۱۴.۰۶ ۱۳۳۳
۳ انگلیس ۴۷۷۸۹۸۰ ۳۹۸۴۱۹۴ ۱۴۲۹۶۳۹۳۹ ۲۹۲۷۲۹۲۱ ۲۹.۹۲ ۱۹۲۸
۴ آلمان ۴۱۰۴۵۹۹ ۳۷۴۱۰۳۳ ۱۱۰۰۷۶۵۸۸ ۲۴۱۴۲۴۹۸ ۲۶.۸۲ ۱۶۹۰
۵ ژاپن ۳۴۸۲۲۷۹ ۳۳۰۸۴۶۷ ۷۰۳۵۰۳۹۰ ۱۶۳۵۴۱۶۳ ۲۰.۲۰ ۱۳۰۱
۶ هند ۲۹۷۰۱۹۶ ۲۷۰۰۷۰۲ ۳۷۷۰۰۸۸۵ ۱۳۱۲۲۸۷۳ ۱۲.۶۹ ۸۵۸
۷ فرانسه ۲۷۸۴۳۲۱ ۲۵۶۱۸۱۷ ۷۴۶۴۱۰۱۳ ۱۳۶۶۵۵۱۱ ۲۶.۸۱ ۱۵۱۴
۸ ایتالیا ۲۵۲۵۸۷۰ ۲۱۵۶۱۱۲ ۶۱۷۴۵۶۴۱ ۲۲۶۹۰۹۸ ۲۴.۴۵ ۱۳۳۳
۹ کانادا ۲۴۲۶۸۴۰ ۲۱۵۶۱۱۲ ۷۴۰۸۸۶۸۴ ۱۱۴۸۵۶۹۰ ۳۰.۵۳ ۱۵۶۲
۱۰ استرالیا ۲۰۰۹۷۹۵ ۱۷۵۶۸۰۷ ۵۷۲۹۰۱۷۹ ۱۰۲۱۵۱۱۷ ۲۸.۵۱ ۱۳۷۷
۱۱ اسپانیا ۱۹۸۶۷۲۴ ۱۸۱۸۲۰۷ ۴۶۵۷۳۸۶۰ ۹۱۱۵۲۸۵ ۲۳.۴۴ ۱۲۱۵
۱۲ فدراسیون روسیه ۱۷۲۲۵۴۷ ۱۶۷۲۲۴۵ ۱۵۵۲۹۳۸۰ ۵۲۰۵۹۴۶ ۹.۰۲ ۷۵۳
۱۳ کره شمالی ۱۶۰۴۵۱۹ ۱۵۵۲۸۱۰ ۳۰۸۷۰۰۳۹ ۵۲۳۸۵۷۰ ۱۹.۲۴ ۹۳۴
۱۴ برزیل ۱۴۲۷۸۵۲ ۱۳۴۴۵۲۶ ۲۲۴۳۲۵۷۰ ۶۶۴۳۱۶۹ ۱۵.۷۱ ۷۸۹
۱۵ ندرلند ۱۳۴۳۸۴۴ ۱۲۰۱۱۳۹ ۴۸۲۲۱۵۰۳ ۶۳۰۶۵۳۵ ۳۵.۸۸ ۱۳۷۳
۱۶ سوئیس ۱۰۰۱۹۵۸ ۹۰۶۰۰۵ ۳۶۵۳۹۶۸۳ ۴۰۶۴۸۱۶ ۳۶.۴۷ ۱۲۹۱
۱۷ لهستان ۹۶۴۹۶۸ ۹۱۴۰۰۹ ۱۳۹۳۳۷۹۴ ۳۰۵۱۷۶۴ ۱۴.۴۴ ۷۳۸
۱۸ ترکیه ۹۱۹۸۶۳ ۸۵۲۳۰۰ ۱۳۱۷۱۷۷۱ ۲۶۰۳۶۴۶ ۱۴.۳۲ ۶۰۱
۱۹ سوئد ۹۰۸۶۰۷ ۸۳۰۶۲۰ ۳۰۱۸۹۰۹۳ ۳۷۷۱۶۱۵ ۳۳.۲۳ ۱۱۵۹
۲۰ ایران ۸۸۶۳۵۹ ۸۵۷۶۳۰ ۱۳۰۸۹۸۳۵ ۳۸۵۱۸۰۵ ۱۴.۷۷ ۴۹۰

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • ستاره ژاپنی عامل خوشبختی گزینه سابق ایران