Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در نشست فوق العاده شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی که به درخواست رئیس جمهور قزاقستان به صورت مجازی برگزار شد، وضعیت سیاسی و امنیتی قزاقستان و عادی سازی وضعیت کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نشست به ریاست «نیکول پاشینیان» ریاست دورهای شورای سازمان پیمان امنیت جمعی و نخست وزیر ارمنستان و با حضور و سخنرانی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس بلاروس، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس قزاقستان، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان و «استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاشینیان با تشکر و قدردانی از سران کشورهای عضو جهت موافقت با برگزاری این نشست، اظهار داشت: رئیس ‌جمهور قزاقستان با توجه به وضعیت این کشور با خطر تشدید تنش‌ها رو به رو بود، به طور رسمی از شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرد. بر اساس این درخواست و مطابق با معاهده امنیت جمعی و منشور سازمان پیمان امنیت جمعی، من با رعایت دقیق مسئولیت ریاست دوره‌ای سازمان اقدام به رایزنی با سران کشورهای عضو کردم.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن درخواست رسمی قزاقستان و با توجه به آهنگ سریع تغییر وضعیت و همچنین بروز تهدید برای امنیت، ثبات و حاکمیت این کشور، شورای سران سازمان تصمیم جمعی جهت اعزام نیروی حافظ صلح به قزاقستان برای مدت محدود صادر کرد که مسئولیت حفاظت از تاسیسات مهم استراتژیک در این کشور را بر عهده خواهند داشت.

سپس سران کشورهای عضو نظر و دیدگاه‌های خود در مورد وضعیت قزاقستان و تامین ثبات و امنیت در این کشور را مطرح کردند.

«تاکایف»: قزاقستان مورد تجاوز تروریستی قرار گرفت

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان ضمن تشکر از حمایت و کمک‌های کشورهای عضو سازمان از کشورش، در مورد وضعیت کنونی قزاقستان و اقدامات انجام شده در جهت تامین ثبات و آرامش گزارش داد.

رئیس جمهور قزاقستان اظهار داشت: در واقع این بار نخست است که از پتانسیل صلح بانی سازمان پیمان امنیت جمعی برای تامین امنیت، ثبات و یکپارچگی یکی از کشورهای عضو استفاده می‌شود. برای ما نه تنها حمایت نظامی، بلکه حمایت معنوی شرکایمان در سازمان پیمان امنیت جمعی از اهمیت اساسی برخوردار است. همه کشورهای عضو سازمان به عنوان یک جبهه متحد عمل و قاطعانه از درخواست قزاقستان حمایت کردند.

تاکایف گفت: همه اتفاقاتی که در  ابتدای سال جاری رخ دادند، حلقه‌هایی از یک زنجیره هستند. آنها تابع یک طرح واحد تحریک آمیز است که برای آن مدت زمان طولانی آماده شده است. تحقیقات نشان خواهد داد آمادگی چه قدر طول کشیده است: یک، دو، سه سال! نیروهای مخرب تلاش‌های مکرری برای تضعیف ثبات و ایجاد ناآرامی انجام دادند، به نوعی خواستند ثبات و استحکام کشور را آزمایش کنند که اقداماتشان به صورت قاطع خنثی می‌شد. اما سازمان دهندگان برنامه‌های خود را رها نکردند و به تدارک اقدامات مسلحانه پرداختند.

به گفته وی، از نارضایتی مردم در برخی مناطق به دلیل افزایش قیمت گاز سوخت خودروها به عنوان بهانه استفاده کردند. تجمعاتی برگزار شد که شرکت کنندگان مطالبات اجتماعی - اقتصادی و اجتماعی - سیاسی را مطرح کردند که همه آنها توسط دولت شنیده و برآورده شد.

وی ادامه داد: کابینه وزرا استعفا کرد، قیمت گاز سوخت خودروها به سطح قبل برگردانیده شد. ما از اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات خاص اجتماعی و اقتصادی و برنامه‌ای دقیق برای اصلاحات اجتماعی و سیاسی خبر دادیم. اما برای سازمان دهندگان تجاوز به قزاقستان، دیگر اهمیتی نداشت. زیر پوشش اعتراضات خودجوش در حقیقت آشوبی به راه انداخته شد. به نظر می‌رسد به دستور واحد افراط گرایان، عناصر جنایی، اراذل و غارتگران ظهور کردند.

تاکایف افزود: مطالبات اجتماعی - اقتصادی و سیاسی - اجتماعی در درجه دوم اهمیت قرار گرفت یا اصلا فراموش شد. اینجا بود که «فاز داغ» آغاز شد. گروه‌هایی شبه‌نظامی مسلح که منتظر فرا رسیدن چنین فرصتی بودند، وارد عمل شدند. هدف اصلی آشکار شد: تخریب نظام و نهادهای حاکمیتی و تصرف قدرت. صحبت از تلاش برای کودتا در میان است.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اکنون مسلم است که همه این اقدامات مسلحانه از یک مرکز هماهنگ شده  و عملیات با دقت برنامه ریزی شده وارد مرحله نهایی گردید. این واقعیت را حملات همزمان به ساختمان‌های مقامات منطقه‌ای، سازمان‌های مجری قانون، بازداشتگاه‌های موقت، تأسیسات استراتژیک، بانک‌ها، برج‌ها و شبکه‌های تلویزیونی تایید می‌کند. اشغال فرودگاه‌ها و مسدود کردن جاده‌ها و راه آهن و حرکت آمبولانس‌ها و آتش نشانان صورت گرفت. شبه نظامیان در جریان حملات به واحدهای نظامی و پاسگاه‌های ارتش سعی در تصاحب سلاح و تجهیزات نظامی کردند. 

وی ادامه داد: نبردهای واقعی در «آلماتی» و سایر شهرها در جریان بود. به عنوان مثال درگیری در اطراف ساختمان پلیس آلماتی دو شب به طول انجامید. تنها در آلماتی 7 فروشگاه سلاح غارت شد. این حملات توسط افراد حرفه‌ای آموزش دیده و از جمله تک تیراندازانی انجام شد که تفنگ‌های ویژه در اختیار داشتند. تروریست‌ها از مخابرات خود استفاده کردند و لباس پرسنل نظامی و سازمان‌های مجری قانون را به تن داشتند. آنها از شرکت کنندگان اعتراضات به عنوان سپر انسانی استفاده کردند. شبه نظامیان با تعداد حداقل 5 برابر بیشتر به کارمندان پلیس و نظامیان حمله کردند و آنها را با بی‌رحمی تمام مورد ضرب و شتم قرار دادند و سر دو نظامی را از تن جدا کردند.

تاکایف گفت که تجاوز شبه نظامیان به طور همزمان 11 منطقه قزاقستان را در بر گرفت ولی ضربه اصلی به آلماتی وارد شد. زیرا آلماتی بزرگترین شهر و مرکز مالی کشور است که مهمترین مسیرهای حمل و نقلی و ارتباطاتی روی آن متمرکز شده است. سقوط این شهر می‌توانست راه را برای اشغال جنوب پرجمعیت و سپس کل کشور را در پی داشته باشد.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: ساختارهای امنیتی و نظامی کشور توانستند در کمترین زمان ممکن بسیج شده و مهاجمان را عقب برانند و اوضاع را تحت کنترل خود درآورند. متأسفانه این امر قربانی شدن تعدادی از کارمندان نهادهای مجری قانون و غیرنظامیان را به همراه داشت. 16 نفر از افسران نهادهای مجری قانون کشته و بیش از 1300 نفر نیز مجروح شدند. متأسفانه در بین غیرنظامیان نیز تلفات وجود دارد که تعداد دقیق آن مشخص می‌شود. همچنین 1270 واحد تجاری در سراسر کشور آسیب دیده  و بیش از 100 مرکز تجاری و بانکی نیز غارت شد. حدود 500 واحد خودرو پلیس آسیب دیده یا سوخته شده است. در مجموع خسارات مادی هنگفتی وارد شده است که ابعاد آن توسط کمیسیون ویژه دولتی ارزیابی می‌شود.

تاکایف در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار داشت: با اطمینان اعلام می‌کنم که در امر تجاوز علیه قزاقستان تروریست‌ها، از جمله شبه نظامیان خارجی، به طور مستقیم شرکت داشتند. اتفاقی نبود که آنها شبانه به سردخانه‌ها حمله کرده و اجساد هم‌دستان خود را بردند. آنها همچنین اجساد شبه نظامیان را مستقیماً از میدان جنگ خارج کردند. این رویه تروریست‌های بین المللی با آدرس شناخته شده است.

به گفته وی، آنها این‌گونه ردپای خود را می پوشانند. هدف آنها ایجاد منطقه هرج و مرج در قلمرو قزاقستان با تصرف بعدی قدرت بود. آلماتی و مراکز 9 استان در اختیار اراذل قرار گرفت. ما رژیم عملیات ضد تروریستی اعلام و از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کردیم. این اقدام بسیار به موقع بود. با اطلاع از ورود سه هواپیمای ترابری نظامی به پایتخت، شبه نظامیان از برنامه خود برای تصرف اقامتگاه ریاست جمهوری دست کشیدند. این به ما امکان داد تا نیروهای بیشتری به آلماتی بفرستیم و شهر را از تروریست‌ها پس بگیریم. امروز بر اساس تصمیم شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان 2030 نفر نظامی نیروی حافظ صلح و 250 دستگاه تجهیزات مشغول به اجرای وظایف محوله هستند. آنها مسئولیت پوشش و تامین امنیت فرودگاه‌ها، انبارهای نظامی و سایر تاسیسات استراتژیک را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: همان‌گونه که قبلا اشاره کردم، این اولین ماموریت صلح بانی سازمان پیمان امنیت جمعی است. اطمینان دارم که سازمان تجربه مفید و مثبتی دریافت خواهد کرد. تنگناها مورد تحلیل و بررسی قرار داده خواهد شد و نتیجه گیری‌های مناسب و همچنین تصحیح اسناد تنظیم کننده فعالیت‌های سازمان انجام خواهد شد. در مجموع می‌خواهم تأکید کنم که سازمان پیمان امنیت جمعی ضرورت و اثربخشی خود را به عنوان یک سازمان نظامی-سیاسی معتبر به نمایش گذاشت.

تاکایف گفت: این یک مکانیسم واقعاً کارآمد برای تضمین ثبات و امنیت کشورهای ماست. در واقع اتفاقات رخ داده به نقطه عطفی در توسعه سازمان تبدیل شد که به عنوان یک نهاد بین المللی قوی وضعیت جدیدی به خود گرفت. در عموم تهدیداتی که قزاقستان با آن مواجه شد، برای کل فضای امنیت جمعی مشترک است. بنابراین تقویت بیشتر پتانسیل سازمان پیمان امنیت جمعی برای ما مهم خواهد بود. قزاقستان در این زمینه سهم خواهد داشت. یکی از توصیه‌های ممکن می‌تواند بهینه سازی زمان پاسخگویی به شرایط بحرانی باشد. ما باید در تدوین و اتخاذ تصمیمات مصوب شورای امنیت جمعی و سایر نهادهای سازمان سطح کارآیی را ارتقا بخشیم.

تاکایف در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: همچنین حمایت حداکثر سیاسی از تصمیم استفاده از نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی، به ویژه از سوی سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های معتبر بین المللی، رسانه‌های مهم جهانی و همچنین مراکز تحلیلی کشورهای مختلف حائز اهمیت است. ما حالا شاهد مطرح شدن موضوع مشروعیت ورود نیروی حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی هستیم.

به گفته وی، این شرایط به دلیل نبود اطلاعات موثق و درک نادرست از وضعیت کلی پیش آمده است. در برخی موارد در جامعه بین‌المللی و از جمله در رسانه‌های خارجی در رابطه به استفاده از نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی و مشابه اوضاع قزاقستان، شرح و تفسیرهای کاملاً اشتباهی وجود دارد. علی رغم حقایق ارائه شده، برخی منابع ادعا می‌کنند که مقامات قزاقستان در حال مبارزه با شرکت کنندگان اعتراضات مسالمت آمیز هستند. این اطلاعات به طور مطلق غلط است. ما هرگز از نیروی مسلح علیه شرکت کنندگان اعتراضات مسالمت آمیز استفاده نکرده و نخواهیم کرد. سازمان دهندگان حمله به قزاقستان با آگاهی از این موضوع، چندین موج تجاوز را به راه انداختند.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش پایانی سخنرانی خویش اظهار داشت: در حال حاضر، نظم قانونی در قزاقستان برقرار شده است. از تهدیدات خطرناک علیه امنیت کشور جلوگیری شد. در چارچوب عملیات ضد تروریستی امور شناسایی افراد دخیل در این جنایات ادامه دارد. تا امروز حدود 8 هزار نفر به پلیس تحویل داده شده‌اند. نهادهای مجری قانون و ویژه دخالت آنها در اقدامات تروریستی، قتل، غارت و سایر جنایات را بررسی می‌کنند. 116 قبضه سلاح کشف و ضبط شده است. عملیات ادامه دارد، برنامه‌ها برای شناسایی شبه‌نظامیان پنهان‌شده که از تاکتیک‌های استتار، پوشیدن لباس‌های غیرنظامی، تراشیدن ریش و غیره استفاده می‌کنند، تنظیم می‌شود.

به گفته وی، کار سختی در پیش است، حتی از پیشکسوتان نیروی انتظامی و ارتش نیز کمک گرفته می‌شود. همه نهادهای دولتی سخت در تلاشند تا کشور را به طور کامل به زندگی عادی بازگردانند. فردا پیشنهادی را در مورد ترکیب جدید دولت به مجلس تقدیم و وظایف مشخصی را برای حل مشکلات حاد حوزه اجتماعی و اقتصادی تعیین خواهم کرد. در آینده‌ای نزدیک عملیات گسترده ضد تروریستی پایان می یابد و همراه با آن ماموریت موفق و موثر نیروی حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی نیز خاتمه می‌یابد. نکته مهم جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده در فضای امنیت جمعی است. فکر می‌کنم این وظیفه اصلی برای آینده نزدیک است. قزاقستان برای این کار آماده است و همیشه از متحدان خود حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: وضعیت قزاقستان نشست سازمان پیمان جمعی نیروی حافظ صلح داعش سلفیت سازمان پیمان امنیت جمعی رئیس جمهور قزاقستان شورای سران سازمان مجری قانون نیروی حافظ صلح شرکت کنندگان امنیت جمعی کشورهای عضو شبه نظامیان تروریست ها بین المللی شبه نظامی قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۴۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد

وزیر دفاع در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگ‌های با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگ‌های با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

در جریان دیدار وزرای دفاع ایران و قزاقستان که برای نخستین بار پس از ۳۰ سال در حاشیه اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگ‌های در آستانه قزاقستان صورت گرفت، طرفین بر افزایش ظرفیت‌ها و آمادگی‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌های دفاعی تاکید کردند.

در این ملاقات ژنرال «روسلان ژاک سیلیکوف» وزیر دفاع قزاقستان نخستین حضور وزیر دفاع ایران در اجلاس وزرای دفاع شانگ‌های پس از عضویت کامل ایران را تبریک و ابراز امیدواری کرد: حضور ایران در این سازمان موجب تقویت و پیشبرد برنامه‌ها و ماموریت‌های این سازمان گردد.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با یادآوری برخی ابعاد همکاری‌های دفاعی فعلی دو کشور در زمینه‌های آموزشی و طب نظامی خواستار گسترش این همکاری‌ها شد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات ضمن دعوت از همتای قزاقستانی خود برای سفر به تهران تاکید کرد: ایران کاملاً آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است.

در پایان این دیدار وزرای دفاع ایران و قزاقستان تشکیل کارگروه جهت ساماندهی و پیشبرد همکاری‌های دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

دیگر خبرها

  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد
  • وزیران دفاع ایران و قزاقستان دیدار کردند
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • ناتو، قلدر ۷۵ساله
  • وزیر دفاع وارد قزاقستان شد