پیامبر(ص)؛ عظیمترین تجلی خداوند/ قدر مسلمانی را بدانیم
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۰۴۹۷۲
ایسنا/لرستان مدرس حوزه و دانشگاه نبی مکرم اسلام را عظیمترین تجلی خداوند دانست و با تأکید بر اینکه مسلمانان باید قدر مسلمانی خود را بدانند، گفت: مقامهای توحیدی پیامبر(ص) در دعای دوم صحیفه سجادیه بیان شده است.
حجتالاسلام اصغر عالیپور در گفتوگو با ایسنا در تشریح دعای دوم صحیفه سجادیه، اظهار کرد: دعای دوم، لطافت و ظرافت بسیاری دارد و از جایگاه بلندی برخوردار است و کسی این نوع دعاها را درک میکند که از بصیرت بالایی برخوردار بوده و با اصل او سنخیت داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه دعا و شکرگزاری برای وجود مبارک پیامبر(ص) ویژه مؤمنان خاص است، افزود: امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه سجادیه ضمن پردهبرداری از مقامهای توحیدی پیامبر(ص) به زحمتهای طاقتفرسایی که آن حضرت در راه آیین فطری اسلام متحمل شده اشاره دارد و در پایان به درجات اُخروی آن بزرگوار اشاره کرده است.
عالیپور ادامه داد: امام سجاد(ع) در ابتدای دعای دوم صحیفه سجادیه با این مضمون «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی مَنَّ عَلیْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِیَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِی لَا تَعْجِزُ عَنْ شَیْءٍ وَ إِنْ عَظُمَ، وَ لَا یَفُوتُهَا شَیْءٌ وَ إِنْ لَطُفَ. فَخَتَمَ بِنَا عَلَی جَمِیعِ مَنْ ذَرَأَ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَی مَنْ جَحَدَ، وَ کَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَی مَنْ قَلَّ» میفرماید: «ستایش برای خداست که بر ما منّت نهاد و پیامبر خود، محمد(ص) را به سوی ما فرستاد نه به سوی امتهای پیشین و مردمانِ گذشته، با قدرتی که در هیچ کاری، هرچند بزرگ، در نماند و هیچ چیز را، هر چند کوچک، فرو نگذارد. پس ما را واپسین آفریدگان خود قرار داد و بر خدا ناباوران گواه گردانید و به احسان خویش بر آنان که اندک شمار بودند، فزونی بخشید».
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امتهای مختلف پیامبران بزرگی داشتند و ما باید خدا را بسیار شکر کنیم که کاملترین پیامبر و مخلوق اول و تجلی اعظم، پیامبر ماست، تصریح کرد: همه پیامبرانی که قبل از ایشان آمدند، مقدمه آمدن اوست تا وقتی که بخش انسانی شخص فعال نباشد، نمیتواند نعمتهای انسانی را ببیند و تشکر کند.
وی با اشاره به اینکه فراز دوم این است که چرا من شکرگزار داشتن نعمت رسول خدا(ص) بهعنوان عظیمترین نعمت هستم؟ اضافه کرد: بسیاری اوقات انسان دستش را بالا میبرد و از خدا تشکر میکند ولی وقتی میپرسیم برای چه خدا را شکر میکنی؟ میگوید: به ما سلامتی و نعمت داده است اما کمتر آدمی به خاطر وجود رسول اکرم(ص) خدا را شکر میکند. درک این موضوع آدمهای فهمیده میخواهد که نعمت را درست نگاه کند، این شرافت بزرگی است که انسان بزرگترین تشکر و حمد خود را به نعمت عظمای خود اختصاص دهد.
این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) از فراز دوم به بعد اوصافی از رسول اکرم(ص) میگوید که این اوصاف بسیار دلبری میکند و انسان را هم به وجد میآورد و هم به گریه میاندازد که چهقدر این نعمت دوستداشتنی، عزیز و لطیف است و چهقدر با وجود لطافت بینهایت، بهخاطر ما زجر و زحمت کشیده و اذیت شده است.
وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در سخنی فرموده است که «ما أُوذِیَ نَبِیُّ مِثْلَ ما أُوذیتُ؛ آنگونه که من اذیت شدم هیچ پیغمبری اذیت نشد» و پیامبر این سخن را در حالی میفرماید که بعضی از انبیا جنایتهای بسیاری را متحمل شدند، بیان کرد: این همه شکنجه بهخاطر ما بود، برای همین است که انسان فهمیده، نعمتهای الهی را درست نگاه کرده و برای بهترین نعمتهای خدا سپاسگزاری میکند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسانی رشد یافته و مؤمن حقیقی است که وقتی نام پیامبر(ص) میآید و به این نعمت توجه میکند، خود را ممنون خدا میداند که چنین نعمتی به او داده است، اضافه کرد: در این دنیا فقط انسانهای معدودی قدر نعمت رسول خدا(ص) را میشناسند، اما وقتی حجابها در قیامت برای همه کنار میرود و همه میفهمند که رسول اکرم(ص) چه نعمت عظیمی برای انسانها بوده است، حسرتها آغاز میشود و میگویند کاش قبل از اینکه از دنیا میرفتیم قدر او را میشناختیم.
عالیپور اظهار کرد: انسان باید به میزان بزرگی پیامبر(ص) ممنون خدا شود و به همین میزان نیز از خدا خوشش بیاید، محبت خدا در دلش بیاید که عجب خدای دوست داشتنی، مهربان و خوبی داریم که عظیمترین مخلوق خود و عظیمترین تجلی خودش را نصیب ما کرد و در روز حسرت است که همه میگویند: «یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً؛ ای کاش راهی با پیامبر(ص) در زندگی انتخاب کرده بودم».(فرقان /۲۷)
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه درمورد خاتمیت پیامبر(ص) امام سجاد(ع) در فراز مذکور به دو مسئله بسیار مهم توجه دارند، عنوان کرد: اول اینکه اسلام، دین خاتم است، یعنی آخرین دینی است که از طرف خداوند بر خلق نازل شده و دوم این که هیچ یک از ادیان گذشته خاتم ادیان نبودهاند. بنابراین هرکس بعد از پیامبر اکرم(ص) ادعای نبوت و نزول جبرئیل بر خویشتن کند، دروغگو است، در همین زمان معاصر و زمان حاضر کسانی را داریم که در گوشه و کنار جهان ادعا میکنند که پیامبر هستند و از طرف خداوند مبعوث شدهاند، بعضی نیز ادعا میکنند که خودشان همان پیامبر اسلام هستند، بعضیها گفتند: ما پیامبر اسلام نیستیم، پیامبر جدیدی هستیم و خداوند ما را به پیامبری مبعوث کرده است، به غیر از قرآن که سند است، این سخن حضرت سجاد(ع) نیز یک سند است که بعد از رسول خدا(ص) پیامبری نمیآید و ادعای او مردود است.
عالیپور تصریح کرد: مسئله دوم این است که هیچیک از ادیان گذشته خاتم ادیان نبودند، از اینرو یهود و نصاری که هریک خود را صاحب آخرین دین الهی دانستهاند، ادعای نادرستی کردهاند، پس حقایق الهی اسلامی ما که قرآن کریم در بردارنده آن است، ناسخ آن ادیان بوده و ادعای یهود و نصرا مبنی بر خاتمیت دینشان، کلامی غلط و برخلاف واقع است. تمام دین از آدم تا خاتم یک حقیقت به نام اسلام است، قرآن از زمانیکه آمد، ادیان گذشته را تأیید کرد، یعنی از آدم تا عیسی(ع) را قبول دارد و میگوید: مسلمانها به همه انبیا ایمان دارند و همه را قبول دارند که پیامبران خدا بودند و دینشان دین اسلام و حق بوده است. اما بعضیها دین را یهودی و بعضیها مسیحی کردند و کسان دیگر تحریفها را ایجاد کردند، اما همه دین اسلام است، در طول زمان از آدم تا خاتم یک اسلام است، یک حقیقت است.
وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال دین پیامبر را دین وسط قرار داده و در آیه ۱۴۳ سوره مبارکه بقره، میفرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا؛ شما را که امت وسط قرار دادیم شاهد و الگو و نمونه برای امتهای دیگر آوردیم»، یعنی به شما یک دین معتدل دادیم که تعادل دارد و در آن افراط و تفریط نیست. نکته دیگری که امام سجاد(ع) به آن اشاره کرده این است که اعمال همه انسانها تا روز قیامت تحت نظارت کامل امامان(ع) است، یعنی خداوند یک امام معصوم، یک انسان کامل یا پیامبر را شاهد بر انسانها قرار داده، همانگونه که در آیه ۱۴۳ سوره بقره میفرماید: « .... یَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا؛ رسول خدا بر همه شما شهید و شاهد است». اما امام زمان(عج) همیشه و هر لحظه شاهد و ناظر بر اعمال ماست که این مطلب دلیل قرآنی دارد، در آیه ۱۲ سوره یاسین داریم که «وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ؛ تمام اشیا عالم به صورت ریاضی و حساب شده در وجود مقدس امام معصوم حضور دارند».
عالیپور اضافه کرد: خداوند متعال روح ما را از روح رسولالله(ص) قرار داده، نور ایشان را در همه ما دمیده، پس من در درون خود گوهری دارم که از نور پیامبر است، امام سجاد(ع) فرمودند: «اولنا محمد، آخرنا محمد، اوسطنا محمد، کلنا محمد؛ ما باید بفهمیم که همه ما محمد هستیم، اما متأسفانه قدر خود را نمیدانیم».
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی قرآن پیامبر اسلام سوره بقره رسول خدا سوره یاسین مدرس حوزه و دانشگاه دعای دوم صحیفه امام سجاد ع عظیم ترین انسان ها پیامبر ص عالی پور اکرم ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۴۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین
سوءاستفاده ایدی کوهن از آیات قرآن به نفع یهودیان، واکنشهایی را از سوی کاربران شبکههای اجتماعی در پی داشت.
کوهن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: «ما (یهودیان) به امر خدا وارد این سرزمین شدیم. ﴿ وَإِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهِ یاقَومِ اذکُروا نِعمَةَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ جَعَلَ فیکُم أَنبِیاءَ وَجَعَلَکُم مُلوکًا وَآتاکُم ما لَم یؤتِ أَحَدًا مِنَ العالَمینَ* یاقَومِ ادخُلُوا الأَرضَ المُقَدَّسَةَ الَّتی کَتَبَ اللَّهُ لَکُم وَلا تَرتَدّوا عَلیٰ أَدبارِکُم فَتَنقَلِبوا خاسِرینَ﴾: و [یاد کن] زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من، نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که در میان شما پیامبرانی قرار داد، و شما را پادشاهانی ساخت، و آنچه را که به هیچ کس از جهانیان نداده بود، به شما داد.» (سوره مائده/ ۲۰-۲۱)»
وی ادامه داد: «و ما هرگز از این سرزمین خارج نخواهیم شد ... ﴿وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ﴾: ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! (سوره قصص/ ۵) ... مسلمانان! این قرآن شماست.»
در واکنش به این اقدام، کاربران شبکههای اجتماعی به او پاسخ داده و از او خواستند که آیات تکمیلی را نیز در ادامه آیاتی که ذکر کرده بیان کند.
کاربری به نام «عبدالله» آیات تکمیلی این آیات را در شبکه ایکس آورده و نوشته است: «آیه را تکمیل کن: قَالُوا یا مُوسَیٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِیهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ(۲۴) قَالَ رَبِّ إِنِّی لَا أَمْلِکُ إِلَّا نَفْسِی وَأَخِی ۖ فَافْرُقْ بَینَنَا وَبَینَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ(۲۵) قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَیهِمْ ۛ أَرْبَعِینَ سَنَةً ۛ یتِیهُونَ فِی الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ(۲۶) : گفتند: «ای موسی، تا وقتی آنان در آن [شهر]ند ما هرگز پای در آن ننهیم. تو و پروردگارت برو[ید] و جنگ کنید که ما همین جا مینشینیم.»(۲۴) [موسی] گفت: «پروردگارا! من جز اختیار شخص خود و برادرم را ندارم؛ پس میان ما و میان این قوم نافرمان جدایی بینداز. (۲۵) خدا گفت: ورود به آن سرزمین به مدت چهل سال برایشان حرام شد و در آن بیابان سرگردان خواهند ماند. پس برای این نافرمانان اندوهگین مباش.»(۲۶)
اینک در پاسخ به این روزنامهنگار اسرائیلی، به تفسیر این آیات بر اساس تفاسیر شیعه میپردازیم:
در تفسیر نمونه ذیل آیه ۲۰ سوره مائده آمده است:
بنیاسرائیل و سرزمین مقدساز این به بعد قرآن برای زنده کردن روح حقشناسی در یهود، و بیدار کردن وجدان آنها در برابر خطاهایی که در گذشته مرتکب شدند، تا به فکر جبران بیفتند، نخست چنین میگوید: به خاطر بیاورید «زمانی را که موسی به پیروان خود گفت: ای بنیاسرائیل نعمتهایی را که خدا به شما ارزانی داشته است بیاد آورید» (وَ إِذ قالَ مُوسی لِقَومِهِ یا قَومِ اذکرُوا نِعمَتَ اللّهِ عَلَیکم).
سپس به سه نعمت مهم اشاره کرده، نخست میگوید: «هنگامی که در میان شما پیامبرانی قرار داد» و زنجیر فرعونی را شکست (إِذ جَعَلَ فِیکم أَنبِیاءَ).
در پرتو این نعمت بود که از درّه هولناک شرک و بتپرستی و گوسالهپرستی رهایی یافتند، و این بزرگترین نعمت معنوی در حق آنها بود.
سپس به بزرگترین موهبت مادی که به نوبه خود مقدمه مواهب معنوی نیز هست اشاره کرده میفرماید: «شما را صاحب اختیار جان و مال و زندگی خود قرار داد» (وَ جَعَلَکم مُلُوکاً).
زیرا بنیاسرائیل سالیان دراز در زنجیر اسارت و بردگی فرعون و فرعونیان بودند و هیچ گونه «اختیاری» از خود نداشتند، خداوند به برکت قیام موسی آنها را صاحب اختیار هستی و زندگی خود ساخت.
و در آخر آیه بهطور کلی به نعمتهای مهم و برجستهای که در آن زمان به احدی داده نشده بود اشاره فرموده، میگوید: «به شما چیزهایی داده که به احدی از عالمیان نداد» (وَ آتاکم ما لَم یؤتِ أَحَداً مِنَ العالَمِینَ).
و تفسیر اطیب البیان تألیف سید عبدالحسین طیب (جلد ۶ – صفحات ۳۳۶ و ۳۳۷) در تفسیر آیه ۲۱ سوره مبارکه مائده نوشته است:
«حضرت موسی فرمود ای قوم من (بنی اسرائیل) داخل شوید زمین مقدس را که خدا برای شما مقرر فرموده و به پشت بر نگیرید که بهخسران و زیان منقلب خواهید شد.»
«... بعد از آن که خداوند بنیاسرائیل را از چنگال فرعون و فرعونیان نجات بخشید و از دریا گذشتند و فرعون و فرعونیان غرق شدند و اموال و زخارف آنها نصیب اینها شد امریه صادر شد که باید بروید در ارض مقدسه که بیتالمقدس و فلسطین و شامات و طور سینا باشد و تعبیر به مقدسه برای این است که محل انبیاء و صلحاء و اتقیاء و مدفن آنها بوده و مرکز نزول وحی و ملائکه، و لو فعلاً ساکنین آنها اشرار و کفار هستند زمین مقدس است و اهلش فاسد، چنانچه مکه معظمه و مدینه منوره بسیار زمین مقدّسی است ولی از بعد از رحلت حضرت رسول(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) اهل آن از نواصب ائمه اطهارند که انجس از کلب هستند، بنیاسرائیل متعذّر شدند و گفتند (إِنَّ فِیها قَوماً جَبّارِینَ) و سرّ این مطلب این است که حضرت موسی دوازده نقیب از دوازده سبط انتخاب فرمود که از اوضاع داخله آنجا خبر گیرند. رفتند و دیدند که آنها بسیار با قوّه و قدرت و عظمت بودند. خبر برای موسی آوردند حضرت موسی امر فرمود کتمان کنند و به بنیاسرائیل نگویند که ایجاد خوف در آنها شود. دو نفر آنها یوشع إبن نون و کالب إبن یوفنا کتمان کردند ولی بقیه افشا کردند و بنیاسرائیل خوف پیدا کردند و اطاعت موسی نکردند و داخل نشدند و گرفتار تیه شدند. لذا میفرماید «یا قَومِ ادخُلُوا الأَرضَ المُقَدَّسَةَ» بعضی گفتند بیتالمقدس، بعضی گفتند فلسطین، بعضی گفتند شام، بعضی گفتند طور سیناء، و مانعی ندارد که مراد سوریا و عراق باشد و شامل جمیع آن حدود مثل جبل عامل و نحو آنها بشود.
«الَّتِی کَتَبَ اللّهُ لَکُم» کتابة به معنای تقدیر است که تکوینی باشد بلکه تشریعی است، مثل «کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیام»ُ بقره آیه ۱۸۳ و نحوه.
«وَ لا تَرتَدُّوا عَلی أَدبارِکُم» که مخالفت این واجب مهم را نکنید و بر نگردید.
«فَتَنقَلِبُوا خاسِرِین»َ خسران دنیا چهل سال در تیه (سرگردانی و گمراهی) گرفتار و خسران آخرت معذّب به عذاب.»