Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست وزارت دفاع طالبان از تاجیکستان و ازبکستان خواست هواپیماها و بالگردهایی را که اواسط ماه اوت ۲۰۲۱ (مرداد) از افغانستان به این کشورها وارد شده اند را به افغانستان بازگردانند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری  «افق نیوز»، ملایعقوب سرپرست وزارت دفاع افغانستان امروز(سه شننبه) در دیدار افسران نظامی از خلبانان و افسران سابق افغانستان که از  کشورر فرار کرده اند، خواست به کشور برگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت ما بیشتر از دولت قبلی به شما احترام می گذاریم.

پس از فروپاشی دولت سابق شماری از افسران بلند پایه ارتش و خلبانان افغان با بالگردها و هواپیماهای ارتش به کشورهای ازبکستان و تاجیکستان فرار کردند که تاکنون این بالگردها و هواپیماها در این دو کشور باقی مانده است.

عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع طالبان نیز چندی پیش  اعلام کرد ما بارها از دولت های تاجیکستان و ازبکستان خواستار بازگرداندن بالگردها شده ایم.

رسانه های افغانستان از وجود بیش از ۴۰ بالگرد این کشور در  تاجیکستان و ازبکستان خبر  می  دهند.

مناقشه بر سر بالگردهای خارج شده از افغانستان بین طالبان و دولت تاجیکستان، چند روز پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل آغاز شد.

پیشتر گزارش های خبری اشاره کرده بودند که طالبان موفق شد چند بالگرد و هواپیمای جنگی افغانستان را از ازبکستان بازپس گیرد.

لطیف الله حکیمی مدیرکل کمیسیونی که فرودگاه های افغانستان را تحت کنترل دارد چندی پیش  گفت که دولت سابق افغانستان ۱۶۴ هواپیما در اختیار داشت که ۸۱ مورد آن هنوز در کشور است.

براساس اعلام مقام های طالبان، از مجموع ۸۱ هواپیمای نظامی، در حال حاضر تنها ۴۱ هواپیما از قدرت عملیاتی برخوردار است.

بیش از نیمی از هواپیماهای نظامی افغانستان در جریان فروپاشی دولت سابق این کشور در اواسط ماه اوت ۲۰۲۱، به خارج از کشور منتقل شده است.

حکیمی تاکید کرد که مقام های سابق افغانستان و نظامیان این کشور ده ها هواپیما را به تاجیکستان، ازبکستان، امارات متحده عربی و آمریکا منتقل کرده اند. طالبان بارها تلاش برای بازپس گیری این هواپیماها را آغاز کرده است.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت کابل طالبان تحولات افغانستان امارات متحده عربی افغانستان تاجیکستان دولت تاجیکستان آمریکا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۵۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان

ریاست عمومی پاسپورت طالبان در بغلان اعلام کرد مدیریت پاسپورت ولایت بغلان در یک سال گذشته، ۲۱ هزار جلد پاسپورت توزیع کرده ‌است.

این ریاست می‌افزاید، با توزیع این شمار پاسپورت ۱۳۲ میلیون افغانی عواید به‌دست آمده است.

گفتنی است چند روز قبل نیز ریاست پاسپورت‌‌ طالبان از توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات، ۲۶ هزار و ۳۹۱ جلد پاسپورت در پکتیا و بیش از ۱۹ هزار جلد پاسپورت در ولایت نیمروز خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • وقوع انفجار در کابل
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • طالبان خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد
  • یوناما خواستار حمایت از خبرنگاران افغانستان شد
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم