Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس توضیحاتی درباره مذاکرات و تصمیمات این کمیسیون درباره برنامه دولت برای حذف ارزترجیحی را ارائه داد.

به گزارش مهر؛ رحیم زارع با بیان این که تاکید مجلس این است که اگر دولت می خواهد ارز ترجیحی را حذف کند باید به نحوی اجرا شود که مردم آرامش معیشتی داشته باشند، گفت: در جلسه امروز عصر کمیسیون، اعضا تاکید داشتند که دولت باید برنامه مکتوب حاوی جزئیات اجرای این طرح مهم را به مجلس ارائه کند تا نمایندگان درباره آن تصمیم بگیرند ضمن این که درامد اصلی دولت از محل حذف ارز 4200 تومانی باید صرف حمایت معیشتی از مردم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با بیان این که شیوه اجرای حذف ارز ترجیحی توسط دولت مشخص نیست و مجلس نمی داند دولت دقیقا چه اقدامی می خواهد انجام دهد تاکید کرد: «مجلس با کلیت مسئله موافق است اما اجرای آن به دلیل ارتباط مستقیم با معیشت مردم مهم تر از اصل و اهداف آن است چرا که اگر به صورت دقیق اجرا نشود ممکن است شکست بخورد و در آن صورت معیشت مردم به خطر می افتد.»

وی افزود: «رقمی که برای حمایت از مردم پس از حذف ارز ترجیحی توسط دولت در لایحه بودجه در نظر گرفته شده کافی نیست و باید درآمد اصلی که دولت از محل حذف ارز 4200 تومانی کسب می کند برای حمایت از معیشت مردم به کار بگیرد.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر این که اگر دولت می خواهد این طرح را اجرا کند باید به نحوی باشد که با اجرای آن شاهد آرامش معیشتی مردم هم باشیم گفت: «هنوز هیچ متن مکتوبی درباره جزئیات و شیوه اجرای طرح در اختیار اعضای کمیسوین تلفیق قرار نگرفته و در جلسه عصر امروز نمایندگان از دولت خواستند طبق قانون طرح خود را که حاوی جزئیات اجرا است به کمیسیون ارائه کند تا نمایندگان براساس متن مکتوب درباره آن تصمیم بگیرند.»

همچنین رحیم زارع در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: پیرو جلسات صبح و عصر روز دوشنبه جلسه تلفیق با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و معاونیش، وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی درباره تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی تشکیل شد و امروز هم سازمان برنامه و بودجه رسما اعلام کرد ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نداریم و ارز با نرخ ای.تی.اس است. تقریبا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای ۶۰ میلیون نفر کنار گذاشته شده است.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت هم گفت که کارت سلامت برای بیماران مزمن بر اساس کد ملی آن ها صادر کرده و ما به تفاوت داروی مورد نیاز برای بیماران حاد و مقطعی از طریق بیمه ها پرداخت می شود منتها به دلیل نبود اعتماد لازم در بین بیمه ها از لحاظ نبود زیرساخت ها به دنبال ترکیبی از کارت سلامت و پرداخت ما به تفاوت از طریق بیمه ها هستیم. اعضای کمیسیون تلفیق درباره حوزه دارو برای حذف ارز ترجیحی قانع نشدند.

وی اضافه کرد: بحث این بود که حذف ارز ترجیحی فشار زیادی به منابع ارزی وارد کرده و کل صادرات نفت را برای تامین کالاهای اساسی در برمی گیرد از طرف دیگر دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفته است؛ پاسخ این سوالات این بود که دولت دو سه ماه اول حذف ارز ترجیحی یارانه نقدی پرداخت می کند و بعد به صورت بن کارا و کارت سلامت یارانه داده می شود البته درباره نان و گندم گفتند شاید یارانه آن را به همه بدهند.

زارع گفت که قاطبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی هنوز اقناع نشده و ان شاءالله در جلسات بعدی آن را بررسی کرده تا تصمیمی گرفته شود که دولت و مجلس هماهنگی و همدلی داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: نظر همکاران در کمیسیون تلفیق برقراری آرامش معیشتی مردم است. استراتژی و راهبرد مجلس این است که دولت چه طور با حذف ارز ترجیحی می خواهد شرایط را جبران کند که هنوز ما به نتیجه واحدی نرسیدیم. ان شاءالله نتیجه ای به نفع مردم گرفته شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کمیسیون تلفیق بودجه حذف ارز ترجیحی برای حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد. 

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت:، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

 قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. 

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است. 

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است. 

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. 

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق