Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حسن عادلی در نشست خبری که امروز در ساختمان نظام پزشکی قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از اول بهمن امسال انجام می‌شود که این قانون گام بسیار مهمی در ارائه خدمات بهتر در حوزه پرستاری است و موجب احقاق حقوق پرستاران که نقش مهمی در حوزه سلامت دارند می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد اجرای قانون نسخ الکترونیکی بیان کرد: راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت برای تمام ایرانیان در قانون پنجم و ششم توسعه از مجلس به دولت تکلیف شده است. به صورتی که هر ایرانی با ارائه کارت ملی در تمام مراکز درمانی پرونده سلامت خود را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. رسیدن به این هدف الزام‌هایی داشت که شامل فراهم ساختن زیرساخت‌ها، تامین امنیت شبکه، وضعیت رازداری و امضا الکترونیکی و شرایط دیگری می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم گفت: شروع نسخه نویسی الکترونیکی از سال گذشته دنبال شده است اما به علت فراهم نبودن تمام زیرساخت‌ها با مشکلات زیادی روبرو بوده‌ایم که البته امسال از اول دی این امر بر اساس قانون اجباری شد اما در بعضی موارد که مشکلاتی وجود دارد، هنوز نسخ به صورت غیرالکترونیکی تنظیم می‌شود.

وی درمورد موضوع گرفتن زیرمیزی بعضی پزشکان گفت: این برای ما امر شومی است و آن را قبول نداریم و پیوسته آن را تقبیح کردیم. متاسفانه کسانی که زیرمیزی می‌گیرند درصد کمی از جامعه پزشکی آن هم در رشته‌های خاص هستند که با گزارش مردم، پرونده این افراد مورد بررسی و به سازمان تعزیرات ارجاع داده می‌شود و با حکم تعزیرات و جریمه فرد، مبلغ دریافتی اضافه به بیمار باز می‌گردد.

عادلی تاکید کرد: مطالبات و پیگیری مردم و ارائه گزارشات توسط آن‌ها با تماس با سامانه ۱۶۹۰ و سازمان نظام پزشکی استان قم به شماره ۰۲۵۳۶۶۰۸۷۷۰ برای اصلاح این رویه بسیار موثر است؛ متاسفانه در بعضی مواردی که پیگیری می شود شاهد این هستیم که مردم با رضایت و میل خود مبلغ مورد نظر را به پزشک می دهند و از این اتفاق ناراضی نیستند.

وی افزود: اختلاف دستمزد در بیمارستان‌های خصوصی به میزان ۵ برابر در بیمارستان های دولتی منجر به کاهش تمایل به فعالیت پزشکان در این بیمارستان‌ها و یا دریافت زیرمیزی می‌شود. یکی از عوامل به وجود آمدن این آسیب بزرگ غیرقانونی، تعرفه‌های غیرمنطقی دولتی است و یا اگر پزشکی هم اهل این منظور نباشد برای فرار از مسئولیت، آن مورد پزشکی خاص را انجام نمی‌دهد. از دیگر عوامل آن عدم بازدارنگی جریمه‌های تعزیرات و پاک شدن سوابق تعزیراتی فرد خطاکار بعد از دوسال است که خود جای تامل دارد.

عادلی در مورد ارائه خدمات بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه وضعیت ارائه خدمات در مراکز دولتی به حالت ایده آل نیست و این منجر می‌شود که مردم به بخش خصوصی مراجعه کنند. باید بخش دولتی به وضعیتی برسد که مردم نیازی به مراجعه به بیمارستان های خصوصی نداشته باشند همچنین بیمارستان‌های وابسته تامین اجتماعی باید بطور رایگان بیماران تحت پوشش خود را درمان کنند که درصد زیادی از بیمه شدگان کشور تحت پوشش این نهاد هستند.

وی در مورد مراجعات مردم به اطبا سنتی گفت: مردم به اطبا سنتی که بصورت قانونی فعالیت دارند مراجعه کنند. این اطبا متخصص طب سنتی هستند که در این رشته مدارک مورد نیاز را از دانشگاه های معتبر کسب کردند. ما با طب سنتی هیچ مخالفتی نداریم اما هیچ کسی بدون مجوز قانونی حق طبابت ندارد و متاسفانه در شهر قم با سوء استفاده از باورهای دینی و مذهبی مردم برخی خدمات نادرست را بصورت غیرقانونی ارائه می‌دهند و با سلامت مردم بازی می‌کنند.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز بیمارستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۶۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است

محمدرضا خردمند در پاسخ به این که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوزهای پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از ۹۰ درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در ابتدای ورود در اورژانس‌ها معمولا توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضایی نیز می توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان
  • تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد