Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تشریح دلایل سپرده گذاری قابل توجه شرکت‌های بزرگ در بانک‌ها پرداخت.

خبرگزاری میزان - مصطفی طاهری با اشاره به اینکه ۶۳ شرکت تولید کالا وخدمات که در رتبه بندی بهترین شرکت‌های ایران در سال‌های اخیر قرار دارند و شرکت‌های بورسی هستند، چیزی حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در قالب سپرده گذاری کوتاه و بلند مدت بانکی در یک سال اخیر دارند، گفت: اینکه این آمار چگونه احصاء شده به دلیل آن است که شرکت‌های فعال در بورس از شفافیت مالی خوبی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در ده سال اخیر نرخ سرمایه گذاری نسبت به نرخ استهلاک بیشتر بوده است و هر زمان که میزان سرمایه گذاری در صنایع جدید کمتر از استهلاک باشد زنگ خطر جدی برای هر کشوری محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل منفی بودن میزان سرمایه گذاری نسبت به استهلاک اظهار داشت: این شرکت‌ها که عموما شرکت‌های سودده و برتر هستند سرمایه خود را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت با توجه به بهره بالای بانکی در بانک‌ها سپرده گذاری کرده اند و به عبارتی حدود ۱۵ درصد سود این شرکت‌ها مربوط به سودی است که از سیستم بانکی دریافت کرده اند.

طاهری تصریح کرد: اغلب بانک‌ها برای جلب مشتری و خلاف آئین نامه بانک مرکزی به سپرده‌های کوتاه مدت سود‌های کلان پرداخت کرده اند که در نتیجه آن آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد شده است.

وی اظهار داشت: در ۲۰ کشور اقتصادی برتر به جز عربستان هیچ کشوری برای سود سپرده‌های بانکی معافیت مالیاتی ندارد.

محمد مهدی رئیس زاده مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران نیز در رابطه با این بحث اذعان داشت: طبق مصوبات شورای پول و اعتبار میزان سود سپرده حتی بلند مدت در سال ۱۵ درصد است این در حالیست که حاشیه سود برخی از تولیدات این شرکت‌ها به مراتب بیشتر از ۱۵ در صد است.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم تمامی این شرکت‌ها به خصوص واحد‌های تولیدی برای آنکه پشتوانه تولید داشته باشند و تولیدشان مستمر باشد مجبورند سرمایه در گردش قابل توجهی را همواره به عنوان پشتیبان در سیستم بانکی سرمایه گذاری کنند.

مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بر مبنای همین سپرده هاست که سیستم بانکی به صنایع کوچک و متوسط تسهیلات ارائه می‌دهد و اگر کاری کنیم که این منابع از سپرده بانک‌ها خارج شود، به بخش دیگری از اقتصاد لطمه زده ایم.

بیشتر بخوانید: از سهامداران خُرد و کلان بازار سرمایه حمایت شود

انتهای پیام/

برچسب ها: کمیسیون صنایع و معادن استهلاک

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کمیسیون صنایع و معادن استهلاک سرمایه گذاری سپرده گذاری شرکت ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۶۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته دوم اردیبهشت ماه را متعادل مثبت پیش‌بینی کرد و صنایع فولادی و پتروشیمی را به عنوان صنایع پیشتاز این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز - سعید ترکاشوند؛ «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته دوم اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته تحت تاثیر برخی احتمالا روند متعادل مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. گزارش فرودین ماه تمامی شرکت‌های بورسی در سامانه کدال منتشر شده و شرایط همگی نشان از آن دارد که در این ماه روند اکثر شرکت‌ها در وضعیت خوبی قرار داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر طرف شدن سایه اخذ مالیات بر عایدی از سر بورس، یکی دیگر نکات مهمی بود که خبر آن در هفته قبل منتشر شد. با وقوع این اتفاق بخشی از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه مرتفع شد. علی‌رغم رفع این موضوع، خروج نقدینگی همواره از جمله چالش‌های همیشگی بازار سرمایه است. تاکنون تزریق پول خاصی به بازار شکل نگرفته است.


وی تصریح کرد: با توجه به عقب ماندگی که بورس نسبت به سایر بازار‌های موازی با خود دارد، پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن برخی احتمالات موجود در بازار مانن تغییر در نرخ ارز نیمایی، بخشی از این عقب‌ماندگی مرتفع شود.


عمیدی همچنین درباره صنایع پیشتاز این هفته بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود که در هفته دوم اردیبشهت ماه، تعدادی از نماد‌های فولادی و پتروشیمی و همچنین بعضی از شرکت‌های حمل و نقل در مقایسه با سایر نماد‌ها از وضعیت خوبی برخودار خواهند شد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار بورس ، بازار سهام ، صنایع بورسی ، فولادی‌ها ، پتروشیمی ها لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9f

دیگر خبرها

  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است
  • توزیع دفترچه های سپرده گذارای اتباع در یزد
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس