Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است تا به حال طبق ثبت آمار دستگاه‌های مرتبط در سامانه رصد در سه ماهه اخیر ۲۱۷ هزار فرصت شغلی ثبت‌شده است و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز باید یک میلیون ۸۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. خبرگزاری میزان - بیکاری یکی از موضوعات مهم و تأمل برانگیز اقتصادی است که پیامد‌های اجتماعی، فرهنگی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بسیار زیادی نیز دارد از این رو کاهش نرخ بیکاری در جامعه  و برنامه توسعه اشتغال در کشور با ایجاد زمینه‌های مناسب برای خلق فرصت‌های شغلی جدید از ابتدا و آغاز استقرار دولت سیزدهم موردتوجه قرارگرفته است که موجب کاهش آمار بیکاری در پاییز ۱۴۰۰ در مقایسه  با سال گذشته طبق آمار رسمی شده است در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان نهاد هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای ایجاد و توسعه اشتغال اقداماتی از جمله ارائه طرح زیست‌بوم اشتغال، ایجاد سامانه جامع کاریابی، و تسهیل در صدور مجوز انجام داده است.

طرح زیست بوم اشتغال
در همین زمینه وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در خصوص طرح زیست بوم ملی اشتغال، گفت: کاری که در دولت سیزدهم شروع شده درخصوص نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال است که در این راستا زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه دستگاه‌ها طراحی شده است.
این عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین افزود: در زیست بوم ملی به تولید از منظر اشتغال و نه رشد اقتصادی نگاه می‌شود، و از این منظر، اشتغال‌های متناسب با مزیت‌های ملی، محلی و منطقه‌ای و تولیدات با اشتغالزایی بیشتر در اولویت هستند.

ایجاد سامانه جامع کاریابی
عبدالملکی در خصوص ایجاد سامانه جامع کاریابی و نحوه کارکرد آن نیز می گوید: کارجویان وارد  این سامانه   میشوند و اطلاعات تحصیلی و مهارتی خود را بارگزاری میکنند و کاریابی‌ها دسترسی به این سامانه دارند تا زمینه اشتغال افراد را فراهم کنند.

در ادامه وی با اشاره به این‌که بسیاری از کارفرمایان مشکل خود را دسترسی نداشتن به کارجویان موردنیاز عنوان می‌کردند، گفت: همزمان کارجویان فراوانی بیکار بودند که با این سامانه این مشکلات رفع می‌شود و این سامانه آماده ارتباط بین نیروی کار و کارفرمایان است.   همچنین این وزیر جوان دولت سیزدهم با تأکید بر این‌که در حال حاضر کارفرمایان به حدود ۵۰۰ هزار نیروی کار نیاز دارند، از کارفرمایان درخواست کرد با تمام استانداردها نیروهای موردنیاز خود را در سامانه ثبت کنند.   اهمیت فعالیت در حوزه مشاغل خانگی  مشاغل خانگی و اهمیت تولیدات خانگی و نیاز به توسعه فعالیت در این حوزه نیز موجب تشکیل جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد که عبدالملکی در این جلسه همزمانی فعالیت اقتصادی بانوان در منزل و رسیدگی آنان به زندگی خانوادگی را از مزیت‌های مهم مشاغل خانگی دانست.   به عقیدهٔ وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی ارزش و مزیت مضاعف مشاغل خانگی در کنار صرفه اقتصادی این است که بانوان علاوه بر کسب درآمد مراقب خانواده خود نیز هستند.   تسهیل در صدور مجوز فعالیت در حوزه مشاغل خانگی
همچنین وزیر کار در جلسه ستاد ساماندهی وحمایت از مشاغل خانگی مصوب کرد: همه دستگاه‌های مسئول باید ظرف ۳ روز کاری در خواست صدور مجوز برای شروع فعالیت در حوزه مشاغل خانگی را بررسی و در صورت تایید این مجوز را صادر کنند.   طبق اعلام عبدالملکی در صورت عدم صدور مجوز توسط دستگاه‌ها ظرف ۳روز کاری سیستم به صورت خودکار مجوز را صادر خواهد کرد.

مهارت آموزی نیاز دانش آموختگان دانشگاهی
شرایط نامتوازن بازار کار با رشته‌های تحصیلی دانشگاهی و بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی نشانگر عدم برنامه‌ریزی درزمینه آموزش و ارتباط آن با اشتغال است.

نیاز به مهارت‌آموزی و مهارت گرایی متناسب با نیاز بازار کار و اقدام به سیاست‌گذاری کلان در این بخش به‌شدت حس می‌شود از طرفی رفع مشکلات کارآفرینان برای آغاز و یا توسعه فعالیت در جهت توسعه اشتغال باید موردتوجه ویژه قرارگرفته شود و در نهایت نظرسنجی از کارشناسان و خبرگان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف شغلی می‌تواند برای رفع این مشکلات کارساز باشد.

توضیحات عبدالملکی در بهارستان
وزیر دولت سیزدهم که از سوی وکلای ملت مورد سوال قرار گرفته بود در جلسه علنی ۷ دی ماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی باطرح موضوع وضعیت اشتغال جوانان و افراد تحصیلکرده و عدم رفع مشکلات این حوزه گفت: بیکاری دومین معضل اقتصادی بعد از تورم محسوب میشود.

در ادامه وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی به نقش آموزش‌های فنی و حرف‌های اشاره کرد و به نمایندگان مجلس شورای اسلامی  می گوید: تعداد زیادی نیروی کار مهارت لازم مورد نیاز کارفرمایان را ندارد و در این مرحله سازمان آموزش فنی و حرف‌های به کارجویان ارائه مهارت‌ها را پیشنهاد میکند.   در این مورد طه رمضانی مدیر کل دفتر سیاستکذاری وتوسعه اشتغال وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی به خبرنگار میزان می گوید: برای ورود بیشتر دانش‌آموختگان به فضای کار باید آنان را به سمت آموزش مهارت‌ها سوق بدهیم و علاوه بر آن با ایجاد اصلاحات در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و طراحی یک سری سیاست‌های جدید دانشگاه‌ها را وارد بحث مهارتی کنیم تا خود دانشگاه‌ها نسبت به ارتباط با بازار کار اقدام کنند.   همچنین این مقام مسئول در حوزه ساستگذاری اشتغال  افزود: در تفاهم نام‌هایی که با وزارت علوم و مدیریت علم و فناوری ریاست جمهوری داشته‌ایم محورهای جدیدی که فضای دانش‌آموختگان را به بازار کار نزدیک کند و از آن‌طرف هم بازار کار را به دانش‌آموختگان مرتبط کند دیده‌شده است و با ایجاد مشاغل دانش‌بنیان و حمایت از کارآفرینان دانش‌بنیان زمینه را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که سطح دانش آن‌ها نسبت به مشاغل موجود بالاتر است آماده کنیم.

ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی طی ۳ ماه اخیر
به گفتهٔ عبدالملکی یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته طی ۱۸ ماه آینده به عبارتی تا پایان سال ۱۴۰۱ بر اساس تقسیم‌بندی استانی ایجاد خواهد شد که این عدد حداقلی است و برنامه آن به استانداران ابلاغ‌شده است.

این عضو جوان کابینه دولت رئیسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیح داد که طی ۲ ماه گذشته شورای اشتغال ۲ بار با حضور رئیس‌جمهور، اعضای کابینه و سایر نمایندگان دستگاه‌های مرتبط جلسه برگزار کرده و ۳۴ مصوبه مهم را پشت سر گذاشته است؛ باید یادآور شد وزارت کار به‌عنوان هماهنگ‌کننده اشتغال کشور در بودجه ۱۴۰۰ یک ریال اعتبار نداشته، اما ۷۱ دستگاه متولی اشتغال را هماهنگ کرده تا امور انجام شود.

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان اعلام کردک ۱۷۵ برنامه اشتغال‌زایی به‌عنوان اطلس اشتغال‌زایی کشور اجرایی می‌شود که بر اساس سامانه رصد طی فعالیت‌های ۳ ماهه اخیر ۲۱۷ هزار فرصت شغلی ثبت‌شده و در این میان ۱۳۰ هزار فقره بیمه تأمین اجتماعی نیز به ثبت رسیده است.

در تأیید این آمار طه رمضانی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به میزان گفت: طبق آمار رسانه رصد که تمام دستگاه‌ها به این سامانه متصل هستند و هر دستگاهی برنامه‌های اشتغال‌زایی که حمایت می‌کند را در این سامانه ثبت می‌کند و این آمار را یک پارچه کرده و به سامانه ناظر ما وصل می‌شود وبا اتصال سامانه ناظر ما نیز به دستگاه‌های بانکی مشخص می‌شود که تسهیلات به چه کسانی پرداخت می‌شود و با تجمیع این دو سامانه اطلاعات دقیقی به‌دست می‌آید و چیزی که تابه‌حال در سامانه رصد توسط دستگاه‌ها در سه ماهه اخیر ثبت‌شده است ۲۱۷ هزار فرصت شغلی را نشان می‌دهد و میزان اشتغالی که باید ایجاد شود نیز تهیه‌شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز باید یک میلیون ۸۵۰ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد شود.   فرجه ۶ ماهه مجلس به دولت برای اجرای برنامه‌های ایجاد اشتغال
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ پس از توضیحات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از دولت می‌گوید: باید به این مسئله توجه کرد که در این دوره کوتاه از آغاز به‌کار دولت جدید ۲ نوبت شورای عالی اقتصادی به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل‌شده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در زمان رأی اعتماد و هم در دیگر توضیحات خود همواره تأکید کرده به دنبال رفع معضل بیکاری است.

قالیباف در توضیح به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید حدود ۵، ۶ ماه به دولت فرصت دهیم تا برنامه‌های خود را برای ایجاد اشتغال دنبال و عملیاتی کند. البته مجلس شورای اسلامی بازهم در روزهای سه شنبه عملکرد دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف درزمینه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و وعده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه را پیگیری خواهد کرد.

ایجاد ۲میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی تا پایان ۱۴۰۱
با توجه به اینکه ایجاد ۱ میلیون شغل در طی یک سال در دستور کار دولت قرار دارد و برنامه ریزی برای عملیاتی شدن ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی تا پایان ۱۴۰۱ نیز از برنامه‌های اعلام‌شده توسط وزیر کار دولت سیزدهم است. به نظر میر سد با همت دولت سیزدهم برای رفع بیکاری و اجرایی شدن برنامه‌های اعلام‌شده توسط وزارت کاربه نظر می رسد مشکل بیکاری جمع کثیری از جوانان تا پایان سال آتی حل خواهد شد.   بیشتر بخوانید: وزیر کار: درخواست صدور مجوز مشاغل خانگی باید ظرف ۳ روز کاری بررسی و تأیید شود   انتهای پیام/ برچسب ها: کار وزیر کار مشاغل خانگی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کار وزیر کار مشاغل خانگی کار و رفاه اجتماعی مجلس شورای اسلامی هزار فرصت شغلی دانش آموختگان توسعه اشتغال تا پایان سال مشاغل خانگی وزارت تعاون وزیر تعاون صدور مجوز دستگاه ها بازار کار زیست بوم وزیر کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۷۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد چکشیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه کرج ضمن تبریک هفته کار و کارگر با اشاره به دیدار ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در جمع کارگران به تمایز نگاه اسلام با نگاه‌های موجود و رایج در دنیا به کارگر اشاره کردند و فرمودند که اسلام برای کار و کارگر ارزش ذاتی قائل است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) بر دستان کارگران بوسه می‌زدند و این نمادی در فرهنگ اسلامی است که ارزش و جایگاه کارگر را نشان می‌دهد، مطرح کرد: یکی از موضوعات مورد اشاره در این دیدار نقش کارگران در تحقق شعار سال بود که در این رابطه مقام معظم رهبری فرمودند که جهش تولید با مشارکت مردم امکان پذیر است تا شاهد رشد اقتصاد باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری مهمترین راهبرد برای حل مسائل اقتصادی کشور جهش و رشد تولید است، عنوان کرد: با جهش تولید، ثروت تولید و توزیع و موجب برقراری عدالت می‌شود و این دو مورد عوامل اصلی حل مسائل اقتصادی جامعه هستند اما بدون مشارکت مردم، جهش تولید محقق نمی‌شود.

چکشیان با اشاره به نقش مردم و کارگران در ارزش آفرینی و تلاش و مشارکت در تولید بیان کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، جامعه کارگری حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد که با احتساب خانواده‌های آنها، این جامعه حدود ۵۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و اگر حال این جامعه خوب باشد، بی شک حال و اوضاع کشور خوب می‌شود.

وی تأمین امنیت شغلی کارگران، پوشش بیمه‌ای آنها، تأمین ایمنی نیروی کار، ارتقای مهارت‌های شغلی و کشف استعدادهای درخشان جامعه کار و تولید را از جمله محورهای مورد مطالبه و توصیه رهبر به مسؤولان دانست و خاطرنشان کرد: ایشان به جامعه کار و تولید توصیه کردند که قدر کار خود را بدانند و ضمن امانت دانستن کار، در این مسیر اتقان کاری داشته باشند.

تحویل ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه و سازمان‌های تابعه در دولت سیزدهم از تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی به شبکه بانکی پس از سال‌ها و بخشودگی حدود ۷۵ هزار مورد جرایم ناشی از بدهی‌های بیمه‌ای بنگاه‌های اقتصادی در راستای حمایت از تولید و حفظ و ایجاد اشتغال خبر داد.

چکشیان با اشاره به اضافه شدن ۱۳ داروی جدید در پوشش بیمه‌ای و راه اندازی حدود ۲۱۲ کلینیک دیابت و فشار خون اظهار کرد: در دولت سیزدهم درمان زوج‌های نابارور به صورت صددرصد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت و با هوشمندسازی بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی، نسخه نویسی الکترونیک از ۵۲ درصد به ۹۸ درصد تا پایان سال گذشته ارتقا یافت.

وی افزایش حدود ۴۰ درصدی ضریب پوشش بیمه اجتماعی زنان روستایی و عشایر را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و با تاکید بر ضرورت معرفی، تبیین و روایت هنرمندانه این اقدامات به منظور امیدآفرینی در جامعه بیان کرد: تأمین حداقل معاش ۴۰ هزار خانواده دارای فرزند چند قلو و ۲۷۷ هزار بانوی سرپرست خانوار در پوشش سازمان بهزیستی از دیگر اقدامات است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحویل ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی خبر داد و مطرح کرد: در دولت سیزدهم بیش از دو و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد شده و نرخ بیکاری در کشور یک و نیم درصد کاهش یافته است. از دیگر اقدامات انجام شده در این دولت می‌توان به صدور آنی ۹۵ درصد مجوزهای مشاغل خانگی اشاره کرد.

کد خبر 6089052

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت نام کارآموزی آزمون سردفتری
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • مهلت ۳ ماهه استاندار لرستان جهت تکمیل برج امید
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • سه اداره‌کل سمنان در پذیرش درخواست‌های مردمی سفر رییس‌جمهور رکورد زدند
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم