Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@04:30:40 GMT

بیماری اگزما پوستی چیست؟+ علائم و درمان

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۰۸۳۰۲

بیماری اگزما پوستی چیست؟+ علائم و درمان

اگزما شرایطی است که در آن پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می‌شود؛ علائم و روش‌های درمانی اگزمای پوستی مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگزما به صورت درماتیت یا التهاب اپیدرم پوست است که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم و پوسته ریزی شود. از دو کلمه درماتیت و اگزما به جای یکدیگر استفاده می‌شود ولی معمولاً در مواردی که عوامل خارجی مسبب التهاب وجود داشته باشد از کلمه درماتیت و در مواردی که عامل خارجی وجود نداشته باشد و به اصطلاح بیماری اندوژن باشد، از کلمه اگزما استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انواع اگزما

اگزما انواع بسیار زیادی دارد و شامل درماتیک آتوپیک، درماتیک تماسی، اگزمای دیس هیدروتیک، اگزمای نومولار، درماتیک سبورئیک و درماتیک ساکن می‌شود. یکی از شایع‌ترین انواع اگزما، اگزمای پوست سر است که با علائمی مانند خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست سر همراه است؛ این نوع اگزما درماتیت سبورئیک نامیده می‌شود. اگزما ممکن است نواحی مختلف بدن را درگیر کند، عوامل ژنتیکی، آلرژن‌های تماسی و مواد تحریک کننده در بروز این نوع اگزما نقش دارد. این بیماری بیشتر در میان افرادی دیده می‌شود که با مواد شیمیایی و عوامل تحریک کننده سر و کار دارد.

علائم اگزما پوستی

علائم اگزمای پوستی بسته به سن و شدت بیماری فرد متفاوت است، افراد مبتلا به این عارضه اغلب دوره‌هایی از بیماری‌های پوستی را تجربه می‌کنند که علائم وخیمی دارد. در بیشتر موارد علائم اگزما خفیف است، شایع‌ترین علائم آن شامل پوست خشک و پوست پوست شده، قرمز شدن بیش از حد، خارش و زخم‌های باز، بسته یا پوسته‌دار می‌شود. کودکان از دو ماهگی در معرض ابتلاء به اگزما هستند؛ این نوع اگزما ممکن است تا پنج سالگی هم ادامه داشته باشد. علائم اگزما در کودکان شامل قرمزی پوست، خشکی، خارش، التهاب و ایجاد برآمدگی در قسمت چانه یا پیشانی کودک می‌شود. زمانی که اگزما به اوج شدت خود برسد، پوست به شدت خشک می‌شود و با خارش شدیدی همراه است.

عواملی که باعث شدت یافتن اگزما پوستی می‌شود

زمانی که پوست افراد دچار اگزما می‌شود، انجام دادن بعضی از کارها از شدت یافتن این بیماری جلوگیری می‌کند و درمان آن را تسریع می‌بخشد. عوامل مختلفی نیز وجود دارد که باعث افزایش شدت اگزما بر روی پوست می‌شود؛ اصلی‌ترین عوامل شامل قرار گرفتن در معرض گرما و عرق کردن، استرس و نگرانی، عدم استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب، پوشیدن لباس‌های پلاستیکی و تنگ، استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های نامناسب، قرار گرفتن دائمی در معرض مواد شیمیایی و عوامل محیطی و تغییرات ناگهانی آب و هوا می‌شود.

روش‌های درمانی اگزما پوستی

با پیشرفت علم، روش‌های درمانی اگزما نیز پیشرفت کرده است، اما درمان قطعی برای آن وجود ندارد. درمان اگزما با توجه به نوع و شدت آن متفاوت است؛ تغییر سبک زندگی، مصرف داروهای بدون نسخه و تجویز داروهای مختلف خوارکی، تزریقی، موضعی و بیولوژیک و نوردرمانی از جمله روش‌های درمانی اگزما پوستی است.

متخصصان معتقدند که مؤثرترین روش برای درمان خشکی پوست رساندن رطوبت به آن از طریق حمام کردن و مرطوب کردن صحیح است. برای درمان اگزما پوستی، استفاده از کرم مرطوب کننده کمک می‌کند تا پوست مرطوب بماند. کورتیکو استروئیدها که با نام کورتون‌ها نیز شناخته می‌شود، جذب پوست می‌شود و خارش و قرمزی را تسکین می‌دهد.

به گفته متخصصان، مصرف آنتی هیستامین‌ها می‌تواند به کاهش خارش و تسکین اگزما در بعضی افراد کمک کند. نور درمانی یا اشعه درمانی نیز روش مؤثری برای کاهش علائم مربوط به اگزمای پوستی است، اما متخصصان نگران افزایش خطر سرطان پوست در این گونه افراد هستند به همین دلیل زیاد نوردرمانی را توصیه نمی‌کنند.

درمان‌های خانگی اگزما پوستی

استفاده از روش‌های خانگی و طبیعی در اغلب موراد به درمان اگزما کمک می‌کند، البته باید توجه داشت که این روش‌ها اگزما را به صورت کامل درمان نمی‌کند، اما به کاهش علائم ناشی از آن کمک می‌کند. برای نمونه، ژل آلوئه ورا دارای خاصیت رطوبت رسانی است و استفاده از آن باعث افزایش رطوبت و آبرسانی به پوست خشک می‌شود، همچنین اثر آنتی باکتریال موجود در ژل آلوئه ورا از ایجاد عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

سرکه سیب نیز یک درمان خانگی محبوب برای بسیاری از بیماری‌های پوستی در نظر گرفته شده است، سرکه سیب با تنظیم میزان PH پوست می‌تواند در درمان اگزمای پوست مؤثر واقع شود. عسل یک آنتی باکتریال و ضد التهاب طبیعی است که از گذشته تا کنون برای درمان و التیام انواع زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از عسل برای درمان اگزمای پوستی، موجب رطوبت رسانی به پوست می‌شود و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. روغن نارگیل نیز حاوی اسیدهای چرب سالم است و استفاده از آن رطوبت رسانی به پوست را افزایش می‌دهد و برای افرادی که دارای پوست خشک و اگزما هستند مؤثر است. روغن درخت چای نیز دارای خاصیت ضد التهابی است و به کاهش قرمزی‌ها، سوزش و خارش ناشی از اگزما کمک می‌کند.

کد خبر 547911

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اگزما اگزما پوست تسکين اگزما درمان اگزما مشکلات پوستی پوست بيماري هاي پوستي مراقبت از پوست درمان خانگی اگزما اگزمای پوستی دست اگزما پوستی سر اگزما پوستی صورت درمان اگزما صورت درمان اگزما پوستی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روش های درمانی اگزما اگزمای پوستی درمان اگزما اگزمای پوست اگزما پوستی علائم اگزما برای درمان روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۸۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدامیر آل‌داوود اظهار کرد: امروزه سرطان‌های روده بزرگ جزء سرطان‌های شایع کشور بوده و موارد ابتلای آن نیز روز‌به‌روز در حال افزایش بوده و به همین رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: در اکثر موارد بیمار مبتلا به سرطان فاقد علائم بارز و آشکار بوده و همین موضوع بعضاً مردم را به اشتباه می‌اندازد و در شرایطی که حال عمومی و وزن و وضعیت اشتهایی خوبی دارند، آن علائم جزئی را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع در آینده و در زمان آشکار شدن علائم وضعیت بدتری در فرد بیمار ایجاد می‌کند و بهتر است که با مشاهده هرنوع علائمی، هرچند کوچک، پیگیری و اقدام به‌موقع را داشته باشیم.

عضو هیأت علمی رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مهمترین علائم سرطان روده بزرگ، بیان کرد: این بیماری علائم و نشانه‌های متعددی دارد که مهمترین آن‌ها ایجاد مشکل در اجابت مزاج، خون در مدفوع و کاهش به یک باره وزن بوده، به خصوص مشکل اجابت مزاج طولانی شود، و فرد چند هفته مداوم یبوست و اسهال داشت باید وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد؛ همچنین در خصوص کاهش وزن هم باید بگوییم که این شرایط بیشتر در زمانی بوده که بیماری به حالت پیشرفته رسیده و باید آن ۲ مورد دیگر را جدی‌تر بگیریم.

دکتر آل‌داوود اضافه کرد: همچنین باید به موضوع دفع خون مخفی هم به‌طور ویژه توجه کنیم و عمدتاً فرد بیمار دچار کم‌خونی مزمن بوده و اگر علائم مشکوک در زمان طولانی مشاهده شد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی تأکید کرد: کسانی که سابقه خانوادگی در ابتلای به انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ دارند باید حتماً تحت غربالگری قرار بگیرند، حتی به افرادی هم هیچگونه سابقه خانوادگی در این خصوص ندارند هم توصیه می‌کنیم که پس از رسیدن به سن ۵۰ سال غربالگری سرطان روده را داشته باشند و تست‌های آن به ۳ روش تست بررسی خون در مدفوع، خون مخفی در مدفوع و انجام کولونوسکوپی بوده است.

متخصص پرتو درمانی و رادیوتراپی با بیان اینکه با توجه به کاهش سن ابتلا به سرطان در زمان بیماری نباید در خصوص فرزندآوری اقدام نماید و باید این کار بین ۲ تا ۳ سال پس از بهبود بیماری باشد، خاطرنشان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که پس از بهبود بیماری امکان انتقال سلول سرطانی به جنین وجود ندارد و در این خصوص دغدغه‌ای بابت بارداری و نگرانی زوجین وجود ندارد و فقط همانطور که اشاره شد باید از بارداری در دوره درمان بیماری خودداری شود.

دکتر آل‌داوود افزود: همه ما باید در راستای پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ به مواردی همچون تحرک و فعالیت بدنی مناسب روزانه، عدم چاقی و افزایش وزن، عدم مصرف غذا‌های پرچرب به‌خصوص فست‌فودها، عدم مصرف سیگار و دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی توجه نماییم، موضوعی که در افراد با سابقه خانوادگی در این خصوص بیشتر از سایر گروه‌های جامعه مورد تأکید بوده و هست.

وی در پایان گفت: باید همچنین به در پیشگیری از سرطان به موضوع آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه هم توجه کرد و اگر به این مهم نیز توجه شود شاهد آمار بالای تعداد مبتلایان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و همچنین کاهش سن مبتلایان به این بیماری نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • خواص جکوزی برای پوست
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است