Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - با وجود تعداد انبوه ستارگان در آسمان، مشاهده حداقل یکی از آن‌ها در معرض انفجار ابرنواختر رویدادی نادر است. ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستارهٔ در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می‌کند؛ آن گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند. اکنون اخترشناسان برای اولین بار یک ستاره سرخ را قبل، در حین و بعد از انفجار ابرنواختر رصد و اطلاعات مهم جدیدی در مورد این رویداد‌ جمع‌آوری کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش وبسایت engadget، وین جاکوبسون-گالان، نویسنده اصلی مقاله این رویداد گفت: "این پیشرفتی در درک ما از کار‌هایی است که ستارگان پرجرم لحظاتی قبل از مرگشان انجام می‌دهند. تا به حال فعالیت‌های یک ستاره پیش از ابرنواختر به طور مستقیم مشاهده نشده بود و این اولین باری است که انفجار یک ستاره سرخ را رصد کردیم".

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS در هاوایی، این ستاره سرخ در حال مرگ را در تابستان ۲۰۲۰ به واسطه نور عظیمی که ساطع می‌کرد، شناسایی کردند. پس از آن هنگامی که به ابرنواختر تبدیل شد، نور قدرتمند آن با استفاده از طیف‌سنج تصویربرداری با وضوح پایین رصدخانه Keck مستقر در هاوایی، ثبت شد. این تیم همچنین اولین طیف از این ابرنواختر را که SN ۲۰۲۰tlf نامیده می‌شود، ضبط کردند. SN ۲۰۲۰tlf در کهکشان NGC ۵۷۳۱ در فاصله ۱۲۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و جرم آن حدود ۱۰ برابر خورشید است.

مشاهدات نشان داد که این ستاره احتمالاً مقادیر عظیمی از مواد متراکم را درست قبل از انفجار به بیرون پرتاب کرده است. مشاهدات قبلی نشان می‌داد که این ستاره سرخ قبل از تبدیل شدن به ابرنواختر نسبتاً آرام بوده است، بنابراین داده‌های جدید نشان می‌دهد که برخی از آن ها ممکن است قبل از انفجار ساختار داخلی خود را به‌طور قابل توجهی تغییر دهند؛ پس از آن می‌تواند منجر به پرتاب گاز‌های متلاطم لحظاتی قبل از فروپاشی شود.

گفتنی است که این کشف اکنون به دانشمندان اجازه می‌دهد تا ستاره‌های ابر سرخ که دارای انواع مشابهی از تشعشعات درخشان بوده و احتمالا سیگنال ابرنواختر دیگری را ایجاد کنند را مورد بررسی قرار دهند.

در ادامه، ویدئویی از لحظه انفجار این ستاره سرخ و تبدیل شدن به ابرنواختر مشاهده می کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتربخوانید

ماهواره TESS ناسا از جسمی غبارآلود خبر می‌دهد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انفجار ابرنواختر ستاره سرخ ستاره سرخ یک ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اولین هت‌تریک فصل: لوا مدعی پی‌چی‌چی شد (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، از امشب باید روبرت لواندوفسکی را یکی از مدعیان کسب جایزه پی‌چی‌چی بدانید. او که ۱۳ گله بود و در رده نهم برترین گلزنان لالیگا قرار داشت، با هت‌تریک امشب به رتبه چهارم رسید.

ستاره لهستانی در هفته‌های اخیر به دلیل عملکرد ضعیف بارسا در خط حمله با انتقادات زیادی روبرو شده بود اما امشب با به ثمر رساندن ۳ گل و تبدیل شدن به نقش اول کامبک عالی بارسلونا، به روزهای خوبش برگردد.

او در نیمه اول بازی امشب چند موقعیت مناسب داشت اما در یک مرحله دروازه‌بان و در دو مرحله مدافعان حریف مانع او شدند. نیمه دوم اما متعلق به او بود.

در دقیقه ۴۹ و در حالی‌که بازی با نتیجه ۲-۱ به سود والنسیا در جریان بود، سانتر فوق‌العاده ایلکای گوندوگان از روی نقطه کرنر با جایگیری و ضربه سر عالی لوا وارد دروازه شد تا بازی مساوی شود.

سپس در لحظاتی که والنسیا به خوبی دفاع می‌کرد و بازی گره خورده بود، باز هم تک‌تیرانداز لهستانی به کمک بارسا آمد. یک ارسال زیبای دیگر از گوندوگان با ضربه سر آرائوخو به مقابل دروازه رفت و در آنجا لوا توپ را به تور چسباند.

در دقیقه ۳+۹۰، خطا برای بارسلونا پشت محوطه جریمه و بهترین فرصت برای ثبت هت‌تریک. لوا و فران تورس پشت توپ بودند اما از همان ثانیه‌های ابتدایی مشخص بود که زننده ضربه لوا است. او توپ را به شکلی فوق‌العاده از روی دفاع عبور داد و توانست برای بار سوم به گل برسد تا بازی امشب را به بهترین شکل ممکن به پایان برساند.

ستاره ۳۵ ساله با ثبت اولین هت‌تریک فصلش حالا در جدول بهترین گلزنان لالیگا ۱۶ گله شده و در رتبه چهارم قرار گرفته است. او برای رسیدن به جایزه پی‌چی‌چی باید الکساندر سورلوث، ستاره ویارئال، و جود بلینگام با ۱۷ و آرتم دووبیک، مهاجم خیرونا، با ۱۹ گل را شکست دهد.

دیگر خبرها

  • هالند به جای پادشاه بربرها در بازی کلش آف کلنز!
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • با اولین هت‌تریک فصل: لوا مدعی پی‌چی‌چی شد (عکس)
  • (ویدئو) لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز
  • انفجار کامیون در کامبوج با ۲۰ کشته (فیلم)
  • لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز (فیلم)
  • ببینید | لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز
  • ببینید | اولین تصاویر از انفجار مرگبار کامیون در کامبوج
  • لحظه انفجار چاه فاضلاب یک مجتمع تجاری در تبریز
  • لحظه هولناک انفجار زودپز در صورت یک مرد (فیلم)