Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@04:27:07 GMT

چرا ورود دام به مناطق حفاظت‌شده ممنوع است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۰۷۱۴

چرا ورود دام به مناطق حفاظت‌شده ممنوع است؟

ورود دام به مناطق حفاظت‌شده یکی از دلایل کاهش جمعیت حیات وحش در این مناطق است و کنترل آن نیازمند توجه و پایش بیشتری از سوی سازمان‌های مسئول است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ با وجود اینکه  ورود و چرای غیرمجاز دام در مناطق حفاظت شده ممنوع است و جرم محسوب می‌شود اما روزانه هزاران گله دامی به منظور چرا وارد این مناطق شده و سلامت زیستگاه‌ها را به خطر می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقابله با ورود دام‌ها به مناطق حفاظت شده به دلیل وسعت زیاد مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست و همچنین کمبود تعداد محیط‌بانان, بسیار دشوار است.

ورود دام به مناطق حفاظت شده بر اساس" بند د ماده 10 قانون شکار و صید"، "ماده 16 قانون حفاظت خاک "و "ماده 11 آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست"  ممنوع است و جرم محسوب می‌شود اما با وجود تاکید بر این امر در 3 قانون مرتبط با حفاظت از محیط زیست, دامداران بدون توجه به این قوانین به چرای دام‌ها در مناطق حفاظت شده می‌پردازند و به نظر می‌رسد که نظارت دقیقی هم بر اعمال آن‌ها وجود ندارد.

ورود دام به مناطق حفاظت‌شده از 6 طریق به سلامت حیات وحش آسیب می‌زند که در ادامه خبر این موارد را بررسی می‌کنیم:

1. دام‌ها که عموما واکسیناسیون روی آن‌ها انجام نشده است, می‌توانند باعث انتقال بیماری به جانوران کمیاب مناطق حفاظت‌شده شوند. ورود آن‌ها به این مناطق و تغذیه از علوفه و یا آبشخورهای جانوران حفاظت شده می‌تواند راه‌های انتقال بیماری به جانوران تحت حفاظت باشد.

2.  تغذیه دام‌ها از علوفه و مواد غذایی موجود در مناطق حفاظت‌شده, باعث کاهش منابع غذایی در این مناطق می‌شود, این کمبود منابع غذایی به‌ویژه در فصول خشکسالی موجب تلف شدن حیات وحش می‌شود.

3. سگ‌های گله که همراه دامداران وارد مناطق حفاظت‌شده می‌شوند, به شکار جانوران تحت حفاظت می‌پردازند و یا به واسطه گوشتخوار بودن, جانورانی که گوشتخوران بزرگ مانند پلنگ, یوزپلنگ و گربه وحشی از آن‌ها تغذیه می‌کنند را شکار می‌کنند.

4. در مواردی دیده شده است که چوپانان و دامداران که به واسطه ورود متعدد به مناطق حفاظت شده, زیستگاه‌های حیات وحش را به خوبی می‌شناسند به شکار این گونه‌های جانوری کمیاب می‌پردازند.

5. عده‌ای از گله‌داران, مختصات تقریبی زیستگاه‌های گونه‌های ارزشمند حیات وحش را در ازای دریافت مبلغی پول در اختیار شکارچیان غیرمجاز می‌گذارند.

6. گله‌داران گاها برای گرم نگه داشتن خود و برای ترساندن جانوران وحشی, آتش روشن می‌کنند که در مواردی این کار باعث آتش‌سوزی‌های گسترده و از بین رفتن پوشش گیاهی و تنوع زیستی در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست شده است.

کنترل چرای دام‌ها نیازمند همکاری سازمان جنگل‌ها مقابله با گونه‌های مهاجم حیات وحش "فرا دستگاهی" است / شهرداری‌ها برای مقابله با سگ‌های ولگرد ورود کنند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شکار سازمان محیط زیست شکار سازمان محیط زیست ورود دام به مناطق حفاظت شده تحت حفاظت محیط زیست حیات وحش دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۰۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان انرژی اتمی: ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم

آفتاب‌‌نیوز :

 اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، گفت: بازرسی‌های آژانس مستمرا در چارچوب پادمان از سایت‌های هسته‌ای ایران در حال انجام است. ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم.

وی افزود: همواره در خصوص مسائل پادمانی با آژانس در حال گفتگو و تعامل هستیم. از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که امیدواریم به زودی حل شود.

اسلامی تاکید کرد: از نظر ما بیانیه اسفند ۱۴۰۱ همچنان پابرجاست. گروسی دیدار‌هایی در ایران دیدار‌هایی خواهد داشت و با بنده هم مذاکراتی انجام خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مطمئنیم این گفتگو کمک می‌کند ابهامات بیشتر و بیشتر برطرف شودو بتوانیم در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط مان را با آژانس تقویت بکنیم.

اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آن‌ها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایند‌های همکاری با آژانس این موصوع را مکرر اثبات کرده و آن‌ها هم به آن اذعان دارند.

وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: این‌ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه‌ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • سکانس‌هایی از فیلم ورود و خروج ممنوع
  • به احترام دیوید مویس، ورود مدیر فنی وست هم به باشگاه ممنوع شد
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم