Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:10:34 GMT

مناطق آزاد هرمزگان و دو راهی موجود

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۱۱۸۶

مناطق آزاد هرمزگان و دو راهی موجود

در سال ۶۸ براساس تبصره ۱۹ قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری کند و چگونگی اداره این مناطق در هفتم شهریورماه ۱۳۷۲ به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید و ۲۱ شهریور ۱۳۷۲ مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

مناطق آزاد تجاری مثل کیش و قشم با این هدف راه اندازی شدند که بتوانند محلی برای واردات مواد اولیه خام و تبدیل به کالا و ارزش افزوده شوند که در ابتدا با وارد کالاهای مصنوعی بن جل خارجی شروع کردند و از یک سو در بازار ایران نیاز کاذب ایجاد شد بطوریکه مردم در ابتدای فعالیت این مناطق برای اینکه درآمدی کسب کنند سریال شناسنامه‌های خود را می‌فروختند تا فردی بنام تجار همین کالا با معافیت کمتر وارد کشور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان هرمزگان با داشتن ۲ منطقه آزاد تجاری قشم و کیش و هفت منطقه ویژه اقتصادی و معدنی خلیج فارس، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، کشتی سازی، لاوان، قشم، پارسیان و جاسک بیشترین نقش در حوزه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور را دارد.

مناطق آزاد کیش و قشم که در گذشته با وجود ظرفیت‌های فراوان محلی برای واردات کالا بوده است اما وجود سرمایه های کلان دراین مناطق هنوز به ماموریت اصلی خود برنگشته لذا خوب است ازحالت انباشت کالاهای بن جل خارجی به سبد تولید کالاهای ایرانی و صادرات رو برگردانند.

البته درسال‌های اخیر با بهره‌برداری از طرح‌های تولیدی و اشتغالزا در بخش عمران و زیر ساخت ها بویژه نفت ،گاز پتروشیمی، ساخت مصنوعات و لوازم اولیه و گردشگری توسط مناطق آزاد و بخش خصوصی بوده که با هدف ایجاد اشتغال در ۲ منطقه آزاد کیش و قشم هدف گذاری شده اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارند.

بطور حتم شروع این فعالیت ها این نوید را می دهد که درسالهای آینده تاخت و ساز کالاهای خارجی دیگر دراین مناطق جایگاهی ندارد و کم کم ریشه قاچاق باید خشکانده شود و ذائقه مردم به سمت تولید کالاهای با کیفیت و بی نیاز از خارج سوق داده شود.

البته و صد البته انتظار می رود که مناطق آزاد کیش و قشم باید رویکرد خود از حالت مصرف گرایی مصنوعات خارجی به صادر کننده کالاهای ایرانی باشند و مثل نگین در آبهای خلیج فارس بدرخشند و الگویی برای سایر مناطق آزاد تجاری کشور باشند.

بهبود وضعیت زندگی کیشوندان به اجرای قانون مناطق آزاد بستگی دارد

در زمان رژیم گذشته برای جزیره کوچکی مثل کیش که هنوز هم در تقسیم کشوری بخش بوده و زیر مجموعه شهرستان بندرلنگه محسوب می‌شود فرودگاه ساخته شد تا رفت و آمد برای سران و پولداران کشور به این منطقه تسهیل شود امافلسه وجودی مناطق آزاد شاید در گذشته با تعبیر جایی آزاد زیستن و دوراز هرگونه دغدغه های زندگی شهری بوده و از همین رو جزیره کیش با این رویکرد شروع به عمران وآبادانی شد.

جزیره کیش به عنوان محلی برای تفریح و گردشگر در نیمه دوم سال درحدود ۵ تا ۶ ماه پیش بینی شده بود که افراد از فضای بکر و طبیعی دریا و هوای سالم بهره ببرند و به تهران بازگردند و این برای همه افراد جامعه فراهم نبود.

امام جمعه اهل سنت کیش گفت: بهبود وضعیت زندگی کیشوندان و یا ماندگاری مشکلات آنان، به اجرای کامل قانون چگونگی مناطق آزاد بستگی دارد از همین رو برخی از کارشناسان و سرمایه گذاران مناطق آزاد تجاری معتقدند که تا کنون تنها از ۳۰ درصد ظرفیت قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری استفاده شده و بقیه آن مغفول مانده است.

 شیخ مستطاب یعقوب شمس دراین زمینه اظهار داشت: بارها در نشست ها و برنامه های مختلف بر اجرای کامل این قانون تاکید شده و معتقدم که بهبود وضعیت زندگی کیشوندان به ویژه مردمان بومی و یا ماندگاری آنان در مشکلات به این مساله واستگی مستقیم دارد.

امام جمعه اهل سنت کیش یادآور شد: انتظار داریم در دولت سیزدهم تلاش گسترده ای از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه ای اقتصادی برای اجرای کامل این قانون انجام شود تا مردمان ساکن و سرمایه گذاران این مناطق پس از سه دهه نتایج آن را به عینه لمس کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون به علت گرانی بیش از حدا جزیره کیش، کیشوندان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند افزود: مسکن مهمترین چالش پیش روی ساکنان این جزیره است و انتظار می رود سازمان منطقه آزاد به عنوان نماینده دولت در این راستا گام های تاثیر گذاری بردارد.

۱۰هزارمیلیارد ریال تخلف در منطقه آزاد قشم و دوگانگی مدیریت

 نماینده مردم بندرعباس، قشم، بوموسی، حاجی آباد و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده‌های سازمان منطقه آزاد قشم از سال ۱۳۹۲ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ توسط هیات تحقیق و تفحص بررسی شد که وزن مالی تخلفات به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

احمد مرادی در آیین تودیع و معارفه فرماندار قشم افزود:هر پرونده‌ای که در کمیته تحقیق و تفحص به آن دست یافتیم، در آن یا تخلف رخ داده بود و یا فساد کشف شد، روند تایید صلاحیت‌ها امری لازم برای تصدی مناسب است که بدون طی روند آن امکان فساد بسیار بالاست.

رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: به همین دلیل به مدیران جدید و انقلابی کنونی توصیه می‌شود که در انجام امور دقت کنند که در لباس خدمت به مردم، فسادی رخ ندهد.

وی افزود: نهادهای متولی مانند فرمانداری باید ارائه خدمات عمومی به مردم با استفاده از ظرفیت‌ها و نیز تامین امنیت مردم را به عنوان ۲ مقوله مهم مورد توجه خود قرار دهنداز همین رو  نگرانی مردم قشم درباره دوگانگی مدیریت در این شهرستان قشم، دغدغه به جایی است که باید مسوولان با اتحاد، در مسیر خدمت به مردم گام بردارند.

وی اظهار کرد: مساله آب همواره به عنوان مشکل اساسی قشم مطرح و  مسوولان با وعده رفع آن در این جزیره مستقر می‌شوند اما باید هر چه سریع‌تر آن را رفع کرد و اشتغال در جزیره به ویژه در حوزه‌های صیادی، تجارت و گردشگری اگر مورد توجه قرار گیرد و مشکلات مردم رفع شود، می‌تواند منجر به رفع بیکاری در این شهرستان شود.

اقتصاد دریامحور تحول‌آفرین است
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اقتصاد دریامحور به‌ عنوان راهبردی کنشگرا و تحول‌آفرین است که اشتغال و ارزآوری را به همراه دارد، اقتصاد دریامحور، محرک جدی به‌کارگیری و به‌کاراندازی صنایع و اشتغال در دریا و سواحل گسترده قشم است.

افشار فتح الهی در دیدار با نمایندگان جامعه صیادی جزیره افزود: توسعه دریامحور و اقتصاد دریا ضرورتی بی‌بدیل در تحقق اقتصاد پویا و مقاومتی است و برای کمک به توسعه اقتصادی با محوریت حفظ ذخایر زیستی، مقوله آبزی‌پروری موضوعی تحول‌آفرین است که باید بیشتر از سوی جامعه صیادی و صنایع شیلاتی جزیره موردتوجه قرار گیرد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: با اختصاص زمین‌ برای ساخت انبار و سایر تجهیزات لازم وضعیت اسکله‌ها ساماندهی می‌شود و تجهیزات آتش‌نشانی و امداد جاده‌ای  استقرار می‌یابد.

وی بر لزوم لایروبی حوضچه اسکله‌ها به‌منظور بازدهی بیشتر تاکید کرد و افزود: با توجه به هزینه بالای طرح‌های لایروبی، بخشی از اعتبارات برای اجرایی شدن آن را از طریق جذب اعتبارات کشوری تامین می‌شود.

فتح‌الهی ظرفیت صادرات ماهی خشک را فرصتی تحول‌آفرین برای اشتغال جوانان بومی، ارزآوری و صدور برند منطقه آزاد قشم به خارج از کشور دانست و گفت: توجه به استانداردهای بین‌المللی فرآورده‌ها و بسته‌بندی مناسب، نکاتی است که باید برای افزایش درآمد صیادان و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

واگذاری مسوولیت‌ها در قشم بر اساس شایستگی‌ها باشد

امام جمعه اهل سنت قشم گفت: معیارهای واگذاری مصادر امور ارتباطی باشد و شایستگی‌ها در نظر گرفته نشود، عدالت رعایت نشده است ازهمین رو اجرای عدالت برای رفع تبعیض نیازمند سنگین کردن کفه عدالت در مناطق محروم است که بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر آن مهر تائید زده است.

شیخ عبدالرحیم خطیبی در مراسم تودیع و معارفه فرماندار قشم افزود: همه مطالبات همچنان بر جای خویش باقی است  که باید حقوق و خواسته‌های مردم در نظر گرفته و رضایت‌ عمومی جلب شود و چهار سال گذشته دوران‌های سختی پشت سر گذاشته شد که بحران و تحریم‌های اقتصادی بر مردم تحمیل شد و فرماندار در این عرصه با چالش‌های مختلفی روبرو شد.

وی با اشاره به دوگانگی حاکمیتی در قشم افزود: در هنگام بروز کرونا سازمان عریض و طویلی بر خلاف ستاد کرونای شهرستان مصوباتی داشت که باعث می شد مشکلات خاصی در ۲ سال اخیر و در بحث مدیریت مشکل گسترش کرونا شکل بگیرد.

امام جمعه اهل سنت قشم ادامه داد: اخلاق مداری و مردمداری فرماندار پیشین و عملکرد قابل قبول وی باعث شد کارنامه موفقی در قشم داشته باشدو بررسی مسایل و یافت راه حل برای گره‌گشایی از مشکلات، نیازمند حذف افراط، تفریط و تملق‌پذیری است.

خطیبی تصریح کرد: منتقدان در نگاه مدیران انقلابی نباید بدبینانه و با احساس تخریب گری باشد بلکه باید منتقدان را به عنوان مطالبه‌گران توسعه و تعالی شهرستان در نظر بگیرند.

برنامه کاری مهمترین ملاک ارزیابی مدیران مناطق آزاد است

مشاور رییس جمهوری و دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به هنگام معرفی مدیرعامل جدید منطقه آزاد کیش نیز گفت: عملکرد مدیران مناطق آزاد بر اساس شاخص ها و استراتژی های کوتاه، بلند و میان مدت آنان ارزیابی می شود.

 محمد در خصوص شاخص ها و راهبرد های استراژی برای ارزیابی عملکرد مدیران، اظهار داشت: پس از تبیین شاخص ها و استراتژی ها در قالب برنامه ریزی های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، عملکرد مدیران مناطق آزاد ارزیابی می شود.

وی با بیان این که مناطق آزاد کشور با هدف سرمایه گذاری، اشتغالزایی، ‌تولید و حل مسائل و مشکلات سرزمین اصلی تاسیس شدند، افزود: در چند سال گذشته با ارزیابی هایی که انجام شده است در این زمینه از کمترین شاخص ها برخوردار بودند.

محمد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای ایجاد تحول در مناطق آزاد، افزود: باید با استفاده از ظرفیت های موجود نسبت به اجرای طرح تحول در مناطق آزاد اقدام شود و با بهره گیری از شاخص ها، برنامه ریزی دقیق و دیپلماسی می توانیم  نوع عملکرد مدیران را مورد ارزیابی قرار دهیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از تکمیل سامانه شفافیت خبر داد و خاطر نشان کرد: سامانه شفافیت با هفت خدمت رونمایی شد و هم اکنون پس از تکمیل با ۱۶ خدمت در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است.

منطقه آزاد کیش در آستانه ایجاد تحول اقتصادی

مشاور رییس جمهور انتصاب محمدرضا نوایی لواسانی را به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش؛ تحولی بزرگ در حوزه سرمایه گذاری این منطقه اعلام کرد و گفت: این مدیر از سوابق ارزشمندی در عرصه های اقتصادی، سرمایه گذاری، اشتغالزایی و مگا پروژه ها دارند و سبب ایجاد تحول در بخش سرمایه گذاری کیش خواهد شد.

جزیره قشم هم درسال ۶۹ به عنوان منطقه آزاد تجاری اعلام وسپس اقدام به عمران وآبادانی شد که البته درطول این مدت خدمات زیادی به این منطقه شد، چهره قشم از حالت روستایی به منطقه ای به نسبت آباد تبدیل شد ولی همچنان محرومیت هایی دارد.

گستردگی هرمزگان و داشتن ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ، نزدیکی به تنگه هرمز و دسترسی به آبهای بین المللی اهمیت این استان نسبت به سایر نقاط کشور متمایز کرده و از فراوانی مناطق آزاد برخوردار است.

البته این روند بعد از پیروزی انقلاب تغییراتی داده شد ولی هنوز رفت وآمد به کیش و سکونت دراین جزیره جزو گران ترین مناطق کشور بوده که برای هرکس امکان پذیر نیست و تنها عده ای از مردم توانمند می توانند ازاین موقعیت استفاده کنند.

تاسیس بانک ریالی تامین مالی مناطق آزاد تجاری ودانش بنیادها

هم اکنون در ۸۷۰ شعب نهادهای تامین مالی از جمله تالار بورس، بانک و بیمه در مناطق آزاد فعال است و برای رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد به دنبال توسعه این خدمات هستیم و برای این مهم نیازمند گذر از نسل سوم وجود دارد که تاسیس شرکت تامین سرمایه و بانک اختصاصی ریالی با رویکرد توسعه مالی از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری در حال پیگیری است.
برای تحقق نسل چهار مناطق آزاد تجاری نیز برنامه های عملیاتی از جمله تاسیس صندوق پژوهش و فناوری، استقرار شتاب دهندها و ارتقای سطح بسته های تشویقی در دستور کار است از همین رو  ایجاد مناطق آزاد تجاری بین المللی با ۱۵ کشور همسایه، ویژه پیمان شانگهای و اوراسیا در راستای تحقق نسل ششم و فعال سازی هوش مصنوعی برای تحقق نسل هفتم در دستور کار این دبیرخانه است.

یکی از راههای خارج شدن از بن بست در مناطق آزاد فعال شدن شرکت های بنیان در مناطق آزاد بوده که دراین زمینه ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف رونق اقتصادی مناطق آزاد، به دنبال تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان زیستی در این مناطق است.

گروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با هدف رونق کسب و کارهای دانش بنیان در مناطق آزاد کشور، در صدد تدوین قوانین حمایتی برای استقرار شرکت‌های زیست فناوری در این مناطق است.

بر اساس یک تعریف بین‌المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی مقررات جاری کشور متبوع خارج است و با بهره‌گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود وجود تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می‌کند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با توجه به وجود پتانسیل‌های موجود در این مناطق، در نظر دارد فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را در این مناطق پرسود اقتصادی گسترش دهد تا با اجرای این طرح، هم کسب و کارهای نوین و زیست بوم نوآوری و فناوری را در این مناطق توسعه دهد و هم اینکه شرایط توسعه فعالیت را برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیل کند.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت: برای حمایت از توسعه سرمایه گذاری و افزایش سهم این مناطق در اقتصاد کشور بانک ریالی برای تامین مالی در مناطق آزاد تجاری و ویژه صنعتی ایجاد می شود.

 محمد در آیین گشایش رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۱ اظهار داشت: کشور امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند تلاش جهادگران عرصه اقتصادی است و همه باید با در نظر گرفتن منافع ملی تاب آوری کشور را در برابر توطئه های استکبار افزایش دهند.
وی با بیان اینکه همه بر مشکلات ناشی از تحریم ها واقف هستند افزود: بسیاری از مشکلات در بخش دولتی و خصوصی ناشی از مدیریت ناصحیح است و باید تلاش کنیم که برنامه ها را در مسیر منافع ملی حرکت دهیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: این دبیرخانه در حال تدوین برنامه های توسعه سرمایه گذادی در مناطق آزاد تجاری هشت گانه فعال و هفت منطقه مصوب است و این راهبردها بر اساس ظرفیت های هر منطقه تدوین و اجرا می شود.
محمد  اضافه کرد: در نتیجه اقدام های انجام یافته ۱۵۰ فرصت سرمایه گذاری با جزئیات کامل برای راهنمایی اولیه سرمایه گذاران در تارنمای دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بارگزاری شده و همزمان به تدوین راهبردها این فرصت ها بیشتر می شود.

نقش بیمه ها و مناطق آزاد وباز نگری قانون کار

سال‌ها این سرگرمی ایجاد شده بود و مردم نیازمند از سراسر کشور به این مناطق با تمام اعضای خانواده گسیل می‌شدند که برخی رنج سفر گاه تا ۱۰ روز به جان می‌خریدند تا برای هر نفراز ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ریال درآمد کسب شود به نحوی که هم مردم و هم صاحب کالا راضی.

این روند شاید یک دهه طول کشید و بعد شرایط کمی فرق کرد و مردم عادی هم توان پیدا کرده و با پرداخت معافیت گمرکی به اندازه توان ازاین مناطق کالا وارد می‌کردند و یا به صورت قاچاق و درمواردی به اندازه مصرف خانگی ازاین وضعیت بهره می‌بردند.

در سالهای اخیر شرایط به گونه‌ای شد بازار ایران از کالای خارجی فراوان شد و برای مسافران دیگه صرف نمی‌کرد که رنج سفر را طی کنند و از قشم و کیش کالایی خرید کنند چرا همین کالاها در شهرهای خودشان به اندازه کافی بود.

حالا به گونه‌ای شده که با وجود گسترش مجتمع‌های تجاری شیک و مناسب و برگزاری جشنواره ها خریداری برای کالا ها ندارد و مردم بیشتر برای دیدن اجناس مغازه ها مراجعه می کنند و جنب جوشی برای خرید دیده نمی شود.

البته دراین مناطق در کنار واردات کالا اقدام به ساخت هتل، رستوران و فضای تفریحی شده که هم اکنون این بخش بواسطه نبود مسافر و گردشگر از رونق خوبی برخوردار نیستند و خرج و دخل خود را نمی توانند تامین کنند.

ارائه خدمات متنوع بیمه ای نظیر بیمه خودرو، عمر، سلامت، آتش سورزی، تضمین کیفیت محصول بسیار مهم است و توجه به آموزش خدمات نوین بیمه ای و فرهنگ سازی به شرکت های بیمه کمک می کند تا با بازارسازی به ارایه محصول جدید بپردازند.

 قانون روابط کار مناطق آزاد کشور با گذشت ۲۴ سال از تصویب و اجرای آن نیازمند بازنگری و اصلاح است لذا قانون روابط کار مناطق آزاد، پارک های علم و فن آوری و مناطق ویژه اقتصادی متناسب با شرایط بین المللی کار نیازمند اصلاح و بازنگری هستندو طبق نظر و مصوبه دیوان عدالت اداری کشور آنچه در بخش قانون کار و اشتغال در قانون مناطق آزاد از جمله بازرسی از محیط کار مسکوت مانده است از قانون سرزمین اصلی تبعیت می کند.

 آن دسته از صیادان که دارای کارفرما هستند می توانند از قانون مشاغل سخت و زیان آور بهره مند شوندبرای بهره مندی صیادانی که کارفرما ندارند نیز نیازمند اصلاح قانون هستیم تا این صیادان نیز از مزایای مشاغل سخت و زیان آور بهره مند شوند.

انسجام و هماهنگی مناطق آزاد قشم و کیش با سرزمین اصلی صورت گیرد

ظرفیت هایی که در مناطق آزاد کیش و قشم ایجاد شده در درجه اول باید منعفت آن برای خود منطقه بخصوص توسعه استان باشد و مردم دراین زمینه مفهوم توسعه را حس کنند و در درجه بعد صرف امور دیگر شود چرا این مناطق در برخی موارد خود را تافته جدا بافته از استان می‌دانند و تنها اسم ازآنها بنام هرمزگان است.

استاندار هرمزگان در نشست اخیر با سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، بر انسجام و هماهنگی مناطق آزاد قشم و کیش با سرزمین اصلی تاکید کرد و آن را لازمه موفقیت مدیریتی در این جزیره ها برشمرد.

 مهدی دوستی در این نشست در خصوص مسایل مختلف مناطق آزاد هرمزگان گفت و گو کرد و با اشاره به ظرفیت های موجود قشم افزود: انجام برنامه توسعه ای مناطق آزاد استان با همدلی، همراهی و انسجام امکان‌پذیر است و مردم از این وحدت و توجه به جامعه محلی منتفع می شوند.

وی بر اصل رونق اقتصادی و تجاری در سرزمین اصلی تاکید کرد و بیان داشت: مناطق آزاد باید در جهت سرمایه‌گذاری، صادرات، تولید، وارد کردن فناوری‌های نوین فعالیت و هم افزایی بین مسوولان و دستگاه‌های اجرایی در منطقه آزاد ایجاد کنند تا برنامه های مشترک عملیاتی شود.

امکان تردد خودروهای مناطق آزاد درسطح هرمزگان فراهم شود

مردم هرمزگان وقتی به عملکرد برخی از مناطق آزاد مثل اروند خوزستان نگاه می کنند که این منطقه توانست با یک مصوبه مجوز تردد خودرو آن منطقه در کل استان بگیرد و پس از اجرا لغو نشد می پرسند چگونه آن استان توانست ولی هرمزگان که دو منطقه دارد هنوز درگیر یک مجوز بوده که دولت قبل با وجود وعده ها عملی نشد.

استاندار هرمزگان  به عنوان فردی که این اقدام در خوزستان دیده در هرمزگان از زبان مردم این خواسته مطرح کرد و گفت: یکی از خواسته‌های اصلی مردم ما این است که امکان تردد خودروهای مناطق آزاد در سطح استان فراهم شود.

دوستی افزود: هرمزگان یک استان خدمات و تجارت محور است و گردشگری یکی از مزیت‌های نسبی این استان محسوب می‌شود که در این صورت می طلبد خودرهای مناطق آزاد در سطح استان رفت و آمد داشته باشند.

وی در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان هرمزگان که با حضور معاون اقتصادی رییس جمهوری برگزارشد،ادامه داد: گسترش پوشش رفت و آمد خودروهای مناطق آزاد در جغرافیای وسیع هرمزگان، امکان ارائه خدمات بهتر به خصوص در زمینه گردشگری در این استان را فراهم می‌کند.

 مناطق آزاد کشور متعلق به مردم می‌شود

درگذشته مناطق آزاد بویژه کیش به تفریحگاه معروف بوده که درفصل خنک سال عده ای بساط تفریح وگردش را در این جزیره پهن می کردند و به اصطلاح برای هوا خوری می آمدند و برخی هم با خرید زمین وساخت ویلا وبرج هرساله چند بار به این منطقه سفر می کردندو اکنون هم اگر کرونا نبود این داستان ادامه داشت.

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تاکنون مناطق آزاد کشور حیات خلوت دولت‌ها و افراد خاص بوده است که در دولت مردمی این مناطق متعلق به مردم می‌شود.

سعید محمد در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در مقابل مردم جزیره قشم شرمنده هستیم که پس از ۳۰ سال از آغاز فعالیت مناطق آزاد در کشور، هنوز مشکلات معیشتی و ابتدایی زندگی مانند آب و برق دارند.

وی ادامه داد: مناطق آزاد در دنیا و به دنبال آن در ایران برای کمک به اقتصاد کشور ایجاد شدند اما در کشور ما علاوه بر کمک نکردن به اقتصاد کشور، اقتصاد و معیشت مردم منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

مشاور رییس جمهوری تصریح کرد: سهم مناطق آزاد کشور چین از صادرات ۸۰ درصد است و این در حالی اتفاق افتاده است که در ایران سهم مناطق آزاد کشور در صادرات به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار کرد: برخی کشورهای منطقه با وسعتی کمتر از قشم و بدون موقعیت ویژه‌ای که این جزیره داراست، توانسته‌اند در اقتصاد به رتبه‌های برتر دنیا تبدیل شوند.

محمد افزود: در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز رونق اقتصاد در مناطق آزاد مشاهده می‌شود که علاوه بر ارزآوری و رونقی که در کشور حاصل کرده‌اند، توانسته اند مردم منطقه را نیز از نظر معیشتی و اقتصادی ارتقا دهند.

وی با اشاره به سهم بانکرینگ امارات متحده عربی ادامه داد: سهم این کشور در سوخت رسانی ۱۰ میلیارد دلار است اما کشور ما با موقعیت بهتر و شرایط طبیعی نتوانسته است زیرساخت لازم برای این صنعت را فراهم کند.

عوارض ورود به قشم برای قشموندان حذف شد

مدیران فعلی و آینده مناطق آزاد به جای خام فروشی و صادرات مواد اولیه و تامین احتیاج های خود از طریق فروش زمین ، بیشتر به فکر توسعه و پیشرفت این مناطق  باشند چرا کشورهایی که دیر از ما شروع کردند اکنون به قطب های بزرگ توسعه در منطقه آسیا تبدیل شده اند.

مشاور رییس جمهوری گفت: عوارض ورود در اسکله پهل- لافت برای جزیره‌نشینان حذف شد تا این افراد برای ورود به سرزمین خود هزینه‌ای پرداخت نکنند.

وی ماموریت اصلی مدیرعامل جدید را توسعه اقتصاد کشور در کنار بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم اعلام و تصریح کرد: کشور در شرایط نامناسبی است اما نباید به این بهانه مردم منطقه مشکلات معیشتی داشته باشند.

محمد تاکید کرد: جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از دیگر وظایف این سازمان است و در کنار آن برنامه ریزی برای حفظ فرهنگ بومی و حتی تاثیر گذاری این فرهنگ غنی بر گردشگران باید سرلوحه اقدامات مدیرعامل جدید باشد.

آنچه برای مناطق آزاد اهمیت دارد خروج از بن بست و بازگشت به اصل محوری بودن در پردازش و تبدیل کالا و صادرات مجدد است که هنوز این امر به خوبی محقق نشده لذا نگاهها به این سمت پیش برود که در این شرایط که سال رونق تولید نام گرفته و از سوی دیگر تحریم ظالمانه دامنگیر کشور شده مناطق آزاد می تواند سرپلی برای صادرات کالاها باشند.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم وکیش بوده است که می تواند دراین مناطق تحقق پیدا کند.

طبق اعلام معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری هرمزگان ، رییس جمهور به همراه جمعی از معاونا و وزرا روز پنجشنبه به هرمزگان سفر می کند.

برچسب‌ها سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم هرمزگان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم هرمزگان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم هرمزگان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه دبیر شورای عالی مناطق آزاد سازمان منطقه آزاد قشم صنعتی و ویژه اقتصادی مشاور رییس جمهوری امام جمعه اهل سنت مشاور رییس جمهور منطقه آزاد تجاری مناطق آزاد کشور منطقه آزاد کیش دانش بنیان سرمایه گذاران آزاد کیش و قشم عملکرد مدیران مناطق آزاد مناطق آزاد مناطق آزاد سرمایه گذاری دراین مناطق بهبود وضعیت زیست فناوری اقتصاد کشور سرزمین اصلی بین المللی تحول آفرین آزاد قشم همین رو برنامه ها قشم و کیش ایجاد شد ظرفیت ها شاخص ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۱۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواظب این موجود خطرناک باشید

آفتاب‌‌نیوز :

امروز روزجهانی مبارزه با مالاریاست. بیماری مالاریا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های منتقله است که به علت حضور انگل تک یاخته بنام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می‌شود.

 پلاسمودیوم‌ها در داخل گلبول‌های قرمز خون رشد می‌کند و پس از رشد، تکثیر کرده و موجب پاره شدن گلبول‌های قرمز خون و بروز علائم مالاریا می‌شود. 

همه گیری شناسی

هر سال در جهان ۵۰۰– ۳۰۰ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند و از این تعداد بیش از ۱ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند. 

در دنیا هر ثانیه، یعنی در گفتن هر کلمه مالاریا تعداد ۱۰ کودک برای مبارزه با مرگ در اثر مالاریا پنجه نرم می‌کنند.

کل موارد مالاریا در جهان بیش از ۵ برابر مجموعه (سل، ایدز، سرخک، جذام) است. عامل بیماری انگل‌های تک سلولی بنام پلاسمودیوم می‌باشد.

در ایران ۱۹ گونه پشه آنوفل شناخته شده که ۷ گونه آن ناقل بیماری هستند. پشه‌های آنوفل بیشترین زمان خونخواری را در شب انجام می‌دهند.

پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ عفونت در نقص ایمنی در آستانه ۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت گفت: مالاریا را یک بیماری انگلی شایع در جهان برشمرد که حذف آن یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفتیم.

 طبرسی افزود: بیماری مالاریا جزو بیماری‌های بومی محسوب می‌شود، اما به مناطق خاصی اختصاص دارد.

به گفته وی روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به دلیل همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه خاطرنشان کرد: به طور کلی مالاریا در ایران در یک وضعیت کنترلی نسبتا خوبی قرار دارد، اما در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی متاسفانه شاهد افزایش موارد ابتلا در یکسال گذشته بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل کرده و در راستای ریشه کنی و حذف بیماری گام بردارد.

وی با بیان این که مالاریا انواع مختلفی دارد، ویواکس و فالسیفارم را دو نوع مهم آن عنوان کرد که ویواکس معمولا باعث بروز بیماری خفیف تری می‌شود، اما فالسیفارم معمولا باعث ایجاد بیماری خیلی شدید و حتی گاهی کشنده می‌شود.

روش انتقال بیماری

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه با اشاره به انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل گفت: پشه آنوفل در آب‌های راکد و مناطقی که دارای وضعیت نامناسب بهداشتی هستند تکثیر می‌یابد.

وی افزود: پس از گزش فرد مبتلا به مالاریا توسط پشه آنوفل، انگل بیماری وارد بدن پشه می‌شود و این پشه با گزش سایر افراد می‌تواند بیماری را به آنان منتقل کند و به این ترتیب باعث گسترش بیماری شود.

طبرسی خاطرنشان کرد:انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.

 طبرسی، مناطق آندمیک مالاریا در ایران را محدود به استان‌های جنوب شرقی کشورهم مرز با افغانستان و پاکستان برشمرد که شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی در سایر نقاط کشور انتقال محلی مالاریا نداریم و اکثر موارد بیماری در استان‌های جنوب شرقی کشور و مسافران به این استان‌ها مشاهده می‌شود. برخی مبتلایان نیز سابقه سفر به کشور‌های مالاریاخیز نظیر کشور‌های آفریقایی، هند، پاکستان و... داشتند و در بازگشت به میهن دچار علایم بیماری شدند.

علایم بیماری

این استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علایم بیماری مالاریا را شامل تب، لرز و تعریق برشمرد و گفت: مسافرانی که به مناطق مالاریاخیز عزیمت کردند اگر در بازگشت دچار علایمی نظیر تب، لرز و تعریق شدند در اسرع وقت باید به مراکز بهداشتی یا پزشک متخصص عفونی مراجعه کنند تا از نظر مالاریا مورد بررسی قرار گیرند.

تشخیص

به گفته طبرسی تشخیص دقیق بیماری از طریق آزمایش خون، تهیه لام خون محیطی و مشاهده اجزای انگل در آزمایشگاه انجام می‌شود. در مراکز بهداشت نیز تست سریع مالاریا برای تشخیص بیماری انجام می‌شود.

درمان

این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه با اشاره به وجود درمان‌های موثر برای مالاریا تاکید کرد: در صورت تشخیص زودرس، بیماری بدون عارضه درمان می‌شود، اما حتما دوره درمان باید تکمیل شود. 

به گفته وی درصورت عدم شناسایی به موقع، شدید شدن بیماری و افزایش میزان درصد انگل در خون فرد متاسفانه بیماری خطرناک و کشنده شده و با عوارض زیادی همراه خواهد بود.

پیشگیری

این استاد دانشگاه تاکید کرد: افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند.

پیام طبرسی به افرادی که قصد سفر به استان‌های جنوب شرقی ایران و یا کشور‌های مالاریاخیز دارند تاکید کرد قبل از سفر به این مناطق می‌توانند با رعایت چند نکته مهم و ساده از ابتلا به مالاریا پیشگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد با هماهنگی مراکز بهداشتی می‌توانند داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

 طبرسی استفاده از محافظ‌های فیزیکی، پشه بند، پماد‌های دفع کننده پشه، توری برای پنجره و درها، استفاده از پوشش برای مناطقی از بدن که در معرض گزش پشه است را از جمله نکاتی برشمرد که می‌توانند خطر گزش پشه آنوفل و ابتلا به بیماری را کاهش دهند.

طبرسی کنترل مالاریا را وابسته به وضعیت بهداشتی محیط دانست و یادآور شد که هرچه تلاش شهرداری‌ها و متولیان بهداشت محیط جامعه در راستای بهبود وضعیت بهداشتی محیط بیشتر باشد، منجر به کاهش مخزن‌های این پشه خواهد شد و در نتیجه کنترل و ریشه کنی بیماری مالاریا موفق ترخواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • اروند بر سکوی برتر رقابت مناطق آزاد
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد
  • رتبه برتر سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند