Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، جلال رحمانی روز چهارشنبه در نشست خبری با محوریت تغذیه سالم در زمان شیوع کرونا، افزود: هر سال ۱۵ تا ۳۰ دی ماه ایام مربوط به آگاهی بخشی در خصوص تغذیه است تا سطح سواد تغذیه در بین مردم افزایش پیدا کند. 
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا سواد تغذیه ارتقا یابد، اظهار داشت: تغذیه صحیح به عنوان یکی از عوامل مهم در پیشگیری و کنترل بیماری ها دارای اهمیت است و می تواند باعث بالا بردن مقاومت بدن در مقابل بیماری های مختلف از جمله ویروس کرونا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسوول اضافه کرد: داشتن تغذیه مناسب در دوران کرونا اهمیت بسیار بالایی دارد به همین منظور در سال جاری شعار تغذیه، کرونا و واکسیناسیون انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه تا به امروز ماده غذایی یا رژیم غذایی مشخصی برای پیشگیری یا درمان کرونا شناخته نشده است، تصریح کرد: در واقع رعایت اصول تغذیه سالم به معنی تعادل، تنوع و استفاده از همه گروه های غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از این ویروس و درمان است. 
رحمانی همچنین بیان کرد: متاسفانه رواج باورهای غلط در بین مردم نسبت به تغذیه بسیار زیاد است به عنوان مثال این روزها استفاده از نمک دریایی که مضرترین نوع نمک است به شدت باب شده یا برخی افراد استفاده از روغن کرمانشاهی جامد را وارد سبد غذایی خود کرده اند. 
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در دوران کرونا تغذیه اهمیت بالایی دارد و افراد باید غذاهایی مصرف کنند که ویروس زودتر از بدنشان خارج شود.
این مسوول بهداشتی افزود: برای جلوگیری از کرونا اصلی ترین توصیه ما زدن واکسن و ماسک است اما اگر کرونا گرفتیم می توانیم از دستورالعمل تغذیه ای مناسب با کالری بالا استفاده کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: استفاده از مایعات کافی، آب میوه ها، چای، انواع سوپ ها، استفاده از مغذی های دارای ویتامین سی و دی و مواد معدنی روی و منیزیم باید در دوران ابتلا به کرونا در دستور کار قرار گیرد و استفاده زیاد از مایعات به ویژه آب باعث می شود که روند سم زدایی تقویت گردد.
رحمانی با اشاره به عادات بد غذایی ایرانی ها تصریح کرد: ذائقه مردم به شوری و شیرینی عادت دارد بنابراین ما چهار برابر نرم استاندارد از شکر و سه برابر آن از نمک استفاده می کنیم. 
وی گفت: بر اساس پایش های صورت گرفته، استفاده از ماهی که یکی از پرخاصیت ترین ماده های غذایی است، به مقدار کمی استفاده می شود و سرانه استفاده از شیر و میوه نیز نسبت به سایر مواد غذایی بی ارزش مانند نوشابه بسیار پایین است. 
این مسوول در ادامه بیان کرد: ۵۰ درصد از جمعیت استان فعالیت بدنی کمی دارند و در حوزه اضافه وزن نیز رتبه هشت کشوری را داریم و ۳۹ درصد افراد با معضل اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مصرف نمک در بین شهروندان کاهش پیدا کرده اما مصرف آن در مردان نسبت به سال‌های گذشته با افزایش روبه رو شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار داشت: همچنین ۳۷ درصد شهروندان قزوینی دوبار در هفته میوه مصرف می‌کنند، به رغم اینکه استان قزوین در خصوص مصرف سبزیجات آمار بالایی ندارد اما در رتبه دوم کشوری قرار داریم که این نشان می دهد وضعیت کشور در مصرف سبزیجات خوب نیست.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه دخانیات نیز رتبه ۶ کشوری را داریم و ۲۳ درصد از شهروندان قزوینی دخانیات استفاده می کنند،همچنین رتبه قزوین در مصرف سیگار یک است اما در دخانیات دیگر مانند قلیان رتبه پایین‌تری داریم و طبق نظرسنجی انجام شده هفت درصد از زنان قزوینی سیگار مصرف می‌کنند.
رحمانی بیان کرد: ۳۱ درصد مردم قزوین به عارضه کلسترول بالا مبتلا هستند، همچنین قزوین در ابتلا به دیابت رتبه ۱۶ کشوری را دارد که در گذشته رتبه دوم بوده است.
این مسوول گفت: ۱۴ درصد افراد ۳۰ سال به بالا دیابت دارند که این موضوع نشان می دهد وضعیت کشور در بخش ابتلا به دیابت خوب نیست البته شاخص افزایش دیابت و فشار خون در کشور سختگیرانه شده است بنابراین آمار تغییر پیدا کرده است و در بخش فشار خون نیز رتبه ۱۷ کشوری را داریم. 
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا، افزود: از زمانی که سویه امیکرون در استان‌های همجوار رویت شد، پیش بینی می‌کردیم که این سویه در قزوین نیز شیوع پیدا می‌کند، روزانه ۱۰ هزار نفر بین استان تهران و قزوین تردد می کنند بنابراین انتقال این ویروس اتفاق می افتاد.
رحمانی ادامه داد: پیش بینی می شود که در هفته‌های اواسط بهمن ماه شاهد اوج گیری امیکرون در کشور و قزوین باشیم، مطالعات علمی نشان می‌دهد که این سویه شدت سرایت بالایی دارد اما شدت بیماری نسبت به سویه دلتا کمتر می باشد، خوشبختانه تاکنون در کشور مرگی بر اثر امیکرون اعلام نشده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: طرح مدیریت هوشمند کرونا در قزوین به صورت آزمایشی به اجرا درآمد و در حال حاضر آگاهی‌ها نسبت به این طرح کامل شده است، ۸۴ درصد از مردم استان واکسن زدن و اقبال خوبی از واکسیناسیون صورت گرفته است.
وی در خصوص رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس، بیان کرد: یک دستورالعمل با کد ۰۷ که محوریت آن واکسیناسیون اجباری در مدارس است به آموزش و پرورش استان قزوین ابلاغ شده است اما همچنان دستورالعمل ۰۶ که محوریت آن بر اساس اجباری نبون واکسن است در مدارس اجرا می شود.
رحمانی با بیان اینکه نظارت مستمر از مدارس استان در مناطق شهری و روستایی با جدیت هرچه تمام تر اجرا می شود، تصریح کرد: در زمینه شیوع و انتقال ویروس کرونا در تلاش هستیم کمترین آسیب به دانش آموزان وارد شود.
این مقام مسوول همچنین اظهار داشت: اجرای طرح هوشمند کنترل کرونا از طریق سامانه امید با وزارت کشور است و استان قزوین آمادگی این طرح را داشت اما این طرح به طور صد در صد در اصناف انجام نمی شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تغذیه سالم بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تغذیه سالم بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ویروس کرونا استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۱۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به گزارش ۳۷۱ هزار مورد حیوان گزیدگی کشور در سال گذشته گفت: در این مدت ۲۰ هزار و ۵۶۹ مورد حیوان گزیدگی در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زهرا نهبندانی گفت: 80 درصد این حیوان گزیدگی‌ها توسط سگها اتفاق افتاده و 15درصد این گزش‌ها معادل 2145 مورد حیوان گزیدگی توسط سگهای ولگرد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رخ داده که 1063 مورد آن در شهر مشهد بوده است.

وی با اشاره به اینکه گزش توسط سگ‌های ولگرد بیشتر در حاشیه شهر و روستاها و شهرک‌های اطراف مشهد اتفاق افتاده است، تصریح کرد: 50 درصد گزش توسط سگ‌های ولگرد در افراد زیر 15 سال گزارش شده است.

 نهبندانی با اشاره به اینکه در سال گذشته در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موردی از مرگ هاری انسانی نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: تعداد موارد حیوان گزیدگی در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 4500 مورد افزایش داشت، اما تعداد گزش با سگ‌های ولگرد تغییر نکرده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه تاکید کرد: مهمترین اقدام در هنگام رویارویی با سگ‌های ولگرد سعی در دوری و عدم مزاحمت برای آنها است و لازم است با سامانه 137تماس گرفته و حضور سگ‌های ولگرد گزارش شود.

وی افزود: در صورت بروز حیوان گزیدگی برای اقدامات درمانی و پیشگیری از ابتلا به هاری لازم است افراد هر چه سریع‌تر  به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • نرخ کرایه تاکسی‌ در قزوین کاهش یابد
  • همایش پیاده‌روی خانوادگی فردا در یاسوج برگزارمی شود
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه