Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@15:08:11 GMT

تلویزیون در جست‌وجوی چهره‌های جدید برای اجرا

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۱۶۲۳

تلویزیون در جست‌وجوی چهره‌های جدید برای اجرا

مدیر گروه «تهران و شهروندی» شبکه پنج سیما با اعتقاد بر اینکه خیلی از گزارشگران و مجریان فعلی، استانداردهای لازم را ندارند، درباره‌ی دلایل غیبت برخی مجریان مطرح در تلویزیون به اظهار نظر پرداخت و در عین حال هشدار داد: آنانی هم که توانمندی‌های منطبق با استانداردها را دارند ممکن است در بستر برخی برنامه‌های نامتوازن و برخی سیاست‌های حاکم بر یک شبکه، کیفیت اجرایشان تنزل یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی عمادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی نقش تاثیرگذار مجری در برنامه‌های شاخص تلویزیونی و تاثیر مجریان باسابقه‌ای که در قاب تلویزیون کمرنگ شده یا کنار گذاشته شدند، اظهار کرد: پاسخ این سوال را باید مدیران ارشدتر بدهند، هرچند برخی از گزارشگران و مجریان ما استانداردهای لازم را ندارند و آنانی هم که توانمندی‌های منطبق با استانداردها را دارند، ممکن است در بستر برخی برنامه‌های نامتوازن و برخی سیاست‌های حاکم بر یک شبکه، کیفیت اجرایشان تنزل یابد.

وی درباره‌ی دلایل غیبت برخی مجریان باسابقه در تلویزیون اظهار کرد: یکی از دلایل می‌تواند این باشد که آن مجری قدیمی فضا را برای حضورش در رسانه آماده نمی‌بیند. علت دیگر اینکه مجری موقعیت برایش فراهم است اما خودش را به‌روزرسانی نکرده است و در همان فرم اجرای قدیمی‌اش مانده است و در نتیجه مورد توجه برنامه‌ساز موفق امروزی قرار نمی‌گیرد. دلیل سوم نیز این است که برنامه‌سازهای امروزی به دنبال چهره‌های جدیدترند، تا ستاره‌هایی جدید در سپهر رسانه به مخاطب معرفی کنند.

سه «میم» لازم برای ساخت یک برنامه چالشی و مخاطب‌پسند

عمادی درباره‌ی برنامه چالشی «تهران بیست» و لزوم افزایش ساخت چنین برنامه‌هایی در تلویزیون نیز اظهار کرد: برنامه‌های گفت‌وگو محور در صورتی جذاب‌تر و موثرتر خواهند بود که سه «میم» را رعایت کنند. میم اول (موضوع) است؛ یعنی انتخاب درست موضوعِ  منطبق با دغدغه جامعه. میم دوم (مهمان) است؛ یعنی انتخاب درست و هوشمندانه مهمان و میم سوم (مجری)؛ یعنی مجری خوبی که بتواند به درستی مباحث پیرامون موضوع را بر روی میز گفتگو با مهمان مدیریت کند. این سه مولفه می‌تواند موجب شاخص شدن یک برنامه گفتگو محور شود. برنامه «تهران بیست» از جهاتی تلاش کرده سه پارامتر را داشته باشد، هر چند در مواردی ضعیف‌تر و در جاهایی موثر عمل کرد.

شمایل «تهران بیست » بعد از ۲۶ سال

این مدیر تلویزیونی درباره‌ی مجریانی که تاکنون «تهران بیست» را اجرا کرده‌اند و همچنین نقش تعیین‌کننده مجری در ساخت چنین برنامه‌هایی اظهار کرد: نمی‌توان گفت «تهران بیست» برنامه مجری‌محور است. این برنامه بیشتر مسئول محور است که مطالبات مردم را روی میز گفت‌وگو با مسئولان به اشتراک می‌گذارد و مسئولان باید پاسخ دهند. البته در اینکه مجری در این برنامه تاثیرگذار است شکی نیست. اگر بگوییم کدام یک از مجریان در این ۲۶ سال که برنامه پخش شده موثرتر بودند، هر کدام به نوبه‌ی خود تاثیرشان را داشتند. حال ممکن است برنامه در مقطعی برجسته‌تر باشد، به این دلیل که در بستری از زمان بوده که تکنولوژی پیشرفت چشم‌گیری داشته و تبادل اطلاعات، تبادل ویدئو، تبادل نظرات و تبادل گفت و گوها در بستر فضای مجازی نسبت به ۱۰ سال گذشته یا ۲۰ سال گذشته و یا حتی ۵ سال گذشته خیلی بیشتر شده است؛ بنابراین طبیعی است که برش‌هایی از برنامه را به دلیل گستردگی فضای مجازی ببینید و نقش مجری و تاثیر برنامه، خودش را نشان می‌دهد؛ بنابراین به فراخور موقعیت زمان، حوادث زمان، رخدادهای زمان و سیاست‌های حاکم بر رسانه، آدم‌ها، شخصیت‌ها، مجری، مهمان و موضوع برنامه ضعیف یا قوی می‌شوند. 

او در عین حالا تاکید کرد: «تهران بیست» در کنار برنامه‌های هم رویکرد خودش، جلوتر به نظر می رسد به این دلیل که پارامتر مجری خوب، مهمان خوب و موضوع خوب را تا آنجا که مقدور بود رعایت کرده و اغلب به مسائلی می‌پردازد که دغدغه‌ی مردم و جامعه است.

عمادی

برنامه هایی که بیشتر حس نوستالژی برای مخاطب دارند

مدیر گروه «تهران و شهروندی» شبکه پنج سیما با تاکید بر حفظ برنامه‌های شاخص در این شبکه، اظهار کرد: حفظ برند یا حفظ برنامه‌های شاخص یک شبکه، حفظ هویت آن شبکه است. چراکه برنامه‌هایی که شاخص شدند قطعا مسیر تاثیر را درست طی کردند که شاخص شده‌اند. اگر مسیرشان نادرست می‌بود قاعدتا دامنه ی مخاطبانشان نیز دامنه‌ی کمی می‌شد. آن چیزی که یک برنامه بر مسند شاخص بودن حفظ می‌کند دامنه‌ی مخاطبان آن برنامه و دنبال‌کنندگان آن در سال‌ها و زمان‌های مختلف است. ممکن است در مدت یک سال یک برنامه شاخص شود و ممکن است زمانی طولانی‌تر بطلبد. زمانی که برنامه‌ای در مدتی طولانی به برنامه‌ای شاخص تبدیل می‌شود دیگر فقط یک برنامه تلقی نمی‌شود بلکه تبدیل به یک نوستالژی می‌شود. مثل برنامه‌های «در شهر» یا «به خانه برمی گردیم».

«به خانه برمی گردیم» با ۱۵ سال قبل چه فرقی کرده؟

وی در پاسخ به اینکه تا چه میزان بر به‌روز بودن برنامه‌های شاخص به ویژه برنامه‌هایی که نوستالژی هستند، توجه می‌شود؟ توضیح داد: هر شبکه‌ای که برای برنامه شاخص خود انرژی بگذارد، قاعدتا آن شبکه می‌تواند شبکه پایداری باشد. اما سبک و سیاق برنامه‌های شاخص نیز می‌بایست منعطف باشند و در هر دوره‌ای از زمان باید این برنامه‌ها را چه از نظر فرم و چه از نظر محتوا به‌روز کرد. برخی می‌گویند برنامه اگر به‌روز شود حالت نوستالژی برنامه از بین می رود اما به عنوان مثال نباید توقع داشت برنامه‌ای مثل «به خانه برمی گردیم» با همان فرم و محتوا بعد از ۲۵ سال دیده شود. برنامه‌ها نیاز به به‌روز رسانی دارند. به روز رسانی شدن هر برنامه‌ای هم با حفظ شاخصه آن، یعنی اینکه رویکرد و هدف برنامه تغییر نکند اما فرم و محتوا تقویت شود.

عمادی با اشاره به رویکرد برنامه «به خانه برمی‌گردیم» در همین زمینه توضیح داد: رویکرد و هدف برنامه «به خانه برمی‌گردیم» اطلاع‌رسانی، آموزش و سرگرمی برای مخاطبان خانم و خانواده بود؛ بنابراین این رویکرد نباید تغییر کند، اما رنگ و لعاب، تکنیک، نوع تولید، ریتم، فرم، تنوع و محتوای برنامه باید به‌روزرسانی شود.

برنامه‌های شاخص شبکه تهران حذف نخواهند شد

مدیر گروه «تهران و شهروندی» شبکه پنج سیما با بیان اینکه برنامه‌های شاخص شبکه تهران حذف نخواهند شد، درباره‌ی برنامه‌های جدید شبکه پنج توضیح داد: در حال آماده سازی مقدمات برنامه «تهرانگرد» که جزو آخرین برنامه‌های شاخص شبکه تهران محسوب می شود، برای نوروز هستیم. این برنامه چند فصل کار شده است و نزدیک به چهار ماه تعطیل بود و به تازگی مقدمات فصل جدید این برنامه در حال انجام است. همچنین برنامه «نوروز در راه است» که هدف آن تشکر و قدردانی از خادمان شهر است برای سال سوم تولید و اواسط اسفند، از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد. گروه اجتماعی شبکه، مدیریت تولید و نظارت این برنامه را برعهده گرفته است.

«در شهر» بعد از گذشت ۲۶ سال چه نگاهی دارد؟

عمادی در پایان درباره ساختار برنامه «در شهر» که پخش آن پس از سال‌ها ادامه دارد، در پاسخ به اینکه آیا این برنامه تغییراتی خواهد داشت؟ توضیح داد: در شهر همچنان برنامه پیشتاز در شبکه است که رویکرد آن مطالبات مردمی است و با نگاه مردم محورانه به مشکلات شهر می‌پردازد. دوربینی که مشکلات مردم را بهانه‌ی پرداخت یک موضوع می کند و سپس به سراغ مسئولان مربوطه برای گرفتن پاسخ می رود و البته اگر مسئولی پاسخی را می دهد بداند دوربین «درشهر» برای پیگیری مسئله دوباره سراغش خواهد رفت. برنامه «در استان» نیز همانند «در شهر است» با این تفاوت که جغرافیا در آن متفاوت است یعنی متمرکز به شهرستانهای استان تهران.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شبكه تهران برنامه در شهر به خانه بر می گردیم خانه برمی گردیم برنامه های شاخص ی برنامه برنامه هایی تهران بیست یک برنامه برنامه ای درباره ی شبکه پنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۱۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید/دفاع جانانه مجری شبکه نروژی از مردم فلسطین

مجری یک شبکه نروژی در مقابل سخنگوی رژیم صهیونیستی که مدعی شده بود ارتش اسرائیل «انسانی‌ترین» ارتش تاریخ است! دفاع جانانه‌ای از مردم فلسطین کرد.

به گزارش ایسنا،  یاما ولاسمال، مجری شبکه "NRK" نروژ در واکنش به این ادعای سخنگوی اسرائیلی گفت: به مردم می‌گویید به مناطق امن بروند اما نیروهایتان آن منطقه را بمباران می‌کنند؛ شما حتی به سمت افرادی که با پرچم سفید بودند تیراندازی کردید.

منبع: ایرانیک تی وی

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران در ۱۷ اردیبهشت
  • عکس حجـاب و پوشش بسیار متفاون مجری زن جنجالی تلویزیـون
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • چهره‌هایی که برای بدرقه گزارشگر سرشناس ورزشی آمدند | از حمید استیلی تا مهدی تاج و...|‌ تصاویر
  • تصاویری از مراسم بدرقه زنده یاد مسعود اسکویی
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران برای ۱۶ اردیبهشت ماه
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • «هفت» دوباره روی آنتن
  • ببینید/دفاع جانانه مجری شبکه نروژی از مردم فلسطین