Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- جهانبخش مرجانی رئیس انجمن صنفی معادن قیر طبیعی گیلانغرب با اشاره به ذخایر قابل توجه قیرطبیعی که در استان کرمانشاه و منطقه گیلانغرب وجود دارد، گفت : متاسفانه عمده قیرطبیعی که اکنون استخراج می‌شود، خام فروشی شده و فرآوری چندانی روی آن صورت نمی‌گیرد.

اینکه از قیرطبیعی ایزوگام به دست بیاوریم یا خردایش مختصری روی آن صورت بگیرد به معنای فرآوری نیست، بلکه اگر بخواهیم از این ماده ارزشمند حداکثر استفاده را با فرآوری روی آن ببریم، بیش از ۱۰۰ محصول از قیرطبیعی قابل استحصال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر فرآوری مناسبی روی قیرطبیعی صورت بگیرد، ارزش افزوده برخی محصولات حاصل از آن هزار تا دو هزار برابر خواهد شد.

از دلایل ورود نکردن سرمایه‌گذاران برای فرآوری قیرطبیعی ، سال‌ها به دنبال فرآوری قیرطبیعی بودیم، اما مهمترین سد کنونی نبودن تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز است.

هم اکنون در تمام کشور تکنولوژی فرآوری حداکثری قیرطبیعی وجود ندارد و اگر موارد محدودی هم باشد فقط برای فرآوری‌های اولیه است، متاسفانه به دلیل شرایط تحریم امکان وارد کردن تجهیزات مورد نیاز فرآوری را هم نداریم.

موضوع دیگر اعلام نکردن دقیق و درست ذخایر قطعی قیرطبیعی است و اعداد اشتباهی که از سوی برخی اعلام می‌شود باعث فراری دادن سرمایه‌گذار خواهد شد.

گاهی ذخایر قیرطبیعی گیلانغرب حدود ۱.۵ میلیون تن برآورد می‌شود، طبیعتا این میزان ذخیره برای شش ماه تا یکسال یک واحد فرآوری کافی است و کسی برای چنین چیزی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، در حالیکه ذخیره واقعی قیرطبیعی در گیلانغرب حداقل یک میلیارد تن است و با این میزان ذخیره قطعا هر سرمایه‌گذاری توجیه خواهد داشت.

احداث واحد فرآوری قیرطبیعی مشکل سرمایه ندارد، بسیاری از معدن داران حاضرند هم سرمایه خود را پای کار بیاورند و هم دولت نیز قول تسهیلات حمایتی را داده است.

سرمایه مورد نیاز برای یک واحد فرآوری قیر طبیعی که بنا باشد حداکثر محصولات را تولید کند بیش از هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد اما اگر قرار باشد واحدی برای استحصال چند نوع فرآورده ساخته شود می‌توان با ۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان بسته به نوع محصولات هم کار را راه انداخت.

نگرانیم افرادی تجهیزات غیرمدرن را به کار بگیرند و پس از مدتی ورشکست شده و هم سرمایه خود و دولت را به باد بدهند و هم منابع قیرطبیعی اتلاف شود.

معدن داران عمده گیلانغرب بهترین گزینه برای احداث واحد‌های فراوری هستند، چون هم جزئیات کار را می‌دانند و هم دلسوزانه فعالیت خواهند کرد.

میزان برداشت کنونی سالانه از معادن قیرطبیعی گیلانغرب بسته به وضعیت و قیمت بازار بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تن است اگر واحد فرآوری مناسبی در این منطقه احداث شود با همین وضع موجود معادن امکان برداشت تا ۳۰۰ هزار تن در سال را هم داریم .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت و معدن معدن و تجارت قیر طبیعی معادن ایران واحد فرآوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۱۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت:محصولات فرعی جنگلی و مرتعی نیشابور به ویژه گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی نیازمند توجه، حفاظت بیشتر و بهره‌برداری اصولی هستند. در حالیکه محصولات جنگلی و مرتعی نیشابور رو به نابودی هستند.
حسین سهرابی افزود: بهره‌برداری و استحصال محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع از دیرباز مورد توجه بوده است. امروزه نیز این محصولات نقش مهمی در جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور‌های دارای اکوسیستم‌های جنگلی و مرتعی ایفا می‌کنند.
وی گفت: در کشور ما با توجه به تنوع شرایط اقلیمی گونه‌های مختلف محصولات از جنگل‌ها و مراتع قابل استحصال بوده و تاثیر بسزایی در اقتصاد خانوار‌های بهره‌مند از این منابع دارد.
سهرابی افزود: طی سال‌های گذشته نادیده گرفتن بهره‌برداری صحیح از جنگل‌ها و مراتع و محصولات فرعی حاصل از آن همراه با افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر از یک سو و نیز بروز خشکسالی‌های متوالی از سوی دیگر سبب انحطاط و در معرض خطر جدی قرار گرفتن این سرمایه‌های باارزش ملی شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: مهم‌ترین مسأله در بهره‌برداری این محصولات تناسب تولید و برداشت است که باید به نحوی صورت گیرد که آسیبی به رویشگاه‌ها وارد نشود و دوام بقای این گونه‌های مرتعی و جنگلی حفظ شود.
وی افزود: هرگونه بهره برداری و برداشت از محصولات فرعی مرتعی و جنگلی تنها با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات مجاز است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: بهره‌برداری از محصولات مرتعی نیشابور از جمله آنغوزه شیرین، باریجه، کلپوره، کنگر، ریواس، موسیر، آویشن (کاکوتی)، چای چوپان، سریش، بومادران، زیره سیاه، وشاء- کتیرا، همچنین انواع میوه و گل درختان جنگلی بادام جنگلی (کوهی)، پسته جنگلی، بنه، میوه زرشک وحشی، سماق، زالزالک و میوه نسترن وحشی به طورکلی ممنوع و غیر قانونی است.

دیگر خبرها

  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است
  • گازرسانی به ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی در کردستان
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند