Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ مختار رحیمی: چهاردهمین سفر استانی آیت الله رئیسی ریاست جمهوری قرار است به استان هرمزگان انجام شود. سفری که مصوبات هیأت دولت در آن می‌تواند بسیاری از مشکلات مهم استان را برطرف کند. هرمزگان علیرغم استقرار صنایع بزرگ فولادی، آلومینیوم و داشتن بزرگترین بندر تجاری و مسافر در آن همچنان با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرومیت مرزنشینان شرق هرمزگان واقعیتی انکار ناپذیر

تأسیس تعاونی‌های مرزنشینی در شهرهای مرزی و شرق هرمزگان می‌توانست موقعیت ویژه‌ای برای مرزنشینان این منطقه نیز فراهم کند، اما در شهرهای مختلف هرمزگان اجرایی شدن تعاونی‌های مرزنشین فقط بر روی کاغذ ماند و عملاً مرزنشینان از موقعیت ویژه ای که به واسطه این تعاونی‌ها برای آنها اعطا شده هیچ‌گونه بهره‌ای نبرده‌اند. مرزنشینان شرق هرمزگان مجبور هستند که برای امرار معاش خود به فعالیت‌های خطرناکی از قبیل قاچاق کالا و سوخت بپردازند که گاه منجر به جان باختن آن‌ها هم می‌شود.

از آنجائیکه حاکمیت و دولت‌ها می‌توانستند فعالیت‌های مرتبط با مرزنشینان را در سواحل شرق هرمزگان از طریق تعاونی‌های مرزنشینی، بازارچه‌های ملوانی و واردات ته لنجی رفع کند، ولی متأسفانه در حال حاضر تعاونیهای مرزنشین در شهرهای مرزی شرق هرمزگان به هیچکدام از برنامه‌ها و پیش بینی‌ها دست نیافته اند. دستورالعمل و اساسنامه تعاونی‌های مرزنشینی به صورت شکسته و ناقص اجرا می‌شود، همین نقص اجرای اساسنامه تعاونی‌های مرزنشینی در شهرهای مرزی موجب شده که مرزنشینان از محروم‌ترین اقشار کشور به حساب بیایند و از طرفی اینکه متهم به قاچاقچی باشند، بدون اینکه به نیاز آن‌ها توجه شود.

لزوم ایجاد بستر آموزش اصول اولیه تجارت برای اعضای تعاونی‌های مرزنشین

در واقع یکی دیگر از اهداف تعاونی‌های مرزنشین جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان و تأمین کالا و مایحتاج ساکنان مرزی است، که اغلب مرزنشینان عضو تعاونی‌ها به دلیل نداشتن تجربه، توانایی مالی و نا آشنایی با اصول اولیه تجارت، سهمیه ارزی خود را با مبالغ ناچیزی به دیگران می‌فروشند و فروش ارزی توسط اعضای تعاونیهای مرزنشین موجب شده تا این تعاونی‌ها برای اخذ مابه التفاوت کالای وارداتی برای پرداخت به سازمان امور مالیاتی با مشکل جدی روبرو شوند.

سهم مرزنشینان از ارز صادرات و واردات

هر چند که دولت برای ساماندهی مبادلات ارزی مرزنشینان طرح‌هایی در مناطق مرزی به اجرا گذاشته است، اما مرزنشینان شرق هرمزگان تا کنون سهمی از ارز صادراتی نبرده‌اند، زیرا مرزنشینان نسبت به نحوه جذب ارز وارداتی اطلاعاتی ندارند، همین امر باعث شد تا مرزنشینان نتوانند از سازمان توسعه تجارت ایران در ازای صادراتی که انجام می‌دهند ارزی دریافت کنند.

مرزنشینان شرق هرمزگان در کشور بسیار مظلوم واقع شده‌اند، به طوری که بسیاری از آنها اطلاع ندارند که با کارت‌های مرزنشینی می‌توانند کالا وارد کنند، در حالی که مرزنشینان کارت‌های مرزنشینی خود را به هیأت مدیره تعاونی‌های مرزنشینی تحویل داده اند تا آنها بتوانند کار واردات کالا را انجام دهند.

مساله سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و بهداشتی یکی از ضرورت‌های کشور و همچنین حق مسلم همه افراد جامعه بوده است، پس از این رو انتظار می‌رود این موضوع نیز در اولویت تصمیم گیری مدیران ارشد و حاکمیت کشور قرار گرفته باشد، البته توزیع عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پزشک متخصص در سطح کشور نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و همکاری همه جانبه از سوی همه نهادها و دستگاه‌های مختلف و مرتبط در این موضوع است.

در عین حال موضوع توازن در دسترسی به پزشک متخصص و فوق تخصص، یکی از چالش‌های نظام سلامت کشور بوده است‌، به طوری که در طول ۴۲ سال از عمر این انقلاب همیشه کمبود پزشک در مناطق محروم یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت در کشور بوده است، و متعاقباً مردم ساکن در این مناطق از دولت‌ها انتظار داشته اند، که توازن دسترسی به پزشک در مناطق محروم نیز فراهم کنند.

شرق هرمزگان نیازمند راه اندازی بیمارستان مرجع با تخصص‌های کامل

وضعیت سرانه پزشکا بخصوص پزشک متخصص در شهرستان‌های محرم از قبیل شهرستان سیریک، جاسک، بشاکرد نسبت به کل پزشکان شهرستان‌های بیشتر توسعه یافته وضعیت نسبتاً متفاوتی دارد، و سرانه پزشک متخصص شهرستان‌های محروم در سطح بسیار پایینی قرار گرفته است، به طوری که شکاف عمیقی در این بخش ایجاد کرده است.

فرماندار سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروزه موضوع کمبود پزشک، و یا عدم توزیع نا متوازن پزشک در کشور، به یکی از چالش‌های حوزه سلامت تبدیل شده است

احمد جمالدینی با بیان اینکه، از آنجاییکه موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت، باعث خوشحالی و امیدواری در بین مردم مناطق محروم مانند شهرستان سیریک شد.

جمالدینی اضافه کرد: از آنجاییکه، ایجاد عدالت در حوزه سلامت از اهداف طرح افزایش ظرفیت دانشجو پزشکی بوده است، پس یکی از راههای تحقق آن دسترسی افراد ساکن در مناطق محروم به پزشک است.

مطالبه دانشکده مکران برای ساحل نشینان مکران

امام جمعه شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار مهر، با اذعان به اینکه، ایجاد دانشکده پزشکی مکران حق بجای مردم این منطقه است، گفت: با توجه به اینکه شهرستان میناب در محوریت شهرستانهای شرق استان قرار دارد، پس از این جهت نیاز است که پزشک در شهرستان میناب افزایش پیدا کند، که تنها راه افزایش پزشک تأسیس دانشکده پزشکی مکران در شهرستان میناب است

حجت الاسلام محسن ابراهیمی، با بیان اینکه، دولت‌ها و حکومت برای شکوفایی سلامتی افراد جامعه ملزم است که اقدام و گام‌هایی برای افراد جامعه خود بردارند، اظهار کرد: در واقع این دولتمردان هستند که برای سلامتی مردم جامعه اقداماتی کنند، و زمینه یک جامعه پویا و شاد و سلامت را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی در همین راستا با تأکید بر اینکه، این دولت‌ها هستند که باید در راستای سلامتی جامعه اقدام کنند، افزود: دولتها در راستای توسعه سلامتی جامعه نیاز است که به تناسب جمعیت به تربیت پزشک در جامعه بپردازد.

شرق هرمزگان بیشترین تولیدات کشاورزی دارد

حسین رئیسی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اذعان به اینکه، تولیدات کشاورزی بیشتر از دیگر تولیدات در شرق هرمزگان است، که نیاز است از سوی دولت این حجم از تولیدات به صورت بهتری در بازارهای داخل و خارج ساماندهی شود، گفت: برای حل مشکلات پیش آمده برای کشاورزان شرق هرمزگان نیاز است که مسئولان مربوطه برای حل مشکل بیشتر پای کار بیایند و جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با همکاری خود کشاورزان و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی‌ها، و با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت نیز از گسترش یک چالش جدی برای کشاورزان جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه، مزارع کشاورزی شرق هرمزگان نیز به یک ساز و کار مدون و برنامه‌ریزی اصولی برای کشت، برداشت، عرضه، قیمت گذاری و حذف دلال نیاز دارد، که البته سازمان صنعت معدن و تجارت با همکاری بخش خصوصی بازار فروش محصولات کشاورزی در کشورهای همسایه بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشور عمان به واسطه وزارت خارجه و کنسولگری‌ها در این کشورها نیز می‌تواند در این زمینه نقش مثبت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه، متأسفانه امکانات کافی برای سازماندهی فروش و صادرات محصولات کشاورزی از سوی دولت یا بخش خصوصی در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: راه اندازی پایانه‌های صادراتی در گمرکات استان بخصوص در گمرکات شهرستان‌های کوچک یکی دیگر از راهکارهای ساماندهی این نابسامانی می‌توان عنوان کرد.

رئیسی در ادامه اشاره‌ای به نبود صنایع جانبی و فرآوری در شرق هرمزگان کرد گفت: یکی دیگر از علت‌های این نابسامانی متأسفانه نبود صنایع جانبی و فرآوری و تکمیلی به اندازه کافی در شهرستان‌های شرق هرمزگان است، و این به این معنی است که به تولیدات کشاورزی در شرق هرمزگان بیشتر توجهی می‌شود. در صورتی که ایجاد صنایع جانبی یکی از ضروریات این منطقه می‌تواند باشد.

از آنجائیکه مردم شرق هرمزگان با خبر شدند که در روزهای آینده رئیس جمهور مهمان مردمان هرمزگان است این بود که هر کدام از آنها بدنبال این بود که مشکلات شهر و یا روستای خود به سمع و نظر رئیس جمهور برساند به همین منظور خبرنگار خبرگزاری مهر در بین مردم رفت و اقدام به مصاحبه با آنها کرد که در همین خصوص محمد سلطانی دهیار روستای مهرگی از توابع شهرستان سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه کمیسیون زیربنایی راه وشهرسازی استان بجای حمایت و تسهیل درسرمایه گذاری بخش خصوصی طی چندسال گذشته تاکنون بیشتر بدنبال ایجاد تنگناها و مخالفت باطرح های مختلف سرمایه گذاری در روستاهای ساحلی شهرستان سیریک بوده است.

محمد سلطان افزود: تعدادی زیادی ازطرح هایی که حتی جواز تأسیس و استعلامات کامل از دستگاه‌های مجری طرح داشته، پس ازارجاع توسط جهاد کشاورزی به کمیسیون راه وشهرسازی رفته است، که موردمخالفت واهی قرارگرفته است.

سلطانی تصریح کرد: متأسفانه این کمیسیون بجای رفع موانع تولید بیشتر بدنبال مانع تراشی وسد راه سرمایه گذاری دراین مناطق بوده است، که نیاز است باتوجه به شعار دولت مردمی زمینه استفاده ازظرفیت های بومی ومحلی برای رونق اقتصادی وفراهم کردن فرصت‌های شغلی برای مردمان ساکن درنوار ساحلی نیز فراهم کرد.

وی در تشریح جزیات طرح‌های سرمایه گذاری در منطقه تصریح کرد: یک پرونده برای احداث یک کارگاه کوچک تولیدی یاگردشگری، حداقل یک سال برای گرفتن جواب استعلام‌ها وهزینه سنگین برای نوشتن طرح توجیهی وتهیه سایت پلان مهندسی طی می‌شود، وسرمایه گذارهم هیچگونه تمایلی برای دریافت تسهیلات نداردوباسرمایه شخصی می‌خواهد کارآفرینی وتولید ثروت وسرمایه درمحل کندکه متأسفانه دستگاه‌های متولی همکاری لازم را ندارند.

یکی دیگر از دهیاران نسبت به راه‌های روستایی گله داشت که در همین راستا صالح یوسفی دهیار گزان بزین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: راه‌های روستایی در مسیر رودخانه‌ها قرار گرفته است معمولاً با کوچک‌ترین بارندگی راه ۷ روستا مسدود می‌شود، و امکان تردد برای ۳ هزار نفر و همچنین دریافت خدمات بهداشتی و خرید اقلام خوراکی مورد نیاز برای این افراد قطع می‌گردد.

یوسفی اضافه کرد: در سیل چند روز اخیر به گونه‌ای که برای انتقال زنان باردار و بیماران و عقرب گزیدگی‌ها در این روزها با مشکلات فراوانی مواجه شدیم و حتی تا فاجعه انسانی هم پیش رفتیم.

کد خبر 5397942

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین رئیسی فرمانداری جاسک فرمانداری سیریک ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا قاسم سلیمانی گرگان آلودگی هوا مراسم تودیع و معارفه عکس استانها شیوع کرونا ایلام واکسن کرونا خسارات سیلاب گفتگو با خبرنگار مهر تعاونی های مرزنشینی تعاونی های مرزنشین شهرستان میناب شهرستان سیریک مناطق محروم یکی دیگر پزشک متخصص بخش خصوصی تعاونی ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد/ علوم پزشکی: در تهران فوت کرده

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر فوت دکتر «زهرا ملکی قربانی»، پزشک طرحی در جاسک، که این روزها در فضای مجازی منتشر شده، نادرست است و وی در تهران فوت کرده است.

به گزارش مهر، انتشار خبر فوت دکتر زهرا ملکی قربانی در جاسک باعث ایجاد شایعات و نگرانی‌هایی در بین رسانه‌های رسمی و غیررسمی، مردم و جامعه پزشکی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت این ضایعه دردناک به خانواده محترم ایشان و جامعه پزشکی، فوت این پزشک طرحی در شهرستان جاسک را تکذیب می‌کند و از رسانه‌ها و سایر افراد جامعه تقاضا دارد که اخبار را از منابع موثق و معتبر دریافت کنند و از انتشار اخبار کذب و شایعات خودداری نمایند.

مرحومه دکتر زهرا ملکی قربانی پزشک طرحی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ به دلیل مشکلات رفت و آمد و به درخواست خود، از بیمارستان جاسک به بیمارستان پارسیان منتقل و در آن‌جا مشغول به کار شد.

آخرین شیفت ایشان در بیمارستان پارسیان در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ بود و بعد از آن به تهران و نزد خانواده خود سفر کردند. و فوت ایشان در تهران اتفاق افتاده است.

هیچ گزارشی از درگیری و ضرب و جرح توسط بیمار یا همراهان بیمار در هیچیک از دو محل خدمت ایشان (جاسک و پارسیان) وجود ندارد. همچنین از زمان آغاز به کار ایشان در استان هیچ‌گونه مشکل کاری یا نارضایتی و شکایت یا درخواستی برای رفع مشکل از طرف نامبرده به دانشگاه مطرح نشده است؛ به همین دلیل فوت نامبرده هیچ گونه ارتباط کاری نمی‌تواند داشته باشد.

لازم به ذکر است که شیفت بعدی دکتر ملکی در بیمارستان پارسیان از تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شد. بنابراین، اخبار منتشر شده مبنی بر فوت ایشان در جاسک نادرست بوده و بر اساس آخرین اخبار و گزارشات فوت ایشان در تهران مورد تأیید است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: درگذشت یک پزشک زن بیمارستان شریعتی/ مرگ یا خودکشی؟ مشاور اجتماعی سازمان نظام پزشکی : خودکشی پزشکان به مرز هشدار رسیده

دیگر خبرها

  • مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد
  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • فوت پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد
  • تکذیب مرگ پزشک طرحی در جاسک /در تهران فوت کرده
  • مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد/ علوم پزشکی: در تهران فوت کرده
  • فوت پزشک طرحی در جاسک کذب است
  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • امسال و سال آینده رزن ورودی بهورز خوبی خواهد داشت