Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@19:03:10 GMT

آرامش به شهرهای قزاقستان بازگشته است

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۲۰۹۷

آرامش به شهرهای قزاقستان بازگشته است

سفیر قزاقستان در تهران با بیان اینکه آرامش به شهرهای این کشور بازگشته است، گفت: نیروهای حافظ صلح،این نیروها باید بعد از ۱۰ روز قزاقستان را ترک کنند چراکه خطر رفع و امنیت برقرار شده است.

به گزارش برنا، اسخت اورازبای سفیر قزاستان در تهران، در نشست خبری با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت تحولات قزاقستان گفت: در ابتدا این تظاهرات در کشور ما صلح آمیز بود و مردم به افزایش قیمت گاز مایع اعتراض داشتند که به دستور رئیس‌جمهور، قیمت به حالت سابق برگشت و کمیسیون دولتی قول داد تا به خواسته‌های مردم قزاقستان رسیدگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور قزاقستان در روز گذشته اضافه کرد: در جریان تنش‌ها در قزاقستان، بیش از ۹ هزار نفر دستگیر شده‌اند که اطلاعات این افراد در حال بررسی است تا مشخص شود چه تعداد از آن‌ها تروریست بوده و از کدام کشورها به قزاقستان آمده‌اند.

سفیر قزاقستان در تهران افزود: متاسفانه گروه‌های افراطی تروریستی و جنایتکار از این وضعیت سواستفاده کرده و با اطلاع قبلی از این حوادث، در مدت زمان کوتاه، اقداماتی را در شهرها و استان‌های مختلف آغاز کردند.

وی تصریح کرد: این گروه‌های تروریستی موسسات مهم مانند شهرداری استانداری، تلویزیون، ایستگاه پلیس فرودگاه و ... را اشغال کردند که همه با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته بوده است. شهر آلماتی بیشترین آسیب را در این مدت داشته است و هدف تصرف کامل آلماتی بود.

اورازبای با بیان اینکه نیروهای امنیتی به خوبی وظیفه خود را انجام ندادند و رئیس کمیته امنیت قزاقستان دستگیر شده و در حبس است، گفت: این تحولات نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی قزاقستان نه تنها اقدامات لازم را برای مقابله با تروریست‌ها انجام ندادند، بلکه به نظر می‌رسد که با آنها همکاری کرده است و نقش آنها در این حوادث نیز در حال بررسی است. 

وی اضافه کرد: جمع بندی نهایی است که تجاوزات مسلحانه توسط نیروهای تروریستی آموزش دیده در بیرون از خاک قزاقستان صورت گرفته است و بسیاری از آن‌ها به طور فعالانه در باندهای افراطی در دنیا حضور دارند که هدف اصلی این گروه‌ها تجاوز مسلحانه به منظور سرنگونی نظام موجود قانون اساسی در قزاقستان بود.

وی از برقراری امنیت در قزاقستان و بازگشت آرامش به شهرها خبر داد و گفت: بانک‌ها و سیستم های مالی برقرار هستند و ارگانهای حکومتی همه اوضاع را تحت کنترل گرفتند و مشکل خاصی وجود ندارد. به جز آلماتی که نیاز به تعمیرات دارد، باقی فرودگاه‌ها فعال هستند و ثبات برقرار است.

اورازبای با اشاره به اینکه این یک کوشش هماهنگ شده برای سرنگونی مسلحانه و اجباری نظام قانونی در قزاقستان بود، اضافه کرد: ۶ روز قبل رئیس جمهور عملیات ضد تروریستی را آغاز کرده و هنوز در جریان است.

سفیر قزاقستان در ایران به حضور صلحبانان در این کشور اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور قزاقستان مجبور شد که از نیروهای صاحبان سازمان پیمان امنیت دعوت دسته جمعی کند که در حال حاضر، حدود ۲ هزار نفر از ۶ کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، تاجیکستان و  قرقیزستان در این گروه‌ها حضور دارند و این نیروها باید بعد از ۱۰ روز قزاقستان را ترک کنند چراکه خطر رفع و امنیت برقرار شده است.

اورازبای تصریح کرد: پیرو برکناری نخست وزیر قزاقستان، کابینه در حال تغییر است و دولت موظف است برنامه ای را در زمینه های مختلف آموزش، معیشت، اقتصاد و ... برای امسال ارائه و آماده کند.

وی همچنین اضافه کرد که به دستور رئیس جمهور به کسانی که کسب و کارشان دچار آسیب شده است، کمک‌هایی خواهد شد؛ البته آسیب‌های چندانی وجود نداشته است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در قزاقستان اقدام کنند.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قزاقستان افزایش قیمت رئیس جمهور شهرداری فرودگاه نیروهای امنیتی خاک تجاوز قانون اساسی ایران تاجیکستان دولت اقتصاد دستور رئیس جمهور سفیر قزاقستان در تهران رئیس جمهور گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۲۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور کلمبیا: از فردا روابطمان با اسراییل را قطع می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی الجزیره امروز چهارشنبه به نقل از خبرگزاری رویترز با اعلام خبری فوری از تصمیم رئیس جمهور کلمبیا برای قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه، رئیس جمهور کلمبیا قصد خود را برای قطع روابط دیپلماتیک با اشغالگران قدس رسماً اعلام کرد.

ادامه دار د....

کد خبر 6094691

دیگر خبرها

  • بیماری مرموز؛ بلای جان نظامیان اسرائیلی
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در گچساران
  • کلمبیا قطع کامل روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد
  • رئیس‌جمهور کلمبیا: روابط خود با اسرائیل را قطع می‌کنیم
  • رئیس جمهور کلمبیا: از فردا روابطمان با اسراییل را قطع می‌کنیم
  • از پروژه هواپیمای ۷۲ نفره چه خبر؟
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟