Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: قیام ۱۹ دی را باید به زبان روز جامعه و با توجه به نیاز مردم و شرایط بازخوانی کرد.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع «بررسی ابعاد قیام 19 دی مردم قم» افزود: ما برای بازخوانی قیام 19 دی نیاز به افرادی داریم که 19 دی سال 57 را رقم زدند افراد بزرگی مانند آیت الله حسین نوری، آیت الله مکارم شیرازی، طاهری خرم آبادی، مومن قمی، فاضل، یزدی، مشکینی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. که همگی شاگرد امام بودند و یا سایر شخصیت هائیکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر تفکر امام خمینی (ره) بودند.

وی با اشاره به نبود نیرو و افراد تاثیرگذار خاطر نشان کرد: آن قیام متناسب با شرایط ان روز جامعه بود و ما برای پیاده کردن 19 دی 1400 وآرمان‌های آن نیاز به نیرو داریم.

وی به شرایط و وضعیت آن دوران اشاره کرد و گفت: سال 55 فضای باز سیاسی از طرف کارتر به شاه دیکته شده بود و شاه را برای انجام این کار تحت فشار قرار دادند و با تصور آنکه تهدید امنیتی وجود ندارد فضا قدری باز شد و بخشی از زندانیان سیاسی آزاد شدند و از سخت گیری‌های قبل مقداری کاسته شد.

مهاجرنیا با اشاره به خاطرات شاه در این خصوص گفت: شاه ایجاد فضای باز سیاسی را در آن دوران توطئه امریکا علیه خویش می‌داند که به دلیل گران شدن قیمت نفت، غرب قصد برکناری شاه را داشته و به این دلیل تاکید زیادی بر روی ایجاد فضای باز سیاسی در کشور داشتند و این عامل بهانه‌ای برای بروز نارضایتی مردم شد.

وی ادامه داد: در سال‌های 55 و 56 فضا کشور نسبتا باز بود و تنش‌های زیادی رخ نمی‌داد تا آنکه در آبان ماه 56 شهادت حاج آقا مصطفی اتفاق افتاد و ارسال تلگراف‌ها و پیام‌های تسلیت وبرگزاری مجالس ترحیم باز دوباره امام (ره) را بر سر زبان‌ها اند اخت و سپس در 17 دی ماه داریوش همایون وزیر وقت اطلاعات با نام مستعار رشیدی مطلق اقدام به انتشار مقاله‌ای توهین آمیز به امام خمینی (ره) کرد و جرقه‌ای زده شد که منجر به قیام مردم شد.

وی بیان داشت: جامعه شناسان در تحلیل انقلاب‌ها می‌گویند که باید به نقطه عطف‌ها در انقلاب‌ها توجه کرد چراکه این نکات بسیار مهم و تاثیرگذارند و در ماجرای 19 دی مبدا قیام حوزه و مرجعیت است و در آن زمان قم نماد و معرف حوزه و مرجعیت بود.

مهاجرنیا با تاکید بر اینکه باید قیام 19 دی به عنوان عبرت مورد بازخوانی قرار گیرد، گفت: طبق نظر یک نویسنده غربی انقلاب اسلامی را به سرطان تشبیه کرده است که بعد از خارج کردن غده سرطانی، بیماری از جا‌های دیگر بدن سر باز می‌کند و به تدریج بدن را فرا می‌گیرد، یادآور شد: تحلیل در مورد دوم خرداد نیز چنین است که نمی‌توان آن را ضد نظام اسلامی دانست و آن را پدیده‌ای ضدانقلابی توصیف کرد. در حقیقت دوم خرداد بازتولید اندیشه‌های انقلاب در قالب و چهره دیگری است که تضمین کننده انقلاب اسلامی است.

وی در خصوص ماجرای دوم خرداد گفت: انقلاب اسلامی بخاطر فشار اقتصادی آن دوران به مرحله انفجاری رسیده بود و آن رخداد مانند دمل چرکی برای خروج عفونت از پیکره انقلاب بود و نمی‌توان از آن تصور تخریب نظام را داشت.

مهاجرنیا تاکید کرد: اگر انقلاب اسلامی می‌خواهد که تضمین شود باید این نقاط عطف شناسایی و بررسی شود و بازسازی و بازخوانی آن‌ها باید متناسب با شرایط روز جامعه باشد.

وی تصریح کرد: برای بازخوانی این قیام نباید به سال 57 بازگردیم چراکه الان آن روحیه انقلابی وجود ندارد و در آن زمان تجربه 43 ساله را نیز نداشتیم، ولی اکنون دارای تجربه‌های جدید و آدم‌های جدیدی هستیم و 43 سال تجربه مدیریت جهادی داریم.

وی ادامه داد: در آن دوران بسیاری از شعارها، باور‌ها و اعتقادات غیر کارشناسی، کلی، انتزاعی و مبهم بود، ولی اکنون شفافیت رخ داده است و در حقیقت ویژگی اسلام این است که متناسب با زمان و اقتضائات روز بازسازی می‌شود؛ بنابراین اگر قیام 19 دی بازسازی شود منشا یک تحول و شادابی ونشاط خواهد بود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر بازخوانی و بیان ابعاد قیام 19 دی گفت: همه تحلیل‌ها در سایه مشکلات و گرفتاری‌ها خودش را نشان می‌دهد. ما دیگر پاسخگوی سال 57 نیستیم بلکه باید پاسخگوی سوالات و شرایط امروز جامعه باشیم و مردم دیگر با پاسخ‌های سال 57 قانع نمی‌شوند.

وی بیان داشت: اکنون نیز با وجود همه مشکلات، مردم ذاتاً و فطرتاً هنوز اسلام را می‌خواهند و اسلام را مطابق با فطرت خود می‌دانند؛ بنابراین باید اسلام را به شکل صحیح بازسازی وعرضه کرد، ولی متاسفانه اکنون با وجود این همه نیروی انقلابی، نیروی تاثیرگذار مانند افراد موثر در قیام 19 دی 57 را نداریم.

این پژوهشگر مسائل سیاسی ادامه داد: در آن دوره دو شدت عصبانیت و خشم رژیم شاهنشاهی و شدت خشم مردم در برابر هم قرار گرفتند و تلاقی این دو شدت باعث شد کنترل اوضاع از دست نظام سلطنتی خارج شود و انقلاب رخ دهد بنابراین باید از تلاقی دو شدت عبرت بگیریم وبا تلطیف فضای اجتماعی وآرامش بخشی به جامعه وامید افزایی بتوانیم گردنه‌های سخت را پشت سر بگذاریم ومردم ما شاهد کار آمدی نظام اسلامی باشند وکسی نتواند این چرخه را از گردونه خارج کند.

حجت الاسلام ابوالفضل اربابی یکی از مبارزان دوران انقلاب و از فعالان قیام 19 دی سال 57 نیز در این جلسه گفت: اگر ما هرساله درسالگرد قیام 19 دی صرفاً به تکریم این قیام بپردازیم، ولی عبرتی از آن نگیریم هیچ خاصیت و اثری نخواهد داشت.

وی افزود: اگر در 19 دی، جمعی شهید یا زخمی نمی‌شدند انقلابی شکل نمی‌گرفت، آیا امکان ندارد موجی نا خواسته در کشور شکل بگیرد؟

وی با تاکید بر بررسی علل و عوامل قیام 19 دی 57 گفت: اکنون نیز کشور با شرایط نامناسبی، چون مسائل اجتماعی، اقتصادی و بیکاری و گرانی و مهاجرت نخبگان مواجه است که باید برای کارآمدی بیشتر کار وتلاش کرد تا انقلاب اسلامی از آسیب‌های پیش رو حفظ شود.

در ادامه این جلسه مدیرمسئول روزنامه 19 دی درخصوص تشریح ابعاد 19 دی در قم گفت: برای بزرگداشت قیام 19 دی نباید تنها به تکریم عنوان آن بسنده کرد بلکه باید ریشه‌ها و عوامل ایجاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

مرتضی داستانی افزود: رژیم شاهنشاهی با آن همه قدرت در برابر جرقه 19 دی از بین رفت و برچیده شد و همه این‌ها آموزه‌ای مفید برای حکومت داری است.

وی خاطر نشان کرد: الان بهترین فرصت برای تجزیه و تحلیل قیام 19 دی است تا از آموزه‌ها و عبرت‌های آن استفاده کنیم و مسئولین هرچقدر می‌توانند از حجم نارضایتی مردم کم کنند.

وی شرایط کنونی را بسیار حساس عنوان کرد و افزود: نباید اجازه دهیم همان عواملی که باعث پیروزی و شکل گیری انقلاب اسلامی شد باعث ضربه زدن به انقلاب شود.

در ادامه این نشست عضو سابق شورای اسلامی شهر قم با بیان خاطراتی از دوران قیام 19 دی گفت: در ابتدای سال۵۷ در شهر ساری دادگاهی برای محاکمه ۲۴ نفر تشکیل شد تا ما را محاکمه کنند وکیل ما عکس امام (ره) را ازجیب دراورد و در دفاع از ما گفت این‌ها از مرجعیت دفاع کردند از مرجع تقلید شان دفاع کردند.

مهندس باقرپناهی خاطر نشان کرد: شاه با اعلام فضای باز سیاسی می‌خواست فضا سازی کند، چون روز قبل از دادگاه به ما گفته بودند که ما شما را محاکمه می‌کنیم، ولی بعد از یکی دو روز فضا عوض شد و ما را برای محاکمه به دادگاه علنی آوردند و اجازه وکیل گرفتن را به ما دادند.

وی بااشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز قیام 19 دی مردم قم افزود: مردم مرجعیت را باور داشتند و باور مردم به مرجعیت از عوامل مهم شکل گیری قیام 19 دی بود چراکه دین از این مسیر به مردم رسیده است بنابراین برای دفاع از آن محکم ایستادند.

وی ادامه داد: قیام ۱۹ دی ریشه‌های متنوعی داشت که یکی از آن‌ها رحلت و یا شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی (ره) بود. در چهلم ایشان در مسجد ارک تهران آقای روحانی منبر رفت و در آنجا برای اولین بار عنوان "امام" را برای امام خمینی (ره) استفاده کرد و با استناد به این آیه وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا، گفت: آیت الله خمینی باید فرزندش را می‌داد که تا امام شود.

باقرپناهی تاکید کرد: بعد از شهادت حاج آقا مصطفی قیام ۱۹ دی شکل گرفت و در۱۷ دی با مقاله روزنامه اطلاعات می‌خواستند مرجعیت امام خمینی (ره) راهدف قرار دهند، ولی خود مراجع به میدان آمدند در حقیقت اگر مخالفان بتوانند مرجعیت را بزنند دیگر چیزی از دین باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه همیشه جدال حق و باطل بوده افزود: آن موقع این تفکر بوده که مرجعیت را بزنند الان هم برخی همین تفکر را دارند و مرجعیت را هدف قرار می‌دهند، اگر مرجعی طبق سلیقه برخی حرف نزند، برنمی تابند لذا الان هم باید برای دفاع از مرجعیت اقدامات شایسته‌ای را انجام داد.

وی تصریح کرد: این که الان حضرت آقا از غیرت دینی و پیروی مردم از مرجعیت صحبت می‌کنند توجه دقیق ایشان به این نکته است چراکه الان برخی به دنبال کم رنگ کردن نقش مراجع هستند وقصد تضعیف مرجعیت را دارند لذا باید مراقب جایگاه مرجعیت شیعه باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: امام خمینی فضای باز سیاسی انقلاب اسلامی امام خمینی قیام ۱۹ دی روز جامعه قیام 19 دی آن دوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۲۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم

امام جمعه قم با اشاره به عملیات وعده صادق، اظهار کرد: نیرو‌های مسلح ما دل مردم را شاد کردند این عملیات از مصادیق امید به آینده بود؛ اکثر دنیا اقدام ایران را به عنوان اقدام موثر و اخلاقی معرفی کردند، زیرا ما مردانه جنگیدیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه که در مصلی قدس قم برگزار شد، آثار و برکات اعتقاد و باورمندی به معاد و قیامت را مورد توجه قرار داد و گفت: اولین اثر معاد باوری اصلاح نگرش انسان به دنیا است؛ دنیا در نزد افراد معاد باور ابزار است؛ لذا معاد باوری بینش انسان را به عالم هستی وسعت می‌بخشد.

وی با بیان اینکه معاد باوری مسیر زندگی انسان را تعیین می‌کند و نگاه انسان را به هستی تغییر می‌دهد، ادامه داد: مؤمنین این حقیقت را یافتند که زندگی بشر شامل چند سرفصل است که بخش اندکی از این سرفصل‌ها مربوط به دنیا و بخش عمده آن مربوط به آخرت است و در حقیت این مفهوم که دنیا برای انسان آفریده شده است نه انسان برای دنیا را باور دارند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اضافه کرد: روز ۹ اردیبهشت روز شورا‌ها است که هم مبنای عقلی دارد و هم مطابق با موازین قرآنی و روایی است و جایگاه مهمی برای شورا‌ها در قانون اساسی ما پیش بینی شده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه شورا‌ها باید به خدمت رسانی بیشتر به مردم اهتمام بورزند، عنوان کرد: افرادی که وارد شورا می‌شوند لازم است پایبند به الزامات قانونی باشند و هم نسبت به ارائه خدمت به مردم کوتاهی نکنند، همچنین نباید شورا‌ها به خاطر امکانات، اختیارات و قدرتی که دارند محل سوء استفاده قرار گیرند و اعضای شورا‌ها بدون پاکدستی و توانمندی نباید وارد صحنه شوند؛ لذا سابقه خوب و دلسوزی برای مردم از لوازم موفقیت هر شورا است.

وی ۱۲ اردیبهشت روز معلم و کارگر را مورد توجه قرار داد و گفت: روز شهادت شهید مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است که حقیقتا به عنوان معلمی در قله برای همه سطوح جامعه الگو بود. قرار دادن این روز به عنوان روز معلم معنای نمادین و پر مضمون دارد؛ یعنی دانش آموزان، معلمان، دانشگاهیان باید این مسیر را برای بقای انقلاب طی کنند.

حسینی بوشهری تصریح کرد: معلمی سه بُعد علم آموزی، تفکر آموزی، و مهم‌تر از همه آموزش عملی اخلاقی دارد؛ لذا گفتار و رفتار معلم باید الگو برای دانش آموزان باشد اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند اول باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود بنابراین معلمان بدانند هر لحظه از عمرشان که در راه آموزش و اخلاق عملی سپری می‌شود، عبادت است.

وی اظهار کرد: مسئولین بودجه آموزش و پرورش را کم نگذارید و آموزش و پرورش را در گیر و دار معوقات و رتبه بندی قرار ندهید؛ سند تحول باید اجرایی شود و خروجی آموزش و پرورش ما باید تربیت انسان‌های در تراز انقلاب اسلامی باشد.

وی با تاکید بر اینکه در نگاه اسلام نقش کلیدی برای کارگر در نظر گرفته شده است، گفت: کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند؛ امروز کارگران و کارفرمایان ما در جنگ اقتصادی هستند و خوشبختانه در دولت سیزدهم کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند، لذا با وظیفه شناسی و تلاش برای پیشرفت و ارتقا کشور شاهد جهش تولید خواهیم بود.

امام جمعه قم با اشاره به عملیات وعده صادق، اظهار کرد: نیرو‌های مسلح ما دل مردم را شاد کردند این عملیات از مصادیق امید به آینده بود؛ اکثر دنیا اقدام ایران را به عنوان اقدام موثر و اخلاقی معرفی کردند، زیرا ما مردانه جنگیدیم.

حسینی بوشهری افزود: اسرائیل، آمریکا و دیگر کشور‌های اروپایی و همراهان منطقه‌ای صحنه را باختند و اعتبار نداشته خودشان را هم از دست دادند و این رژیم منحوس صهیونیستی در محاصره باقی ماند و راهی جزء این ندارد که به کسانی که پیش از او رفته‌اند بپیوندد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: غزه مظلوم است و ۱۴ هزار کودک آن به شهادت رسیدند، اما امروز مردم مظلوم غزه احساس می‌کنند یک هم‌پیمان قوی مثل نظام جمهوری اسلامی در کنار آن‌ها است.

وی با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری به پاکستان، تاکید کرد: ایجاد ارتباط با همسایگان از سیاست‌های راهبردی است و می‌شود با برنامه ریزی درست برای کشور آورده درست کرد؛ افتتاح ابر پروژه ۱۲۰ مگاواتی دو سد در سریلانکا قدرت ایران را به نمایش گذاشت.

امام جمعه قم بیان کرد: از نیروی انتظامی کشور و همه کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند و برای حفظ ارزش‌ها به میدان آمدند و از پای ننشستند تشکر می‌کنیم؛ حجاب یک اصل قانونی است، امروز دشمن می‌خواهد برای ما چالش ایجاد کند؛ لذا سخنان مقام معظم رهبری حجت را برای ما تمام کرد و ما حمایت خود را از نیروی انتظامی و همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاهیان قائمشهر از قیام جهانی دانشجویان
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • اجتماع دانشجویان قائم شهر در حمایت از قیام جهانی دانشجویی
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • نتانیاهو از قیام دانشجویان آمریکا شوکه شده است
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!