Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@16:18:10 GMT

مهارت حل مسئله و افزایش تمرکز کودک با اوریگامی

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۲۷۹۷

مهارت حل مسئله و افزایش تمرکز کودک با اوریگامی

ایسنا/قزوین یک متخصص در حوزه اختلالات روان‌پزشکی کودک و نوجوان بیان کرد: اگر پدر و مادرها می‌خواهند فرزندانی را پرورش دهند که بتوانند حل مسئله را یاد بگیرند و از پس چالش‌هایشان برآیند، می‌توانند با اوریگامی قوای خلاقه فرزندانشان را تقویت کنند.

دکتر مهسا یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه اوریگامی یک هنر قدیمی ژاپنی است که با استفاده از قدرت دست می‌توان آن را خلق کرد، بیان کرد: کلمه اوریگامی؛ از کلمه اوری به معنی تا کردن و گامی به معنی کاغذ تشکیل‌ شده است در واقع اوریگامی ترکیبی از هنر و علم است که برای درست کردن آن از هر ۲ نیمکره مغزی استفاده می‌شود، جهت ساخت اوریگامی به هر ۲ دست نیاز است آن‌چنان‌که تمرین اوریگامی ورزش مهمی برای مغز به‌ حساب می‌آید و با توانمند کردن هر ۲ نیمکره مغزی می‌تواند به حل مسائل پیچیده بچه‌ها کمک بکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اوریگامی بازی کردن و درعین‌حال یادگیری است، گفت: اوریگامی نه‌تنها می‌تواند برای هوش بچه‌ها مفید باشد بلکه برای بچه‌های با بهره هوش پایین هم می‌تواند مفید و کاربردی باشد. در اوریگامی، بچه‌ها می‌توانند هر آنچه را که در نظر خود مجسم می‌کنند با کاغذ و تا بسازند. اوریگامی هنر پیچیده‌ای است که می‌توان از طریق آن تمامی اجسام سه‌بعدی پیشرفته و پیچیده‌ای چون ماشین و هواپیما را به‌راحتی با کاغذ ساخت.

این متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: همچنین برای آموزش مفاهیم ریاضی به بچه‌ها می‌توان از اوریگامی استفاده کرد. اوریگامی برای آموزش مفاهیم پایه‌ای مثل مفهوم دوبعدی، سه‌بعدی و تقارن قابل‌استفاده است. اوریگامی به تقویت عضلات دست بچه‌ها، تقویت تمرکز، رشد قوه تفکر و تقویت ذهن آن‌ها کمک می‌کند. چون اوریگامی با تا کردن‌های پی‌درپی کاغذ برای ساخت شیء موردنظر باعث افزایش تمرکز و پیگیری کودک می‌شود.

جایگزین مناسبی برای بازی‌های کامپیوتری

وی با اشاره به اینکه اوریگامی به تقویت مهارت‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند اظهار کرد: اوریگامی می‌تواند یک فعالیت گروهی در جمع خانواده و با حضور اعضای خانواده یا کلاس درس انجام شود. که این قضیه باعث نزدیک شدن اعضای خانواده و شکل‌گیری ارتباطات اجتماعی در کلاس است. همچنین اوریگامی می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازی‌های کامپیوتر و موبایل و دیگر بازی‌های این‌چنینی که برای بچه‌ها آسیب‌زاست، باشد.

این روانپزشک که در حوزه اختلالات روان‌پزشکی کودک تخصص دارد اظهار کرد: اوریگامی از شاخه‌های هنرهای تجسمی است که باعث رشد تجسم هنری بچه‌ها می‌شود. برای خلق این اثر هنری بیش از آن‌که به ظرافت هنری لازم باشد، به خلاقیت نیاز است. کودک به‌وسیله اوریگامی به‌صورت غیرمستقیم خلاقیت را در خود پرورش می‌دهد و با تحریک ذهن و روش‌های متعدد برای ساختن یک شیء کاغذی خلاقیت کودک رشد می‌کند. کاردستی اوریگامی مانند حل یک معماست. برای همین یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌های علمی و هنری است و جهت ایجاد خلاقیت و پویایی در کودکان و داشتن فرزندی خلاق و خوش‌ذوق توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این هنر می‌تواند سبب شود قدرت فکر کردن کودکان تا حد زیادی بالا برود؛ تصریح کرد: اگر پدر و مادرها می‌خواهند فرزندانی را پرورش دهند که بتوانند حل مسئله را یاد بگیرند و از پس چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوند، برآیند، می‌توانند با اوریگامی قوای خلاقه فرزندانشان را تقویت کنند در واقع بچه‌ها با اشکالی که به‌وسیله کاغذ درست می‌کنند و با چالش‌هایی که برای درست کردن شیء با آن مواجه می‌شوند و راه‌های گوناگونی که برای درست کردن آن شیء امتحان می‌کنند؛ حل مسئله را یاد می‌گیرند.

به گزارش ایسنا این هنر یک هنری مخصوص کودکان نبوده و بسیاری از بزرگ‌سالان نیز می‌توانند از آن در جهت رشد خلاقیت و ذهن خود استفاده کنند. چراکه این هنر تا حد زیادی نیازمند علم ریاضیات و محاسبات بوده و سبب می‌شود که قدرت تجسم کردن تا حد زیادی پرورش پیدا کند. انجام اوریگامی فواید بسیاری دارد که افزایش دقت، هماهنگی بین چشم و دست، هماهنگی بین فکر و عمل و افزایش مهارت‌های استدلالی، منطقی و ریاضی از جمله فواید آن است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اوریگامی هنرهاي تجسمي حل مسئله بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در زمینه مالیاتی، بحث مربوط به اصلاح نظام مالیاتی و تمرکز بر مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه است. این موضوع به خصوص در مقابل تولید و همچنین مردم اهمیت بسیاری بالایی دارد؛ از همین رو بررسی آمار و ارقام مربوط به عملکرد سال گذشته در این زمینه بسیار مهم و کاربردی است.

طبق آمار سال گذشته میزان مالیات پرداختی کل مشاغل کشور از مجموع درآمدهای مالیاتی، عددی کمتر از ۶ درصد بوده است که نسبت به حجم بالای این بخش از اقتصاد در تولید ناخالص ملی که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اقتصاد را شامل می‌شوند؛ این بخش مالیات کمتری نسبت به حجم خود در اقتصاد ایران پرداخت کرده است.

با وجود شاخص پایین مالیات به تولید ناخالص ملی در بخش مالیات اصناف، تمرکز اصلی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم، بر اعطای هدفمند معافیت‌های مالیاتی به مشاغل خرد و مردمی در مقابل مشاغل و اصناف خاص دانه درشت با درآمدهای کلان بوده است.

هدف قرار دادن مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان می تواند به رفع مشکلات نابرابری درآمد در اقتصاد ایران نیز کمک کند. مطالعات نشان داده است که نابرابری درآمد در کشور با تکیه بر اصلاح نظام مالیاتی در حال کاهش است و پیش از این اقدامات وضعیت به طوری بود که درصد کمی از جمعیت سهم نامتناسب زیادی از ثروت را در دست داشتند.

با تمرکز بر جمع‌آوری مالیات از مشاغل پردرآمد و اصناف خاص، دولت در سال گذشته علاوه بر افزایش درآمد مالیاتی از این محل، توانسته است که ثروت را نیز به شیوه‌ای عادلانه‌تر نسبت به قبل توزیع کند.

در بخش مالیات اصناف، بیش از ۵۰ درصد اصناف خرد مالیاتی پرداخت نکردند و از طرف دیگر بیش از ۵۰ درصد مالیات اصناف تنها توسط ۱ درصد پرداخت شده است. از همین رو تمرکز ویژه سازمان امور مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان با تکیه بر اعداد و ارقام عملکرد مالیات اصناف سال گذشته بوده است.

تمرکز بر مالیات‌ستانی سیستمی و تقاطع داده‌ها مسیر اصلی تحقق این امرفراهم شده است. در این مدل با تکیه بر شفافیت اطلاعات سیستمی حاصل از سامانه مودیان و همچنین اعمال معافیت‌های مناسب برای اصناف کوچک و خرد، مسیر تحقق عدالت مالیاتی با تمرکز نظام مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل خاص با درآمدهای کلان فراهم شده است.

نوع مودیان

سهم مودیان

درصد از مالیات مشاغل

سهم مردم و کسب‌وکارهای خرد از مالیات بخش اصناف

۹۹%

۵۰%

سهم اصناف و مشاغل خاص دانه‌درشت با درآمدهای کلان

۱%

۵۰%

دیگر خبرها

  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: سند تحول را چندسال در کشو گذاشتند و درش را بستند/ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید؛ نشان می‌دهد ملت‌ها به مسئله غزه حساسند/ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند
  • رهبر انقلاب: امروز مسئله غزه، مسئله اول دنیاست/ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! نشان می‌دهد ملتها به مسئله غزه حساسند/ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند
  • برابر شمس آذر تمرکز و انگیزه لازم را نداشتیم
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟