Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز» رئیس جمهوری قزاقستان یک هفته پس از ناآرامی ها در این کشور با اشاره به ثروت خانواده و نزدیکان «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری سابق این کشور گفت که برای کمک به کاهش نارضایتی ها در کشور، این افراد می بایست  ثروت خود را با مردم تقسیم کنند.

 نورسلطان نظربایف ۸۱ ساله به عنوان با سابقه ترین رهبر قزاقستان از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ شناخته می شود که نخست به عنوان رهبر حزب کمونیست و بعد از آن به عنوان رئیس جمهوری در این کشور فعالیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعات مجله «فوربز» چندین عضو خانواده  نظربایف و نزدیکانِ او در فهرست ثروتمندترین اشخاص در قزاقستان قرار دارند. از جمله «دینارا کولیبایوا» دومین دختر نظربایف و «تیمور کولیبایف» همسرش که مالک بالاترین سهام بانک «هالیک» هستند که دومین بانک وام دهنده قزاقستان از نظر دارایی محسوب می‌شود  و ارزش بازار سهام آنها حدود ۲.۸ میلیارد دلار است.

عضو ثروتمند بعدی این خانواده، «غیرت بورانبایف» پدر زن  «آی‌سلطان» نوه «نورسلطان نظربایف» است که به تجارت املاک و مستغلات علاقه مند می باشد و مالکیت  نمایندگی «مک دونالد» در قزاقستان و بلاروس را برعهده دارد و همچنین در بخش‌های دیگری نیز سرمایه گذاری کرده است.

 از دیگر نزدیکان  رئیس جمهوری سابق می توان از «بولات اوتموراتف» مشاور پیشین او نام برد که به بانکداری، ساخت و ساز و مخابرات علاقه دارد. او سهام‌هایی در شرکت کالاهای جهانی «گلنکور» و شعبه‌ای از مدرسه «هیلبری» انگلیس در قزاقستان دارد.

با این وجود نام «داریا نظربایف» بزرگترین دختر رئیس جمهوری سابق قزاقستان و پسرش "نورعلی علی‌یف" در فهرست ثروتمندترین افراد این کشور در فهرست فوربز نیامده که از ثروتمندترین افراد و صاحب ملکی بزرگ در انگلیس می باشند که به تخمین روزنامه تایمز ۱۴۰ میلیون پوند ارزش  دارد.

بدین ترتیب آنها در سال ۲۰۲۰ با موفقیت توانستند با حکمی مبنی بر "ثروت غیرقابل توضیح" که از سوی آژانس جرایم ملی انگلیس و با هدف تصرف سه خانه به ارزش ۸۰ میلیون دلار صادر شد، مبارزه کنند.  «نورسلطان نظربایف» گفته بود که ثروت او حاصل فعالیت های مشروع  به عنوان یک تاجر است.

در پایان این گزارش آمده است «راخات علی‌یف» همسر سابق بزرگترین دختر نظربایف و یکی از مقام‌های ثروتمند قزاقستان در سال ۲۰۱۵ و حین انتظار برای شرکت در دادگاه به اتهام قتل، در زندانی در اتریش درگذشت.

رئیس جمهور قزاقستان چهارشنبه هفته گذشته و درمیان ناآرامی های گسترده در تعدادی از شهرهای اصلی این کشور که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت آغاز شد و در ادامه دامنه آن به اعتراض علیه دولت کشیده شد، نخست وزیر این کشور را برکنار و وضعیت فوق العاده اعلام کرد. بدنبال این ناآرامی ها سخنگوی نظربایف یکشنبه گذشته از استعفای رئیس جمهور سابق قزاقستان از سمت مادام العمر خود به عنوان رئیس کمیته امنیت ملی این کشور خبر داد و گفت که این اقدام برای کمک به قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان در برقراری آرامش در کشور انجام شده است.

برچسب‌ها قزاقستان اعتراضات نورسلطان نظربايف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قزاقستان اعتراضات نورسلطان نظربايف قزاقستان اعتراضات نورسلطان نظربايف نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوکسور ارومیه‌ای قهرمان مسابقات جوانان آسیا شد

امیر اسماعیلی بوکسور جوان و خوش آتیه ارومیه‌ای مقتدرانه قهرمان بوکس جوانان آسیا در کشور قزاقستان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، مسابقات بوکس قهرمانی جوانان آسیا در کشور قزاقستان در حال برگزاری است.

در رقابت‌های امروز امیر اسماعیلی بوکسور جوان و خوش آتیه ارومیه‌ای توانست با غلبه بر حریفان مقتدرانه عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد.

اسماعیلی در وزن +۹۲ که با ناک اوت کردن نماینده کشور هندوستان به فینال رسیده بود، به مصاف شهزاد پولوونوف از کشور ازبکستان رفت و توانست در سه راند پیاپی و با ضربات سهمگین خود حریف خود را از پیش رو برداشته و قهرمان جوانان آسیا شده و مدال طلا این رقابت‌ها برای تیم اعزامی کشورمان کسب کند.

به گزارش ایمنا، مسابقات بوکس قهرمانی جوانان و امید آسیا از هشتم تا هجدهم اردیبهشت در قزاقستان در حال برگزاری است.

کد خبر 751221

دیگر خبرها

  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • بوکسور ارومیه‌ای قهرمان مسابقات جوانان آسیا شد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • واکنش اوسمار ویرا به سوپرگل شهاب زاهدی؛ پِله هم نمی‌توانست چنین گلی بزند! + عکس
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • روسیه وزیر دفاع سابق اوکراین را تحت تعقیب قرار داد
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • دیدار رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا و فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده شهید زاهدی
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت