Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آمریکایی، نخستین مدل سلول‌های بنیادی را برای بررسی بیماری "آلبینیسم" چشمی ابداع کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران نخستین مدل سلول‌های بنیادی به دست آمده از بیمار را برای بررسی بیماری چشمی مرتبط با "آلبینیسم چشمی"(OCA) ارائه داده‌اند.

"امان جرج"(Aman George)، پژوهشگر "مؤسسه ملی بینایی آمریکا"(NEI) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این سیستم "بیماری در ظرف آزمایشگاهی" به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که چگونه عدم وجود رنگدانه در موارد آلبینیسم، به رشد غیرطبیعی شبکیه، رشته‌های عصبی بینایی و دیگر ساختارهای چشمی منجر می‌شود که برای بینایی مرکزی حیاتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلبینیسم، مجموعه‌ای از مشکلات ژنتیکی را در بر دارد که به دلیل جهش در ژن‌های حیاتی برای تولید رنگدانه ملانین، بر رنگدانه‌های چشم، پوست و مو تأثیر می‌گذارد. در چشم، رنگدانه‌ای در "اپیتلیوم رنگدانه شبکیه"(RPE) وجود دارد که با جلوگیری از پراکندگی نور به بینایی کمک می‌کند. اپیتلیوم رنگدانه شبکیه، درست در کنار گیرنده‌های نوری چشم قرار دارد و به تغذیه و حمایت از آنها کمک می‌کند. 

افراد مبتلا به آلبینیسم چشمی، فاقد اپیتلیوم رنگدانه شبکیه هستند. در افراد مبتلا به آلبینیسم چشمی، فیبرهای عصب بینایی به صورت اشتباه مسیریابی می‌شوند. دانشمندان باور دارند که اپیتلیوم رنگدانه شبکیه در شکل‌گیری این ساختارها نقش دارد. آنها سعی دارند بفهمند که کمبود رنگدانه چگونه بر رشد این ساختارها تأثیر می‌گذارد.

"برایان بروکس"(Brian Brooks)، از پژوهشگران این پروژه گفت: حیواناتی که برای مطالعه آلبینیسم مورد استفاده قرار می‌گیرند، کمتر از اندازه ایده‌آل هستند زیرا فاقد "گودی مرکزی"(Fovea) هستند. ارائه مدل سلول‌های بنیادی انسانی که بیماری را تقلید می‌کنند، گام مهمی در درک آلبینیسم و آزمایش روش‌های بالقوه برای درمان آن به شمار می‌رود.

پژوهشگران برای ساخت این مدل، سلول‌های پوست افراد فاقد آلبینیسم چشمی و افراد مبتلا به دو نوع رایج این بیماری موسوم به "OCA1A" و "OCA2" را دوباره برنامه‌ریزی کردند تا به "سلول‌های بنیادی پرتوان"(iPSCs) تبدیل شوند. سپس، این سلول‌ها را به سلول‌های اپیتلیوم رنگدانه شبکیه تبدیل کردند. سلول‌های اپیتلیوم رنگدانه شبکیه بیماران مبتلا به آلبینیسم چشمی با سلول‌های همتای به دست آمده از افراد فاقد بیماری، یکسان بودند اما رنگدانه‌های آنها به صورت قابل توجهی کاهش یافتند.

پژوهشگران از این مدل برای بررسی چگونگی تأثیر کمبود رنگدانه بر فیزیولوژی و عملکرد سلول‌های اپیتلیوم رنگدانه استفاده خواهند کرد. به گفته بروکس، اگر رشد گودی مرکزی به رنگدانه‌های سلول‌های اپیتلیوم رنگدانه وابسته باشد و رنگدانه‌ها را بتوان به نحوی بهبود بخشید، نقایص بینایی مرتبط با رشد غیرطبیعی حفره را می‌توان حداقل تا حدودی برطرف کرد.

وی افزود: درمان آلبینیسم در سنین بسیار پایین، شاید حتی پیش از تولد و زمانی که ساختارهای چشم در حال شکل‌گیری هستند، بیشترین شانس را برای نجات بینایی خواهد داشت. برای نمونه، مزایای این روش در بزرگسالان ممکن است به بهبود حساسیت به نور محدود شود اما کودکان ممکن است اثرات چشمگیرتری را ببینند.

این گروه پژوهشی اکنون در حال بررسی چگونگی استفاده از مدل خود برای نظارت بر درمان‌های آلبینیسم چشمی هستند.

این پژوهش، در مجله "Stem Cell Reports" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلبینیسم چشم بیماری چشمی سلولهای بنیادی رنگدانه مدل سلول های بنیادی آلبینیسم چشمی برای بررسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۴۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، بهزيستي در اين طرح کار ارجاع و پرداخت کمک هزينه براي جراحي و خريد عينک را بر عهده دارد.
شهبازي مدير کل بهزيستي استان کرمانشاه گفته :طرح غربالگري بينايي در سنين طلايي 3 تا 6 سال موجب ميشود تا با تشخيص و درمان زود هنگام مشکلات بينايي / از معلوليت کم بينايي و نابينايي پيشگيري شود .
به گفته شهبازي قرار است بهزيستي استان کرمانشاه درصورت نياز کودکان به درمانهاي بعدي /مانند جراحي وعينک براي خانواده هاي تحت پوشش همه هزينه ها و براي ديگر خانواده ها هم بخشي از هزينه ها را پرداخت کند
آنطور که شهبازي مي گويد پارسال 66 هزار کودک کرمانشاهي در پوشش طرح غربالگري بينايي قرار گرفتند . از اين شمار 700 کودک که نيازمند درمان هاي بعدي بودند به مراکز تخصصي ارجاع شدند کمک هزينه هاي درمان از 2 تا سي ميليون تومان به آنان پرداخت شده است .
غربالگري بينايي و شنوايي نوزادان و کودکان و همچنين غربالگري ژنتيک از راهکاري هاي پيشگيرانه بهزيستي براي کاهش و درمان معلوليت هاي جسمي و حرکتي است .
پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد آموزش هاي پيش از ازدواج و مهارت هاي زندگي هم در بخش آموزش دنبال ميشود

دیگر خبرها

  • در 5 دقیقه با عینک زدن خدافظی کنید!
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • حرمون؛ چشمی که کور شد + فیلم
  • برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست