Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران بیست و یکمین همایش صنعت چاپ با حضور مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندارن در مجتمع دیدی شهرستان نور برگزار شد.

بیست و یکمین همایش صنعت چاپ در استان مازندران و شهرستان نور در حالی برگزار شد که علیرغم حیاتی و مهم بودن چاپ و نشر و وابستگی غالب صنایع کشور به این صنعت کاربردی و نیز سهم و نقش عمده آن در اقتصاد و اشتغال اما هم‌چنان حوزه چاپ درگیر چالش های نخستین و ابتدایی است و خاصه در مازندران از کمبود صنایع مادر با وجود برخورداری از منابع و امکانات موجود  بی بهره مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عباس زارع، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: شرایط بسیار سخت اقتصادی در کنار قیمت فزاینده کاغذ و مرکب و تغییر روش و اتوماسیون شدن سیستم ها باعث بروز مشکلاتی شد اما امیدواریم هر چه زودتر از این بحران خارج شویم.

زارع با اشاره به اینکه خام فروشی بزرگترین نقصان در بسیاری از مشاغل بوده که آسیب جدی به کشور وارد کرده است از وجود زیرساخت های بسیار مناسب در حوزه صنایع تکمیلی استان یاد کرد و افزود: مازندران خاستگاه صادرات مرکبات و همچنین برخورداری از انواع صنایع تبدیلی و بسته بندی است که با احیا صنعت چاپ می توان شاهد رویدادهای خوبی بود. 

وی، از در اختیار گرفتن تسهیلات دولتی در آینده نزدیک خبر داد و انتقال حوزه چاپ به وزارت صمت را نیز منتفی اعلام کرد و گفت: صنعت چاپ همچنان ذیل وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی می ماند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به وجود ۱۵۰ واحد چاپی فعال در مازندران با سابقه طولانی اشاره و خاطرنشان کرد: ادغام صنوف همگن با حوزه صنعت چاپ به اتحادیه چاپخانه داران کمک بسیار خوبی است اما نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش اظهار کرد: صنعت چاپ به عنوان صنعت پیشران ارزش والایی در تمام حوزه های صنعتی و اقتصادی داشته و دارد و در بسیاری از کشورها از جمله صنایع سرآمد آن کشورهاست چرا که تمام صنایع بدون استثنا اعم از دارویی و بهداشتی و صنعتی و حتی قطعه سازی به این صنعت وابسته اند.

ابراهیمی، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم را حمایت از صنعت چاپ عنوان و خاطرنشان کرد: نعمات خداوند در گستره مازندران به اندازه کافی جمع شده اما متاسفانه در حوزه صنعت چاپ عقب مانده است. صنعت چاپ با توجه به زیرساخت های موجود در مازندران نیاز به توسعه دارد و نتوانسته انتظارها را برآورده کند چرا که شرایط مهیا نیست.

وی با بیان اینکه مواد اولیه بیشترین نقش و مصرف را در چاپ دارد اما علیرغم شرایط و امکانات و منابع موجود در مازندران کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت: مازندران با توجه به شرایط طبیعی و اقلیمی می تواند قطب صنعت چاپ کشور باشد که این موضوع نیازمند برنامه ریزی و کوشش مضاعف است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ را یکی از مواد اولیه صنعت چاپ و نشر و مطبوعات معرفی کرد و یادآور شد: کارخانه ای در کشور ظرفیت نسبتا خوبی دارد اما شرایطی برای این کارخانه به وجود آمده که نتوانسته آن چنان که شایسته است در حوزه چاپ و نشر تولید داشته باشد که این موضوع جای ابهام دارد.

ابراهیمی افزود: کارخانه ها و محصولات تولیدی در مازندران نقش قابل توجهی در حوزه اشتغال، اقتصاد و بازار دارند اما متاسفانه در مازندران بستن و خراب کردن و یا تحت الشعاع قراردادن برخی از زیرساخت هایی که در تولید نقش عمده دارند، بدل به یک نوع ارزش شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید کاغذ در دنیا در حوزه سلولزی نقش بسزایی دارد، از بسته شدن کارخانه ای فعال در ساری با حدود ۶۰۰ کارگر که مواد اولیه آن چوب است ابراز تاسف کرد و گفت: مازندران در هر حالت و شرایطی می تواند در خدمت تولید مواد اولیه در بخش سلولزی باشد، انتظار داریم در بخش تولید و صنعت چاپ و مواد اولیه شاهد شکوفایی آن باشیم که البته این موضوع نگاه خاص مسئولین استان را طلب می کند.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متأسفانه کاغذی که در خدمت صنعت چاپ و نشر کشور قرار دارد رو به تعطیلی است و مواد آن مشابه موادی است که سایر کارخانه های چوب استفاده می کند؛ سوال اینجاست چطور کارخانه های نئوپان و تخته سه‌لا و ام‌دی‌اف همان مواد را به راحتی از جنگل استحصال می‌ کنند اما کارخانه های چوب و کاغذ چون در خدمت فرهنگ هستند نمی توانند.

ابراهیمی با ابراز گلایه از اینکه مزارع شرق مازندران توسط نوادگان و یادگاران ارباب طاغوت در حال به یغما رفتن است اما کارخانه های ما مزرعه ندارند که زراعت چوب انجام دهند تاکید کرد: می توان راه های مختلفی را پیدا کرد که بدون ویران کردن جنگل ها، مواد اولیه کاغذ ایجاد شود و به سهولت بتواند در خدمت صنعت قرار گیرد که در این زمینه باید مسئولین استان با ظرفیت های موجود تصمیم سازی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صنعت چاپ زراعت چوب مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواد اولیه صنعت چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۶۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان باشکوه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما : بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی" ژئوماتیک ۱۴۰۳" که در نوع خود یکی از نخستین نمایشگاه حوزه اطلاعات مکانی منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود، پس از چهار روز برگزاری و استقبال چشمگیر مخاطبان به کار خود پایان داد.
مراسم اختتامیه این نمایشگاه با حضور مسئولان مرتبط و تقدیر از غرفه‌های نمایشگاهی برگزار شد.
در این نمایشگاه برای نخستین بار چندین دستاورد نوین دانش‌بنیان که به دست متخصصان شرکت‌های مختلف داخلی تولید شده بود، به نمایش گذاشته شد.
در دو روز نخست این رویداد، همایش ژئوماتیک با حضور استادان دانشگاه‌ها، کارشناسان، مسئولان و دانشجویان، برگزار شد که در آن ضمن سخنرانی مقامات، برخی متخصصان نیز دیدگا‌های خود را ارئه کردند
درحاشیه برپایی بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی؛ ژئوماتیک ۱۴۰۳، چندین نشست تخصصی، سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، با حضور مقامات مرتبط، کارشناسان، استادان دانشگاه و متخصصان برگزار شد.
در نخستین روز همایش، پنج، کارگاه و در روز دوم از بیست و هشتمین همایش ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی؛ (ژئوماتیک ۱۴۰۳)، هفت، کارگاه تخصصی برگزار شد.
بخش نمایشگاهی رویداد ژئوماتیک ۱۴۰۳ نیز شاهد حضور دور از انتظار مخاطبان بود، جایی که ده‌ها شرکت، نوین‌ترین و جدیدترین تولیدات و طرح‌های خود را ارئه کرده بودند.
بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی درهشت محور اصلی: ۱- ژئودزی و ژئودینامیک (تعیین موقعیت، ناوبری و چارچوب‌های مختصاتی زمین مرجع وغیره) ۲- فتوگرامتری و سنجش‌ازدور (پهپاد، سامانه‌های پویای تولید و به روزرسانی نقشه و اطلاعات مکانی) ۳- سامانه‌ها و زیرساخت‌های اطلاعات مکانی (GIS & SDI) و مدیریت منابع مکانی غیرمتمرکز ۴- آبنگاری (چارت دریایی، تغییرات تراز دریا، ایمنی دریانوردی، کاداستر دریایی) ۵- کارتوگرافی (اطلس‌های پویا، نقشه‌های تعاملی و تقاضامحور، نام‌های جغرافیایی و تقسیمات کشوری) ۶- فناوری‌های نوین در حوزه اطلاعات مکانی (شهر سه بعدی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، متاورس) ۷- کاربرد اطلاعات مکانی در (دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حدنگاری، آمایش سرزمین، توسعه دریامحور و سامانه‌های تصمیم یارمکانی) ۸- کاربرد اطلاعات مکانی در (مدیریت بحران، مدیریت منابع طبیعی، اقلیم و محیط زیست، حمل و نقل) برگزار شد.
جاویدانه، رییس سازمان نقشه برداری کشور در این رویداد گفت:باتوجه به تغییرات گسترده تکنولوژی در بخش‌های جمع آوری، پردازش و نمایش اطلاعات در سال‌های اخیر تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را تجربه نموده است که عدم آگاهی و استفاده از آن میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مهندسی کشور وارد نماید. این اهمیت وقتی صدچندان میشود که بدانیم بسیاری از داده‌های دنیای امروز دارای مولفه مکانی بوده و بدون آن کارآیی ندارند.
جاویدانه افزود:به طور کلی لازمست تا داده‌های مکانی با کیفیت مطلوب و با رعایت استاندارد‌های موجود جمع آوری، پردازش و در اختیار کاربران قرار گیرند. چنین اطلاعاتی در یک بستر مشترک میتوانند ضمن کمک به طرح‌های کلان کشور مانند آمایش سرزمین، ثبت و دیگر موارد نیاز‌های موجود در زمینه‌های محیط زیست، تغییرات اقلیم، حمل و نقل، مصرف بهینه منابع را نیز تامین کرده و رشد اقتصادی کشور را به ارمغان آورد.
حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران نیز در همایش گفت:سازمان فضایی کشور از دهه ۸۰ با توسعه سنجش از دور و موارد دیگر فعالیت خود را آغاز کرد که خوشبختانه در ساخت ماهواره و پرتاب گر در مسیر درستی قرار گرفته است.
او افزود:همچنین اقدامات خوبی در حوزه قضایی برداشته شده است به طوری که حوزه فضایی امکان دسترسی به بازده نقشه‌های زمینی را در مدت کوتاه‌تر در اختیار قرار می‌دهد، ماهواره خیام در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفته اطلاعات نقشه‌ای را به صورت کامل در اختیار قرار داد.به گفته او، محموله‌های تصویربردار ماهواره پارس ۱ می‌تواند در کمتر از ۱۰۰ روز ۹۵ درصد اراضی کشور را تصویربرداری کند.
همچنین همزمان با برگزاری بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی؛ ژئوماتیک ۱۴۰۳ برخی از سفیران و کارشناسان خارجی در محل این رویداد حضور یافتند
برخی از سفیران و کارشناسان خارجی علاوه بر حضور در همایش و نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی این رویداد، از غرفه‌های نمایشگاه زئوماتیک ۴۰۳ نیز بازدید کرده و در جریان پیشرفت‌های علمی کشورمان در این حوزه قرار گرفتند.

دیگر خبرها

  • پایان باشکوه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک ایران
  • برگزاری نشست‌های تخصصی بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری
  • بیست و هشتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در ایستگاه آخر
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • درمان بیماری‌های صرع و تشنج کودکان در ایران
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • سرعت پیشرفت صنعت با حوزه سرمایه‌گذاری متناسب نیست
  • ۱۷ نقطه از گلستان میزبان برنامه‌های دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی است
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد