آیا «قهرمان»، فرهادی را به سومین اسکار میرساند؟
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۷۶۳۳
فیلم سینمایی «قهرمان» جدیدترین اثر اصغر فرهادی در سال جاری مطرحترین و موفقترین فیلم ایرانی در مجامع بینالمللی بود که توانست جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را از آن خود کند. مثل همیشه اصغر فرهادی با جدیدترین اثرش همه را به کسب جایزه اسکار امیدوار کرد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، امسال با توجه به موفقیت جدیدترین اثر اصغر فرهادی و البته افتخاراتی که کسب کرده و دو بار جایزه اسکار بینالمللی را به دست آورده فیلم سینمایی «قهرمان» به عنوان نماینده ایران به اسکار 2022 معرفی شد و در همان روزهای اول پیشبینیهای بسیاری درباره موفقیت این فیلم صورت گرفت اما بسیاری از کارشناسان و منتقدان نیز معتقد بودند که احتمال موفقیت «قهرمان» در اسکار بسیار کم است چرا که «قهرمان» ویژگیهای لازم برای کسب سومین اسکار را برای اصغر فرهادی ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم سینمایی «قهرمان» به هر صورت اثری موفق در جشنوارههای مختلف دنیا بوده و حتی جشنها و مجامع مختلف هنری آخر سال که برترین آثار خود را انتخاب میکنند فیلم «قهرمان» را اثر منتخب بخش بینالمللی خود اعلام کردهاند اما در مهمترین جشنی که پیش از اسکار برگزار میشود فیلم «قهرمان» نتوانست جایزه بخش بینالمللی را از آن خود کند و «ماشین من را بران» از کرهجنوبی جایزه بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلاب را به دست آورد.
نکته جالب توجه درباره «قهرمان» این است که در روزهای ابتدایی معرفی این فیلم به اسکار حتی پیشبینیهای بسیاری درباره آن صورت گرفت که این فیلم میتواند مثل «انگل» تاریخساز شود و جایزه بهترین فیلم را هم علاوه بر بهترین فیلم بینالمللی از آن خود کند اما به مرور هر چقدر به زمان برگزاری جشن اسکار نزدیکتر شدیم پیشبینیها تغییر کرد و حتی برخی معتقدند که «قهرمان» به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه پیدا نمیکند.
فیلمهای «دست خدا»، «ماشین من را بران» و «کوپه شماره 6» را میتوان جدیترین رقبای «قهرمان» برای کسب جایزه اسکار دانست که تا امروز محتملترین گزینه برای موفقیت در بین این آثار و جدیترین رقیب فیلم فرهادی «ماشین من را بران» است.
قطعاً علاوه بر کیفیت نکات بسیاری وجود دارد که در موفقیت فیلم در اسکار تأثیرگذار است، مسائلی چون پخشکننده بینالمللی مناسب، مناسبات سیاسی، موفقیتهای پیشین فیلم و... که فیلم «قهرمان» در همه زمینهها شرایط مناسبی دارد اما با این وجود همچنان بسیاری از منتقدان و کارشناسان معتقد هستند که احتمال کسب سومین اسکار برای فرهادی بسیار بعید است.
فیلم «ماشین من را بران» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی علاوه بر جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن در ماههای اخیر توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه آسیاپسیفیک، بهترین فیلم حلقه منتقدان نیویورک، بهترین فیلم بینالمللی منتقدان فیلم واگشنکتن، منتقدان آنلاین نیویورک، منتقدان بوستون، منتقدان سندیگو، منتقدان آمریکا و... را از آن خود کند و «قهرمان» نیز علاوه بر جایزه بزرگ جشنواره کن توانسته جایزه بهترین کارگردان آسیاپسیفیک را نیز از آن خود کند.
در گفتوگو با چند منتقد سینما این موضوع و به طور کل فیلم «قهرمان» را مورد نقد و بررسی قرار دادیم که در ادامه میخوانید:
غلامرضا آذری: «قهرمان» تازگی و خلاقیت «جدایی» و «فروشنده» را ندارد
غلامرضا آذری، منتقد و مدرس سینما، در گفتوگو با خبرنگار سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره احتمال موفقیت «قهرمان» اصغر فرهادی در آکادمی اسکار 2022 گفت: پیشبینی این موضوع کار سادهای نیست و به نظر من نمیتوان با قطعیت گفت که فیلم «قهرمان» برنده اسکار میشود یا خیر و احتمالات را باید در نظر گرفت که به نظر من 50 درصد امکان موفقیت «قهرمان» در اسکار وجود دارد.
آذری تصریح کرد: فیلم «قهرمان» اثر متفاوتی در کارنامه اصغر فرهادی نیست، نگاه و زاویه دید او شاید کمی متفاوتتر باشد اما آن خلاقیت و تازگی که در فیلم «جدایی نادر از سیمین» یا «فروشنده» وجود داشت در «قهرمان» وجود ندارد و بعید میدانم که بتواند سومین اسکار را برای اصغر فرهادی به ارمغان بیاورد.
وی افزود: با این حال باید بگویم که فیلم «قهرمان» اثر قابل تأمل و خوبی است. بدون اینکه تأثیری از حواشی گرفته باشم یا نقدهای مثبت و منفی بر فیلم «قهرمان» نظرم را تغییر داده باشد به عنوان یک منتقد با احترام به همه نظرات به نظرم فیلم «قهرمان» برای اصغر فرهادی نه یک اثر ضعیف که از جهاتی یک قدم به جلو است و زبان سینمایی او و روایتی که از این کارگردان میشناسیم در این فیلم نیز وجود دارد اما باید بدانیم که در موفقیتهای بینالمللی مسائل مختلفی دخیل و تأثیرگذار هستند.
این منتقد در پایان گفت: شاید «قهرمان» بتواند گوی سبقت را نسبت به باقی فیلمها برباید چرا که نگاه و زاویه دید متفاوتی نسبت به شخصیت اصلیاش در مقایسه با دیگر آثار سینمای ایران دارد و این ممکن است منجر به توجه منتقدان و مخاطبان جهانی شود. بنا بر این شاید «قهرمان» به دلیل زاویه دید اصغر فرهادی نظر توجهات را به خود جلب کند وگرنه در کل به نظر من آن نگاه سیاسی از سوی جشنوارههای دنیا نسبت به اصغر فرهادی دیگر وجود ندارد چرا که اگر استفادههای سیاسی مدنظر این جشنوارهها از جمله آکادمی اسکار بوده، از اصغر فرهادی سالهای قبل چنین استفادهای کرده و دیگر فرهادی چنین کارکردی ندارد مگر اینکه آنها بخواهند این استفاده را استمرار ببخشند و در این صورت شانس «قهرمان» برای موفقیت بیشتر میشود.
عباس کریمی عباسی: خیلی بعید است اصغر فرهادی با «قهرمان» برنده اسکار شود
عباس کریمی عباسی، منتقد سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: جوایز سینمایی بهطور کل در هر جشنوارهای اعم از جشنوارههای داخلی و خارجی با هر رویکردی در مسیر یکسری سیاستها قرار دارند و یکسری شوهای نمایشی برگزار میکنند که اتفاقاً جشنواره فیلم فجر ما هم از این قاعده مستثنی نیست.
کریمی خاطرنشان کرد: جشنوارههای سینمایی یکسری سیاستها دارند که مطابق آن جوایزشان را اهدا میکنند. به عنوان مثال وقتی فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در اسکار جایزه گرفت اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، با صراحت تأکید کرد ما اسکار را به ایران دادیم اما ایران برای حل اختلافات پا پیش نگذاشت. چنین اظهارنظری نشان میدهد جایزههایی چون اسکار هم تحت تأثیر یکسری مسائل خارج از سینما هستند اما این نکته نباید چنین برداشتی برای ما ایجاد کند که پس هر فیلمی که جایزه گرفته کیفیتی نداشته و صرفاً موضوع سیاسی و مواضع فیلمساز توانسته چنین دستاوردی برایش داشته باشد. قطعاً هر فیلمی که به جشن یا جشنوارههای معتبر دنیا میرسد قطعاً ارزشهای خاص خودش را دارد و من هم منکر کیفیت آثار اصغر فرهادی نمیشوم، قطعاً سینمای اصغر فرهادی کیفیت بالایی دارد که قابل قیاس با آثار جهانی است.
وی افزود: با این وجود از نظر من موفقیت یا عدم موفقیت «قهرمان» در اسکار به شدت متأثر از شرایط و وضعیت همان شب اسکار است. اینکه شرایط سیاسی و روابط ایران و آمریکا تا آن زمان چه شکلی خواهد داشت قطعاً عامل تعیینکنندهای است و به نظر من 30 تا 40 درصد ماجرا به این موضوع مربوط میشود. در واقع شکل سیاسی بودن بخشی از جایزه اسکار هم کمی متفاوت است و منظور من این نیست که این جایزه به عملکرد شخصیتهای سیاسی ما یا مسائلی چون تحریم و... بستگی دارد، یکی از نمونههایی که میتوانم درباره جنبههای سیاسی اسکار مثال بزنم این است که انتخاب برندگان تا حد زیادی به نظر و رابطه اعضای آکادمی با شخصیتهای سیاسی آمریکا یا نظر آنها درباره شرایط حاضر ایران و رابطه ما با آمریکا مربوط است.
این منتقد در ادامه خاطرنشان کرد: پس از این مورد، رقبای راهیافته به بخش نهایی بهترین فیلمهای بینالمللی تعیینکننده هستند. طبیعتاً اگر یک فیلم با کیفیت بسیار بالا در بین رقبا باشد، حتی با وجود هماهنگی سیاستهای اسکار با فیلمهای ضعیفتر، اعتبارش را با عدم انتخاب فیلم برتر خدشهدار نمیکند. اگر اختلاف کیفیت فیلمها بالا باشد دیگر بحث سیاست مطرح نیست و قطعاً فیلم باکیفیتتر جایزه را از آن خود میکند. به نظر من اگر رقبای «قهرمان» به لحاظ کیفی با این فیلم در یک سطح باشند و شرایط سیاسی به شکلی باشد که جایزه گرفتن این فیلم با نظر و اهداف سیاسی اعضای آکادمی هماهنگ باشد ممکن است «قهرمان» سومین اسکار سینمای ایران را به ارمغان بیاورد.
وی افزود: درباره تأثیر رابطه جامعه سینمایی آمریکا با شخصیتهای سیاسی این کشور میتوان مثال موفقیت فیلم «انگل» را مطرح کرد. نکته جالب توجه درباره سالی که این فیلم در اسکار جوایز مختلفی را از آن خود کرد این است که اعضای آکادمی به دلیل اختلافی که بین جامعه سینمایی آمریکا با ترامپ وجود داشت قوانین این آکادمی را زیر پا گذاشته و به فیلمی خارجی جایزه بهترین فیلم را اهدا کردند. این اتفاق و اتفاقات مشابهی که در سالهای گذشته در اسکار شاهد بودیم به ما ثابت میکند که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و شاید «قهرمان» هم مثل «انگل» توانست جوایز را درو کند.
کریمی در پایان گفت: با توجه به شرایط سیاسی حاضر و از طرفی رقبایی که فیلم «قهرمان» دارد به نظر من احتمال موفقیت این فیلم در اسکار بیشتر از 20 یا 30 درصد نیست.
امیررضا نوریپرتو: «قهرمان» فرزند زمانه خودش است/ ضعف دراماتیک جدیدترین اثر فرهادی را میتوان منفعل بودن قهرمان فیلم دانست
امیررضا نوریپرتو، منتقد و مدرس سینما، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلم سینمایی «قهرمان» به طور کل از جهات مختلف مثل ساختار دراماتیک و محتوا به فیلمهای مهم کارنامه اصغر فرهادی نزدیک است. فیلم «قهرمان» از همان الگوی دراماتیک همیشگی تبعیت میکند و نکته جالب توجه درباره آخرین فیلم فرهادی این است که این فیلم مثل «فروشنده» و «همه میدانند» یک قهرمان فردی دارد و من فکر میکنم این نکتهای جدید در سینمای فرهادی است و ما شاهد تغییراتی به لحاظ روایت در آثار اخیر این کارگردان هستیم که او به سمت خلق قهرمان فردی رفته و پیشبرد قصه را به فرد سپرده است.
نوریپرتو خاطرنشان کرد: فیلم «قهرمان» فرزند زمانه خودش است و یک نگاه کاملاً انتقادی به رفتارهای گروهی و جمعی ما ایرانیان دارد که به نظر من این خصوصیت ریشه تاریخی هم در ما دارد. از طرفی انتخاب شهر شیراز و شروع بخش اول فیلم با نقش رستم نشانههایی قابل تفسیر و بررسی هستند. نشانههایی چون این موضوع که ما افرادی را خودمان قهرمان میکنیم، خودمان میکشیم و بعد برایشان مرثیهسرایی میکنیم. قصهای است که امروز در جامعه و حتی در تاریخمان میتوانیم به وضوح ببینیم.
وی افزود: «قهرمان» قصه شخصیتی را روایت میکند که این بار بر خلاف دیگر آثار فرهادی برابر یک جمع کوچک قرار نمیگیرد و به نوعی برابر کل جامعه قرار گرفته است. در این فیلم یک جامعه در سایه را شاهد هستیم که تصویر هیولاوشی دارد و از طریق تنها ابزارش که فضای مجازی است به هیچ چیز رحم نمیکند.
این منتقد در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: مشکل دراماتیک فیلم «قهرمان» را میتوان منفعل بودن قهرمانش دانست. از جایی که جامعه و حتی نهادهای دولتی برابر کاراکتر اصلی قرار میگیرد کنشمندی لازم را در این شخصیت نمیبینیم. در این فیلم بر خلاف دیگر کارهای اصغر فرهادی، که در مسیر پیشروی قصه یک شخصیت پررنگ میشود و قصه را جلو میبرد، شخصیت اصلی «قهرمان» برابر اتفاقات کاملاً منفعل است. از طرفی در این فیلم نیز درونمایههایی چون دروغ و قضاوت که از مضامین مورد علاقه فرهادی است کاملاً مشاهده میشود و به نظرم در این فیلم یک درونمایه جدید هم شاهد هستیم که آن تحقیر است. در «قهرمان» شاهد هستیم تحقیر به شکلی پیوسته نسبت به کاراکتر اصلی بیشتر میشود و در نهایت خیلی دیر او علیه این تحقیر طغیان میکند. به هر حال «قهرمان» کم و بیش تصویری عریان از جامعه امروز را نشان میدهد که به نظر من اثری قابل تأمل است.
نوریپرتو در پایان درباره شانس موفقیت «قهرمان» در اسکار گفت: موفقیت در اسکار بسیار پیچیده است. یکی از اصلیترین عناصر موفقیت یک فیلم نوع پخش آن به خصوص در هفتههای آخر در آمریکاست. فیلم اصغر فرهادی پخشکننده بزرگی چون آمازون دارد که به نظر میرسد در کارش موفق بوده و در لیست انجمن منتقدان مختلف نام «قهرمان» دیده میشود اما نکته جالب توجه و مهم این است که هفتههای گذشته نسبت به موفقیت «قهرمان» پیشبینیهای محکمتری را شاهد بودیم و حتی برخی معتقد بودند این فیلم همانند «انگل» جوایز بخشهای مختلف را از آن خود میکند اما عجیب است که هر چقدر به زمان برگزاری اسکار نزدیک میشویم در پیشبینیها شانس «قهرمان» کمتر میشود و رقبای دیگر مثل «ماشین من را بران» و «دست خدا» بیشتر مطرح میشوند. با این حال «قهرمان» به نظر من همچنان شانس دارد و حداقل به جمع پنج نامزد نهایی خواهد رفت اما باید بدانیم در نهایت بخش عظیمی از عوامل موفقیت فیلم به مسائل خارج از خود فیلم مربوط میشود.
انتهای پیام //
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فرهنگ و هنر اصغر فرهادی فیلم سینمایی ایران اصغر فرهادی خلاقیت فرهنگ و هنر خلاقیت سینمای ایران جشنواره فیلم فجر رئیس جمهور ایران ایران و آمریکا سینمای ایران جامعه جامعه فیلم سینمایی فضای مجازی اصغر فرهادی ایران ایران و آمریکا جدایی نادر از سیمین جشنواره فیلم فجر قهرمان غلامرضا آذری عباس کریمی عباسی جایزه بهترین فیلم ماشین من را بران نکته جالب توجه جدیدترین اثر فیلم سینمایی آن خود گفت وگو سومین اسکار آن خود جایزه اسکار اصغر فرهادی پیش بینی ها جشنواره ها بین المللی ترین فیلم نوری پرتو نظر من فیلم ها یک سری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۷۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقال فرعون به صلاح همه!
به گزارش همشهریآنلاین، فعلا محمد صلاح و یورگن کلوپ با هم آشتی کردهاند. یک یا هردوی آنها در پایان فصل از لیورپول جدا خواهند شد. کلوپ که خودش از مدتها قبل اعلام کرده قصد دارد در پایان فصل، به حضور ۹سالهاش در آنفیلد پایان دهد و صلاح هم پیشنهادهایی از عربستان دریافت کرده است. حالا سؤال اینجاست که آیا جدایی فرعون مصری به سود قرمزها خواهد بود؟ جواب تا حدودی مشخص است؛ از لحاظ اقتصادی بله و از لحاظ فنی شاید نه.
صلاح در این فصل ۲۴گل در ۴۱بازی در تمام رقابتها به ثمر رسانده است. تنها چندماه پیش، صلاح دویستمین گل خود را برای لیورپول به ثمر رساند و اکنون ۲۱۰گل و ۸۶پاسگل در ۳۴۶بازی در تمامی رقابتها برای این باشگاه ثبت کرده؛ میانگین ۰.۶۸گل، ۰.۲۸پاسگل و ۰.۹۶مشارکت در گل در هر بازی. با این حال در پایان هفتمین فصل حضورش در این باشگاه احتمالا به سود هر دوطرف باشد این همکاری عالی قطع شود. او میتواند با دریافت مبلغی هنگفت و احتمالا ۱۰۰میلیون دلار در سال به عربستان برود و همین مبلغ سود به باشگاه انگلیسی برساند. در عربستان از او بهعنوان یک قهرمان ورزشی و مذهبی استقبال خواهد شد. او در سرزمین وحی میتواند سالهای پایانی فوتبالش را سپری کند و هواداران زیادی را به ورزشگاه بکشاند. لیورپول هم شاید دلش برای ستاره مصری تنگ نشود. مو صلاح هر کاری که لازم بود و هر جامی که توانست برای باشگاه به ارمغان آورد؛ با اینحال در دورههایی حاشیههایی هم داشت. برای تمدید قرارداد و افزایش دستمزدش مدتی طولانی باشگاه را سر کار و زیر فشار گذاشت، ۲بار در برابر دوربینها مقابل سرمربی ایستاد و از همه مهمتر اینکه در بازیهای حیاتی نتوانست کمکحال تیم باشد و جامهای بیشتری را به آنفیلد بیاورد.
او تنها در بازیهای اخیر لیگ مقابل فولام و وستهم روی نیمکت قرار گرفت، چیزی که صلاح در طول سالها به آن عادت نکرده بود. او پس از تساوی۲-۲ مقابل وستهم به خبرنگاران گفت که اگر با آنها صحبت کند جنگ رخمیدهد. او از زمان انتقال به مرسی ساید در سال۲۰۱۷ هرگز کمتر از ۴هزاردقیقه در یک فصل بازی نکرده. او باید ۱۴۰دقیقه دیگر بازی کند تا به ۳هزاردقیقه برای این فصل برسد. این یعنی میزان دقایق بازیاش در این فصل با وجود مصدومیتها استاندارد بوده و دلیلی برای خروش علیه سرمربی وجود نداشته است. با اینحال گلها و مشارکت روی گلهای او در این فصل بدترین رکوردش در دوران حضور در لیورپول بوده؛ ۷گل و ۹پاسگل. او حالا باید ۲گل و یکپاسگل دیگر ثبت کند تا با بدترین آمارش در فصل ۲۰-۲۰۱۹ (کرونا) برابر شود. صلاح هرگز به اندازه سایرین در دفاع فعال نبوده.
این اواخر در حضور او و داروین نونیس نرخ تبدیل شوتهای لیورپول به گل (۶.۱درصد) از همه تیمها غیراز ناتینگهام فارست (۵.۷درصد) و برایتون (۲درصد) کمتر بوده است. صلاح با اینکه در برابر تیمهای بزرگ گلهای زیادی زده و در این ۷ساله همواره در ردههای بالای جدول گلزنان جای داشته، بیشتر ضربههای آخرش را شانسی روانه دروازه حریفان میکند.
او درماه ژوئن در تابستان همین امسال ۳۲ساله خواهد شد. مصدومیتهای اخیر و غیبتهایش در ادوار جام ملتها گاهی باشگاه را تحت فشار قرار داده. صلاح در نیمه اول فصل۲۴-۲۰۲۳، قبل از اینکه اوایل ژانویه راهی جام ملتهای آفریقا شود، روی ۲۶گل در ۲۷بازی در تمامی رقابتها نقش داشت (۱۸گل و ۸پاسگل) که ۱۳گل غیرپنالتی بود. پس از جام ملتهای آفریقا و بهبودی او از مصدومیتی که در طول تورنمنت در ساحل عاج متحمل شده بود، صلاح ۱۴بازی انجام داده و روی ۱۰گل (۶گل و ۴پاسگل) تأثیر داشته شامل ۲گل پنالتی.
یکی از زمینههایی که خروجی صلاح در حال پسرفت بوده است، دریبل زدن اوست. او در ۲ فصل اول حضورش در لیورپول، دریبلهای زیادی به ثبت رساند؛ دریبلهایی که با موفقیتهای زیادی همراه بود. او میانگین ۴.۳دریبل در ۹۰دقیقه با موفقیت ۵۶درصد در فصل ۱۸-۲۰۱۷ و میانگین ۴.۷دریبل در هر ۹۰دقیقه با ۴۷.۹درصد موفقیت در فصل ۱۹-۲۰۱۸ داشت. این میزان در ۲فصل آینده به کمتر از ۳دریبل در ۹۰دقیقه کاهش یافت و موفقیت آن از ۵۳.۲درصد در فصل ۲۰-۲۰۱۹ به ۳۶درصد در فصل ۲۱-۲۰۲۰ کاهش یافت. در فصل ۲۲-۲۰۲۱ این میانگین به ۴.۴دریبل در هر ۹۰دقیقه و سپس در فصل گذشته به ۳.۷دریبل در ۹۰دقیقه رسید. او امسال بهطور میانگین فقط ۳.۱دریبل در ۹۰دقیقه داشته که میزان موفقیت ۳۱.۲درصدی او در این فصل کمترین میزان موفقیت او در عمرش بهحساب میآید.
از زمانی که ستاره آنها در ژانویه راهی جام ملتها شد، لیورپول ۱۰بازی بدون او در لیگ برتر انجام داده که حاصل آن ۷برد، ۲تساوی و یک باخت، به ثمر رساندن میانگین ۲.۷گل در هر بازی و دریافت ۱.۱گل و بهطور میانگین ۲.۳امتیاز در هر بازی بوده است. در ۵دیداری که صلاح از آن زمان در ترکیب اصلی قرار گرفته، لیورپول ۲برد، یک تساوی و ۲شکست داشته؛ میانگین ۱.۴گل در هر بازی و ۱.۴امتیاز در هر بازی. بهطور کلی صلاح این تازگیها بیشتر هم مصدوم میشود. همه اینها ثابت میکند جدایی در تابستان به صلاح هر سه طرف (خودش، لیورپول و عربستانیها) باشد.
کد خبر 849563 منبع: روزنامه همشهری برچسبها تیم لیورپول ویژه ورزشی نقل و انتقال بازیکنان خارجی