Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@16:47:27 GMT

این چهار منبع غنی آهن را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۸۰۸۷

آهن یک ماده مغذی ضروری است که نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن ایفا می‌کند. رژیم غذایی فاقد آهن می‌تواند منجر به کاهش انرژی، تنگی نفس، سردرد، تحریک پذیری، سرگیجه یا کم‌خونی شود.   به گزارش خبرآنلاین، آهن به دو صورت در غذاها یافت می‌شود؛ هِم و غیرهِم. آهن هِم فقط در محصولات حیوانی یافت می‌شود، در حالی که آهن غیرهِم فقط در گیاهان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف روزانه توصیه‌شده آهن بر اساس مصرف متوسط ​​18 میلی‌گرم در روز است. با این حال، نیازهای فردی بر اساس جنسیت و شرایط زندگی افراد متفاوت است. مردان و زنان یائسه معمولاً به حدود 8 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. این مقدار برای زنان در دوران عادت ماهانه به 18 میلی‌گرم در روز و برای زنان باردار به 27 میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد.   از آنجایی که آهن غیرهِم کمتر از آهن هِم جذب بدن ما می‌شود، میزان مورد نیاز روزانه یا RDI برای گیاهخواران و وگان‌ها 1.8 برابر بیشتر از گوشت خواران است.   در این مطلب چهار مورد از مواد غذایی گیاهی که حاوی آهن بالایی هستند به شما معرفی شده است.   1)رب گوجه‌فرنگی   گوجه‌فرنگی خام آهن بسیار کمی دارد. اما هنگامی که خشک یا پخته شود، مقدار بسیار بیشتری از آهن را فراهم می‌کند. نصف فنجان رب گوجه‌فرنگی، ۳.۹ میلی‌گرم آهن یا ۲۲ درصد از میزان مورد نیاز روزانه از آهن را در خود دارد، در حالی که ۱ فنجان گوجه‌فرنگی خام، ۱.۹ میلی‌گرم یا ۱۱ درصد از این میزان را داراست. گوجه‌فرنگی خشک‌شده هم یک منبع غنی دیگر از آهن به شمار می‌آید.    2)جو دوسر پرک   یک فنجان جو دوسر پرک پخته‌شده حدود ۳.۴ میلی‌گرم آهن در خود دارد و ۱۹٪ از RDI  یا میزان مورد نیاز روزانه ما از آهن را فراهم می‌کند. همچنین این ماده حاوی مقادیر مناسبی پروتئین گیاهی، فیبر، منیزیم، زینک و فولات است.   3)حبوبات و نخودها   انواع حبوبات دارای مقادیر زیادی آهن هستند. لوبیای سفید، لیما، لوبیا قرمز و لوبیای دریایی، حاوی آهن هستند و هر مشت (پخته شده) از این لوبیاها، ۴.۴ تا ۶.۶ میلی‌گرم آهن یا ۲۴ تا ۳۷ درصد از RDI را شامل می‌شوند.   با این وجود، نخود و لوبیای چشم‌بلبلی بیشترین مقدار آهن را در خود دارند که حدود ۴.۶ تا ۵.۲ میلی‌گرم یا ۲۹ تا ۲۶ درصد از RDI در هر فنجان پخته‌شده از آنها وجود دارد. لوبیا و نخود علاوه بر آهن، حاوی منابع بالایی از کربوهیدرات، فیبر، فولات، فسفر، پتاسیم، منگنز و چندین ترکیب گیاهی مفید هستند.   4)کدو تنبل، کنجد، شاهدانه و بذر کتان   کدو تنبل، کنجد، شاهدانه و بذر کتان، غنی‌ترین دانه‌ها از نظر آهن هستند که حدود ۱.۲ تا ۴.۲ میلی‌گرم آهن در هر دو قاشق غذاخوری از آنها وجود دارد.   منبع: healthline

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: میلی گرم آهن گوجه فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، دو بنای تاریخی در دو شهر و دو کشور هستند که شباهت زیادی دارند معماری دو بنا یکی در ترکمنستان و دیگری در شهر زنجان کشور ایران یکی از دهها ویژگی مشترک معماری، هنر و فرهنگی بین این دو کشور است.

آرامگاه سلطان احمد سنجر در شهر مرو کشور ترکمنستان واقع شده است این آرامگاه ۲۷ متر بلندی دارد و طول و عرض آن ۱۷ متر است. دیوارهای آن هم ۱۴ متر بلندی دارد ولی درون آن هیچ تزئیناتی ندارد. این آرامگاه یکی از بزرگترین مقبره‌های سلجوقی بوده و یک گنبد آبی با آجر لعاب هم داشته است. در کنارش مسجد و قصر و حیاط هم وجود داشته است.

در شهر زنجان نیز بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین، باشکوه‌ترین گنبد یا آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) هشتمین سلطان مغول وجود دارد. این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل آن بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزئین شده است.

هر دو بنا آرامگاه هستند. یکی مقبره هشتمین سلطان مغول در زنجان و دیگری نهمین سلطان امپراتوری سلجوقی در مرو. هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بنای گنبد سلطانیه با الهام از معماری مقبره سلطان سنجر سلجوقی در دوره ایلخانی ساخته شده است. با این تفاوت که مقبره سلطان سنجر دارای پلان مربع است در حالی که سلطانیه هشت ضلعی ساخته شده است.

مقبره سلطان سنجر سلجوقی فارغ از تزئینات است اما گنبد سلطانیه با کتیبه‌ها و نقوش هندسی مختلف آراسته شده است.

همچنین هر دو بنا گنبد دو پوسته آجری دارند، در نمای بیرونی دو بنا نیز شباهت‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر 6089699 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • آیا رئیس جمهور آرژانتین مشکل روانی دارد؟
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • ۲۰ ناهار سبک و فوری برای روز‌های بی‌حوصلگی