Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@12:32:15 GMT

پشت پرده اختلال در سامانه معاملاتی بورس

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۸۸۸۵

به گزارش بورس تابناک، هرچند تعداد اختلال در هسته معاملات بورسی در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش تعداد معاملات کاهش چشم گیری داشته است اما سهامداران در هفته های قبل چندبار شاهد بروز اختلال در این سامانه بودند. اتفاقی که مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس دلیل آن را سخت افزاری دانسته و بر این نکته تاکید کرد که هسته معاملات بومی جایگزین بخش نرم افزاری هسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روح الله دهقان با تاکید بر اینکه جنس اختلال در هسته معاملات در هفته های گذشته، سخت افزاری بوده است نه نرم افزاری، اظهار کرد: اختلالات هسته در دو هفته قبل بیشتر سخت افزاری بوده و خیلی به نرم افزار مربوط نمی شود. قبول دارم در نهایت موضوعی که کاربر نهایی و کاربر معاملاتی می بیند این است که سامانه کار نمی کند اما در دو هفته قبل مشکلات مربوط به حوزه سخت افزار است. البته مشکلات سرور در بازه زمان کوتاهی رفع می شوند زیرا میتوان روش های جایگزین را به کار گرفت. اما اجتناب ناپذیر است. گاهی سخت افزار به مشکل میخورد و اینکه سیستم های پشتیبان وارد مدار شوند نیاز به زمان دارد.

وی درمورد راه اندازی هسته معاملات بومی نیز توضیح داد: سامانه معاملات بومی یک راهکار نرم افزاری است. کارهای فنی آن انجام شده و در مرحله تصمیم گیری سازمان بورس و بورس ها برای بهره برداری از سامانه است. بورس ها و سازمان بورس باید بررسی کنند که این سامانه را به چه صورتی و در کدام بازار میخواهند مورد استفاده قرار دهند. برای این منظور هم یک کارگروه در سازمان بورس تشکیل شده است که درمورد آن تصمیم گیری شود. هر زمانی که بررسی ها به نتیجه برسد سامانه معاملات مورد استفاده قرار میگیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تاکید کرد: به هر حال نمادهای معاملاتی باید به این سامانه منتقل شود و مدیریت  نمادهای معاملاتی در اختیار بورس‌ها و سازمان بورس است. در این راستا نامه‌نگاری‌های لازم را با سازمان انجام داده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری سازمان برای تعیین نحوه بکارگیری سامانه هستیم، زیرا سازمان باید تصمیم بگیرد کدام نمادها به سامانه جدید منتقل شود. اما درحال حاضر در بخش نرم افزار مشکل نداریم زیرا بار استفاده از سامانه مانند سال ۱۳۹۹ نیست.

 

منبع: ایسنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس اختلال بازار سرمایه معاملات بورس مذاکرات وین بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس هسته معاملات سخت افزار نرم افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۸۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس در سکوت

آفتاب‌‌نیوز :

بازار سهام اولین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می‌رسد فعلا نه انگیزه‌ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی جرئی به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید. همچنین نیز شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی ۱۴۰۰ واحدی به ارتفاع ۷۶۵ هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «شپنا» و «شستا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «شگویا» و «تجلی» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «خزامیا» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «کرمان» و «کرومیت» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مبلغ ۵ هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود ۵۱ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته‌ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می‌خورد، بازگشایی منفی صندوق‌های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز ۱۶۳ نماد در محدوده مثبت و ۲۶۶ نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس ۱۶۰ نماد در محدوده مثبت و ۱۸۰ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شاخص بورس امروز ۹ اردیبهشت/افت ۲۰۱۴۵ واحدی
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس