Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@12:09:01 GMT

ضیافت قوش بازان به صرف هوبره ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۸۸۹۳

ضیافت قوش بازان به صرف هوبره ایرانی

حضور قوش‌بازان کشورهای حوزه خلیج‌فارس در شوش و انتشار فیلم آن در شبکه‌های مجازی به واکنش اعتراض‌آمیز کاربران ایرانی منجر شد. قوش بازان از راه قاچاق، پرندگان شکاری را وارد شنزارهای کرخه کرده و هوبره - پرنده در معرض انقراض ایران - را به دام انداختند. شکار هوبره ایرانی توسط اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس در نوار جنوبی کشور تا نوار شمال شرقی زخمی کهنه است که تنها به خوزستان محدود نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران:حضور قوش‌بازان کشورهای حوزه خلیج‌فارس در شوش و انتشار فیلم آن در شبکه‌های مجازی به واکنش اعتراض‌آمیز کاربران ایرانی منجر شد. قوش بازان از راه قاچاق، پرندگان شکاری را وارد شنزارهای کرخه کرده و هوبره - پرنده در معرض انقراض ایران - را به دام انداختند. شکار هوبره ایرانی توسط اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس  در نوار جنوبی کشور تا نوار شمال شرقی زخمی کهنه است که تنها به خوزستان محدود نمی‌شود.

هوبره‌ها توسط پرندگانی شکار می‌شوند که هر سال در فصل پاییز از کشور، خارج و به قطر، امارات، کویت و برخی دیگر از کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. با محمد الوندی، رئیس پارک ملی کرخه درباره آنچه در دشت‌های غرب کرخه اتفاق افتاد به گفت‌و‌گو نشستیم. او در این گفت‌و‌گو خواستار ورود وزارت خارجه برای پایان دادن به شکار پرندگان شکاری و هوبره‌های ایرانی و گوشزد به کشورهای حاشیه خلیج فارس شد.

برای قوش بازی و شکار «هوبره» نیاز به پرندگان شکاری است. ورود و خروج پرندگان شکاری به کشور ممنوع است. قوچ‌بازان از چه راهی پرندگان شکاری را به ایران و شنزارهای غرب کرخه وارد کردند؟
معمولاً پرندگان شکاری را به شکل قاچاق وارد می‌کنند. اتباع خارجی نمی‌توانند در یک بازه زمانی هم پرنده شکاری را در ایران شکار کنند، هم آموزش بدهند و هم روی آن تجهیزات کنترلی نصب کنند. ممکن است چند سال یک پرنده را داشته باشند، آموزشش داده و تجهیزات کنترلی روی آن نصب کرده باشند. در این بازه زمانی به شکل قاچاق پرنده را وارد می‌کنند. از همه راه‌هایی که در کشور ما کالای قاچاق وارد می‌شود، پرنده شکاری هم قاچاق می‌شود. درایران با افراد محلی و میهمانداران در ارتباط هستند. میهمانداران آنها را راهنمایی و ساپورت می‌کنند. حضور آنها فقط هم به دشت‌های غرب کرخه محدود نمی‌شود. قوش بازان به خیلی از استان‌های کشور از جمله خوزستان برای شکار هوبره می‌آیند.
آیا امکان ردیابی ردیاب‌های نصب شده روی پرندگان از سوی محیط زیست وجود دارد؟
نه گیرنده دست قوش باز است و فرستنده هم روی پرنده نصب است. برد این فرستنده‌ها کوتاه است و امکان شناسایی توسط رادارهای قوی وجود ندارد.
پرندگان شکاری از چه مبادی وارد خوزستان می‌شوند؟
از همه کشورهای حوزه خلیج فارس وارد می‌شوند. امارات، قطر، کویت و گاهی هم از عراق می‌آیند. البته خیلی متداول نیست که عراقی‌ها بیایند اما گاهی قوش بازان عراقی هم هستند ولی بیشتر از سمت قطر، کویت و امارات می‌آیند.
مستقیم از این کشورها به خوزستان می‌آیند؟
اینکه از چه مبادی یا ورودی‌هایی وارد می‌شوند را نمی‌توان دقیق گفت. چون ممکن است از بوشهر و بندرعباس هم به خوزستان بیایند. گاهی اوقات هم با لنج‌های محلی به  خوزستان می‌آیند. بعضی از قوش بازان هم ممکن است با توجه به نقایصی که در گمرکات ما وجود دارد، بتوانند با هواپیما هم بیایند. به هر حال در کشور ما خیلی از کالاهای دیگر هم به اشکال مختلف قاچاق می‌شود.
درآمدزایی لنج از ورود قاچاق پرندگان شکاری چقدر است؟
اطلاع دقیقی ندارم. ولی شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس  معمولاً پولدار هستند. اختلاف قیمت ارز و پولی ملی ما هم زیاد است. برای آنها هزینه‌ای ندارد. حتی در ایران هم کلی آدم را می‌خرند. در مسیرهای پایش محیطبانان، نگهبان می‌گذارند. وقتی وارد منطقه می شوند برای اینکه گیر نیفتند، هزینه می‌کنند. میهماندار پول کلان می‌گیرد و بین آدم‌های مختلف تقسیم می‌کند. افرادی مسئول کنترل رفت و آمد محیطبان‌ها می‌شوند. آنها معمولاً در مسیر که ما عبور کنیم و به سمت آنها می‌رویم، کسانی را برای اطلاع‌رسانی و خبر دهی می‌گذارند. ماشین‌های آنها برای ورود به شنزار‌ها شاسی بلند است. معمولاً افرادی با موتورسیکلت آنها را ساپورت می‌کنند تا حضور محیطبان‌ها را زودتر به آنها اطلاع بدهد.
قوش بازها از هتل استفاده می‌کنند یا در خانه محلی‌ها ساکن می‌شوند؟
بعضی از آنها پوششی به ایران می‌آیند. مثلاً می‌گویند ما تاجر هستیم و برای خرید شتر آمده‌ایم. ما چند سال پیش یک گروه را گرفتیم گفتند برای خرید گوسفند آمده‌ایم. ولی معمولاً افراد خاصی هستند که ما به آنها میهماندار می‌گوییم. آنها برنامه حضور قوش بازها را طراحی می‌کنند. معمولاً اتباع در خانه میهماندار یا خانه‌ای که میهماندار برای آنها مشخص کرده، ساکن می‌شوند. گاهی اوقات خانه شخصی میهماندارها لو می‌رود بنابراین قوش باز را به یک مکان ناشناخته‌تر می‌برند. در شهرهای کوچک اتباع را هر خانه‌ای نمی‌برند چون امکان دارد لو بروند.
از عوامل قوش بازی در کرخه کسی را شناسایی کردید؟
بله.
میهماندار بود؟
کرایه بگیر است. میهماندار را هم شناسایی کردیم. ولی فردی که پلاک ماشینش در فیلم مشخص است کرایه بگیر است و ماشین آن توسط میهماندار کرایه شده بود. چون اغلب ماشین‌های خودشان لو رفته است معمولاً ماشین را عوض می‌کنند.
الان فقط فرد شناسایی شده دستگیر شده است؟
نه. در بررسی اولیه و به شکل غیررسمی فرد را شناسایی کردیم ولی برای سیر مراحل قانونی از طریق دادستانی استعلام کردیم تا فرد احضار بشود.
معلوم است اتباع چند نفر و از کدام کشور بودند؟
خیر. به طور قطع نمی‌توان گفت اتباع از کدام کشور بودند. یکی از افراد شناسایی شده در فیلم از میهمانداران معروف منطقه است. چند سال است که این فرد را می‌شناسیم. خبر داریم که اتباع را برای شکار هوبره به ایران می‌آورد. یک پرونده قدیمی هم در این رابطه دارد. با تصاویری که از او داشتیم در سال‌های گذشته توانستیم به خاطر نگهداری پرنده شکاری محکومش کنیم. یک پرونده هم به خاطر درگیری شبانه در منطقه با محیطبان‌ها دارد. در این پرونده ادوات شکار از جمله دستکش و چشم بند پرنده همراه داشت اما توانست پرنده‌ها را فراری بدهد.
با‌وجود سابقه دار بودن راحت به کارش ادامه می‌دهد! چرا؟
خب باید به ادوات و آثاری رسید که بتوان فرد را محکوم کرد. مثلاً طرف می‌آید در منطقه می‌گوید برای تفریح آمده ام.چون معمولاً یک نفر نیستند. افراد دیگری او را ساپورت می‌کنند. مهم است که بدانی ادوات و تجهیزات جرم در کدام ماشین است.طرف را حتماً باید با آثار و ادوات و مستنداتی دادگاه‌پسند دستگیر کرد. این افراد نفرات زیادی دارند. از یک طایفه هستند. چند تا روستا اقوام و فامیل دارند که همه به آنها اطلاع‌رسانی می‌کنند. هر بار که مأمور سراغشان می‌رود به آنها اطلاع می‌دهند. افراد بسیار زبده‌ای برای در رفتن هستند.
این فرد قبلاً هم یک پرونده محکومیت داشته آیا تأثیر‌گذار نیست؟
در یکی از پرونده‌ها محکوم شد و جریمه نقدی آن را پرداخت. به قول معروف مسأله تمام شد!
میهماندار چه کار می‌کند؟
میهماندار مقدمات اسکان را ایجاد می‌کند. مستقیم برای رفتن به صحرا و بیابان اتباع را همراهی می‌کند. تأمین خودرو، خورد و خوراک، چادر، رفاهیات، تأمین افراد برای نگهبانی، حمایت و اطلاع‌رسانی و... را هم انجام می‌دهد. قوش باز هم با پرنده می‌آید تا تفریح کند و پرندگان در معرض انقراض را شکار کند.
اتباع خارجی چقدر در کاهش پرندگان شکاری خوزستان تأثیر داشته اند؟
خیلی. در فصل زمستان با پرنده‌های دست آموز برای شکار «هوبره» می‌آیند. در اوایل پاییز هم بومی‌ها پرندگان شکاری مثل طرلان، بالابان بویژه خانواده شاهین‌ها (بیشتر برای قوش بازی استفاده می‌شود) را زنده‌گیری می‌کنند و به کشورهای امارات، کویت و قطر با قیمت بالا قاچاق می‌کنند. اتباع خارجی همین پرنده‌ها را برای شکار آموزش می‌دهند و در زمستان با پرنده شکاری برمی گردند تا هوبره را صید کنند. هوبره یکی از پرندگان در معرض انقراض وحمایت است و شکار آن براساس قوانین بین‌المللی ممنوع است.
پرنده‌ها معمولاً از کدام بنادر به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شوند؟
از همه بنادر خوزستان، هرمزگان، بوشهر تا سیستان و بلوچستان پرندگان قاچاق می‌شوند. مثلاً در خوزستان از بنادر آبادان وخرمشهر قاچاق می‌شوند.
راهی برای نجات پرندگان شکاری از قوش بازان وجود دارد؟
در حال حاضر منتظر می‌مانیم که اتباع وارد کشور بشوند تا ما وارد عمل بشویم. توان تجهیزاتی بسیار پایین و نیروها کم است. زنده‌گیری پرندگان شکاری همیشه در مناطق چهارگانه نیست. این تخلف‌ها بیشتر وقت‌ها در مناطق آزاد(خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست) اتفاق می‌افتد. ما برای حفاظت از مناطق چهارگانه هم نیرو کم داریم. نیاز است که وزارت امور خارجه از مسیر‌های دیپلماسی وارد شود و موضوع را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گوشزد کند. الان کشورهای حاشیه خلیج فارس قوش بازی را در فهرست یونسکو ثبت کرده‌اند. باید به یونسکو اعتراض کرد چون رسمی را ثبت کرده است که به نابودی حیات وحش منجر می‌شود.

انتهای پبام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کشورهای حاشیه خلیج فارس پرندگان شکاری معرض انقراض پرنده شکاری شکار هوبره برای شکار پرنده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۸۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

2 مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، در روز پایانی مسابقات بین‌المللی اسکواش قطر جونیور نمایندگان ایران در رده‌های سنی مختلف به مصاف رقبای خود رفتند و موفق به کسب 2 مدال نقره و برنز شدند.

در فینال کمتر از 19 سال محمد چنگانیان با شکست مقابل حریف کویتی خود به مدال نقره دست پیدا کرد. در دیگر بازی امروز در رده سنی کمتر از 13 سال، امیر رضا الوانساز برای کسب مدال برنز رو در روی محمد مأمون‌خان پاکستانی قرار گرفت و حریف خود را مغلوب کرد و صاحب مدال برنز شد.

باربد چاوشی نیز در رده سنی کمتر از 17 سال برای کسب مقام سومی این رقابت‌ها نتیجه را به عبدالله علی از کشور کویت واگذار کرد و چهارم شد. همچنین در رده سنی 19 سال، سیدمبین سیدان برای کسب عنوان سومی به مصاف عبدالرحمان المغربی از کشور کویت رفت و او نیز در جایگاه چهارم قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • 2 مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست