Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@03:55:40 GMT

در مسیر هوشمندسازی خودروها در ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۸۹۸۱

در مسیر هوشمندسازی خودروها در ایران

به تازگی مرکز ملی فضای مجازی سند «به‌کارگیری خدمات شبکه‌های ارتباطی برای کمک به توسعه صنعت خودروهای متصل به اینترنت اشیا» (IOT) را تدوین کرد تا باعث رشد صنعت اینترنت اشیا و بهبود اقتصاد در کشور شود. اما تهیه این سند برای صنعت اینترنت اشیا بخصوص خودروهای متصل به اینترنت (Connected Car) چه ثمراتی دربردارد؟ و اینکه آیا تهیه این سند باعث گشایشی در سایر بخش‌های صنعت اینترنت اشیا و رشد و توسعه آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران:به تازگی  مرکز ملی فضای مجازی سند «به‌کارگیری خدمات شبکه‌های ارتباطی برای کمک به توسعه صنعت خودروهای متصل به اینترنت اشیا» (IOT)  را تدوین کرد تا  باعث رشد صنعت اینترنت اشیا و بهبود اقتصاد در کشور شود. اما تهیه این سند برای صنعت اینترنت اشیا بخصوص خودروهای  متصل به اینترنت (Connected Car) چه ثمراتی دربردارد؟ و اینکه آیا تهیه این سند باعث گشایشی در سایر بخش‌های صنعت اینترنت اشیا  و رشد و توسعه آن خواهد شد. در این راستا کارشناسان اینترنت اشیا در گفت‌وگو با «ایران» اعلام کردند که این اقدام مثبت مقدمه‌ای برای رشد صنعت اینترنت اشیاست و این ریل گذاری باعث خواهد شد که دیگر بازیگران صنعت اینترنت اشیا مانند نرم‌افزاری و خدمات‌رسانی نیز در این حوزه فعال شوند.

آشنایی مسئولان با فناوری‌های نوین
حسین صفی کارشناس اینترنت اشیا معتقد است تدوین سندی برای بکارگیری خدمات شبکه‌های ارتباطی به منظور کمک به توسعه صنعت خودروهای متصل به اینترنت اشیا از سوی نهاد بالادستی، ریل‌گذاری برای بازکردن فضا برای فعالیت بخش خصوصی در اینترنت اشیا است از این رو این اقدام را خبری مسرت بخش می‌دانیم، چراکه نشان از آشنایی سطح کلان کشور با ادبیات این فناوری نوین دارد.
صفی به «ایران» گفت: حوزه اینترنت اشیا دارای بازیگران زیادی است و این سند فعلاً تنها برای بخش شبکه ارتباطی خودروهای متصل به اینترنت اشیا تدوین شده و در ارتباط با اپراتورها به عنوان فراهم کننده بستر شبکه ارتباطی برای خودروهاست.
وی با بیان اینکه هنوز به دیگر بازیگران اکوسیستم فناوری نوین اینترنت اشیا توجهی نشده، افزود: دیگر بازیگران آن هم شامل خودروسازان  و شرکت‌های فناورانه ICT هستند که می‌توانند روی این بستر سرویس و خدمات ارائه بشوداما  توجهی نشده است ولی امیدوارم این شروعی باشد تا به دیگر بخش‌ها و بازیگران آن هم توجه شده و سند کاملی ارائه شود.
به اعتقاد صفی ورود نهاد بالادستی در سطح کلان برای این کار  اهمیت بالای این موضوع را نیز نشان می‌دهد و خود افق جدیدی ایجاد خواهد کرد تا صنایع و جامعه آگاه شوند که در حوزه اینترنت اشیا بخصوص اتصال خودرو کارهایی در حال انجام شدن است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا نوشتن چنین سندی در صنعت اینترنت اشیا گشایشی ایجاد خواهد کرد، گفت:  وقتی از گشایش در صنعتی نوین  صحبت می‌کنیم باید به چند پارامتر آن به صورت همزمان و در کنار هم  توجه شود. بحث قانونگذاری در این حوزه از یک طرف، آشنا ساختن صنایع برای استفاده از این فناوری نوین از طرف دیگر و راه‌اندازی سرویس‌ها و خدمات و استفاده از آنها از سوی مردم و... باید در کنارهم دیده شود. وی در ادامه گفت:  با این اقدام و تمرکز، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نرم‌افزاری و حتی سخت افزاری، اپراتورها و بیمه‌ها و خودروها و... به عبارتی تمام ذینفعان شاخک‌هایشان تیز می‌شود که می‌توانند در این زمینه ورود کنند تا دیگر بازیگران نیز سهم خود را ایفا کنند. به اعتقاد صفی، اکوسیستم اینترنت اشیا دارای عرضه، تقاضا و نهاد تنظیم گر است و باید به هر سه پرداخته شود. در سمت عرضه نیاز است شرکت‌های داخلی توانمندی های خود را بالا ببرند  و به تراز جهانی برسانند. از سوی دیگر وقتی در جامعه برای این خدمات تقاضایی نباشد و استفاده نشود، راه به جایی نخواهد برد. مهمتر از همه باید رگولیشن و قانونگذاری هم وجود داشته باشد تا همه چیز مطابق ریل‌گذاری پیش رود.
سندی برای توسعه اقتصادی
حمید بهنگار دیگر کارشناس اینترنت اشیا نیز معتقد است امروزه استفاده از اینترنت اشیا در صنایع گریزناپذیر است و اکنون محصولات میان رشته‌ای در صنایع مختلف فناوری اطلاعات در حال شکل‌گیری است که خودروهای هوشمند یکی از موضوعات مهم آن است. بهنگار به «ایران» گفت: تدوین نقشه راه و سند چشم‌انداز می‌تواند چهارچوب مدون و اصل و پایه ای به عنوان فصل مشترک برای فعالان حوزه خودروسازی و فناوری اطلاعات باشد تا در یک مسیر مشخص پیش روند و اهداف متعالی را که در این موضوع مهم برای طرفین  وجود دارد تدوین و تبیین کنند. این کارشناس تهیه سند را مثبت عنوان کرده و ابراز امیدواری کرد که همین روند در فرایند سایر مجموعه‌های فناوری‌های نوظهور نیز به سرعت اتفاق بیفتد تا شاهد نقشه مدون و برنامه عملیاتی با چهارچوب هدفمند باشیم. بهنگار با اشاره به اینکه با تدوین سند، بازیگران و نقش آفرینان دولتی و خصوصی می‌توانند در شکل گیری اهداف صنعت اینترنت اشیا نقش مهمی ایفا کنند، گفت: نگاه کلان به خودروهای متصل یک نوع توسعه اقتصاد پلتفرمی است که منافع بسیار زیادی برای مصرف کنندگان، خودروسازان و کشور دارد و می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی باشد. وی افزود:  خودروهای هوشمند زمینه‌ساز شکل‌گیری صنایع متنوع نوظهوری است که با ترکیبی از صنعت خودرو و فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد و تبعات بسیار زیادی مانند ایجاد امنیت، حمل و نقل هوشمند، بیمه، خدمات خودرویی، عوارض و... برای کشور دارد. به‌گفته وی خودرو متصل کمک می‌کند که آمار و داده‌هایی در کشور در این حوزه شکل بگیرد که خود عامل هوشمندسازی نوین و توسعه خواهد بود. این کارشناس اینترنت اشیا در ادامه گفت: کشور ما در زمینه فناوری‌های نرم موفق است و خودروهای متصل یکی از صنایع زودبازدهی  است که به سرعت اثرات مثبت آن در اقتصاد ما ظاهر می‌شود. وی افزود: رابطه  فناوری نوین خودروهای متصل و شبکه ارتباطی رابطه فزاینده دوجانبه است به این معنا که هر دو طرف همدیگر را تقویت می‌کنند و با توسعه بسیاری از شبکه‌های ارتباطی در مناطقی از کشور که توجیهات اقتصادی کمتر دارد ارائه خدمات توجیه‌پذیر می‌شود.
به گفته بهنگار توسعه شبکه‌های ارتباطی نه تنها باعث توسعه بکارگیری فناوری اینترنت اشیا می‌شود بلکه تبعات مثبت دیگری نیز در جامعه دارد به این ترتیب که هرچه پوشش ارتباطی بیشتر شود، سطح رفاه و دسترسی برای عموم مردم نیز افزایش می‌یابد. به اعتقاد وی اگر صنعت حمل و نقل را که یکی از صنایع مهم کشور است به عنوان پیشران در نظر بگیریم و در عمل هم تجربه موفقی باشد، می‌تواند برای سایر صنایع هم گشاینده باشد چون همگرایی فناوری اطلاعات با رشته‌های مختلف در دنیا آغاز شده و در کشور ما هم به همین شکل در صنایع مختلف در حال پررنگ شدن است.
به گفته این کارشناس 4 بازیگر اصلی یعنی دولت، بخش خصوصی ، بهره‌برداران و دانشگاه‌ها  باید در این توسعه  فناوری اینترنت اشیا نقش بازی کنند و بهتر است اتاق فکری از این 4 بازیگر حیاتی و کلیدی تشکیل شود تا با هم‌افزایی نتایج خوبی را رقم بزنند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خودروهای متصل به اینترنت اشیا صنعت اینترنت اشیا شبکه های ارتباطی فناوری اطلاعات دیگر بازیگران تهیه این سند فناوری نوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی سملیان ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: پس از درخواست‌های مردمی در خصوص عدم پوشش مناسب در روستای حسین آباد و پس از بررسی صورت گرفته توسط کارشناسان این اداره کل، با ایجاد سایت ایرانسل در این روستا، مشکلات مردمی در حوزه ارتباطات برطرف و به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر افزود: حسین آباد، روستایی از توابع شهرستان جم با ۵۲ خانوار و جمعیت ۱۷۶ نفر است که با ایجاد سایت در این روستا، روستاهای اقماری آن به نام دره چاه با ۳۲ خانوار و جمعیت ۱۱۷ نفر، چم چشمه با ۸۴ خانوار و ۳۳۱ نفر، نیلاب ۳۸ خانوار و ۱۴۳ نفر، بندانو ۶۹ خانوار و ۲۵۰ نفر تحت پوشش ارتباطی قرار گرفته است.

سملیان اظهار کرد: پروژه سایت روستای چاه پهن، با نیازسنجی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر و اعتبارات طرح خدمات اجباری روستایی (USO) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پیمانکاری شرکت ایرانسل با تکنولوژی 3G/4G طراحی، نصب و راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی، می‌تواند سبب توانمندسازی و تأثیرگذاری آگاهانه این قشر از جامعه، در توسعه پایدار روستایی و روند توسعه کشور شود ICT در روستا منجر به توانمندسازی در ابعاد گوناگونی مانند آموزش، بهداشت، بازاریابی و داد و ستد، درآمد، گردشگری، بهره وری و غیره می‌شود.

مدیرکل ارتباطات استان بوشهر، هدف این اداره کل را مرتفع نمودن مشکلات مردمی در حوزه ارتباطات و همچنین فناوری اطلاعات نقاط محروم و بروز رسانی اطلاعات روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اعلام کرد.

کد خبر 6094261

دیگر خبرها

  • ژاپن بر روی اینترنت نسل۶، ۵۰۰برابر سریع‌تر از نسل۵ کار می‌کند!
  • خیز ژاپن برای اینترنت نسل ۶، ۵۰۰ برابر سریع‌تر از نسل ۵!
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • اینترنت فورجی به قمر زمین می‌رود
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود