Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@18:52:49 GMT

انجمن اجاره نشین‌های گمنام

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۹۰۵۶

انجمن اجاره نشین‌های گمنام

«خاطر عموم اهالی محترم پایتخت مستحضر است که بعضی از آقایان مالکین مدتی است در امر معاملات استیجاری رویه نامطلوبی را اتخاذ و انواع فشارها و خسارات را نسبت به یک مشت مردم کاسب و صنعتگر مملکت روا می‌دارند. برای جلوگیری از تعدیات غیرقابل تحمل آقایان مالکین، چندی است هیأت مستأجران اتحادیه تشکیل داده و با امیدواری و پشتگرمی شروع به اقداماتی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

روزنامه ایران:«خاطر عموم اهالی محترم پایتخت مستحضر است که بعضی از آقایان مالکین مدتی است در امر معاملات استیجاری رویه نامطلوبی را اتخاذ و انواع فشارها و خسارات را نسبت به یک مشت مردم کاسب و صنعتگر مملکت روا می‌دارند. برای جلوگیری از تعدیات غیرقابل تحمل آقایان مالکین، چندی است هیأت مستأجران اتحادیه تشکیل داده و با امیدواری و پشتگرمی شروع به اقداماتی کرده‌اند.» این بخشی از بیانیه اتحادیه مستأجران در سال 1307 هجری شمسی است که توسط فرخی یزدی شاعر و روزنامه‌نگار آن روزگار پرحادثه ارائه شد. بعدها در سال 1331 خلیل ملکی فعال سیاسی نیز برای تشکیل اتحادیه مستأجران فراخوان داد، اما از آن زمان تا کنون هر روز پیوسته بر مشکلات این قشر بدون صنف و اتحادیه افزوده شده است.

اگر مستأجرید، حتماً زمانی پیش آمده که از دست مالک خانه یا رفتارش کلافه شده‌اید. شاید هم اصلاً کل پروسه اجاره‌نشینی کلافه‌تان کرده؛ اینکه مجبورید سالی یک بار خانه به دوش باشید، مالک بی حساب و کتاب روی اجاره یا ودیعه بگذارد و... این جور وقت‌ها از خودتان می‌پرسید دادتان را به کجا ببرید؟ حرف‌های‌تان را باید به چه کسی بزنید و چطور کمک بگیرید؟ سال‌ها قبل برای همین مشکلات و کمک به مستأجران عده‌ای دورهم جمع شدند و پیشنهاد دادند مستأجران برای خود تشکلی درست کنند. هرچند این تلاش‌ها معمولاً بی نتیجه مانده اما بهتر است بدانید این دغدغه جهانی است و در همه جای دنیا مستأجران می‌خواهند صدایشان را به گوش دیگران برسانند و نهادی پیگیر حقوق‌شان داشته باشند. طبق آخرین اخبار و اطلاعات منتشر شده این روزها از هر پنج نفر دو نفر مستأجر هستند و از طرفی طی 10 سال گذشته نرخ اجاره‌نشینی بشدت افزایش داشته است. حالا اگر شما هم یک مستأجر هستید و دلتان از رفتار مالکان و وضعیت اجاره بها پر است و به برخی قوانین اجاره‌نشینی معترض‌ هستید، اما نمی‌دانید کجا باید حرف دل‌تان را بزنید، بد نیست این گزارش را بخوانید. بررسی‌ها نشان می‌دهد سال‌هاست این دغدغه در همه جای جهان وجود دارد و برای آن اتحادیه و صنفی ساخته شده جوری که بیشتر کشورهای دنیا اتحادیه مستأجران دارند و در برخی کشورها اتفاقاً این نهاد آنقدر قدرتمند است که گاه داد و فغان صاحبخانه‌ها را درمی‌آورد. برهمین اساس اتحادیه بین‌المللی مستأجران در سال 1926 در استکهلم سوئد شکل گرفت و اتحادیه‌های مختلف دنیا عضو آن هستند.
حالا شاید بپرسید جز دو مورد تاریخی که درباره اتحادیه مستأجران در ایران به آن اشاره کردیم، چرا نهاد دیگری برای مستأجران نداریم بویژه در سال‌های اخیر که روز به روز وضعیت مستأجران سخت‌تر و سخت‌تر شده است. شاید برای پاسخ به همین دغدغه‌هاست که «باهمستان» که یک نهاد مدنی در حوزه شهری وحمایت و توانمندسازی گروه‌ها و منافع به حاشیه رانده شده‌ها در فرایند‌های توسعه شهری است بار دیگر به فکر افتاد که درباره لزوم تشکیل این نهاد حرف بزند و بحث آن را در فضای مجازی مطرح کند. برای اینکه بیشتر با این ایده آشنا شویم بهتراست پای حرف یکی از اعضای این انجمن بنشینیم.
علی آخرتی، عضو انجمن غیردولتی باهمستان در این باره می‌گوید: «مسکن وضعیتی بحرانی دارد و مشکلاتش کاملاً به چشم می‌آید؛ وضعیتی که نتیجه سال‌ها سیاستگذاری اشتباه است و تبعاتش را این روزها شاهدیم. اگر نرخ رشد اجاره‌نشینی در این مدت را بررسی کنید خیلی از این موارد معلوم می‌شود. در این سال‌ها خیلی‌ها مالکیت‌شان را از دست داده و اجاره‌نشین شده‌اند و بعد همین اجاره‌نشین‌ها به خاطر بالا رفتن بی رویه قیمت‌ها به سمت محلات خارج از مرکز و حاشیه حرکت کرده‌اند. در سال‌های اخیر نرخ رشد ارزش زمین از نرخ رشد مسکن بیشتر بوده و هر دو این‌ها از متوسط تورم بالاتر، بنابراین همه این موارد قابل بررسی و توجه است.»
او تأکید می‌کند: «مسکن حق انسانی و ذاتی هر فرد است و همه انسان‌ها حق دارند سرپناه داشته باشند. در حالی که این روزها مسکن نه به عنوان حق بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود و بازار آن بی‌حساب و کتاب محل یکه تازی سوداگران شده. در این بازار پر از سوداگری معمولاً منتفعان بازار مسکن، خودشان سیاستگذاران این بازار و ناظران اجرا و مناسبات هستند و دائم بر سود خود می‌افزایند. در مقابل مستأجران مدام از این بازار طرد می‌شوند و طردشان از این بازار را باید به منزله از دست دادن حق انسانی‌شان در نظر گرفت. وقتی مسکن این چنین تبدیل به‌کالای سرمایه‌ای می‌شود [بدیهی است که] با هجوم روزافزون سرمایه‌ها به این بازار مواجه می‌شویم و در نهایت در دل این وضعیت و شرایط  نابرابر، جمعیت طردشدگانی را داریم که به صورت روزافزون زیاد می‌شوند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند این مناسبات را تغییر دهد، تشکل اجاره‌نشین‌هاست. یعنی این افراد بتوانند ضمن تبادل تجربیات موجب دلگرمی هم شوند و به صورت کلان‌تر هم صدای خودشان را به گوش بقیه برسانند و در مطالبات‌شان جدی‌تر باشند.»
البته در برخی شهرهای کوچک مستأجران در فضای مجازی دور هم جمع می‌شوند و از مسائل و مشکلات‌شان می‌گویند یا برای برخی مسائل مانند پیدا کردن خانه نو و مناسب چاره‌جویی می‌کنند.
اعضای گروه باهمستان هم می‌دانند اجرایی شدن این ایده به این آسانی‌ها نیست و از بالا به پایین و دستوری قابلیت اجرایی شدن ندارد: «این اتفاق باید با اقبال اجاره‌نشین‌ها و از دل بحث‌های خود اجاره‌نشین‌ها و آزمون و خطاهای آنها پیش برود و موانع قانونی که برای شکل‌گیری این تشکل وجود دارد، برداشته شود. مشکل دیگر جامعه ما این است که منافع جمعی و فضاهای عمومی در مقابل منافع شخصی و خصوصی نادیده گرفته یا کم ارزش شده است. این‌ها مشکلات شکل گرفتن این تشکل است و اینکه چه ساز و کاری می‌توان برای آن اندیشید. طرح همین ضرورت و دعوت به اندیشیدن و گام‌های ابتدایی آن می‌تواند مثبت باشد و یک سری کلیشه‌های این حوزه را بشکند؛ کلیشه‌هایی که شکل مناسبات نابرابر را طوری در ذهن ما بدیهی کرده که به چیز دیگری نمی‌توانیم فکر کنیم. در ایران دو تجربه اتحادیه مستأجران را داریم؛ یکی دعوتنامه فرخی یزدی در سال 1307 برای تشکیل اتحادیه اجاره‌نشین‌ها و فراخوان دیگر هم جمعیت دفاع از حقوق مستأجران در سال 1331. طرح این موضوع و سابقه تاریخی‌اش همین است. اما در کشورهای دیگر این تجربه جدی‌تر بوده و این تجربیات را می‌توان با مستأجران ایرانی به اشتراک گذاشت. مثل اتحادیه مستأجران انگلیس و آلمان که همه آنها برای قدرت دهی و برون رفت از بحران مستأجران دیده شده. اتحادیه مستأجران آلمان هم نهادی بسیار پرقدرت و جدی است و به شکل کنونی از سال 1951 ایجاد شده. شکل پیشین آن هم در شهر درسدن آلمان در سال 1868 ایجاد شد. این اتحادیه نه تنها از منافع اعضای خود یعنی مستأجران دفاع می‌کند که خدماتی هم به آنها ارائه می‌دهد مثل مشاوره‌های حقوقی در دعاوی حقوقی و انواع خدمات دیگر.»
اگر دوست ندارید قراردادهای اجاره‌نشینی‌ مدت‌دار باشد، قیمت اجاره مستقل از قیمت ملک تعیین شود و افزایش میزان نرخ اجاره در قرارداد اولیه ذکر شود و توسط بازار و مالک تعیین نشود، همچنین به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره مجبور به تخلیه ملک نشوید یا خانه‌ها با بدترین شرایط رفاهی به شما اجاره داده نشود، چه صنف و اتحادیه‌ای از شما حمایت خواهد کرد؟ این روزها شکل اولیه چنین اتحادیه‌هایی را به صورت دورهمی‌های مجازی شاهدیم؛ گروه‌هایی که با به اشتراک گذاشتن تجربیات هر یک از اعضا در معضلات اجاره نشینی و ازجمله اجاره مسکن، تلاش می‌کنند وضعیت بهتری فراهم کنند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه مستأجران اجاره نشین ها اجاره نشینی سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالجلال ای ری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت بازار مسکن، گفت: در آستانه فرارسیدن فصل جا به جایی مستأجران هستیم و با توجه به انتظار تورمی که در جامعه است، بنابراین انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی و مسؤولان دولتی اقدامات مؤثری را برای کنترل و ساماندهی بازار مسکن بردارند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: یکی از مواردی که موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود، فعالیت مخرب دلالان و سوداگران است که در سکوهای آنلاین خرید و فروش مسکن با درج آگهی‌های جعلی و یا با قیمت‌سازی دروغین زمینه را برای افزایش قیمت‌ها فراهم می‌کنند، البته که با ضابطه‌مند کردن درج آگهی‌ها و احراز هویت مالکان تا حدی این موضوع کنترل می‌شود. ضمن اینکه در طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی برای این مهم برنامه‌ریزی صورت گرفته و با رتبه بندی دفاتر مشاوران املاک و افزایش نظارت بر آنها تا حد چشمگیری فعالیت سوداگری در بازار مسکن محدود می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس به اصلاح طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی و رفع ایرادات شورای نگهبان در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از گام‌های بلند و مهم مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار پرتلاطم مسکن به شما می‌رود که با ایده‌ها و ابتکارات نوین می‌تواند پایه خوبی برای مدیریت بازار مسکن و قیمت‌گذاری عادلانه ایجاد کند. تأیید نهایی این طرح توسط شورای نگهبان و اجرای آن تا پیش از آغاز فصل تابستان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در بازار رهن و اجاره مسکن ایفا کند.

وی عنوان کرد: با توجه به قوانین مهم و کارآمدی که در سال‌های اخیر در حوزه مسکن به تصویب رسیده و هم اکنون در مسیر درست اجرا هستند، در سال‌های آینده تلاطم‌های کم‌تری را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود و حداقل انتظارمان این است که دیگر مؤلفه‌های غیراقتصادی بر نوسانات قیمت مسکن تأثیر نباشد از سوی دیگر افزایش عرضه مسکن با رونق ساخت و ساز و مالیات ستانی از محتکرین نوید آرامش در بازار مسکن را می‌دهد.

کد خبر 6095079 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • روند ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن از طریق سامانه خودنویس کوتاه می‌شود
  • نامه ۴۸ دفتر اتحادیه مستقل به دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید