Web Analytics Made Easy - Statcounter

به تازگی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی، در صفحه‌ای که با نظارت ایشان در اینستاگرام مدیریت می‌شود درباره برخی ابیات جعلی شاهنامه نوشته‌اند. اقدام خوبی است.

روزنامه ایران:به تازگی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی، در صفحه‌ای که با نظارت ایشان در اینستاگرام مدیریت می‌شود درباره برخی ابیات جعلی شاهنامه نوشته‌اند. اقدام خوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مشکلات بیشتر از آن هستند که حتی با تلاش فردی چهره‌های شاخص بتوان ابیات جعلی را از پیکر ادبیات‌مان حذف کرد؛ هم از بابت این که به هر حال پاسخ یک به یک کار بسیار دشواری است و هم این که مگر چه تعداد از علاقه‌مندان و اهالی ادبیات در جریان این قبیل مطالب منتشر شده قرار می‌گیرند!؟ در مواجهه با ابیات جعلی یا گفته‌هایی که به برخی بزرگان ادبی نسبت داده می‌شوند نیاز به یک مرجع داریم. در این بین کارهایی شبیه آنچه سایت گنجور در حیطه شعر انجام داده مصداق و نمونه خوبی است، گردانندگان گنجور کارهای ارزشمندی در این رابطه انجام داده‌اند. اما نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این است که این ابیات جعلی حتی پیش از ورود فضای مجازی به زندگی عموم مردم هم وجود داشته است. از قرن‌ها قبل، آن زمانی که نسخه‌نویسان دست به نوشتار دیوان شاعران بزرگ می‌زدند و عامدانه تصمیم به اضافه کردن ابیاتی می‌گرفتند. این مسأله بیش از همه وقتی خودنمایی می‌کرده که نسخه‌نویس مذکور اهل ذوق هم بوده است. در این بین اگر نسخه‌نویس متوجه جای خالی مبحثی در میان اشعار فلان شاعر می‌شده خودش به آن اضافه می‌کرده. جالب اینجا که گاهی گمان می‌کرده‌اند کار درستی هم انجام می‌دهند. این را گفتم که همه تقصیرها را به گردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیندازیم. شبکه‌های اجتماعی تنها نقاط ضعف را نمایان کرده‌اند. حتی می‌شود گفت که بی‌گناه هستند. درباره همین شاهنامه تعداد ابیات منسوب به فردوسی از نظر متخصصان امر بین 55 تا 65 هزار متغیر است، برخی تأکید دارند که اصلی‌ترین نسخه شاهنامه، نسخه مسکو است و عده‌ای دیگر از نخبگان هم نظرات دیگری دارند. در مواجهه با ابیات جعلی با دو طیف از مخاطبان روبه‌رو هستیم، نخست جامعه دانشگاهی هستند. اینها به سبب غیرت و تعصبی که نسبت به ادبیات دارند براحتی هر گفته‌ای را نمی‌پذیرند و حتی در راستای کشف آن تلاش می‌کنند. اما طیف گستره‌تر مخاطبان، عامه مردم هستند. برای این طیف سراینده شعر اهمیت چندانی ندارد، اینها به اثرگذاری شعری که می‌خوانند یا می‌شنوند توجه دارند. این که فلان کار چه اثری بر ذهن و روح‌شان می‌گذارد. وگرنه شما ببینید، سال‌هاست برخی اشعار را به قیصر امین‌پور نسبت داده‌اند، خانواده قیصر هم دائم آنها را تکذیب می‌کنند. با این حال تغییری رخ نداده و اشعار مذکور همچنان دست به دست می‌شوند. درباره خود من چنین اتفاقی رخ داده، شعری با عنوان «جان من سخت نگیر» که خودم وقتی آن را خواندم تعجب کردم. حتی معنی درستی ندارد. شبیه اشعار من هم نیست. اما آنقدر خوش‌نویسی شده و پای تصاویر منتشر شده در فضای مجازی درج شده که مردم آن را پذیرفته‌اند. گاهی سطح این ابیات جعلی آنقدر نازل است که به دیگر دوستان می‌گویم اگر شعر گفتن به این راحتی است چرا اینقدر سختی به خودمان بدهیم! اینجا بخشی از مشکل در نتیجه پایین آمدن سطح سلیقه و ذائقه عمومی است. در قرن‌های نخستین بزرگانی همچون حافظ و سعدی پای منبر سخنرانی برای مردم می‌رفتند؛ حتی اشعاری که در پی سخنرانی‌ها خوانده می‌شد هم از بزرگان بوده اما حالا در کدام سخنرانی یا منبری چنان اشعاری خوانده می‌شود؟ دیگر آن دوره‌ای که یک پیرمرد کل شاهنامه یا دیوان حافظ را حفظ بوده گذشته. باز هم می‌گویم در چنین شرایطی از جمله بهترین‌ راه‌هایی که بهبود شرایط را سبب می‌شود دایر کردن یک مرجع فرهنگی است که بتواند پاسخگوی سؤالات مردم باشد.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ابیات جعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۹۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رضا قاسمیان ظهر دوشنبه در نشست با مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان اردبیل با تاکید بر سالم‌سازی فضاهای مجازی اظهار کرد: در این راستا باید تولید و توزیع محتوا به صورت تخصصی و با مشارکت فرهیختگان و نخبگان استان در دستور کار باشد.

وی به تدوین منشور رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: منشور رسانه‌ای و عهدنامه فعالان فضای مجازی استان اردبیل در آینده‌ای نزدیک با هدف رعایت نکات مختلف در رابطه با مصالح و منافع استان و دعوت فعالان فضای مجازی نسبت به اجرای آن رونمایی خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با دعوت دستگاه‌های فرهنگی برای احصا و اعلام برنامه‌های شاخص خود در سال‌جاری، گفت: دستگاه‌های فرهنگی برای اجرای برنامه‌های خود باید به صورت متمرکز و با همکاری هم اقدام کنند تا تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

قاسمیان اجرای برنامه‌های فرهنگی را با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان، کاری قرارگاهی و نیازمند مشارکت همه دانست و بیان کرد: توجه به تقویت موضوعات فرهنگی تأثیر گذار در جامعه از طریق فضاهای مختلف اطلاع رسانی اعم از مجازی و مکتوب لازم است.

وی با بیان اینکه تقویت هویت ایرانی اسلامی جوانان باعث افزایش مقاومت آنان در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان می‌شود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها در ترویج قدرشناسی و تمکین به قوانین اجتماعی از طریق فضاهای مختلف اطلاع رسانی و ارتباطی باید مشارکت داشته باشند.

کد خبر 6092194

دیگر خبرها

  • پلمب مرکز غیرمجاز زیبایی در خمینی‌شهر
  • شوراها عملکردهای خود را به مردم اطلاع رسانی کنند
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • انتقاد از اطلاع رسانی تعطیلی مدارس وادارات خوزستان/همه سرکار بودند
  • «جام جم» باز هم تولید می‌شود
  • یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان