Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:23:10 GMT

سختی گیر رزینی چیست و چه کاربردی دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۹۷۶۲

سختی گیر رزینی چیست و چه کاربردی دارد

سختی گیر رزینی یا رسوب گیر آب از جمله تجهیزات تصفیه آب می‌باشد، سختی گیر رزینی جهت حذف یونهای منیزیم و کلسیم آب و کاهش میزان رسوب گرفتگی کاربرد دارد. رزین سبب کاهش سختی در آب می‌شود.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دماگستر، سختی آب به وسیله وجود املاحی همچون کلسیم و منیزیم سبب افزایش سختی آب میشود. سختی گیر رزینی یکی از پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین دستگاه ها در سیستم تصفیه آب می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستگاه با متریال های مختلف شده که بهترین نوع آن سختی گیر هایی از جنس فایبرگلاس می باشد. سختگیر  تبادل یونی با جا به جا کردن یون ها سختی آب را از بین میبرد. این دستگاه یون های سخت و منفی در آب را با اتم سدیم جایگزین می کند و باعث کاهش یا از بین رفتن سختی آب است. یک سختی گیر رزینی می‌تواند ‏ PPM‏ آب را به میزان قابل توجهی نزدیک صفر کاهش دهد.

کاربرد  دستگاه سختی گیر رزینی

املاحی همچون کلسیم و منیزیم در آب به مرور زمان اثر خود را گذاشته که به طور معمول قابل مشاهده نبودن و اثر آنرا می‌توانیم به صورت رسوب آهک بر روی سطح شیر ببینیم. دستگاه سختی گیر باعث تصفیه آب شده و سختی آب را از بین میبرد با جریان پیدا کردن آب از بین رزین های کاتیونی یا آنیونی یون های سختی آب را همچون کلسیم و منیزیوم جذب نموده و جایگزین آن یونهای سدیم را وارد آب می نماید. با این عمل به وسیله این دستگاه یون های سنگین و رسوب گذار آب به طور کامل بایون های سبک جایگزین می شود.

سختی گیر رزینی آب را روشن و شفاف میکند و عمر مفید وسایل و تجهیزات را افزایش می دهد. عدم استفاده از سختی گیر رزینی یا هر نوع سختی گیر در تجهیزات گرمایشی و سرمایشی شما باعث بروز مشکلاتی همچون گرفتگی لوله ها به وسیله روسوب و یا خرابی و از کار افتادگی تجهیزات و وسایل شما می شود. مواد معدنی و املاح موجود در آب به مرور در لوله ها رسوب می‌کند و باعث این مشکلات می‌شود. این عوامل می‌تواند اثر خود را بر روی بدن، مو و پوست شما بگذارد.

مزایای استفاده از  دستگاه سختی گیر رزینی

 باعث نرم شدن آب و عمر مفید تجهیزات  عدم رسوب گرفتگی  عدم گرفتگی در سیستم برج های خنک کننده  افزایش سرعت چرخشی آب  جلوگیری از آسیب دیدن پوست و مو  جلوگیری از تشکیل زنگ زدگی در مدار انتقالی آب  افزایش طول عمر ماشین آلات شستشوی صنعتی و خانگی

موارد کاربردی دستگاه سختی گیر رزینی

 حذف سختی آب در دیگ بخار بویلر و پکیج  حذف سختی آب از آب ورودی به شوفاژ خانه  کاهش سختی آب های آشامیدنی  استفاده به عنوان پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی  حذف سختی آب چاه  استفاده در خشکشویی ها و رستوران های بزرگ  استفاده برای سختی گیری در برجهای خنک کننده  هزینه های مصرف انرژی کاهش می یابد  عدم تشکیل لکه های سفید رنگ روی سطوح  کاهش مصرف مواد شوینده و تغییر رنگ البسه

اجزاء دستگاه سختی گیر رزینی

 شیر تخلیه  شیر آب نمک  ورودی آب به دستگاه  خروجی آب از دستگاه  رزین  نازل های آب پخش کن  لوله شستشوی معکوس  مخزن نمک

نکات کاربردی در مدت زمان استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی

در زمان استفاده از سختی گیر رزینی باید به این موارد توجه نمود که میزان سختی آب در ورودی و خروجی سختی گیر تست گردد و با در نظر گرفتن این عوامل دستگاه بک واش و رزین احیا شود. باید این را در نظر گرفت که در صورت وجود املاح معلق در آب که به سختی گیر ورود پیدا می کند بهتر است به منظور افزایش طول عمر رزین و بالا بردن راندمان دستگاه از فیلتر شنی قبل از سختی گیر رزینی استفاده گردد.

محل نصب سختی گیر رزینی باید مکانی مناسب و به دور از تابش مستقیم آفتاب و یخ زدگی باشد. باید از یخ زدگی و خشک شدن رزین به مدت طولانی جلوگیری شود چرا که این دو حالت باعث از بین رفتن رزین میشود. در این صورت باید رزین ها تعویض شده و جهت جلوگیری از این حالت ها باید رزین همیشه مرطوب باشد. نکته آخر اینکه جهت سرویس و نگهداری شیرهای سختی گیر بهتر است سالی یک بار بدون اینکه شیر باز شود مغزی آنها باز شده و سرویس شده تا مشکلی برای شیر شما ایجاد نشود.

انواع دستگاه سختی گیر رزینی بر حسب شیرهای سرویس

شیر تمام اتوماتیک

شیر سختیگیر رزینی تمام اتوماتیک عمل احیای رزین را پس از رسوب گذاری و گرفتن سختی آب به صورت خودکار و بدون اپراتور انجام می دهد. این عمل با توجه به برنامه ریزی که به سیستم داده شده توسط کیت های تشخیص به شیر تمام اتوماتیک فرمان بکواش و احیای رزین داده میشود. از لحاظ هزینه اولیه شیرهای تمام اتوماتیک نسبت به شیرهای نیمه اتوماتیک دستی بیشتر است ولی نکته قابل توجه این است که از لحاظ راندمان و میزان هدر رفتن آب در زمانبندی تعیین شده صرفه اقتصادی بیشتری دارد.عملکرد سختی گیر تمام اتوماتیک بر مبنای میزان جریان یا از طریق تنظیم زمان می باشد

شیرهای نیمه اتوماتیک دستی

شیر سختیگیر رزینی نیمه اتوماتیک دستی توسط اپراتور انجام می گردد. تفاوت اساسی این نوع سختی گیرها فقط در شیر بک واش می باشد که در نمونه نیمه اتوماتیک با قابلیت برنامه ریزی برای احیای رزین را نداشته و حتماً توسط یک اپراتور به صورت مستمر انجام می گیرد تغییر حالت شیر سختی گیر نیمه اتوماتیک جهت بک واش به صورت دستی می باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سختی گیر سختی گیر رزینی دستگاه سختی گیر رزینی دستگاه سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک نیمه اتوماتیک تصفیه آب سختی آب یون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۹۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

به گزارش «تابناک» به نقل از زومیت، شرکت تحلیل داده‌‌ی گلس‌نود (Glassnode) در جدیدترین گزارش هفتگی خود به بررسی تأثیر هاوینگ بر دنیای ارزهای دیجیتال پرداخته است. هاوینگ به رویداد دوره‌ای بلاک چین بیت کوین گفته می‌شود که در آن، پاداش استخراج هر بلاک جدید به نصف کاهش پیدا می‌کند.

هاوینگ تقریباً هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد و آخرین مورد آن چند روز پیش اتفاق افتاد. این چهارمین هاوینگ بیت کوین بود و پاداش استخراج بلاک را از ۶٫۲۵ بیت کوین به ۳٫۱۲۵ بیت کوین کاهش داد.

پاداش‌هایی که ماینرها برای ساخت بلاک‌های شبکه دریافت می‌کنند، تنها راه برای تولید بیشتر این ارز دیجیتال هستند. یکی از ویژگی‌های شبکه این است که فارغ از شرایط حاکم بر استخراج، این پاداش‌ها با نرخی تقریباً ثابت توزیع می‌شوند. این امر به‌لطف مفهومی به نام سختی (Difficulty) در بلاک چین امکان‌پذیر شده است و شبکه ازطریق این مفهوم، میزان سختی استخراج را برای ماینرها تنظیم می‌کند.

زمانی‌که ماینرها قدرت محاسباتی بیشتری به شبکه تزریق می‌کنند، سرعت عملکردشان بالا می‌رود و بلاک‌های بیشتری استخراج می‌کنند. از آنجاکه پاداش‌ها باید با نرخ ثابت توزیع شوند، هنگام تنظیم بعدی سختیِ شبکه، این مقدار افزایش می‌یابد و بدین‌ترتیب سرعت ماینرها به سطح مطلوب بازمی‌گردد.

یکی از پیامدهای سختی شبکه، رشد تقریباً ثابت عرضه‌ی بیت کوین بین رویدادهای هاوینگ است. نمودار بالا نشان می‌دهد عرضه‌ی بیت کوین در طول تاریخ چگونه تغییر کرده است. از آنجاکه عرضه‌ی بین هاوینگ‌ها تقریباً ثابت است، نرخ تورم پادشاه رمزارزها در این بازه‌ها بدون‌تغییر باقی می‌ماند. به همین ترتیب، نرخ تورم در رویدادهای هاوینگ، همگام با عرضه، به نصف کاهش پیدا می‌کند.

 نمودار بالا مقایسه‌ای از نرخ تورم بیت کوین را در مقابل طلا درطول سال‌های اخیر نشان می‌دهد

بدیهی است که آنچه توصیف شد، در هاوینگ اخیر نیز رخ داد و نرخ تورم بیت کوین بار دیگر کاهش یافت. در دوره‌ی گذشته، نرخ تورم سالانه‌ی بیت کوین حدود ۱٫۷ درصد بود و در دوره‌ی جدید به ۰٫۸۵ درصد رسیده است.

به‌لطف تغییرات اعمال‌شده در سختی شبکه‌ی بیت کوین، این رمزارز موفق شد درمقایسه‌با طلا رکورد جدیدی ثبت کند. طبق داده‌های گلس‌نود، برای اولین‌بار در تاریخ، نرخ انتشار پایدار بیت کوین (۰٫۸۳ درصد) از طلا (حدود ۲٫۳ درصد) پایین‌تر آمده که این رویداد، نشان‌دهنده‌ی انتقال تاریخیِ عنوان «کمیاب‌ترین دارایی» به بیت کوین است.

این مقاله حاوی توصیه‌ی اقتصادی نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری‌‌‌ وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت آن را بر‌‌عهده بگیرد.

دیگر خبرها

  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)
  • درجه نفوذ قیر چیست و قیر درجه نفود چه کاربردی دارد؟
  • قیر امولسیون چیست و چه کاربردی در صنایع دارد
  • سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم / فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • ستاره میلان: از شدت سختی بازی‌های سری A شگفت‌زده شدم
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان