Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:02:22 GMT

امکان شفافيت فقط در 15 درصد پرداختي‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۲۰۵۸۳

خبرگزاری آریا-رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از حقوق‌های نجومی تصریح کرد: حدود 15 درصد از کل پرداختی‌ها و دریافتی‌هایی که در بودجه عمومی کشور اتفاق می‌افتد، امکان شفاف شدن دارد.
به گزارش خبرگزاری اریا به نقل از خبرگزاری صداوسیما،آقای مالک شریعتی در پاسخ به پرسشی درباره بی عدالتی در پرداخت‌ها به کارکنان دولت گفت: اکنون ماهانه حدود 160 هزار میلیارد تومان در کشور از محل منابع عمومی، حقوق، مزایا و دستمزد به کارکنان دستگاه‌های کشوری، لشکری، شرکت ها، نهادها، سازمان ها، مؤسسات و همه بنیاد‌هایی پرداخت می‌شود که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود:، اما از این 160 هزار میلیارد تومان چقدر مشخص است که در وجه هر فرد با شناسه کد ملی، چه میزان پرداخت می‌شود؟
اقای شریعتی تصریح کرد: حدود 15 درصد از کل پرداختی‌ها و دریافتی‌هایی که در بودجه عمومی کشور اتفاق می‌افتد، امکان شفاف شدن دارد و در مراحل نهایی است که بخشی از آن، ناظر به دستگاه‌های لشکری است که به صورت کد نویسی شده انجام می‌دهند، اما بقیه آن که 110 هزار میلیارد است زیر مجموعه شرکت ها، صندوق‌های بازنشستگی، بانک ها، بیمه و شرکت‌های زیرمجموعه آن و نهاد‌های عمومی غیردولتی است.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس از حقوق‌های نجومی گفت: بیشتر مشکل در همین مجموعه هاست و آن چه به دولت و قانون گذار کمک می‌کند این است که پرداختی‌ها به این مجموعه‌ها شفاف شود.
آقای شریعتی افزود: البته احکام خوبی در لایحه بودجه 1401 پیشنهاد شده است و امیدواریم در قانون برنامه هفتم به عنوان سندی بالادستی تکمیل و معلوم شود فردی که در شرکتی دولتی فعال است مشاور کدام مجموعه خصوصی، خصولتی یا دولتی است و یا به عنوان نیروی پروژه‌ای با کدام دستگاه همکاری می‌کند که مجموع دریافتی‌های چنین افرادی بر اساس شناسه یکتای ملی، حتی از صد تا دویست میلیون می‌شود که اکنون شفاف نیست.
وی گفت: در مجموعه‌های اجرایی کشور خیلی مشکل نداریم و آن چه که اتفاق می‌افتد و برخی مواقع و ناگهان، در شرکت‌های پتروشیمی، بانک‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه آن آشکار می‌شود به این علت است که شفافیت در مجموع پرداختی آن‌ها نیست.
آقای شریعتی، مساله دیگر را مربوط به شرکت‌های خصولتی دانست و تصریح کرد: با صندوق‌های بازنشستگی که صحبت می‌کنیم اعلام می‌کنند که خصوصی هستند، اما رئیس مجمع آنها، وزیر است؛ وقتی رئیس مجمع یک مجموعه، وزیر باشد، مجموعه‌ای دولتی محسوب می‌شود و نمی‌تواند اعلام خصوصی بودن کند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری؛ ایجاد نظام هماهنگ حقوق و دستمزد کارکنان دولت را منوط به ساماندهی آنان دانست.
آقای، ولی اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره راهکار رفع بی عدالتی در پرداخت حقوق و دستمزد‌ها تصریح کرد: تا وقتی که موضوع ساماندهی کارکنان دولت را انجام ندهیم این کار میسر نمی‌شود، اما انتظاری که مردم از ما در پرداخت عادلانه دارند؛ ساماندهی عادلانه است.
وی با طرح این پرسش که با بیش از 17 نوع قرارداد آیا می‌توانیم نظام پرداخت‌ها را عادلانه کنیم؟ افزود: مقدمه اجرای نظام پرداخت عادلانه، ساماندهی کارکنان دولت است که رئیس جمهور طی نامه‌ای به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کردند که حتماً باید لایحه جامع ساماندهی و پرداخت عادلانه، سریعتر تنظیم شود.
آقای اسماعیلی تاکید کرد: اگر ساماندهی خوب انجام نشود و طرحی که اکنون در مجلس آماده کردیم انجام نشود قطعاً به هدف مدنظر دولت نخواهد رسید.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: 15 درصد پرداختی ها کارکنان دولت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۰۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری جامعه ایثارگری به زیر ۹ درصد رسید

به گزارش خبرنگار مهر امیرحسین قاضی زاده شامگاه چهارشنبه در آئین تجلیل از معلمان و ایثارگران با بیان این که در زمینه افزایش حقوق و سرانه درمان با رشد مواجه بودیم، گفت: همچنین در تأمین زمین و تخصیص برخی تجهیزات نیز با رشد مواجه بودیم.

معاون رئیس جمهور گفت: با کمک سازمان برنامه بودجه برای اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد سهمیه تخصیص داده شد و برای اولین بار حتی برای کارجویانی که فاقد مدرک دیپلم نیز بودند زمینه اشتغال فراهم شده است.

وی‌گفت: هر فرزند شهید و جانبازان بالای ۷۰ درصد می‌توانند در آزمون‌ها برای استخدام شرکت کنند و و می‌تواند به استخدام دولت درآید و این مسئله در ۴۵ سال بعد از انقلاب بی‌نظیر بوده است و سابقه را در قبل نداشتیم.

قاضی زاده به عنوان که ۳۰ درصد سهمیه استخدام‌ها به طور کلی مربوط به ایثارگران است، گفت: در استخدامی اخیر آموزش و پرورش ایثارگر و متقاضی برای شرکت وجود نداشت.

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری ۲ برابر جامعه حدود ۲۰ درصد بود و این میزان در پایان سال قبل به زیر ۹ درصد کاهش یافت.

وی با عنوان این که میزان بیکاری در جامعه ایثارگری دو تا سه برابر کاهش یافته است گفت: امیدواریم نرخ بیکاری جامعه ایثارگری تا پایان دولت آقای رئیسی به زیر ۵ درصد برسد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی کشور با تورم بالا مواجه هستیم، گفت: دولت و مجلس دست به دست هم خواهم داد تا شرایط امور عموم مردم جامعه اصلاح شود و بهبود یابد و جامعه ایثارگران نیز از این شرایط بهره‌مند شوند.

وی از خانواده شهدای ایثارگران که عظمت و بزرگی را از خود به نمایش گذاشتند تقدیر و تشکر کرد

کد خبر 6094677

دیگر خبرها

  • رشد ۳۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • نرخ بیکاری جامعه ایثارگری به زیر ۹ درصد رسید
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • خبر خوش برای استقلال در آستانه بازی با تراکتور
  • ۱۵ درصد از مطالبات بازیکنان استقلال پرداخت شد
  • پرداخت ۱۵ درصد از مطالبات بازیکنان استقلال
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو