معرفی هیأت انتخاب فیلمهای مستند جشنواره فجر
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۲۰۵۸۵
هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای مستند در چهلمین جشنواره فیلم فجر از سوی دبیر جشنواره چهلم حکم گرفتند.
به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاعرسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، طی احکامی از سوی «مسعود نقاشزاده» دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، «احمد ضابطیجهرمی» نویسنده و استاد دانشگاه، «محمد تهامینژاد» پژوهشگر، «محمدعلی فارسی» مستندساز و تهیهکننده سینمای مستند، «مرتضی شعبانی» مستندساز و «محمدرضا عباسیان» مستندساز و تهیهکننده سینما به عنوان اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس این خبر «احمد ضابطی جهرمی» متولد 1330 جهرم، دارای مدرک کارشناسی کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک، کارشناسی ارشد پژوهش از دانشگاه هنر، دکترای پژوهش هنر در شاخه هنرهای دراماتیک از دانشگاه هنر، استاد ممتاز کشوری و مدرس سینما و تلویزیون است. او همچنین فیلمهای مستند تجربی تم و واریاسیون، نخل و یادگاریهای معماری، نخل: درخت زندگی، قهرمانی، آخرین بازمانده یوز ایرانی و مجموعه مستند تلویزیونی کشتی کویر را در کارنامه دارد و مولف کتابهایی چون رابطه سینما و موسیقی براساس تئوری سرگئی آیزنشتاین، سینمای الکساندر داوژنکو، تاریخ و نظریههای تدوین فیلم، شکلشناسی صدای فیلم، سی سال سینما، پژوهش در شناخت هنر ایران، شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند، پژوهشها و اندیشههای سینمایی است و عضو هیات انتخاب و داوری جشنوارههای مختلف سینمایی بوده است.
«محمد تهامینژاد» متولد 1321 تهران، دارای مدرک کارشناسی سینما و گواهینامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محقق، پژوهشگر و نویسنده کتابهایی چون کارگردانان سینمای ایران: از مشروطیت تا سپنتا، رود و کاریز، از هامون تا هورالعظیم، فیلم مستند چهرهنگاری (پرتره) و شیوههایش، فیلم «خانه خدا»: یک سند انسان شناختی یا مستند توضیحی، جوش و خروشهای نظری، مقدمهای بر جنگ تصویری و جنگ در میدان است. او عضو هیئت موسس و هیات مدیره، بازرس و رئیس اسبق انجمن مستندسازان سینمای ایران، رئیس انجمن صنفی و کارگری کارگردانان سینمای مستند استان تهران، عضو هیات علمی اولین همایش انسانشناسی تصویری دانشگاه تهران، عضو هیات انتخاب و داوری جشنوارههای مختلف سینمایی بوده است.
«محمدعلی فارسی» متولد 1336 ورامین، دانش آموخته کارشناسی سینما، فیلمنامهنویسی از دانشکده صدا و سیما است و آثاری چون مهاجران، حقیقت گمشده، گلستان آتش، رستاخیز، شلمچه، قصههای جنگ، فانوس رو به باد، کبوتران امید، پرونده هیلیاس، سراب 2، مجنون و کسب جوایز مختلف را در کارنامه دارد. او معاون تولید موسسه فرهنگی روایت فتح، عضو هیات داوران ادوار جشنواره مستند سینما حقیقت، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم فجر بوده است.
«مرتضی شعبانی» متولد 1343 تهران، دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما و کارگردان فیلمهای کوتاه: زیتون تلخ، همسفر بهار، حمزه، دلباخته، شهید عاملی، تنگه ابوقریب، شهید الماس، نسیم حیات بوده و تهیهکنندگی مستندهایی چون پل، زنانی با گوشوارههای باروتی، قلب عقیق، خط تماس، ابوزینب را در کارنامه دارد و به عنوان مدیرعامل مرکز مستند حقیقت، مدیرعامل موسسه روایت فتح و دبیر ششمین جشنواره فیلم اتحاد فعالیت داشته است.
«محمدرضا عباسیان» متولد 1352 تهران، دارای مدرک فوقلیسانس مستندسازی، مستند ساز و تهیهکننده سینما است. او مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری و دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و اولین جشنواره ویدئویی یاس تهران بوده و به عنوان داور در جشنوارههای متعدد سینمایی فعالیت داشته است و آثاری چون قانا، مدرسه، سینکا و انس، فاطا، دختران، افسانه مجاهدین افغان را در کارنامه دارد. او جوایزی چون جایزه طلایی جشنواره الجزیره، تندیس بهترین فیلم مستند، بهترین فیلم مستند جشنواره سینماحقیقت، جایزه شهید آوینی، جایزه جشنواره مقاومت برای فیلم مستند قانا و جایزه شمشیر نقرهای جشنواره فیلمهای تاریخی لهستان برای فیلم مدرسه را به دست آورده است.
بر اساس گاهشمار جشنواره، کار بازبینی و داوری آثار بخش سینمای مستند از هفته گذشته آغاز شده و 25 دی ماه، آثار منتخب این بخش معرفی خواهد شد.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن به دبیری «مسعود نقاشزاده» برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
کد خبر 548552منبع: ایمنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فجر43 جشنواره فجر 38 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق چهلمین جشنواره فیلم فجر انتخاب و داوری سینمای مستند فیلم مستند دارای مدرک عضو هیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
مرتضی پایهشناس مستندساز با اشاره به گسترش فعالیت پلتفرمها در سالهای اخیر و افزایش فضای نمایشی برای سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه نسبت به گذشته، شاهد افزایش فضاهای نمایشی برای سینمای مستند هستیم. همه نهادهای تولید کننده فیلم مستند، مهمترینشان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، باید به این موضوع فکر کنند که گسترش و وسعت بخشیدن به سینمای مستند، تنها به معنی رکوردزدن در تولید فیلم یا اهتمام برای رونق بخشیدن در این بخش نیست. افزایش بسترهای نمایش این آثار مهمترین هدفی است که هر نهاد و موسسه تولید فیلم مستند باید دنبال کند.
کارگردان مستند «چوب» ادامه داد: پلتفرمها، شبکههای تلویزیونی، گروه «هنر و تجربه» و پاتوقهای نمایش در جای جای ایران، بستری فراهم کردهاند که سینمای مستند ایران بهتر و بیشتر دیده شود. اما این، همه ماجرا نیست. متاسفانه معیارهایی در اکران آثار مستند حاکم است که برگرفته از سینمای داستانی است. فیلم پرفروش و فیلم پرمخاطب در سینمای مستند، جایگاهی مانند سینمای داستانی ندارند. مخاطب برای مستندساز مهم است، اما لزوما این مخاطب میلیونی و انبوه نیست. اصلا جایگاه سینمای مستند این نیست که برای پسند مخاطبش، شبیه معیارهای رایج روز شود. سینمای مستند، نمایش واقعیت است، پیشروست، بیان بخشی از حقیقت هر پدیده و نمایش عریان مسایل بشری هدف این سینماست. لزوما هر فیلم، مخاطب یکسان ندارد و اغلب آثار مستند با هدف سرگرم کنندگی صرف ساخته نمیشوند.
کارگردان «وطن دوستی» ادامه داد: جوسازی برای فیلمها و پلتفرمها بر اساس فروششان، از دل مناسبات و ارزشهای سینمای داستانی میآید که ساز و کارش با سینمای مستند فرق دارد. آن معیارها وقتی به سینمایی ورود میکند که ذاتش اندیشه ورزی و نگاه هنرمندانه به پدیده ها است، نه تنها باعث رونق سینمای مستند نمیشود که مایه ناامیدی مستندسازان است.
پایهشناس یادآور شد: برای همه ما فیلمسازها، مخاطب مهم و انگیزهبخش است، وضعیت و تعداد مخاطب در سینمای مستند نیاز به تحلیل دارد. مستندی ممکن است برای دانشجویان جذاب باشد، ممکن است مخاطبش جامعه پزشکی باشد یا قشر دانشگاهی را جذب کند و مواردی از این دست. تصمیم گرفتن درباره جامعه مخاطبان سینمای مستند، ساده نیست.
پایهشناس در پایان عنوان کرد: به عنوان سینماگری که بیش از ۲ دهه در این حوزه فعالیت کرده، مثل همه همصنفانم از رونق تولید و نمایش آثار مستند، استقبال میکنم. مشکلات معیشتی و امنیت شغلی، بخشی از همکارانم را دچار بحرانهای جدی و دوری از حرفه محبوبشان کرده است. متوجهم که توجیه بخشی از مدیران سینمایی، برای توجه به تولید این است که مشکلات معیشتی کمرنگ شود اما فراموش نکنیم که بهترین فیلمهای مستند اگر دیده نشوند، تاثیری روی جامعه مخاطبانشان ندارند. امیدوارم با گسترش فضاهای نمایش سینمای مستند، مخاطب واقعی این آثار پیوند لازم در زمان مناسب را با این آثار برقرار کند و معادلات تولید، تبلیغات و اکران، برای فیلم مستند عادلانه و حرفهای باشد.
مرتضی پایهشناس کارگردان و تدوینگر، مستندهای «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جایی که زندگی میکنیم»، «ملاقات پشت دیوار اشرف»، مجموعه مستند «هم مسیر» و ... را در کارنامه دارد.
کد خبر 6100356 آروین موذن زاده