Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: زمین لرزه تقریبا در فاصله زمانی ۳۰ تا ۴۰ ثانیه روی می دهد که با نصب شتاب نگارها تلاش داریم قبل از وقوع زلزله حتی برای چند ثانیه نیز مطلع شویم.

راه مقابله با زلزله آموزش است

نصیری با بیان اینکه بهترین راه مقابله با زلزله آموزش است، ادامه داد: شهروندان بدانند که در زمان زلزله دویدن بسیار خطرناک است و باید در محل کار و منزل چند نقطه ایمن را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تلاش داریم آموزش های مقابله با زلزله را به صورت شبکه ای در محلات اجرایی و عملیاتی کنیم، تاکید کرد: توسعه آموزش شهروندان در مواقع بحرانی از جمله زلزله بسیار کارساز است و بنا داریم با همکاری تمامی سازمان های وابسته این آموزش ها را در مناطق ۲۲گانه و محلات شهر تهران اجرا کنیم.

هشدار درباره خطر بیمارستان‌های فرسوده تهران 

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی دیگر از مسائل و مشکلات شهر تهران را وجود بافت های فرسوده اعلام کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر حرکت های مناسبی در این خصوص به ویژه از سوی شهرداری تهران انجام شده که البته کافی نبوده و این موتور نوسازی بافت های فرسوده با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری در این دوره باید با برنامه ریزی گسترده در فاصله زمانی پیش بینی شده، نسبت به نوسازی بافت های فرسوده اقدام کند.

این مسئول با بیان اینکه مراکز بیمارستانی پایتخت نیز دچار فرسودگی است گفت: اکثر بیمارستان های شهر تهران قدمت بالایی دارند و این یک هشدار برای کلانشهر تهران است که وزارت بهداشت در این زمینه باید اقداماتی انجام دهد.

نصیری اظهار کرد: برخی مناطق شهر تهران از جمله منطقه ۱۹ با فقر بیمارستانی مواجه هستند و هیچ بیمارستانی در این منطقه وجود ندارد اما در برخی مناطق از جمله یک، سه و ۶ چندین بیمارستان دارند ولی تراکم جمعیت در این مناطق بالاست.

وی با بیان اینکه باید طرح تقسیم بندی احداث بیمارستان در مناطق مختلف تهران شکل بگیرد، گفت: در حالی که برخی از مناطق تهران به اندازه چند استان کشور جمعیت دارند از وجود یک بیمارستان محرومند و باید شهروندان به دیگر مناطق بروند که موجب تراکم جمعیت و دیگر مشکلات خواهد شد.

نصیری تاکید کرد: هم اکنون ساختمان هایی همچون پلاسکو و سینا اطهر در تهران وجود دارند که هنوز وقتشان نرسیده و اگر ایمن سازی حدود ۴ هزار ساختمان ناایمن در شهر را جدی نگیریم در آینده نه چندان دور نیز شاهد وقوع چنین حوادث تلخی خواهیم بود.

۳ گسل پایتخت فعالند

منصور درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز از فعال بودن ۳ گسل در پایتخت خبر داد و گفت: ۳ گسل غربی- شرقی تهران، مشا و شهرری لرزه زا محسوب می شوند. از این گسل ها توقع رفتار لرزشی وجود دارد و اقدامات مراقبتی در این خصوص ضروری است.

وی افزود: به نظر می رسد گسل مشا در شمال شرق تهران بیشترین فعالیت و بیشترین نقش را در وقوع زلزله در استان تهران دارد.

این مسئول ادامه داد: اکنون ۱۷.۵ درصد از جمعیت کل کشور در استان تهران و در شهر تهران نیز ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سکونت دارند. میزان ساخت و ساز، تراکم بین سازه‌ها، خطوط ارتباطی، شریان‌های حیاطی، معابر و خیابان‌ها، همه و همه بر نگرانی‌ها اضافه می‌کند.

بی‌توجهی به اصول ساخت و ساز در پایتخت

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: ما از نظر فاضلاب در تهران مشکل داریم، اما نه این‌گونه که شهر در فاضلاب غرق شود. این حرف‌ها علمی و منطقی نیست. شهری که در زیر زمین چند خط مترو دارد، چطور می‌تواند در فاضلاب غرق شود. این حرف‌ها غیررسمی و شایعه است.

وی ادامه داد: تهران ۲ گسل شمالی - جنوبی و شرقی و غربی دارد که خطر محسوب می‌شوند و خطر سیل از بالادست نیز تهران را تهدید می‌کند اما این خطرات احتمالی است و قرار نیست آرامش و آسایش مردم را بگیرد. ضمن آنکه ما در نقاطی که اصولی و فنی ساخت‌وساز و علمی و حساب شده خیابان‌کشی کرده‌ایم، خطر را کاهش داده‌ایم.

وی گفت: اگرچه همچنان بافت فرسوده، بیشترین آسیب را از هر نظر خواهد دید اما مردم باید در ساخت‌وسازها، اصول فنی، سبک‌سازی و مقررات را جدی بگیرند و فقط به صدور پروانه و مجوز دلخوش نباشند. استحکام بنا بسیار مهم است.

شناسایی بیش از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران

همچنین کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره ساختمان‌های ناایمن شهر تهران اعلام کرد: با توجه به مصوبه شورای شهر و فرمول سازمان آتش نشانی ساختمان‌های پایتخت براساس ریسک حریق به بسیار پرخطر، پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر تقسیم بندی شدند و از تعداد ۳۳ هزار و ۲۲۱ ساختمان شناسایی شده، ۱۱۷ ساختمان بسیار پرخطر تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه این ساختمان ها یا باید به سرعت پلمب شوند یا اقدام فوری در رفع خطر انجام شود، تاکید کرد: سازمان آتش نشانی ۵۳۹ مرکز درمانی پرخطر را در شهر تهران شناسایی و شیوه نامه های لازم را به آنها ابلاغ کرده است و اگر حادثه ای در این مراکز درمانی رخ دهد نمی‌توان هیچ اقدامی برای آن انجام داد.

عبدولی با اشاره به این که ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر در شهر تهران وجود دارد، گفت: سازمان آتش نشانی ۲۳ هزار و ۵۵۸ ساختمان میان‌خطر و ۶۰۴۳ ساختمان کم خطر نیز شناسایی کرده است.

کد خبر 649799 برچسب‌ها زلزله زلزله تهران خبر مهم شهردارى تهران مدیریت بحران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زلزله زلزله تهران خبر مهم شهردارى تهران مدیریت بحران سازمان آتش نشانی مدیریت بحران شهر تهران استان تهران ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۰۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است

آیین تجلیل از بازرسان بهداشت و درمان کشور با حضور نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، در مراسم تجلیل و قدردانی از بازرسانی که در طرح ملی پایش مراکز درمانی سراسر کشور طی ایام تعطیلات نوروزی فعالیت داشتند، اظهار داشت: با توجه به رضایت مردم از اجرای موفق این برنامه نظارتی و اثرات مثبت آن در کاهش مشکلات خدمات درمانی جامعه، از این پس سعی می‌کنیم در تعطیلات چندروزه و اصلی سال، این طرح را اجرا نماییم تا موجب افزایش و بهبود بیش از پیش خدمت‌رسانی به بیماران شود.

وی با تقدیر از زحمات شبانه‌روزی چهره‌های خبره و نخبه جامعه پزشکی و پرستاری کشور در اجرای این طرح ملی و قدردانی از همکاری بازرسی وبدا گفت: نظام بهداشت و درمان ایران در میان کشور‌های منطقه رتبه برتر و جایگاه برجسته‌ای دارد که با تلاش پزشکان متعهد و پرستاران دلسوز حاصل شده است، اما این موضوع باعث نمی‌شود که از سرکشی و نظارت مستمر غافل شویم و در جهت رفع معایب موجود اقدام نکنیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور تصریح کرد: نظام سلامت کشور بر اساس سه عنصر بهداشت، درمان و آموزش استوار شده است، اما متاسفانه از اولویت نخست یعنی مبحث بهداشت که بر امر خطیر پیشگیری از بروز و ابتلا به بیماری تاکید دارد، مورد توجه لازم قرار نگرفته و همین مساله باعث شده در قسمت درمان با ازدیاد مراجعه و هزینه و برخی کمبود‌ها مواجه شویم. قطعا پیشگیری مخارج کمتری برای کشور و خانواده‌ها خواهد داشت.
 
وی با اشاره به عمده نکات مندرج در گزارش بازرسان گفت: دریافت بیش از تعرفه از بیماران، کمبود لوازم پزشکی و تخت در برخی بیمارستان‌ها، وقت‌دهی طولانی در بعضی بخش‌ها از جمله به بیماران سرطانی، کمبود و در دسترس نبودن چند قلم داروی ضروری، نارضایتی کادر درمان از میزان حقوق و دستمزد و تعویق در پرداخت، عدم پذیرش انواع بیمه در بیمارستان‌های خصوصی، بیکار ماندن تعدادی دستگاه خریداری شده به‌دلیل فقدان اپراتور و انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی به عنوان بیشترین موارد مشکلات و چالش‌ها در گزارش بازرسان ثبت شده است که وزارت بهداشت برای رفع آن وارد عمل خواهد شد و در بازدید‌های بعدی نیز مورد پایش دقیق‌تر قرار خواهد گرفت.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، تاکید کرد: به مسئولان وزارت بهداشت‌ودرمان پیشنهاد می‌کنم انتقال بیمار از بیمارستان دولتی به بخش خصوصی که با ترفند‌های مختلف انجام می‌شود، به جز موارد ضروری و الزامی متوقف شود، و وقوع مکرر آن، امتیاز منفی برای رئیس دانشکده پزشکی آن استان ثبت و متعاقبا با متخلفین برخورد نمایند.

وی با اعلام معرفی ۱۵ پزشک به تعزیرات حکومتی بدلیل تخلفات در دریافت بیش از تعرفه، بیان داشت: یکی از معضلات بیمارستان‌ها به بیمه مربوط است و بیمه هم می‌گوید دولت به من مقروض است و به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها، توان پوشش هزینه‌ها را نداریم و تاخیر اتفاق می‌افتد. این چرخه، یکی از گلایه‌های پرتعداد مردم بوده است که باید مرتفع شود.

درویشیان با اشاره به رضایت نسبی مردم از خدمات مراکز درمانی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، افزود: استان‌های توریستی باید به شکل مضاعف در تعطیلات آماده باشند و امکانات شان هم ویژه شود. یکی از راه‌حل‌ها اعزام موقت و ماموریت کوتاه مدت کادر درمانی از مناطق خلوت‌تر به استان‌های شلوغ و پذیرنده گردشگر است.

در ادامه این نشست، احمدرضا ارشدی معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور، با اشاره به عمده مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان کشور گفت: راه‌اندازی و اصلاح نظام ارجاع، شاید بتواند ۵۰ درصد از کاستی‌ها و موانع بخش درمان کشور را حل‌وفصل کند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه سمت اجرای آن برویم.

ارشدی با اشاره به گلایه کمبود نیروی پرستار و پزشک در برخی نقاط کشور تصریح کرد: خدمات پزشکی در ایران، صرف‌نظر از سرانه درآمد مردم، هنوز به مراتب ارزان‌تر از بسیاری از کشور‌های دنیا است. از کانادا و اروپا برای دریافت انواع خدمات پزشکی، بلیت رفت و برگشت به ایران می‌گیرند تا در اینجا مثلا فلان جراحی یا ایمپلنت دندان را انجام دهند و باز هم در مقایسه با کشور‌های مرفه و پیشرفته، برای‌شان می‌صرفد.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات پزشکی مشکلاتی داریم، اما گاهی ضعف مدیریت هم به این موضوع دامن می‌زند. نظام توزیع هم در صورت اصلاح می‌تواند تا حدود زیادی این نارسایی را کاهش دهد، چون لوازمی که بطور خاص در یک بیمارستان کم شده است، در انبار مرکز درمانی دیگری به شکل مازاد وجود دارد و این موضوع در بازرسی‌ها اشاره و ثبت شده است؛ قطعا نبودن ملافه و دستمال و لباس کادر و مسائل جزیی که اغلب باعث نارضایتی بیمار و همراه می‌شود، به راحتی قابل رفع است.

در پایان این آیین، حجت‌الاسلام درویشیان از مدیران، پزشکان، پرستاران و نخبگان جامعه پزشکی که در انجام این طرح نظارتی، با دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور همکاری شبانه‌روزی و ایثارگرانه داشتند، با اهدای لوح تقدیر، تجلیل و قدردانی به عمل آورد.

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد
  • دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • هوشمندسازی و پایش تصویری حریم پایتخت/ کاهش بالغ بر ۵۰ درصدی تخلفات حریم
  • رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد
  • هشدار به تهرانی‌ها؛ بارش‌ها در پایتخت شدید می‌شود
  • رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد
  • هشدار راه و شهرسازی استان تهران به متقاضیان مسکن طرح جوانی جمعیت
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • هشدار تند به دو پلتفرم فعال در خرید، فروش مسکن
  • وزارت راه : ۴٩ درصد از جمعیت ایران بر روی فرونشست و مجاور آن سکونت دارد