Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:10:45 GMT

شکایت ۳ هزار شهروند صربستانی علیه ناتو

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۲۱۷۰۹

شکایت ۳ هزار شهروند صربستانی علیه ناتو

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «سرجان آلکسیچ» با شرکت در یک برنامه شبکه تلویزیونی در بلگراد افزود: به زودی دو شکایت جدید علیه ناتو به دلیل استفاده این سازمان نظامی از اورانیوم ضعیف شده در کوزوو در جریان بمباران  یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ به دادگاه عالی در بلگراد ارائه خواهد شد.

به گفته وی، شکایت قبلی در ژانویه سال گذشته تنظیم و برای متهم یعنی ناتو ارسال شد اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وکیل آلکسیچ که در حال طرح شکایت از طرف حدود ۳۰۰۰ نفر با همکاری وکیل ایتالیایی است، گفت که پرونده های قضایی بیشتری علیه پیمان نظامی آتلانتیک شمالی آماده خواهند شد.

آلکسیچ توضیح داد که در  شکایت قبلی به تمام اسناد و مدارک مربوطه به زبان انگلیسی اشاره شده و اکنون به آنها مهلت داده شده است تا توضیحات خود را در باره اتهامات وارد شده اعلام کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد که علاوه بر دو شکایت جدید که به زودی به دادگاه عالی در بلگراد ارائه می شود، شکایت های دیگر بر علیه بمباران صربستان و یوگسلاوی قدیم توسط ناتو نیز پذیرفته و به پرونده اضافه خواهند شد.

وی در باره اینکه شاکیان بر علیه ناتو چه اقشاری از مردم صربستان هستند، اظهار کرد: تا کنون حدود ۳ هزار نفر از شهروندان ما که از اقشار مختلف هستند از جمله اعضای ارتش صربستان، نیروهای ذخیره و غیرنظامیانی که در جریان بمباران ناتو در کوزوو بودند، شکایت های خود را به ما ارائه داده اند.

تیم حقوقی صربستان که در این زمینه فعالیت دارد همچنین شامل وکیل ایتالیایی «آنجلو فیوره تارتالجا» است که در ده ها پرونده قضایی علیه ناتو پیروز شد.

این وکیل ایتالیایی در مدت بیش از بیست سال گذشته در تلاش برای اثبات کردن این است که گلوله های ناتو مستقیماً باعث بیماری های جمعی سربازان ایتالیایی که در کوزوو اقامت داشتند، شده است.

در جریان بمباران‌ یوگسلاوی سابق و صربستان توسط نیروهای ناتو طی سال ۱۹۹۹ حدود ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی به دلیل آلودگی ناشی از اورانیوم ضعیف شده مبتلا به بیماری سرطان شده‌اند.

در حملات هوایی ناتو علیه یوگسلاوی سابق و صربستان که در ۲۴ مارس سال ۱۹۹۹ انجام شد، ۷۹ روز ادامه داشت و در آن ۱۹ کشور عضو ناتو شرکت داشتند.

بنابر آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای مختلف در صربستان، در حملات ناتو حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.

در عملیات هوایی ناتو علاوه بر صدمات جانی، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانه مسکونی، ۱۴ فرودگاه، ۱۹ بیمارستان، ۲۰ درمانگاه، ۱۸ مهد کودک، ۶۹ مدرسه، ۱۷۶ مکان فرهنگی و تاریخی و ۴۴ پل ویران شد.

ناتو ۲ هزار و ۳۰۰ حمله هوایی علیه ۹۹۵ هدف در سراسر این کشور انجام داد و در این مدت یک هزار و ۱۵۰ هواپیمای جنگی ۴۲۰ هزار موشک و بمب به وزن نزدیک به ۲۲ هزار تن را بر نقاط مختلف یوگسلاوی سابق فرو ریختند.

برچسب‌ها ناتو کوزوو صربستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ناتو کوزوو صربستان ناتو کوزوو صربستان علیه ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۱۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتگ «شکایت_از_بی_بی_سی» در حال پرتکرار شدن است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کاربران شبکه‌های اجتماعی با پرتکرار کردن هشتگ «شکایت از بی‌بی‌سی» خواستار اقدام نهادهای حقوقی و دیپلماتیک کشور، علیه شبکه جهانی بی‌بی‌سی هستند.   کاربران در پست‌هایشان از انتشار گزارش بی‌بی‌سی درباره پرونده فوت یک دختر جوان ایرانی بدون مستندات و منبع موثق انتقاد می‌کنند.           

دیگر خبرها

  • شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال‌ نمایش خانگی و درخواست توقف پخش آن
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی
  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • ناتو برای درگیری با روسیه آماده می شود؟ | پشت پرده رزمایش‌های ۴ماهه مدافع استوار
  • زاخارووا: ناتو برای درگیری با روسیه آماده می‌شود
  • هشتگ «شکایت_از_بی_بی_سی» در حال پرتکرار شدن است
  • روسیه: رزمایش ناتو برای تقابل با ماست؛ ادعای حمله ترکیبی دروغ است
  • مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود